Gå til innhold

Folat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor lenge skal man ta folat?

Er det til 12+0 uker eller 13+0 uker?

Anonymous poster hash: 9e851...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader ikke å ta folat i en uke til, hvis det er det som bekymrer deg, TS :)



Anonymous poster hash: 932fc...dfd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å bare bruke opp den boksen med folsyre (nycoplus) det blir ca til 14+0. Jeg ble ikke planlagt gravid, så begynte med en gang jeg fikk positiv test, ved 3+6 :)

Anonymous poster hash: 07740...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her :)

Er ikke helt hysterisk på ukene - men har bare igjen t 12+0 i boksen.

Mener også jeg har lest en plass at man bare skal ta de 3 første månedene i svangerskapet pga det kan føre til mangeltilstand av andre vitaminer.

Men det er jo flere land som anbefaler folat under hele svangerskapet.

Fant forresten ut på nhi.no sitt graviditetsorakel at anbefalingen i Norge er folat tom 12+6 om noen andre lurer :)

Anonymous poster hash: 9e851...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her :)

Er ikke helt hysterisk på ukene - men har bare igjen t 12+0 i boksen.

Mener også jeg har lest en plass at man bare skal ta de 3 første månedene i svangerskapet pga det kan føre til mangeltilstand av andre vitaminer.

Men det er jo flere land som anbefaler folat under hele svangerskapet.

Fant forresten ut på nhi.no sitt graviditetsorakel at anbefalingen i Norge er folat tom 12+6 om noen andre lurer :)

Anonymous poster hash: 9e851...8a6

Når du har tatt 400 mcg folat i 3 mnd har du nok opparbeidet deg tilstrekkelig lager i kroppen som gir deg det du trenger i 5 dager....så det er svært liten fare å slutte ved 12+0

Anonymous poster hash: 43065...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (for tre år siden) at anbefalingene sa halv dose folsyre fra uke 12 og ut svangerskapet, men kan ikke finne det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg leste et sted (for tre år siden) at anbefalingene sa halv dose folsyre fra uke 12 og ut svangerskapet, men kan ikke finne det igjen?

Dette fikk jeg info om for fem år siden, men har ikke noe skriftlig,

Det skulle vist redusere faren for svangerskapsforgiftning, og morkakeløsning bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg info om for fem år siden, men har ikke noe skriftlig,

Det skulle vist redusere faren for svangerskapsforgiftning, og morkakeløsning bl.a.

Ok. Får google litt mer. Innbiller meg at jordmor også noterte på helsekortet at jeg tok folsyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt opp boksen begge gangene. Første gang rakk den til litt etter uke 12 og andre gang 13. Legen sa det ikke skadet å ta den en uke lenger siden jeg hadde folat igjen (altså uke 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...