Gå til innhold

Min aktivitetsdagbok


Julie:)

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle starte å skrive her. Jeg har kalt det aktivitetsdagbok og ikke treningsdagbok fordi jeg skal ikke nødvendigvis bare fokusere på trening, men det å være mer i aktivitet, ute, på trening og få litt mer rutine på hverdagen.

Jeg er 33 år, har samboer, mamma til ei jente på 10, håndballtrener, turnusarbeider i langturnus.

Jeg har alltid vært aktiv i mer eller mindre grad! Liker godt å jogge på tredemølla, gå tur på bein eller ski, stå slalom, trene styrke, og tidvis være med på gruppetimer. Gruppetimer har jeg ikke vært med på en stund. Jeg liker å trene når det passer meg, har aldri vært god til å innfinne meg til tidspunkt... Men det er også kanskje blitt noe av problemet. Siden jeg jobber langturnus har jeg mye fri, og det bruker jeg til søvn! Jeg kan sove ekstremt mye!! Og da snakker vi opp mot 12 timer om ikke noe river meg ut av sengen. Når datteren min er hos meg må jeg jo opp når hun skal på skolen, men jeg har ingen problemer med å legge meg igjen og sove etterpå.. Delvis er vel dette fordi jeg har ikke noe spesielt jeg skal og trenger ikke å stresse, samtidig så blir jeg ofte j***ig irritert på meg selv fordi jeg ikke får mer ut av dagen når jeg faktisk har mulighet. Det skal sier at jeg har nok et stort søvnbehov, men jeg tror også det går på dårlig rutiner i egen hverdag. I det siste har jeg tilbragt mer tid i senga og på sofan enn jeg vil innrømme og jeg savner å være mer i aktivitet. Så derfor begynner jeg å skrive dagbok. Forhåpentlig vis vil dette motivere meg og kanskje hjelpe meg med å fylle tiden min med andre ting enn søvn (!) og kroppen blir friskere og kjennes bedre ut å leve i. Kanskje jeg også oppdager nye ting jeg liker å gjøre :)

Jeg er glad i å lage mat! Jeg skal begynne å prøve nye oppskrifter og leke meg med det, også her inne.

Om noen har forslag til morsomme aktiviteter, oppskrifter, utfordringer her inne så blir jeg veldig glad for det!

I dag har jeg ikke vært flink, sov til kl. 12 og tok meg selv i nakkeskinnet og inviterte litt middagsbesøk slik at jeg hvertfall hadde et prosjekt på kjøkkenet en stund. Jeg lagde indisk gryte etter oppskrift av Gordon Ramsey, rahita (er det sånn det skrives?) og hjemmelagde nan brød. Nam :) Det ble godt! :sikle: I morgen skal jeg på jobb og være der til onsdag så da blir det fint lite matlaging og dessverre ikke så mye aktivitet på tirsdag hvertfall, men tenkte jeg skulle prøve å komme meg på enten en tur, eller på mølla før jobb! Jeg burde jo få til det så blir det en fin start :danse: Målet mitt er å gjøre noe aktivt HVER DAG i større eller mindre grad, de dagene jeg ikke jobber vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

:fnise::fnise: :fnise:

Ja dette har ikke gått så bra til å begynne med, men NÅ er jeg klar :danse: Jeg har vært noe aktiv altså, men vil si det har vært veldig moderat. Tenkte jeg skulle prøve å skrive en liten plan for meg selv uke for uke.

Fra i morgen skal jeg....

Lørdag: Hadde tenkt å ta en skitur, men siden det er et stort arrangement i løypene jeg bruker så skal jeg ha løping på mølla med intervaller også blir de en gåtur i frisk luft når min samboer har våknet opp etter nattevakt.

Søndag: Skitur

Mandag: Gåtur

Tirsdag: Gå på skøyter med min datter også en liten forsiktig styrkeøkt, med en god oppvarming på mølla. Har ikke trent styrke på lenge så da er det ingen vits å gi jernet fra dag en, kommer til å bli veldig støl i noen dager etterpå :ler:

Onsdag og torsdag jobber jeg (er på jobb i to døgn) så da får jeg ikke gjort noe, men det er sikkert like greit å la kroppen komme seg over sjokket av styrketrening igjen.

Fredag: Jogge på mølla, får se hvordan kroppen er, men kommer nok til å legge inn noe intervall.

Lørdag: Da er det håndballrunde så spørs om jeg får tid til noe da, men får økt pulsen litt på benken med en god dose engasjement hvertfall!

Søndag: Rolig oppvarming på mølla og ny styrkerunde.

I styrkeøktene mine tar jeg for meg de store muskelgruppene. Det er ikke for å få markante muskler, men for å holde litt liv i dem. Som sagt er det en god stund siden jeg trente styrke så jeg starter fra begynnelsen av. Det er det som er så fælt med styrke når det går tid i mellom, du VET at de første gangene kommer til å gjøre veeeeldig vondt! Men vet det er verdt det når man har kommet over den første bøyen.

Sånn det er min plan, så blir det bra å kunne skrive "check" når det er gjort :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å kunne skrive "check" på lørdagens aktiviteter :) Det var deilig!! 50 min. på mølla der de siste 8 var gange for å roe ned etter intervaller. Alt i alt 8 km, så jeg er godt fornøyd med det. Etterpå var det 7 km gåtur i frisk deilig luft. Er en liten stund siden kroppen min har fått så mye aktivitet på en dag, så beina var gode og slitne etterpå og da er det godt å krype ned i et deilig, varmt badekar. :) Føles utrolig godt!

I morgen er det skitur som står på tapetet, det blir skitur i kupert terreng. Jeg er ikke veldig god på ski så vet ikke hvor mye treningseffekten blir, men poenget er å være i aktivitet og få friske, røde roser i kinnene. Det er deilig. I morgen har jeg nattevaktskjæresten min hjemme på kvelden så da blir det et bedre måltid og et glass vin eller tre til :) Viktig å kose seg når man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble deilig skitur på 8 km i dag. Det går ikke så fort for jeg eier ikke teknikk og det glir ikke så lett spesielt oppover, men bruker litt energi på det når ikke teknikken er der trøster jeg meg med og har hvertfall vært ute i deilig vintervært i aktivitet og frisk luft :) Det er det jeg er ute etter!

Har laget god kjærestemiddag i dag, pannestekt ørret, med rotpotetmos, asparges, blomkål og hollandaise saus. Snart er det dessert og da har jeg prøvd meg på sjokoladedaim mousse. Den skal straks pyntes med litt krem og bringbær :sikle: Håper det blir så godt som jeg hadde tenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom oss ikke ut på gåtur i går, tiden ble litt knapp. Har ikke sovet noe godt i natt og er supertrøtt i dag! Men, skal ut å gå litt senere i dag så skal jeg manne meg opp til styrkeøkt på kvelden når lillemor er på svømming.

I går kjøpte jeg juicer! Har testet ut en del oppskrifter jeg har funnet og det smaker jo veldig godt! Bruker mye grønnsaker for at det skal bli godt og sunt og jeg syns det er en super måte å få dekket dagsbehovet for frukt og grønt! Denne skal jeg bruke mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom oss ikke ut på gåtur i går, tiden ble litt knapp. Har ikke sovet noe godt i natt og er supertrøtt i dag! Men, skal ut å gå litt senere i dag så skal jeg manne meg opp til styrkeøkt på kvelden når lillemor er på svømming.

I går kjøpte jeg juicer! Har testet ut en del oppskrifter jeg har funnet og det smaker jo veldig godt! Bruker mye grønnsaker for at det skal bli godt og sunt og jeg syns det er en super måte å få dekket dagsbehovet for frukt og grønt! Denne skal jeg bruke mye!

Jeg har såå lyst på en juicer! Hvilken har du kjøpt? Føler det er så mange der ute, vet ikke helt hvordan jeg skal velge en.... Og så er det jo prisforskjeller også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har såå lyst på en juicer! Hvilken har du kjøpt? Føler det er så mange der ute, vet ikke helt hvordan jeg skal velge en.... Og så er det jo prisforskjeller også :(

Jeg kjøpte phillips juicer på Elkjøp http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/HR1832/philips-viva-collection-juicer-hr1832-00

Jeg er kjempefornøyd og bruker den hver dag! Fantastisk start på dagen med mange variasjonsmuligheter og det smaker kjempegodt! Jeg har prøvd meg frem med forskjellige oppskrifter på nettet og etter hvert skjønner du hva som går sammen og hvor mye du skal bruke av de ulike ingrediensene. Løp og kjøp! Jeg har ikke angret.

Ellers går det bra med aktiviteten om dagen. Har fått inn noen gode intervalløkter på mølla, gåturer i strålende friskt vintervær, et par skiturer så det føles veldig godt!

Vi har bestilt tur til Florida til sommeren. Først Key West i 5 dager også 16 dager i Orlando området. Der har vi leid hus og farter litt rundt derifra. Har også bestilt billetter til svømming med delfiner i Discovery Cove, Sea World, Aquatica og Busch Gardens så vi dagdrømmer oss stadig bort til varme dager, strandliv og opplevelser. Samboeren min har bestilt cab som vi skal kjøre rundt i og da blir det helt greit og ta noen strandturer på cocoa Beach og clearwater Beach. Drømme, drømme, drømme!!! Da er jo også motivasjonen veldig tilstede for å holde kroppen stram og fin med masse aktivitet fremover :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...