Gå til innhold

Hvor mye klær hadde deres nyfødte klart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke nå hvor mye baby trenger, men hvor mye tøy hadde dere i størrelsene 50-62?

Ca antall om det blir for mye. :)

Jeg har begynt å shoppe, og har ikke handlet så mye, men det føles ut som om jeg tar av.. men kanskje jeg er normal?

Jeg har i str 50-62:

8 bodyer

2 hele pysjer med fot

2 velourbukser

6 strømpebukser

4 tskjorter

2 genserere /langermet tskjorte

1 kosedress (for kaldt vær)

6 par sokker

...og det er et par mnd igjen til fødsel. Har ikke fått noen gaver ennå, men det er nesten så jeg rødmer over mengden nå.. Er jeg unormal?

(PS: Trenger babyer truser/bleiebukse? Tenkte det er mest lettvint med strømpebuksa rett over bleia, men er ganske godt med bleietruse under pysj?)



Anonymous poster hash: 0a56d...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det var så mye du har, faktisk litt lite.

Hadde vel dobbelt opp. Tenk hvis babyen gulper mye eller får opp melk osv.

Sokker og slikt faller ofte av føttene deres, så hadde heller kjøpt dresser/bukser med bein.

=)



Anonymous poster hash: 22de3...de6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Str 50-74 da jeg var gravid. Veldig kjekt, selvom mannen synes jeg var gal noe jeg kanskje var) kjøpte mye brukt og arvet en del. De minste Str ser man jo ofte ikke at er brukt engang! :)

Vi brute ikke truser oppå bleia.

Bodyer, sparkebukser og pysj/heldress bodde jenta vår i de første månedene. Ingen gensere, kjoler og upraktiske plagg. :-)

Trengte mange flere bodyer enn jeg hadde trodd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Truser/bleiebukser har jeg aldri vært borti til babyer, det høres veldig unødvendig ut :) Holder lenge med bleie og body. Sokker bare faller av, hadde heller satset på strømpebukser. Omslagsbodyer er ofte langt mer behagelig for små babyer å få på seg, de færreste liker å få trange klær dratt over hodet. Hetter på dresser er også upraktisk. Det er veldig vanlig å få barselgaver i str 62 så det kan du kjøpe litt mindre av. Hvor store har babyene vært i familien din? Det kan gi en god pekepinn på hvilke startstørrelse du trenger. Her har begge mine babyer veid og målt omtrent det samme som mannen min og jeg gjorde ved fødsel (ca 50 cm og 3400 gram, pluss minus). De brukte str 50 i 3 uker, deretter str 56 i 5-6 uker. Eldstemann raste opp i størrelser omtrent hver femte uke det første halvåret, lillebror har hatt et langt roligere tempo.

Jeg er for øvrig veldig glad for at vi arvet veldig mye babytøy og kjøpte mye via loppemarked, for nå har vi barnehagebarn og jeg skal love deg tusenlappene flyr veggimellom ved hvert bidige sesongskifte. Fornuftige sko og støvler til inne- og utebruk, forede og uforede dresser, regntøy, ulltøy, fleecetøy, luer og halser, vanntette votter osv. I barnehagen er det mange barn per ansatte, og personlig så syns jeg det setter høyere krav til tøyet enn når man er alene sammen med barnet sitt og ser de ulike behovene ganske så umiddelbart.

Det er lett å se seg blind på nusselig babytøy, men vær fornuftig mesteparten av tiden :)

Endret av Trøffel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk vi rett på str 56 og det jeg har trengt er bodyer, myke joggebukser med bredt liv, strømpebukser, pysjer og noen sokker. I tillegg en god dress (tilpasses årstiden ungen er født) til å ha over når vi skal ut og en myk jakke (uten hette).

Det som byttes oftest er bodyer og pysj pga gulping, bukser kan gjerne brukes to dager på rad, men det kan gå alt fra 1-4 bodyer på en dag (hvis det gulpes mye). Avhenger jo også litt av hvor ofte du vasker, vi er nå fire i hus og det går jo en vaskemaskin daglig + vi har tørketrommel. Med førstemann hadde vi ikke tørketrommel og da trengte vi flere skift... Nr en var også veldig urolig så da ble ikke klessvask prioritert, men nr to har jeg bedre tid (så slike ting kan også virke inn)

Kort sagt ville jeg kuttet ut t-skjorter og gensere, bodyer er mye mer praktiske og holder også bleia på plass. Kjøp gjerne noen bodyer til, men husk de vokser fort og butikken er åpne etter fødsel. Gaver kommer gjerne i str. 62 og 68 etter min erfaring.



Anonymous poster hash: a0638...343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg venter jente og har unngått kjoler, dill og "upraktiske" plagg. De få genserene og trøyene jeg har kjøpt har knepper i ryggen eller omslag og ser lette ut å kle på. Det var de "måtte ha fordi så søøøt pusekatt på magen". *kremt* Ja. Noe skal man jo sløse på. :P

Satset på masse fine farger i body og strømpebukser fordi jeg antar den komboen blir mest vanlig.

Vekstkontroll estimerer mellom 3200 og 3600 gram hittil, har 11 uker igjen.. Så kanskje jeg skal kjøpe et par str 50 plagg til.. Har kun 3 bodyer til den str og ingen strømpebukser eller noe...

Mn betryggende å vite at jeg ikke har tatt heeelt av og fortsatt har litt shoppekvote igjen :) Vi får satse på mer bodyer.



Anonymous poster hash: 0a56d...012
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut. Varierer hvor mye babyen gulper, og kommer ann på hvor ofte dere vil vaske klær.

Knapper i ryggen synes jeg var lite kjekt, siden babyen ligger mest på rygg..

Bodyer, strømpebukse, pysjer og bukser med bred strikk i livet er gull:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk masse i 62 i barselgaver, så der ble det noen bytterunder for å "spe" utover størrelsene.

Førstemann gulpet MYE og vaskemaskina gikk i ett. Nr to gjorde ikke det og vi brukte stort sett ull og derfor trengte vi ikke noe særlig med klær, så det spørs veldig på ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har IKKE for mye - du har alt for lite! I begynnelsen bæsjer de seg ut støtt og stadig, så det går mye klær. Og jeg ville ikke regnet med å få mye i barselgaver, for min erfaring er at folk er livredde for å kjøpe for små størrelser, så ikke regn med mye i str 50/56. I tillegg vil jeg råde deg til å kjøpe mye i str 50. Det ser voldsomt lite ut, men nyfødte er faktisk bittesmå. Jeg ble rådet av mange rundt meg til å ikke kjøpe str 50, siden det var så lite og man fikk brukt det så kort tid, men str 56 er virkelig ALT for stort for nyfødte!! Kjenner bare folk som har hatt samme erfaring som meg, og de fleste har angret seg på at de ikke kjøpte mer i str 50. Jeg tror min brukte str. 50 i ca. 1 måned etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har IKKE for mye - du har alt for lite! I begynnelsen bæsjer de seg ut støtt og stadig, så det går mye klær. Og jeg ville ikke regnet med å få mye i barselgaver, for min erfaring er at folk er livredde for å kjøpe for små størrelser, så ikke regn med mye i str 50/56. I tillegg vil jeg råde deg til å kjøpe mye i str 50. Det ser voldsomt lite ut, men nyfødte er faktisk bittesmå. Jeg ble rådet av mange rundt meg til å ikke kjøpe str 50, siden det var så lite og man fikk brukt det så kort tid, men str 56 er virkelig ALT for stort for nyfødte!! Kjenner bare folk som har hatt samme erfaring som meg, og de fleste har angret seg på at de ikke kjøpte mer i str 50. Jeg tror min brukte str. 50 i ca. 1 måned etter fødselen.

Og så har du de som knapt rører str 50 og hopper rett på 56. Sønnen til venninna mi begynte på str 62 da han var ca 6 uker..

Når jeg tenker meg om så har jeg egentlig helt motsatt erfaring av deg, alle mine venninner har rådet meg til å ikke kjøpe for mye i 50. :fnise:

Anonymous poster hash: fa587...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har IKKE for mye - du har alt for lite! I begynnelsen bæsjer de seg ut støtt og stadig, så det går mye klær. Og jeg ville ikke regnet med å få mye i barselgaver, for min erfaring er at folk er livredde for å kjøpe for små størrelser, så ikke regn med mye i str 50/56. I tillegg vil jeg råde deg til å kjøpe mye i str 50. Det ser voldsomt lite ut, men nyfødte er faktisk bittesmå. Jeg ble rådet av mange rundt meg til å ikke kjøpe str 50, siden det var så lite og man fikk brukt det så kort tid, men str 56 er virkelig ALT for stort for nyfødte!! Kjenner bare folk som har hatt samme erfaring som meg, og de fleste har angret seg på at de ikke kjøpte mer i str 50. Jeg tror min brukte str. 50 i ca. 1 måned etter fødselen.

Så... folk du kjenner både rådet deg til å kjøpe mer i strl 50 og samtidig å ikke kjøpe noe av det? :klo:

Anonymous poster hash: c9751...51f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i hvert fall ikke tatt helt av med shoppingen. Du skulle sett noen av kundene vi har i butikken der jeg jobber. Da kan vi snakke om å ta av med å kjøpe mye babyklær :laugh:



Anonymous poster hash: 80309...f75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har IKKE for mye - du har alt for lite! I begynnelsen bæsjer de seg ut støtt og stadig, så det går mye klær. Og jeg ville ikke regnet med å få mye i barselgaver, for min erfaring er at folk er livredde for å kjøpe for små størrelser, så ikke regn med mye i str 50/56. I tillegg vil jeg råde deg til å kjøpe mye i str 50. Det ser voldsomt lite ut, men nyfødte er faktisk bittesmå. Jeg ble rådet av mange rundt meg til å ikke kjøpe str 50, siden det var så lite og man fikk brukt det så kort tid, men str 56 er virkelig ALT for stort for nyfødte!! Kjenner bare folk som har hatt samme erfaring som meg, og de fleste har angret seg på at de ikke kjøpte mer i str 50. Jeg tror min brukte str. 50 i ca. 1 måned etter fødselen.

Det var da voldsomt til prating på alles vegne.

Min sønn brukte 56 med en gang. Var 54 cm lang når han ble født. 50 var altfor lite selv om han var nyfødt han også.

Han er straks 5 måneder nå og har ikke bæsjet seg ut en eneste gang.

Anonymous poster hash: f9c2e...aee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har i hvert fall ikke tatt helt av med shoppingen. Du skulle sett noen av kundene vi har i butikken der jeg jobber. Da kan vi snakke om å ta av med å kjøpe mye babyklær :laugh:

Anonymous poster hash: 80309...f75

Jeg har kun handlet de siste to ukene, og når jeg se hvor mye mannen himler med øynene så føler jeg meg som en skikkelig sløser. Han synes velsa begynner å få vel mange antrekk for bare et par måneder. :fnise:

Anonymous poster hash: 0a56d...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig hva man trenger, jenta mi brukte 50 i 3 uker, så 56 ganske lenge.

Husk at butikkene er åpne etter at babyen er kommet,og da ser du hva du vil ha. Bodyer og sånt. Ikke noe tulleklær. Da kan mannen bare gå ut og handle =)



Anonymous poster hash: 22de3...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt i str 50 og litt mer i 56. I begynnelsen var jo alt for stort uansett (også str 50), men det går fort og vips så er 56 for smått :ler: 62 var en str vi egentlig ikke fikk brukt i det hele tatt, gikk stort sett rett fra 56 til 68. Synes ikke det gjorde så mye om ting var litt romslige, og armene kan jo lett brettes opp.

De første mnd (særlig str 50 + 56) synes jeg at omslagsbodyer var tipp topp! Og ull (vanskelig å finne som omslag, men gjerne mer tøyelig enn vanlig bomull uansett).

Her hadde vi tenkt å bruke tøybleier, så derfor hadde vi bomullstruser (brillebukser?) liggende klare, men vi prøvde tøybleiene bare et par ganger før vi fant ut at vi ikke orket. Siden vi hadde trusene uansett har vi brukt truse utenpå bleien helt fra hun var nyfødt (gjør det enda), og jeg synes det er innmari ålright. Beskytter body og strømpebukse godt (ikke alltid såklart, men veldig ofte) ved eventuelle lekasjer + at jeg ser ikke noen ulempe med å ha det på. For meg er det egentlig en ganske naturlig å ta truse på ungen, selv om hun har bleie. Får lillesøster til sommeren og hun blir nok også trusebruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns du har lite bodyer. Hvis du får en baby som gulper mye trenger du mange flere bodyer og mange gulpesmekker.

Vi trudde at vi kom til å gå rett på str 56 da vi begge var svære babyer. Men fikk en liten baby som brukte 50 lenge og 50 var egentlig litt for stort de første ukene, han var ikke prematur. Så vi måtte ut å handle str 50 ettet fødselen. Ca 10 bodyer i hver str har vært greit her og mange gulpesmekker, så vi slipper å vaske klærne hver dag el annen hver dag. Ungen vår brukte str 50 og 56 lenge, str 62 i bare noen få uker fordi han vokste så fort plutselig. 68 brukte han lenge. Er flere i barselgruppa mi som "hoppet over" str 68, dvs knapt brukt str 68. Husk at dere får sikkert en del klær i gave og.

Anonymous poster hash: f9a57...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei de trenger ikke bleietruser, kjenner ingen som har brukt det. Men om sommeren så kan de brukes som shorts kanskje.

Anonymous poster hash: f9a57...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er veldig forskjell på klærne i str, g.eks nameit pleier å være små til vår gutt i den str han bruker der og da.

Og selv om dere f.eks har begynt å bruke bodyer i 62 så kanskje ungen ennå bruker 50 i strømpebukse/bukse lenge. Man må bare prøve seg frem. Gensrer og jakker har vi aldri brukt, gutten er 6 mnd. Heldresser når man skal ut er best. Men du får en vårbaby så jakke kan du sikkert bruke.

Vi har en varmblodig gutt så ull er knapt brukt. Alt for varmt.

Anonymous poster hash: f9a57...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gulpebaby som også bæsjer seg ut noen ganger. Vi har åtte boder, fire strømpebukser, tre sparkebukser, tre pyser og to ulljakker i hver str? Og det holder såvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...