Gå til innhold

Hvor mye klær hadde deres nyfødte klart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så... folk du kjenner både rådet deg til å kjøpe mer i strl 50 og samtidig å ikke kjøpe noe av det? :klo:

Anonymous poster hash: c9751...51f

Mulig det var litt rotete skrevet.... ;) Før fødselen syntes jeg det var mange som rådet meg til å kjøpe mest 56 og ikke så mye i 50. Etter fødselen fikk jeg et større nettverk av ferske mødre (gjennom barselgruppe og babysang) og der fortalte de fleste at de hadde samme erfaring som meg: at de ble rådet til å ikke kjøpe så mye i den minste størrelsen, men at det var nettopp den størrelsen det viste seg at de hadde mest behov for i begynnelsen. Forstå det den som kan...! :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da voldsomt til prating på alles vegne.

Min sønn brukte 56 med en gang. Var 54 cm lang når han ble født. 50 var altfor lite selv om han var nyfødt han også.

Han er straks 5 måneder nå og har ikke bæsjet seg ut en eneste gang.

Anonymous poster hash: f9c2e...aee

Jøje meg da... Jeg prater selvfølgelig ikke på alles vegne, men det trodde jeg kanskje var opplagt og noe ts sikkert forstår? Må jeg virkelig begynne å presisere det i alle innlegg jeg skriver...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er 2 uker og hittil har vi brukt 4 ullbodyer (omslag), 2 strømpebukser, et hentesett i ull, en tynn lue, to par "klorevotter" og 2 ullpysjer. Alt er vasket 2 ganger i løpet av disse 2 ukene, og alt er i str 50.

I tillegg har vi noen gulpekluter fra NameIT og et hjemmestrikket ullpledd som brukes hver dag.

Vi har hatt svært lite gulp og ingen bleielekasjer.

Kjøp lite i den minste str og se hva du trenger. Jeg kjenner babyer som ble født 54 cm lang som likevel brukte str 50 i nesten en mnd så det er stor variasjon i hva man trenger. Ofte kan man se hvor lange foreldrene var når de ble født for å få en pekepinn på lengden til babyen.

Str 62 er som mange skriver vanlig å få i gave, men vi har også fått mye i 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så mye du har, faktisk litt lite.

Hadde vel dobbelt opp. Tenk hvis babyen gulper mye eller får opp melk osv.

Sokker og slikt faller ofte av føttene deres, så hadde heller kjøpt dresser/bukser med bein.

=)

Anonymous poster hash: 22de3...de6

Jeg mener det stikk motsatte av deg!

Syntes det TS skrev opp var mye, og anbefaler så absolutt IKKE dresser og bukser med bein. De vokser ut av de på 1 uke, og jenta mi hadde så lange ben i forhold til kropp at klærne med ben bare ble rare og vonde på henne.

Spreller ungen mye blir bena borte inne i dressen/pysjen med ben. Jeg klippet faktisk av føttene på alle pysjene jeg hadde kjøpt med ben.

Jev fikk baby i november og de første ukene (og dermed størrelsene 50-56) var vi for det meste inne, så hun brukte bare ullbody og ullstillongs/ullbukse. Hadde kjøpt inn flere dresser og kjoler ol. som vi aldri har brukt.

Anonymous poster hash: 943ba...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har IKKE for mye - du har alt for lite! I begynnelsen bæsjer de seg ut støtt og stadig, så det går mye klær. Og jeg ville ikke regnet med å få mye i barselgaver, for min erfaring er at folk er livredde for å kjøpe for små størrelser, så ikke regn med mye i str 50/56. I tillegg vil jeg råde deg til å kjøpe mye i str 50. Det ser voldsomt lite ut, men nyfødte er faktisk bittesmå. Jeg ble rådet av mange rundt meg til å ikke kjøpe str 50, siden det var så lite og man fikk brukt det så kort tid, men str 56 er virkelig ALT for stort for nyfødte!! Kjenner bare folk som har hatt samme erfaring som meg, og de fleste har angret seg på at de ikke kjøpte mer i str 50. Jeg tror min brukte str. 50 i ca. 1 måned etter fødselen.

Har du en slags fasit du, eller? Siden du, med store bokstaver presiserer at hun ikke har for mye, men derimot for lite?

Min baby (og helt sikkert mange flere) gulper veldig lite, og enda hun nå er 4 måneder har hun aldri bæsja så mye at noe har kommet på klærne.

Å råde noen til å kjøpe MYE i str. 50 er bare tull. Min jente var bare 2600 g og 47 cm ved fødselen, men etter noen få uker var vi oppe i str. 56. Tar man klærne i tørketrommelen blir str. 50 straks str. 45. Flere babyer blir jo født så store at de aldri bruker str. 50, så å råden noen til å kjøpe mye er bare tull.

Anonymous poster hash: 943ba...ab2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en slags fasit du, eller? Siden du, med store bokstaver presiserer at hun ikke har for mye, men derimot for lite?

Min baby (og helt sikkert mange flere) gulper veldig lite, og enda hun nå er 4 måneder har hun aldri bæsja så mye at noe har kommet på klærne.

Å råde noen til å kjøpe MYE i str. 50 er bare tull. Min jente var bare 2600 g og 47 cm ved fødselen, men etter noen få uker var vi oppe i str. 56. Tar man klærne i tørketrommelen blir str. 50 straks str. 45. Flere babyer blir jo født så store at de aldri bruker str. 50, så å råden noen til å kjøpe mye er bare tull.

Anonymous poster hash: 943ba...ab2

Hvor har jeg sagt jeg har fasiten...? Men ja, jeg mener hun har for lite. 8 bodyer fordelt på 3 størrelser, det vil si 2-3 bodyer i hver størrelse, synes jeg høres lite ut. Og da sier jeg det - siden hun spør. Er det ikke det som er poenget? Jeg skriver det jeg mener, du skriver det du mener, og så gjør ts opp sin mening ut fra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent litt og se hva du får i gaver, da vel! Har du stor omgangskrets, vil sikkert mange kjøpe en liten ting til den nyfødte. Plutselig sitter du med mye mere klær enn du først hadde trodd, og får ikke brukt halvparten engang, fordi barnet vokser fort de førte ukene.

Og...hva er galt med å måtte brette opp ermene på en body som er et nummer for stort? Noen babyer dobler fødselsvekta si de første par månedene, og da har du ikke rukket å ha på de nusselige småplaggene.

Hilsen trebarnsmamma



Anonymous poster hash: 92ae9...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alt for lite. Nyfødt bruker jo ikke 62, du må ha nok i alle str. Jeg hadde selv alt for lite i 50, siden alle hadde sagt at det ikke var vits i. Men jeg fikk en liten unge som svømte i 56. Får dere store barn i familien? Hvis ikke hadde jeg kjøpt en del 50.

Endret av sjøhest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info som mange tydeligvis ikke vet:

BUTIKKENE HAR ÅPENT OGSÅ ETTER AT BABYEN ER FØDT!

Tenk på det! Du kan faktisk vente til babyen er født og se om baby er stor eller liten, gulper mye eller lite for så å kjøpe litt mer klær! Helt fantastisk, og helt sant!



Anonymous poster hash: 943ba...ab2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som du har nok i massevis, men min erfaring er basert på et stk lang baby som gulpa totalt to ganger som baby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det jeg angrer mest på, er at jeg heller kjøpte mange bomullbodyer foran få ullbodyer. Så gå for ull, det er supert :) vesla mi er snart 4 måneder og bruker stort sett kun tynnull og ullstrømpebukse nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mer enn bra ut. Butikkene er åpne etter fødsel også, og far kan garantert stikke ut og handler hvis det blir "krise".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke nå hvor mye baby trenger, men hvor mye tøy hadde dere i størrelsene 50-62?

Ca antall om det blir for mye. :)

Jeg har begynt å shoppe, og har ikke handlet så mye, men det føles ut som om jeg tar av.. men kanskje jeg er normal?

Jeg har i str 50-62:

8 bodyer

2 hele pysjer med fot

2 velourbukser

6 strømpebukser

4 tskjorter

2 genserere /langermet tskjorte

1 kosedress (for kaldt vær)

6 par sokker

...og det er et par mnd igjen til fødsel. Har ikke fått noen gaver ennå, men det er nesten så jeg rødmer over mengden nå.. Er jeg unormal?

(PS: Trenger babyer truser/bleiebukse? Tenkte det er mest lettvint med strømpebuksa rett over bleia, men er ganske godt med bleietruse under pysj?)

Anonymous poster hash: 0a56d...012

Har du dette i alle størrelsene, eller er dette det du har til sammen? Hvis du har dette i alle størrelser har du i allefall mer enn nok til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå på shopping gidder jeg i hvert fall ikke rett etter en fødsel. Du risikerer jo at ungen er en gulper og gulper ut 4-5 bodyer dagen, pluss bæsjer og tisser gjennom bleia et par ganger i døgnet, sååå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner luer?

Som andre nevner her så er butikkene åpne etter fødselen også, og det er faktisk et godt råd. Størrelsen og voksetempoet på babyen er uviss, og det samme kan temperaturen være. Hva som fungerer og anses som praktisk for de enkelte varierer også, og det vet du nesten ikke før du har fått prøvd deg litt frem.

Her var babyen overraskende liten og vi måtte supplere med ganske mye i den minste str, og siden det var kaldere enn til vanlig for årstiden ble det da også kjøpt inn så og si bare ull noe vi ikke hadde noe særlig av fra før. I tillegg erfarte vi at omslagsbodyer var det som fungerte best for oss til å begynne med, og vi brukte så og si ikke pysj de første ukene. Lukene jeg hadde kjøpt inn (for de var så søte), fungerte heller ikke - de var både for store, for tynne og med feil passform.

Dersom du har lyst til å handle mer pga kosen ved det, ville jeg fokusert på ting jeg synes var veldig fine, kupp eller lignende, og utstyr.

Anonymous poster hash: 18584...d88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...