Gå til innhold

Er jeg gravid?


leenaa89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok en cb digital uke idag og den viste gravid 1-2. Har fortsatt brunt utflod, men ingen smerter. Så da må jeg vel vente 1-2uker før jeg tester på nytt da? Vet ikke helt gangen i det her jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke testet på nytt. CB digital er anslag og om du tar ny test om en uke og den viser 1-2 fortsatt så kan det være fordi du var i nedre sjiktet av HCG første gang og denne gang er i øvre sjiktet. Feks. Alle har litt ulike nivåer i starten der. Om utfloden ikke gir seg, ring legen og be om å få hcgmåling på blodprøve og forklar at du har hatt små blødninger og blodig utflod over noen dager og ønsker å vite at graviditeten ikke er avsluttet. Da får du trolig 1 blodprøve også blir du bedt om å komme inn to dager etter (vanligvis) for en ny blodprøve. Et par dager etter dette kan du ringe og be om resultat og får da vite om du har stigning. Om HCG har stigning, så er du da fortsatt gravid.

CB digital kan skape mer frykt enn beroligelse.... :)



Anonymous poster hash: 690b2...05f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt inn flere tester fra billig-tester.no slik at du kan se for annenhver dag om streken blir sterkere eller ei.



Anonymous poster hash: ce84c...193
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt inn flere tester fra billig-tester.no slik at du kan se for annenhver dag om streken blir sterkere eller ei.

Anonymous poster hash: ce84c...193

Jeg er 20 uker på vei og kjenner liv i magen, og brukte opp to billige-tester strimler for moro skyld for få dager siden. Ene hadde svak strek, den andre sterk.

Dette er ikke noe å sette lit til :)

Anonymous poster hash: 690b2...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hadde første dag i siste mens 8. Mars, antar man at jeg er langt påvei da ca? Jeg sjønner ikke helt hvordan man regner det ut:) ang blødninger har d bare vært som to dråper kun da jeg har tørket meg etter å tisset, ikke noe på papiret, bare brunt utflod der:) så håper dette går bra:) er det foresten noe jeg ikke bør spise osv? I og med at jeg skal leve som gravid no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg hadde første dag i siste mens 8. Mars, antar man at jeg er langt påvei da ca? Jeg sjønner ikke helt hvordan man regner det ut:) ang blødninger har d bare vært som to dråper kun da jeg har tørket meg etter å tisset, ikke noe på papiret, bare brunt utflod der:) så håper dette går bra:) er det foresten noe jeg ikke bør spise osv? I og med at jeg skal leve som gravid no?

Ut fra kalenderen så er du 5 uker på vei, for den teller fra første dag av siste mens.

Når CB testen sier 1-2 uker, så regner den fosteralder. Sett at du har en vanlig 4-ukers syklus. Da betyr testen sier at du er 3-4 uker på vei. Men om du hadde EL litt senere enn "normalt" og egget brukte tid på å feste seg, så kan testen være riktig, 1-2 uker gammelt foster, uten at noe er galt eller at HCG er lavere enn det skal være.

Det er all mulig sånn spekulering som gjør at CB digital kan være til mer bekymring enn sikkerhet.. :)

Anonymous poster hash: 690b2...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangen i dette er at du nå er gravid, så du kan ringe legen din og bestille time til første svangerskapskontroll. De spør etter første dag i siste menstruasjon, slik at de kan beregne hvor langt du er på vei, og så får du time mellom uke 10-12. Da tar du blodprøver og fyller ut helsekort for gravide. Det er egentlig ganske lite oppfølging i starten, jeg betalte for en privat UL i uke 13 for å i det hele tatt klare å innfinne meg i at det var noe der :)

Brunt utflod er helt vanlig, jeg hadde det selv uten at det var farlig. Hvis det øker i mengde, at du blør friskt blod eller får store smerter kan det bety at du spontanaborterer, men husk at det kjennes når livmoren strekker på seg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du regner bare ukene fra den 8. mars :) Svangerskapet går fra første dag i siste mens, men befruktningen skjer ca to uker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to dager med noe som minte veldig mye om mensen helt i begynnelsen av mitt svanger skap. Det gjorde at jeg var nærmere 7 uker på vei når jeg oppdaga at jeg var gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt utflod er helt vanlig, jeg hadde det selv uten at det var farlig. Hvis det øker i mengde, at du blør friskt blod eller får store smerter kan det bety at du spontanaborterer, men husk at det kjennes når livmoren strekker på seg også.

Dette. Tusen ganger dette. Jeg hadde flere ganger rundt uke 5-7 skikkelig følelse av at "NÅ kommer mensen". Den følelsen man har like før det begynner p blø, man føles seg tykk, oppblåst, det murrer og kramper... En periode løp jeg stadig på do og forventet faktisk at mensen hadde startet, uten at det hadde skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 uker på vei og kjenner liv i magen, og brukte opp to billige-tester strimler for moro skyld for få dager siden. Ene hadde svak strek, den andre sterk.

Dette er ikke noe å sette lit til :)

Anonymous poster hash: 690b2...05f

Kjære deg..Selvfølgelig har det ikke noe for seg når man er 20 uker(!) å måle HCG!

Helt i starten av svangerskapet så er det det jo. HCG går nedover igjen i starten av andre trimester, så derfor har det jo ingen nytte for en på 20 uker på vei å ta tester.

I starten går HCG normalt sett opp og man får sterkere tester.

Til og med min lege sa at hvis de mistenker ektopisk graviditet, så gir de sensitive tester til kvinnen slik at hun kan teste daglig for å se om streken blir sterkere eller mindre. Da er det ofte tegn på at det ikke er liv laga og ender i spontanabort, eller så kan det være xu hvis streken bruker utrolig lang tid på å bli sterkere..

Anonymous poster hash: ce84c...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg..Selvfølgelig har det ikke noe for seg når man er 20 uker(!) å måle HCG!

Helt i starten av svangerskapet så er det det jo. HCG går nedover igjen i starten av andre trimester, så derfor har det jo ingen nytte for en på 20 uker på vei å ta tester.

I starten går HCG normalt sett opp og man får sterkere tester.

Til og med min lege sa at hvis de mistenker ektopisk graviditet, så gir de sensitive tester til kvinnen slik at hun kan teste daglig for å se om streken blir sterkere eller mindre. Da er det ofte tegn på at det ikke er liv laga og ender i spontanabort, eller så kan det være xu hvis streken bruker utrolig lang tid på å bli sterkere..

Anonymous poster hash: ce84c...193

Kjære deg, det vet jeg jo! Men strimmeltestene har utløpsdato som går ut før termin og jeg gjorde det for morro skyld. Jeg nevnte dette fordi noen rådet til å nettopp bruke testene som HCG-stigning og til det er de helt verdiløse! Derfor skrev jeg om min totalt tøvete tulletesting. :)

Anonymous poster hash: 690b2...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg..Selvfølgelig har det ikke noe for seg når man er 20 uker(!) å måle HCG!

Helt i starten av svangerskapet så er det det jo. HCG går nedover igjen i starten av andre trimester, så derfor har det jo ingen nytte for en på 20 uker på vei å ta tester.

I starten går HCG normalt sett opp og man får sterkere tester.

Til og med min lege sa at hvis de mistenker ektopisk graviditet, så gir de sensitive tester til kvinnen slik at hun kan teste daglig for å se om streken blir sterkere eller mindre. Da er det ofte tegn på at det ikke er liv laga og ender i spontanabort, eller så kan det være xu hvis streken bruker utrolig lang tid på å bli sterkere..

Anonymous poster hash: ce84c...193

For å presisere: Billige-tester kan sende deg 10 strimler fra 10 ulike batcher. For at strek-sammenligning skal ha noen verdi så skal batch være identisk, samt at forholdene rundt må være identiske (morgenurin før man drikker, helst spist/drukket på kvelden før til faste intervaller etc).

Legekontorer kan gi sensitive tester fra samme batch, men om man leser på batchnr fra billige-tester så er ikke det alltid de stemmer overens, selv fra samme pakke.

Da kan streke bli veldig ulike på HCG-teststrimlene, selv om HCG er nøyaktig likt. HCG-strimlene funkerer ikke helt som EL-strimlene, der streken er designet til å bli sterkere til mer hormon. HCG er designet for å gi en tydelig strek DERSOM et minimumsnivå av hormon.

Derfor er ikke dette noe å sette sin lit til, det er grobunn til bekymringer. Da vil jeg heller råde til å måle HCG ut fra blodprøver hos legen. Det kan man stole på.

Anonymous poster hash: 690b2...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det påske, og hvis vi går utifra at jeg er 5uker på vei.. Skal jeg da ringe og få time til legen etter påske da? Jeg har jo hatt litt brunt utflod i noen dager så vil jo sjekke at alt er i orden etter påske. Men hva kan legen gjøre for og sjekke dette når jeg er såpass tidlig i svabgerskapet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det påske, og hvis vi går utifra at jeg er 5uker på vei.. Skal jeg da ringe og få time til legen etter påske da? Jeg har jo hatt litt brunt utflod i noen dager så vil jo sjekke at alt er i orden etter påske. Men hva kan legen gjøre for og sjekke dette når jeg er såpass tidlig i svabgerskapet da?

De kan ikke sjekke med ultralyd og de vil neppe gjøre første svangerskapskontroll og utfylling av helsekort så tidlig. Men mitt legekontor har tatt HCG-blodprøver av meg i lignende situasjon som din. Jeg hadde tidligere hatt spontanabort, og gikk ikke via legen engang, ringte bare og spurte om jeg kunne ta en tur til laben og få blodprøven. Ringte legen for å få selve prøvesvaret etter å ha vært innom labben to ganger. Da var jeg omtrent like langt på vei som deg.

Også ringer du legevakt i påsken dersom du får smerter. Husk at "mensmurring" og "menskramper" er normalt, litt stikking og ubehag er normal. Men om du får sterke smerter eller smerter i forbindelse med økt blødning så kontakt legevakten, selv om enkelte her inne vil si at det ikke er noe legen kan gjøre. Dette er for å være sikker på at du ikke har svangerskap utenfor livmor eller lignende, som kan være farlig. Man skal ikke være for sky for å kontakte legen heller.

Men om din legen vil gi deg HCG prøver.. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke. Men jeg antar praksis er ulik fra kontor til kontor.

Anonymous poster hash: 690b2...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fant ut at jeg var gravid midt i jula. Ventet til legekontoret åpnet igjen og ringte da :) Var 6 uker på vei da jeg fant det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, slik som jeg har forstått det så er det normalt og ha litt brunt utflod rundt den tiden man skulle hatt mens, å jeg har så lang syklus at jeg skulle hatt mens for ca 3 dager siden, akkurat da utfloden begynte:) så regner med dette er ufarlig, er vel når man begynner og blø rødt og få smerter (som jeg ikke har hatt) at det kan være skummelt. Men synes også det er pussig at jeg ikke har mange symtomer, har vondt i hodet, men venter på operasjon av neseskillevegg (som jeg neppe får nå som jeg er gravid) og det gjør at jeg har mye vondt i hodet fra før av, ellers er jeg littoppblåst å litt uggen i kroppen idag, og fort andpusten. Ikke mer enn det, flere som har opplevd så lite symtomer? Kan det være dårlig tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha MER hcg for å få symptomer. De fleste får ikke symtomer før uke 6 og utover og noen ikke i det hele tatt i løpet av 9 mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...