Gå til innhold

Problematisk å date kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon om det er problematisk å date kristne og flesteparten mente det.

Grunnen var deres kvinnesyn,verdensoppfatning og drømmen om at Jesus død for deres synder. Jeg kunne også lagt til deres syn på homofile.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: e5c63...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Jeg kjenner mange kristne og mine grunner er at de spiser veldig mye sukker (i stedet for alkohol i festlig lag) og trener ikke i det hele tatt og at flesteparten av dem stemmer Krf som er det partiet jeg liker aller minst på stortinget (vennligst ingen avsporing pga. spørsmål angående dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg mener at kristne kommer i flere farger og fasonger med forskjellig livssyn innenfor nevnte religion. Ikke alle har et forskrudd kvinnesyn, ikke alle mener at homofili er synd, ikke alle tolker skapelsesberetningen bokstavlig.

For min del ville nok barnedåpen vært det vanskeligste punktet å deale med, da jeg ikke kan forstå at noen oppriktig mener at et barn er født syndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carali. I oldkirken hadde de opprinnelig voksendåp, men pga stor barnedødelighet i middelalderen så begynte de med barnedåp. Så det er bare en tradisjon derfra.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en diskusjon om det er problematisk å date kristne og flesteparten mente det.

Grunnen var deres kvinnesyn,verdensoppfatning og drømmen om at Jesus død for deres synder. Jeg kunne også lagt til deres syn på homofile.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: e5c63...a94

 

Alle kristne er støpt etter samme mal, ikke sant? Det samme som buddhister, hinduer, taoister, ateister osv. osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Carali. I oldkirken hadde de opprinnelig voksendåp, men pga stor barnedødelighet i middelalderen så begynte de med barnedåp. Så det er bare en tradisjon derfra.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Det er jo ikke "bare en tradisjon", det er en prest som står og sier at dette barnet er født syndig og at det må renses for syden for ikke å havne i evig fortapelse. Liturgien for Den norske kirke kan du selv lese her. Dersom voksne mennesker velger å døpes - kjør på! - og det finnes flere kirkesamfunn som heller har barnevelsignelse. Det hadde det vært lettere for meg å leve med enn en barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kristne er støpt etter samme mal, ikke sant? Det samme som buddhister, hinduer, taoister, ateister osv. osv.

 

De fleste av dem deler jo den jesusbiten, om ikke annet.

Anonymous poster hash: 60eff...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De fleste av dem deler jo den jesusbiten, om ikke annet.

Anonymous poster hash: 60eff...7fe

 

 

Hvorfor skulle det være en hindring for å date noen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja Carali. Jeg ser at du leser mye død og fortapelse av dåpsliturgien. Presten refererer jo også til at Jesus ville at de små barna skulle komme til ham. De hadde på en måte førsteretten til Himmelriket. Det der med arvesynden er jo en gammel jødisk tradisjon man kan ha mange tolkninger på f.eks utfra den gamle Adam og Den nye Adam. Det er gammel symbolikk.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som Carali påpeker, det er en viktig del av liturgien i den norske kirke.

Da kan man ikke bare si det er en gammel jødisk tradisjon, man får det jo servert av prester som i alt alvor mener at barnet er født syndig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være en hindring for å date noen?

Hvorfor ikke?

Hva om det vitner om mangel på vitenskapelig kunnskap, samt en tro som er basert på null beviser.

Det sies seg selv at det vil være problematisk for enkelte, mens for andre vil det være likegyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en som var kristen, og vi kom inn på beviset for guds eksistens. Jeg sa at det finnes jo ikke bevis for at gud eksisterer. Men jeg har full respekt for de som tror. Han klikket fullstendig, og jeg var vist noe av det ondeste som gikk på denne jord.

 

Så jeg kommer ikke til å date en svært religiøs mann igjen. Og han sa han selv ikke var spesielt kristen.



Anonymous poster hash: 7502b...4fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Hmmm ja Carali. Jeg ser at du leser mye død og fortapelse av dåpsliturgien. Presten refererer jo også til at Jesus ville at de små barna skulle komme til ham. De hadde på en måte førsteretten til Himmelriket. Det der med arvesynden er jo en gammel jødisk tradisjon man kan ha mange tolkninger på f.eks utfra den gamle Adam og Den nye Adam. Det er gammel symbolikk.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Og som jeg nevner innledningsvis, så kommer kristne i mange farger, fasonger og med forskjellige bibeltolkninger. Ikke alle tolker Bibelen i den retningen Den norske kirke gjør, men iom at TS ikke presiserer hvilken menighet det er snakk om, så er det den bibeltolkningen det blir naturlig å ta utgangspunkt i.

Men som Carali påpeker, det er en viktig del av liturgien i den norske kirke.

Da kan man ikke bare si det er en gammel jødisk tradisjon, man får det jo servert av prester som i alt alvor mener at barnet er født syndig.

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Frøkensina. Ser ikke bort fra at man hypotetisk sett bør gå tilbake til voksendåp igjen. Har selv tenkt tanken. Det var bare interessant at jeg og Carali har vektlagt så utrolig ulike ting i dåpsliturgien. Man ser jo ting med forskjellige briller. Personlig tror jeg ikke et udøpt barn er fortapt. Det der med å bli fortapt har jeg et spørrende forhold til. Hva er dette mørket utenfor? De levde et hardt liv i oldtiden, og hadde behov for en slags rettferdighet.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne kommer i så mange varianter, du har gammeltestamentlige, darwinistiske, Ten sing med puppen i været, gladkristne, ikke fullt så gladkristne, mørkemann kristne, de som mener gud skapte oss med en hjerne for å tenke selv, kristne som stemmer Krf, Frp, Ap, SV, Rødt, Israelvennlige, Palestina vennlige..etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg møtte en kristen mann på Sukker.Etterhvert fortalte jeg han at jeg bl.annet likte å lese horoskop og å spå i tarotkort.Det synes han var kjempeskummelt.Spåingen er noe jeg gjør for moro skyld en gang i blant og jeg orket ikke tanken på å måtte endre personlighet og kutte ut ting jeg liker.Han var aktiv i indremisjons- og bedehusmiljø og hadde nesten aldri vært på byen med kompisene engang.Skulle de gjøre noe litt på kanten,så spilte de kort sammen.

 

For meg ble dette for vanskelig og jeg kuttet han ut.Er veldig glad jeg gjorde det og vil ikke date en religiøs person igjen.



Anonymous poster hash: f3fe3...743
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot kristne. Hvilke historier de tror på for være dems greie, og jeg har aldri møtt noen kristne som er slemme eller undertrykkende mot kvinner men derimot som tar godt vare på kvinnen og viser henne mye kjærlighet og respekt på mer hengivne måter enn mange ikke-religiøse menn jeg møter

At han ikke vil feste får også være hans greie, det fins jo mye annet givende å gjøre også.



Anonymous poster hash: 34a08...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være en hindring for å date noen?

Det forstår ikke jeg heller i grunn. 

 

For å være kristen må man (i følge Bibelen og definisjon på hva en kristen er) i grunn tro på at Jesus kom til verden for å befri oss fra våre synder og døde på korset for oss osv osv. Dere kjenner historien. Men jeg er sjokkert over hvor utrolig dømmende og sneversynt TS er. Det er nesten så jeg tror at h*n bare har møtt en eller to kristne i livet, for det var ikke så virkelighetsorientert. Det jeg heller tror er at TS faktisk ikke vet hvor mange her i Norge som er kristne. Det er en ganske stor del av befolkningen i grunn. 

Selv er jeg kristen. Jeg ber hver eneste kveld og på grunn av min tro har jeg også kanskje litt strengere grenser for å f.eks lyve enn det jeg ville hatt hvis jeg ikke var kristen. Det er jo fordi jeg tror det er en litt større konsekvens av å lyve enn at den jeg lyver til eventuelt vil finne det ut. 

 

Jeg drikker alkohol. Det er ingenting som tilsier at kristne ikke kan det. Men jeg drikker ikke så mye. Det har dog ingenting med min religion å gjøre, men fordi jeg ikke liker å være full og er ikke så glad i alkohol at det er nødvendig hver helg. Jeg er feminist og sosialdemokrat, stemmer ikke KrF, er for abort (noe en del kristne også er. Kjenner en prest jeg har drukket litt med før som er for abort) og har ikke noe problem med homofili. 

 

Han jeg dater som er agnostiker har i alle fall ikke noe problem med min tro. Jeg hadde forøvrig ikke orket å treffe noen som er så sneversynt som det TS er. Jeg har ikke noe problem med å date en agnostiker fordi hvis vi gifter oss så vil vi bli på en måte én i Guds øyne og det gjør at hvis jeg blir frelst, blir han det også. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 9be0c...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg møtte en kristen mann på Sukker.Etterhvert fortalte jeg han at jeg bl.annet likte å lese horoskop og å spå i tarotkort.Det synes han var kjempeskummelt.Spåingen er noe jeg gjør for moro skyld en gang i blant og jeg orket ikke tanken på å måtte endre personlighet og kutte ut ting jeg liker.Han var aktiv i indremisjons- og bedehusmiljø og hadde nesten aldri vært på byen med kompisene engang.Skulle de gjøre noe litt på kanten,så spilte de kort sammen.

 

For meg ble dette for vanskelig og jeg kuttet han ut.Er veldig glad jeg gjorde det og vil ikke date en religiøs person igjen.

Anonymous poster hash: f3fe3...743

 

Jeg datet en gang en blond mann som ikke var så snill. Jeg skal altså aldri date en blond mann igjen. 

 

:ironi:

 

Skjønner du selv hvor dumt dette er? 

Anonymous poster hash: 9be0c...fe9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...