Gå til innhold

Hvor mange unge mødre her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med min bachelor, har begynt på master nå, venter barn i sommer. Er nesten 25, så er vel strengt tatt ikke en veldig ung mor, selv om de fleste jeg kjenner syns 24/25 er altfor tidlig.

Må innrømme at jeg har litt fordommer mot unge mødre. Rett etter vgs var det 4-5 jenter som fikk barn, og bare 1 av dem er i gang med utdannelse. Resten av dem jobber som hjelpepleiere eller sitter i kassa på butikken. Det er ikke det jeg ville ha valgt, men jeg har ingen grunn til å tro at de er bitre eller angrer på å ha fått barn så tidlig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ferdig med min bachelor, har begynt på master nå, venter barn i sommer. Er nesten 25, så er vel strengt tatt ikke en veldig ung mor, selv om de fleste jeg kjenner syns 24/25 er altfor tidlig.

Må innrømme at jeg har litt fordommer mot unge mødre. Rett etter vgs var det 4-5 jenter som fikk barn, og bare 1 av dem er i gang med utdannelse. Resten av dem jobber som hjelpepleiere eller sitter i kassa på butikken. Det er ikke det jeg ville ha valgt, men jeg har ingen grunn til å tro at de er bitre eller angrer på å ha fått barn så tidlig.

Men strengt tatt så er jo hjelpepleier en utdannelse.

Anonymous poster hash: 70abd...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år, og jeg har sammen med min samboer (som jeg har vært sammen med i 5 år) en vakker datter på 8 mnd.

Det var ikke planlagt, men høyt ønsket da jeg egentlig var steril. Om hun får søsken er ikke i min makt, men vi håper at vi kan få ennå et mirakel om 2 år.

Jeg tror nok dette kommer til å gå riktig bra for oss. Til tross for alle fordommer ts, og kanskje andre har. Jeg og samboeren min har reist mye sammen, og festet mye. Vi har, hvorhen uforståelig det kanskje er for ts, blitt ferdig med den ville festingen hvor man er ute hver helg. Hvem klarer å leve sånn over lengere tid uansett?

Det å skape et stabilt liv for vår datter var egentlig veldig deilig. Det å kunne lene seg tilbake å la andre bråke om natten. Vi kvittet oss med leiligheten vi hadde i en annen by, og flyttet endelig hjem til alle vi hadde savnet i tiden borte. Det var deilig, og vi fikk leid et billig hus i stedet.

Jeg elsker stabiliteten i mitt nye liv. Vi var nok begge lei det gamle, så dette passet perfekt.

Når det gjelder reising så skjønner jeg ikke hvorfor det er et problem når man har fått barn. Vi var tidligere også oftere på kulturelle reiser enn rene festerturer. Jeg forstår ikke hvorfor man må være reist "ferdig". Jeg gleder meg til å oppdage resten av verden sammen med min datter også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strengt tatt så er jo hjelpepleier en utdannelse.

Anonymous poster hash: 70abd...594

På videregående nivå, på linje med fotpleier.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli fornærmet nå da, refererer bare til tallene.

Det går sikkert fint med dine barn, men de fleste burde vente til de er gamle nok til å få barn. Med det mener midten av tjueårene, ikke slutten av tenårene.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Du som jobber med budsjett vet vel at tall kan brukes til så mangt. Viktigste er å bruke de riktig...

Og det du sier om damer i 40-50 åra som er på byen og slår seg løs. Ja, det ser dumt ut, men de hadde nok gjort det uansett barn eller ikke dessverre. Noen er typen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som jobber med budsjett vet vel at tall kan brukes til så mangt. Viktigste er å bruke de riktig...

Og det du sier om damer i 40-50 åra som er på byen og slår seg løs. Ja, det ser dumt ut, men de hadde nok gjort det uansett barn eller ikke dessverre. Noen er typen til det.

Mulig, mulig. Føler bare at de eneste på min alder som driver på sånn er de som fikk barn altfor tidlig.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men strengt tatt så er jo hjelpepleier en utdannelse.

Anonymous poster hash: 70abd...594

Er det? Var ikke klar over det. Mulig det jeg egentlig siktet til var pleieassistent (?) eller noe? Jeg jobbet på et sykehjem tidligere. Jeg fikk instruksjoner om hva og hvordan jeg skulle vaske og stelle med beboerne, men vil ikke kalle det for utdannelse nei:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det. Du trenger ikke komme med masse personangrep, vet du. Holder lenge å argumentere for hvorfor du er uenig.

Jeg må si meg uenig i at det ikke ser ille når førtiåringene er på byen og jubler over at barna er gamle nok til å klare seg selv.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Har du sett mange førtiåringer på byen som jubler over at barna er gamle nok til å klare seg selv? Det har nemlig ALDRI jeg sett. Å være "ung på ny" når ungene har vokst opp betyr jo ikke å kunne dra på grøftefylla igjen, det handler jo om friheten til å ta "egoistiske" valg, til å reise og oppleve alene sammen med partneren (og nå har man også økonomien til det, i motsetning til da man var 19-20), til å bruke tid på seg selv (egenpleie, hobbyer, ting som ikke kommer i førsterekke når man har småbarn) og så videre. La nå folk få velge det de vil da, uten å dømme dem nord og ned fordi de velger ulikt deg! De som ender opp som butikkmedarbeidere eller helsefagarbeidere hadde nok gjort det uansett om de fikk barn tidlig eller ikke, det er jo ikke alle som er skoleflinke i utgangspunktet og det er ikke alle som bryr seg med å ta høyere utdanning. De som velger studieretninger på vgs. som helse og sosialfag, service og samferdsel, resturant og matfag, design og håndverk osv. har jo allerede pekt seg ut en sti for livet som ikke går via universitet/høyskole, da kan man ikke "skylde" det på at de ble gravide som 19 åringer noen år senere.. Håper du ser at du fremstår som en veldig motbydelig person når du argumenterer og påstår på den måten du gjør.

Anonymous poster hash: d4d9e...fa4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud, nei. Jeg tok abort og brukte tjueårene på å utivkle meg selv. Å få barn som 30-åring var nok det beste valget.

Men klart, alle som svarer her som har fått barn i ung alder vil fortelle deg hvor flott det var, at de har utdannelse, kjøpt seg hus blablabla. For drømmen er jo å gå rett fra tenåringsliv til å bli etablert som voksen småbarnsmor, er den ikke? Haha.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Vær forsiktig med hva du skriver! Du kan godt le av det, men for mange er det faktisk drømmen å bli småbarnsmor! Det største i verden er den lille skapningen som ligger i armene dine og blunker! Det smaker egoisme av innlegget ditt!!

Anonymous poster hash: 2f2a1...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Vær forsiktig med hva du skriver! Du kan godt le av det, men for mange er det faktisk drømmen å bli småbarnsmor! Det største i verden er den lille skapningen som ligger i armene dine og blunker! Det smaker egoisme av innlegget ditt!!

Anonymous poster hash: 2f2a1...8c5

...og for andre er drømmen å være barnefri, og tanken om en liten skapning som ligger og blunker, kommer rett fra deres mørkeste mareritt. Om alternativet til egoisme er å måtte bære frem og oppfortre et barn de kommer til å hate, så takke meg til egoistene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med hva du skriver! Du kan godt le av det, men for mange er det faktisk drømmen å bli småbarnsmor! Det største i verden er den lille skapningen som ligger i armene dine og blunker! Det smaker egoisme av innlegget ditt!!

Anonymous poster hash: 2f2a1...8c5

Det var fantastisk å bli mor i en alder hvor jeg virkelig var klar for oppgaven og var i et stabilt forhold.

Nei, jeg regner ikke et forhold som langvarig selv om man har vært sammen siden ungdomsskolen. Tenåringsrelasjoner blir aldri som et voksent forhold med forpliktelser. Når folk skryter av å ha vært sammen med kjæresten siden de var 16 her inne, så tenker jeg at man like godt kan trekke fra de årene man ikke var voksen. Har vanskelig for å ta slikt på alvor.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, kjenner jeg blir en smule satt ut her jeg sitter og leser. Jeg er ung, 21 år, gravid og alltid hatt et brennende ønske om å bli sykepleier. Har fullført ett år, tok etter det et friår siden vi ønsket oss barn. Fortsetter utdanningen når barnet kan gå i barnehage. Spør du meg er sykepleier en av de mest givende utdannelsene man kan ha, og ikke et sted hvor de mindre skoleflinke ender opp. Jeg hadde godt over 5 i snitt og kunne kommet inn på det meste.

Jeg angrer i alle fall ikke på noen av de valgene jeg har tatt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, kjenner jeg blir en smule satt ut her jeg sitter og leser. Jeg er ung, 21 år, gravid og alltid hatt et brennende ønske om å bli sykepleier. Har fullført ett år, tok etter det et friår siden vi ønsket oss barn. Fortsetter utdanningen når barnet kan gå i barnehage. Spør du meg er sykepleier en av de mest givende utdannelsene man kan ha, og ikke et sted hvor de mindre skoleflinke ender opp. Jeg hadde godt over 5 i snitt og kunne kommet inn på det meste.

Jeg angrer i alle fall ikke på noen av de valgene jeg har tatt!

Ja, du er den klassiske 'unge moren'. :)

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er den klassiske 'unge moren'. :)

Anonymous poster hash: 043ea...059

Godt mulig det. Men fatter ikke hvordan sykepleier og unge mødre henger sammen. Jeg valgte å bli sykepleier leeeeenge før jeg i det hele tatt tenkte tanken på barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare k

Wow, kjenner jeg blir en smule satt ut her jeg sitter og leser. Jeg er ung, 21 år, gravid og alltid hatt et brennende ønske om å bli sykepleier. Har fullført ett år, tok etter det et friår siden vi ønsket oss barn. Fortsetter utdanningen når barnet kan gå i barnehage. Spør du meg er sykepleier en av de mest givende utdannelsene man kan ha, og ikke et sted hvor de mindre skoleflinke ender opp. Jeg hadde godt over 5 i snitt og kunne kommet inn på det meste.

Jeg angrer i alle fall ikke på noen av de valgene jeg har tatt!

Her må jeg bare korrigere deg litt. Snittet for å komme inn på sykepleien er mange steder meget lavt, så lavt at sykepleierutdannelsen er den 'ny' lærerutdannelsen. Altså at alle kommer inn osv.



Anonymous poster hash: 043ea...059
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det. Men fatter ikke hvordan sykepleier og unge mødre henger sammen. Jeg valgte å bli sykepleier leeeeenge før jeg i det hele tatt tenkte tanken på barn.

Fordi det er en av de enkleste bacheloren å ta som gir deg yrkeskompetanse + at det er opprettet desentraliserte studier. Er mange jenter som ikke engang flytter hjemmefra for å ta utdannelse som følge av dette.

De fleste unge mødre blir sykepleiere når de/hvis de utdanner seg.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare k

Her må jeg bare korrigere deg litt. Snittet for å komme inn på sykepleien er mange steder meget lavt, så lavt at sykepleierutdannelsen er den 'ny' lærerutdannelsen. Altså at alle kommer inn osv.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Jeg snakket da ikke om snittet for å komme inn, jeg snakket om selve utdannelsen. Jada, noen skoler har kanskje lavt snitt, men det er jammen meg mange skoler som har ganske så høye snitt for å komme inn også. Alle skolene i området av hvor jeg ønsket å gå hadde i alle fall ganske så høyt snitt, og jeg vet om mange som ikke kom inn! ;)

Og sånn er det vel også med de fleste andre utdanninger også, sett bort i fra lege og lignende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket da ikke om snittet for å komme inn, jeg snakket om selve utdannelsen. Jada, noen skoler har kanskje lavt snitt, men det er jammen meg mange skoler som har ganske så høye snitt for å komme inn også. Alle skolene i området av hvor jeg ønsket å gå hadde i alle fall ganske så høyt snitt, og jeg vet om mange som ikke kom inn! ;)

Og sånn er det vel også med de fleste andre utdanninger også, sett bort i fra lege og lignende!

Tja, kvaliteten på mange av de desentraliserte utdannelsene er svært lav.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett mange førtiåringer på byen som jubler over at barna er gamle nok til å klare seg selv?

Anonymous poster hash: d4d9e...fa4

Ja, dessverre. Sett mange som skal ta igjen den tapte ungdomstiden. Dessverre kan man ikke bli tjue igjen, så det ser ofte bare dumt ut.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en av de enkleste bacheloren å ta som gir deg yrkeskompetanse + at det er opprettet desentraliserte studier. Er mange jenter som ikke engang flytter hjemmefra for å ta utdannelse som følge av dette.

De fleste unge mødre blir sykepleiere når de/hvis de utdanner seg.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Så det er negativt å ikke ønske å flytte hjemmefra også? Hallo, her er det på tide å våkne opp og innse at ikke alle er like tror jeg!

Og å påstå at det er en av de letteste utdannelsene, det er bullshit. Gud så mange utdannelser som er enklere å komme igjennom enn sykepleier. Er vel ikke uten grunn at så mange faktisk ikke kommer ut av utdanningen? ;) For min del var det greit, da jeg faktisk liker å lese og tar lett til meg det jeg leser. Men vet om mange som gjeerne skulle gått en utdanning med mindre lesing og pugging! Og de utdanningene er det mange av! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...