Gå til innhold

Har dere inntrykk av at det er mer godtatt å være sterk troende muslim enn sterk troende kristen her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg. Det virker som at en del anser kristendommen som en slags eventyrreligion på lik linje med julenissen mens islam har status som mer rasjonell og "ordentlig"

er jeg den eneste med dette inntrykket?

Anonymous poster hash: 4e31c...1fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg har samme inntrykk men det handler vel mer om politisk korrekthet - muslimer er også innvandrere og en minoritet og da skal vi liksom slå ring om dem og deres religion.



Anonymous poster hash: f22d9...c69
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg. Det virker som at en del anser kristendommen som en slags eventyrreligion på lik linje med julenissen mens islam har status som mer rasjonell og "ordentlig"

er jeg den eneste med dette inntrykket?

Anonymous poster hash: 4e31c...1fe

Som norsk med skolegang forventer jeg at man på et eller annet tidspunkt gjennomskuer religionen og ser at det er en julenissegreie. Mens de som følger Islam anser jeg som så hjernevasket at det ikke er mulig å få inn i skallen deres at det er en julenissegreie. Det er vel forskjellen for min del. Jeg gidder ikke en gang å prøve meg på julenisseparallellen for en muslim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne elsker muslimer, derfor er muslimer mer enn velkommen til vårt fedreland.



Anonymous poster hash: 6ca03...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Problemet er å måle en sterkt troende muslim vs sterkt troende kristen.

Hvordan måler man dette opp mot hverandre.

Hva er en sterkt troende muslim? hva er en sterkt troende kristen?

For mange er en sterkt troende muslim en som ber 5 ganger om dagen. men for en muslim er ikke dette noe mer religiøst enn si en kristen som går i kirka på de vanlige høytidene.

Den "sterkt trodende" muslimen er ikke noe mer troende enn si en katolikk, disse to gruppene er veldig like, med mye "ritualer"

Problemet er at sterkt troende protestanter, ofte er ekstremister, kreasjonister, anti vitenskap, lukkende samfunn osv.

Vi er bare så vant til "norske kristene" der ca. 60% egentlig ikke kan kalles kristene en gang, og da virker så klart en muslim "sterkt" troende til sammenligning.

Derfor jeg liker å sammenligne religiøse muslimer med katolikker da jeg føler de er på samme "intensitet" når det kommer til tro og ikke minst ritualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg liker å sammenligne religiøse muslimer med katolikker da jeg føler de er på samme "intensitet" når det kommer til tro og ikke minst ritualer.

Mener du i fullt alvor at over en milliard troende på alle kontinenter er en ensartet gruppe? Er du klar over hvor mange forskjellige retninger, kulturer, tolkninger, grupperinger og splittelser det er i kirken på verdensbasis?

Vet du ikke at det finnes store områder med veldig sekulære katolikker?

Anonymous poster hash: 2501d...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Mener du i fullt alvor at over en milliard troende på alle kontinenter er en ensartet gruppe? Er du klar over hvor mange forskjellige retninger, kulturer, tolkninger, grupperinger og splittelser det er i kirken på verdensbasis?

Vet du ikke at det finnes store områder med veldig sekulære katolikker?Anonymous poster hash: 2501d...b06

Jeg sammenlignet norske katolikker med norske muslimer ikke noe annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlignet norske katolikker med norske muslimer ikke noe annet

Og du har inngående kjennskap til begge grupper?

Det finnes nokså store innslag av både katolikker og muslimer med veldig avslappet, sekulær holdning til troen her i landet, og i begge grupper er det store variasjoner.

Selv med denne lille kreative tilleggsopplysningen, så tror jeg ikke du kommer noen vei.

Hilsen norsk katolikk som ikke har vært i kirken siden i fjor.

Anonymous poster hash: 2501d...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mer godtatt av etnisk norske. Møter de en muslim,tenker de ikke over at han er religiøs og de debatterer ikke med dem,de bare godtar det for det er "sånn muslimer er". Det samme gjelder feks buddhisme. Dette er "eksotisk og spennende"og appelerer.

Men når det kommer til kristne...hmmm...da er det gjerne hetsing og debatter på lavt nivå der de hevder kristne er gale,kan gjerne synge "Jesus elsker alle barna..."midt under en diskusjon,rope Halleluja! og alle andre idiotiske påfunn for å mobbe og ta den kristne..gjerne så skal det debatteres på et nivå der den "ikke troende" ikke er interessert i å få vite den andres synspunkt,men bare få fram sine egne punkter om hvor teit og dumt det er å tro på Jesus og sånne tullegreier.

Islan får ikke fotfeste fordi kristne inviterer dem,men fordi de er sterkere i troen og de vokser i antall. Etniske nordmenn derimot velger å ikke tro og velger samtidig å snu ryggen til kirken og de kristne. Brenner en kirke?jaja...bare et bygg,haha...la oss høre på black metal som hyller satan! Kristne er så dumme og teite...istedenfor å verne om verdiene enten man tror på dem eller ei. Kan ikke ateister verne om kristne så får islam mer og mer makt. Jul vil ikke kalles jul etterhvert men "vinterfest"og de ikke troende vil godta det fordi dem tror jo ikke på Jesus og sånt uansett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Og du har inngående kjennskap til begge grupper?

Det finnes nokså store innslag av både katolikker og muslimer med veldig avslappet, sekulær holdning til troen her i landet, og i begge grupper er det store variasjoner.

Selv med denne lille kreative tilleggsopplysningen, så tror jeg ikke du kommer noen vei.

Hilsen norsk katolikk som ikke har vært i kirken siden i fjor.Anonymous poster hash: 2501d...b06

Igjen du bare beviser poenget mitt muslimer og katolikker er veldig like, inkludert når de er sekuære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen du bare beviser poenget mitt muslimer og katolikker er veldig like, inkludert når de er sekuære

Det var veldig, veldig tynt.......

Kan du ikke like gjerne skrive "religiøse" for begge gruppene, så har du i det minste bare gjort en uinteressant generalisering for én gruppe mennesker? Ikke at det blir mer riktig av den grunn....

Jeg kan ikke ta deg alvorlig.

Anonymous poster hash: 2501d...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Det var veldig, veldig tynt.......

Kan du ikke like gjerne skrive "religiøse" for begge gruppene, så har du i det minste bare gjort en uinteressant generalisering for én gruppe mennesker? Ikke at det blir mer riktig av den grunn....

Jeg kan ikke ta deg alvorlig.Anonymous poster hash: 2501d...b06

De er veldig like, de kommer fra en religion/kultur som er veldig like på mange måter(altså de feste norske katolikker er fra polen, med noen fra latin america,) en sekulær katolikk er mye likere en sekulær muslim, enn de begge er en sekulær protestanter(i norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig like, de kommer fra en religion/kultur som er veldig like på mange måter(altså de feste norske katolikker er fra polen, med noen fra latin america,) en sekulær katolikk er mye likere en sekulær muslim, enn de begge er en sekulær protestanter(i norge)

Det vet du ingen verdens ting om.

Dessuten er de største katolske gruppene i norge filippinere og vietnamesere.

At vi skal komme fra en religion og kultur som er "veldig lik" islam "på mange måter" er jo bare tull. Hvordan i all verden kan du få deg til å si t en sekulær katolikk i norge har mer til felles med en muslim enn med en protestant?

Anonymous poster hash: 2501d...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg. Det virker som at en del anser kristendommen som en slags eventyrreligion på lik linje med julenissen mens islam har status som mer rasjonell og "ordentlig"

Anonymous poster hash: 4e31c...1fe

Tror du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig like, de kommer fra en religion/kultur som er veldig like på mange måter(altså de feste norske katolikker er fra polen, med noen fra latin america,) en sekulær katolikk er mye likere en sekulær muslim, enn de begge er en sekulær protestanter(i norge)

Excuse me, men det var det verste vrøvelet jeg har lest på en stund. Sorry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en sterkt troende kristen?

de som korsfester seg selv under påsken, blant annet i Fillippinene

Kort sagt: fanatikere er sterke i troen XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

de som korsfester seg selv under påsken, blant annet i Fillippinene

Kort sagt: fanatikere er sterke i troen XD

Og da kan ikke de sammenlignes med den vanlige norske muslim, kan de vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan ikke de sammenlignes med den vanlige norske muslim, kan de vel

jeg fokuserte egentlig bare på spørsmålet uavhengi nasjonalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, jeg har ikke det inntrykket. Noen forstår ikke religion, men aksepterer at andre er religiøse. Andre hverken aksepterer eller forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du legger i "mer godtatt". Hvis du mener at muslimer i Norge gjerne blir mindre utfordret på innholdet i troen sin, så er jeg forsåvidt tilbøyelig til å være enig. At nordmenn mener at islam er "mer rasjonelt" eller "mer ordentlig", derimot, det kunne jeg ikke vært mer uenig i.

Ola P har nok mye rett i det med at nordmenn selv har lært mest om kristendommen og på mange måter føler seg "nærmere" sterkt troende kristne og derfor også bedre rustet til å konfrontere dem med troen. Det er nok også vanskeligere for sekulære nordmenn flest å helt forstå hvordan en nordmann med en lignende oppvekst som ens egen kan være så veldig religiøs. Altså, det kan være stor forskjell på en oppvekst i et sekulært Oslo-hjem og et sterkt religiøst bedehushjem i Hægebostad, men man har tross alt det samme språket, mye den samme historien og mange av de samme inntrykkene.

Jeg har faktisk ikke-vestlig bakgrunn selv, men jeg har hatt en veldig "norsk" og fullstendig areligiøs oppvekst. Jeg merker at folk som ikke kjenner meg noe særlig er litt mer forsiktige med meg når temaet religion kommer opp enn de er med venner av meg uten innvandrerbakgrunn. Om det skyldes politisk korrekthet, ren frykt for hvor religiøs jeg potensielt kan være, at man vet for lite om det man kanskje tror er min religion (før de finner ut at jeg er fullstendig uten gudstro) til å tørre å gå inn på en debatt om det eller noe annet vet jeg igrunn ikke. Det er nok sammensatt. Folk passer seg litt mer med meg enn med mine etnisk norske venner, selv om jeg er helt sikker på at det ikke er fordi de tror jeg har en mye mer fornuftig tro.

De fleste nordmenn har nok et bedre inntrykk av kristendom enn de har av islam, selv om et klart flertall av nordmenn i dag ikke tror på noen kristen gud. De fleste nordmenn synes nok også at buddhismen og hinduismen er greie nok religioner, siden de sjelden byr på problemer. Islam kommer ganske sikkert nederst på listen av verdensreligionene i popularitet, og islam får mye (ofte velfortjent) kritikk, men den jevne muslim blir kanskje ikke så direkte utfordret på troen sin som en pinsevenn blir. Uten at det skyldes at man synes islam er mer fornuftig, for det gjør man definitivt ikke.

Anonymous poster hash: 5d37a...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...