Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2014


blomst12

Anbefalte innlegg

Sånn blir det her også :) Må innrømme at jeg er spent på bleieslutt! Hun er veldig nær, men syns fortsatt det er litt skummelt å bæsje på potte/do (hun gjør det av og til, men er ikke konsekvent). Hva er strategien hos dere?

Ellers, nå er det rett før papirene fra NAV skal inn, og selvom jeg har vært gjennom dette en gang før syns jeg det er skikkelig utfordrende (jeg syns faktisk NAV også har klart å gjøre skjemaene mer forvirrende enn sist)! Spesielt siden vi skal ha ferie og ulønnet perm innimellom, så det å få alle datoer rett er en utfordring. Noen som er ferdige med søknaden?

Litt slækk på strategien enda. Planen er å involvere barnehagen nå utpå våren når været tillater lettere og mindre klær :) har troa på belønning så vi har hengt opp et ark hvor hun samler klistremerker etter toalettbesøk. Det er veldig stas! :)

Ofh, disse skjemaene.. Gruer meg og utsetter.. Vi skal og dele opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo alle,

Kjenner at det blir mindre og mindre skravling fra min side her..

Er midt i et kaos av salg og kjøp av leilighet. Gleder meg til å få alt i boks.

Ellers har vi ikke handlet noe til nytt medlem, men har også fått anbefalt stokke newborn. Vet dere om den passer til de gamle tropp trapp stolene?

Har også fått prøve caboo bæresjal, det var fristende å kjøpe med en gang! Noen som har erfaringer?

Er det flere som har kynnere? Jeg hadde flere i natt, som holdt meg våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle,

Kjenner at det blir mindre og mindre skravling fra min side her..

Er midt i et kaos av salg og kjøp av leilighet. Gleder meg til å få alt i boks.

Ellers har vi ikke handlet noe til nytt medlem, men har også fått anbefalt stokke newborn. Vet dere om den passer til de gamle tropp trapp stolene?

Har også fått prøve caboo bæresjal, det var fristende å kjøpe med en gang! Noen som har erfaringer?

Er det flere som har kynnere? Jeg hadde flere i natt, som holdt meg våken.

Jeg googla litt etter det der, og fant vel at den passer på stoler produsert etter 2003. Vi har og lyst på newborn-setet, ser veldig praktisk ut :)

Ikke misunnelig på dere som styrer med flytting og slikt. Vi prøver å rydde opp/omorganisere og gjøre litt småoppussing, kjenner det er blææææh nok. Sympati til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke noe slik erfaring. Ammer ikke mer. Sikkert lurt som du sier å kutte litt i god tid før babyen kommer så det ikke blir mer forandringer ifm det som hun kan tolke negativt. Hvor gammel er hun? :) her håper vi å kutte bleier før termin. Har bestemt meg for å ikke ta smokken på kvelden helt enda. Den får hun nok beholde en liten stund etter vårt nye familiemedlem kommer og før vi fjerner den helt.

Hun er 19 mnd, så det er jo uansett "på tide" å slutte.

Lykke til med bleieslutt. Får håpe på masse sol og godvær i sommer :)

Vi tenkte vi skulle se om det var mulig å slutte nå i sommer, men hun vil ikke engang sitte (for å prøve å tisse) på do, så det er vel et tydelig tegn på at hun ikke er klar. Forståelig nok egentlig. Hadde tenkt å ikke bruke potte, men det endrer vi kanskje syn på når vi faktisk kommer til slutte-perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har noen av dere fått påvist sukker i urinen, men hatt fin glukosebelastning? Hadde glukosebelastning på fredag, men må vente en uke (sannsynligvis mer pga påske) på svar. En blir jo litt småsprø av å vente. Jeg spiste jo hgaugevis med kake og sjokolade dagen før i et bursdagsselskap og lurer på om det kan ha slått ut på urintesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg har ingen erfaring med det dessverre, purreløk!

Holdt helt på å glemme bildet av joggeskoene! Kan nok hende at jeg var spesielt heldig da jeg kjøpte dem, ser ut til ta de fleste biom-skoene ellers er knallfarget :sukk:

post-48368-0-13994300-1397585739_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Har noen av dere fått påvist sukker i urinen, men hatt fin glukosebelastning? Hadde glukosebelastning på fredag, men må vente en uke (sannsynligvis mer pga påske) på svar. En blir jo litt småsprø av å vente. Jeg spiste jo hgaugevis med kake og sjokolade dagen før i et bursdagsselskap og lurer på om det kan ha slått ut på urintesten?

Jeg har hatt glucosebelastning begge svangerskap etter påvist glucose i urinen. Alle blodprøver helt fine begge gangene :) Hba1c ser på snittet siste måneden (mener det er ca 1 mnd) så en kveld med kake i bursdag vil ikke gjøre noe for den prøven :) evt bare "lekkasje" i urin og det trenger ikke bety svangerskapsdiabetes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt glucosebelastning begge svangerskap etter påvist glucose i urinen. Alle blodprøver helt fine begge gangene :) Hba1c ser på snittet siste måneden (mener det er ca 1 mnd) så en kveld med kake i bursdag vil ikke gjøre noe for den prøven :) evt bare "lekkasje" i urin og det trenger ikke bety svangerskapsdiabetes :)

Takk for svar! :) satser på at prøven er fin. Må vel bare smøre meg med tålmodighet nå når det er påske og legekontoret blir stengt framover.

Hvordan går det med alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingre for prøveresultatene, Purreløk! :)

Jeg koser vettet av meg for tiden, jeg. Magen meldte plutselig sin ankomst, kjempegøy! (får vel nyte det nå før den blir håpløst tung og full av strekkmerker og gir meg vondt i ryggen...? :P ) Og jeg har begynt å kjenne bittesmå spark hver dag, det er ordentlig koselig. :rodmer: Mannen har også såvidt kjent noen dult utenpå magen. Og jeg som var så sikker på at vi kom til å få en sånn unge som nektet å røre på seg så fort pappaen var i nærheten :ler:

Kjenner av og til at jeg blir litt sånn stiv og støl nederst i magen når jeg går, det er vel kynnere det. Ikke noe kjempeubehagelig enda, mest plagsomt. De blir vel gjerne verre etterhvert har jeg skjønt.

Også har vi begynt å få tak i litt utstyr. Skal arve klær i de minste størrelsene av flere vi kjenner, og får kjøpe bilsete + bedside crib + vippestol og babygym av et vennepar. Egentlig litt skeptisk til å kjøpe bilsete brukt, men disse menneskene stoler jeg helt og fullt på. Har dere andre kjøpt inn mye eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Åh, så koselig bakepulver! :rodmer:

Vi har klær (alt for mye, må vel egentlig gå igjennom og kvitte meg med en del før vi flytter), vugge (Stokke Bounce'n Sleep-vugga) og aner ikke hvor vi bor når han kommer, så alt annet er på vent.

Men vi skal skaffe lammeskinn, sannsynligvis en tripptrapp med newbornseat og litt mer når vi vet hvor vi flytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg også! Foruten vond korsrygg. Måtte være hjemme fra jobb idag!

Ellers er magen blitt eneel større disse ukene, og det er kooooos :)

Har kjøpt masse nå, mangler vel kun småting, så det er litt morro :)

Under 12 uker igjen til termin, syns tiden flyr avsted nå!! Går av med permisjon i midten av juni, og det er søren meg ikke lenge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det tipp topp :) :) magen vokser og formen er veldig bra! Litt vonde hofter som går litt utover søvnen, men litt må man jo finne seg i :P

Vi har kjøpt det meste og mangler egentlig bare stellekommode.. noen som har noen anbefalinger der? Jeg vil ha skuffer og ikke hyller, og det er ikke så viktig at er innebygd badekar...

Det er nå under 100 dager igjen til termin, så nå nærmer det seg veldig :D jeg både gleder og gruer meg!!

Endret av missHeidiM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen stigende, heldigvis! :) vi har mye klart og trodde at vi hadde gjort et røverkjøp på vogn. Dessverre viste det seg at vedkommende vi kjøpte vognen (brukt) av har kalt vognen for en city cross, men egentlig er det en scooter vogn og bagen vi har kjøpt tidligere passer ikke. Veldig kjedelig.. i disse dager går dagene til å lese om foreldrepenger og lure på om vi vil ha 80 eller 100% dekningsgrad. Hmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er formen stigende, heldigvis! :) vi har mye klart og trodde at vi hadde gjort et røverkjøp på vogn. Dessverre viste det seg at vedkommende vi kjøpte vognen (brukt) av har kalt vognen for en city cross, men egentlig er det en scooter vogn og bagen vi har kjøpt tidligere passer ikke. Veldig kjedelig.. i disse dager går dagene til å lese om foreldrepenger og lure på om vi vil ha 80 eller 100% dekningsgrad. Hmf.

Huff, kjedelig med vognen! Er det noe returett?

Vi har valgt 100% siden man får mer utbetalt totalt sett. Jeg får heller være flink til å sette av nok penger slik at jeg kan ta ut de siste ti ukene i ulønnet permisjon. Du har også rett på ferien din må du huske på, da får du utsatt permisjon ytterlige fire/fem uken. Både jeg og mannen synes det vat kjedelig at han også kun fikk 80% utbetalt på sine ti uker, hvis dette var noe vi valgte å gå for.

Og reis til jordmor i uke 26 hvis du bor i Oslo, det er 12 ukers behandlingstid på foreldrepenger! Dvs at du kan risikere å begynne på permisjon, uten avklart sykepenger... Håpløst! Jeg må søke i Bergen, og satse på at det går i orden før jeg flytter til Oslo. :-)

Har forresten fått plass på Ullevål, noen andre som skal dit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og reis til jordmor i uke 26 hvis du bor i Oslo, det er 12 ukers behandlingstid på foreldrepenger! Dvs at du kan risikere å begynne på permisjon, uten avklart sykepenger...

Man risikerer å få avslag på søknaden sin hvis man ikke har papirer som er datert etter uke 26 av svangerskapet. Dvs at bekreftelse fra lege/jordmor må være når man minst er påbegynt uke 27.

Vi har valgt 100% utbetaling i permisjonen (det samme hadde vi sist). Satser på å få satt av litt hver mnd til eventuelle mnd uten lønnet permisjon før barnehagestart.

Endret av Bustetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Herregud så fort tiden flyr! Har helt holdt på å glemme det der! :bond:

Riktignok er det bare engangsbeløpet jeg søker på denne gangen. Men er vel lurt å være ute i god tid da og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg få være med her? :blomst:

Venter en liten gutt 23.august og gleder meg veldig. Jeg er 23 og samboeren 26, det er vårt første barn. Bor i Oslo og skal føde på Rikshospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få være med her? :blomst:

Venter en liten gutt 23.august og gleder meg veldig. Jeg er 23 og samboeren 26, det er vårt første barn. Bor i Oslo og skal føde på Rikshospitalet.

Gratulerer med gutten på vei, og velkommen hit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fort tiden flyr! Har helt holdt på å glemme det der! :bond:

Riktignok er det bare engangsbeløpet jeg søker på denne gangen. Men er vel lurt å være ute i god tid da og?

Vet ikke om behandlingstid er lik, men man skal være fullført 26 uker for å søke om engangsstønad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...