Gå til innhold

Er jeg gravid?


leenaa89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du er veldig i tvil ville jeg tatt en tur til legen og sjekket :)

Det er størst sjanse for at du er gravid, mange som får småblødninger i starten også. Siden det er så lite blod som kom, så pleier det sjeldent å være noe farlig.

Men som sagt, ta en tur til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til 25% av graviditeter som ender med barn, har kvinner opplevd blødninger underveis. Det mest vanlige er i starten, samt i forbindelse med sex (pga tynne slimhinner). Og det trenger ikke være fare på ferde. Men det KAN være faretegn. Som skrevet, anta at du er gravid til noen avkreftet dette gjennom flere dagers blodprøver eller UL... med mindre du blør like mye som vanlig mens. Da er du mest trolig ikke gravid lengre (men noen opplever dette også, og er fortsatt gravide).



Anonymous poster hash: 690b2...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig i tvil ville jeg tatt en tur til legen og sjekket :)

Det er størst sjanse for at du er gravid, mange som får småblødninger i starten også. Siden det er så lite blod som kom, så pleier det sjeldent å være noe farlig.

Men som sagt, ta en tur til legen :)

Nei det går ikke an å sjekke dette. HUn er kun såvidt fire uker på vei. Det er snakk om et par millimeter, og ingen kan bekrefte noe som helst. Hun må bare vente. Legen kan ikke gjøre noe med situasjonen, avkrefte eller bekrefte, det er ikke engang hjerteslag enda, det starter i slutten av sjette uke (5+++).

Anonymous poster hash: ce84c...193

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig i tvil ville jeg tatt en tur til legen og sjekket :)

Det er størst sjanse for at du er gravid, mange som får småblødninger i starten også. Siden det er så lite blod som kom, så pleier det sjeldent å være noe farlig.

Men som sagt, ta en tur til legen :)

Legen kan ikke "sjekke" dette noe mer. Det er for tidlig å se noe på ultralyd, og graviditetstestene på legekontoret vil gi akkurat samme resultat som de hun kan ta hjemme.

TS: prøv å ta til deg litt av informasjonen her? Jeg skjønner det er nervepirrende, men nå har du fått informasjon flere ganger om at små blødninger er helt normalt. Ingen av oss kan vite helt sikkert om du fortsatt er gravid, men sjansen er der - og den sjansen blir ikke større av at du spør etter bekreftelse en masse ganger.

Anonymous poster hash: 0af22...142

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ikke "sjekke" dette noe mer. Det er for tidlig å se noe på ultralyd, og graviditetstestene på legekontoret vil gi akkurat samme resultat som de hun kan ta hjemme.

TS: prøv å ta til deg litt av informasjonen her? Jeg skjønner det er nervepirrende, men nå har du fått informasjon flere ganger om at små blødninger er helt normalt. Ingen av oss kan vite helt sikkert om du fortsatt er gravid, men sjansen er der - og den sjansen blir ikke større av at du spør etter bekreftelse en masse ganger.

Anonymous poster hash: 0af22...142

Det er jo sant, men de kan gi råd osv uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo sant, men de kan gi råd osv uansett :)

Samme råd som folk her inne sier. Om å vente, og håpe på det beste :)

Anonymous poster hash: ce84c...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant, men de kan gi råd osv uansett :)

Hvilke råd skal de gi? Spontanaborter skyldes som regel at det er noe galt med fosteret og det ikke utvikler seg som det skal. Det er absolutt ingen ting man kan gjøre for å forhindre det.

Anonymous poster hash: 0af22...142

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke råd skal de gi? Spontanaborter skyldes som regel at det er noe galt med fosteret og det ikke utvikler seg som det skal. Det er absolutt ingen ting man kan gjøre for å forhindre det.

Anonymous poster hash: 0af22...142

Sant det, men de vet som oftest litt mer enn folk på forum :) I og med hun hadde en blødning f eks. Hun får bedre svar hos legen enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men låner denne tråden litt istede for å starte ny. Så det er ikke uvanlig å ha litt brun utflod i starten av et svangerskap? Type bittelitt spredd over et par dager?



Anonymous poster hash: 9bec1...18b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men låner denne tråden litt istede for å starte ny. Så det er ikke uvanlig å ha litt brun utflod i starten av et svangerskap? Type bittelitt spredd over et par dager?

Anonymous poster hash: 9bec1...18b

Ikke i det hele tatt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt :)

Tusen takk for svar :) Da kan jeg slappe av :)

Anonymous poster hash: 9bec1...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men de vet som oftest litt mer enn folk på forum :) I og med hun hadde en blødning f eks. Hun får bedre svar hos legen enn her.

Nei faktisk ikke. Hun får det samme, kanskje enda mer brutalt og kynisk svar.

Anonymous poster hash: ce84c...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant det, men de vet som oftest litt mer enn folk på forum :) I og med hun hadde en blødning f eks. Hun får bedre svar hos legen enn her.

Når man får råd på et forum kan det være både godt og dårlig, det beste man gjør er å vurdere rådene ut fra hva de sier og hva de er basert på - ikke bare avfeie dem med at "hun får bedre svar hos legen". Ut fra hva jeg kan se i denne tråden så har de aller fleste svarene vært både kunnskapsbaserte og rasjonelle.

Anonymous poster hash: 0af22...142

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som føler for mer enn svar på et forum.

Helsedirektoratet: https://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Ukene-i-svangerskapet/6-8.aspx

Blødninger
Det er ikke uvanlig med blødninger tidlig i svangerskapet selv om svangerskapet utvikler seg normalt. Det kan skape bekymring. Dersom gravide opplever rikelig blødning som i tillegg er smertefull skal man ta kontakt med fastlegen eller jordmoren.

OnlineLegen: http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/bloedning-i-svangerskapet-naar-er-det-akutt.html

Generelt skal blødning med samtidig smerter føre til akutt henvisning uansett når i svangerskapet det inntreffer. Dersom man har kommet over halvveis i svangerskapet henvises gravide med blødning selv om de ikke har smerter. Store blødninger, blødninger med klumper eller med mistanke om foster- eller morkakerester henvises også selv i tidlige deler av svangerskapet, selv om det ikke er smerte.

NHI: http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/blodning-i-svangerskapet-37412.html

Blødning under graviditeten kan ha mange ulike årsaker som kan arte seg på forskjellige måter. 20-30 prosent av kvinner som føder til termin, har opplevd blødninger tidlig i svangerskapet. I de fleste tilfeller er blødninger tidlig i svangerskapet ufarlige, mens blødninger senere i svangerskapet alltid bør føre til legekontakt.

Jeg kan fortsette, med mange gode og trygge kilder som alle konkluderer med at mange opplever dette, og at man bør oppsøke lege dersom man har store blødninger sammen med smerte. At små blødninger er skremmende, men normalt. Følg flere av disse lenkene og les så står det også hva en lege kan gjøre dersomattehvis.

Men i TS sitt tilfelle, men en knapp teskje blod, så tror jeg det kan skrives som en liten, ufarlig blødning (mest sannsynlig) og at hun heller bør kontakte lege om det fortsetter, eller om hun får smerter. Det de da kan gjøre er å ta to blodprøver for å måle HCG-stigning.

De tas med 1-2 dagers mellomrom, så øyeblikkelig svar kan man ikke få.



Anonymous poster hash: 690b2...05f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester med cb digital uke imorgen og håper d ikke komr blødning:) tålmodighet må jfg vel ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å slappe av, du har fått positiv test og mer enn det kan du ikke gjøre :)

Du blir ikke mer gravid av å ta 5 tester, selv om jeg vet veldig godt at man gjerne trenger den ekstra bekreftelsen. Ro ned, pust ut, bestill tidlig UL i uke 8-12 hvis du ønsker det. Utover det må du bare stole på at kroppen din vet hva den skal gjøre. Husk at den er lagd for akkurat dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester med cb digital uke imorgen og håper d ikke komr blødning:) tålmodighet må jfg vel ha:)

Bortkasta penger! :)

Du er jo gravid, du har fått positiv test. Tester du igjen får du samme svar, gravid, men for hva da? For at den sier 2-3? Hva hjelper det?

Anonymous poster hash: ce84c...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner, men er litt godt å få sånn at det står 2-3 uker, så jeg ikke bare ser etter en strek. Synes de er vanskelig å tyde. Og siden jeg ikke har mye symtomer så er det vanskelig og tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forskjellen på å ta en digital test og en strektest. Tok en digital som test nr. 2 selv (men min strektest var så svak at det var helt håpløst å tolke om det var skyggestrek eller ordentlig strek). Det ER godt å se at ordet "gravid" lyser mot deg. Synes du skal ta den, jeg :)

(bare ikke gå bananas med MER testing etterpå)



Anonymous poster hash: 0af22...142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...