Gå til innhold

Arbeidsgiver holder igjen lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei damer. Jeg begynner å bli temmelig lei min tidligere arbeidsgiver, som viser seg å være mer og mer uprofesjonell med tiden.

Jeg sa opp pga. av elendige forhold på arbeidsplassen i slutten av november. Siden jeg ikke har noen arbeidskontrakt har jeg 1 mnd. oppsigelsestid, men jeg er sykmeldt ut oppsigelsestiden.

Siste lønnsutbetaling fra november skulle komme den 10. desember. Men lønna kom aldri inn på konto. jeg kontakta styreformann, som kunne informere om at timene mine måtte godkjennes av eieren av firmaet, en fyr som jeg velger å ikke å ha noen kontakt med igjennom oppsigelsestiden og har derfor bare forholdt meg til styreformann. Jeg kontaktet så regnskapsføreren vår, da hun har ansvaret for utbetalingen. Hun sa at hun hadde pratet med eier og han skulle godkjenne timene mine i går og hun skulle utbetale lønn fortløpende. Jeg regnet med at det å godkjenne timene mine var fort gjort (da fyren helt ærlig ikke har noen peiling på hvor mange timer jeg har jobbet, ikke det at jeg har juksa med timer!)

Men lønna har fortsatt ikke kommet. Jeg kjenner jeg blir kjempeforbanna og oppgitt over at det går ann å bli så uprofesjonell. Greit nok at eier ble satt i stikken da jeg sa opp, men da mener jeg han må starte å tenke seg om på GRUNNEN til at folk ikke har lyst til å jobbe med ham. IKKE holde igjen lønnen til folk som har jobbet ræva av seg for å starte opp dette firmaet og holde det i gang på bekostning av sin egen helse.

Jeg har sendt ivei en mail til regnskapsfører for å bli oppdatert, og føler egentlig for å kontakte fagforbundet hvis jeg ikke får lønna mi iløpet av morgendagen!

Noen som har vært bort i noe lignende?? Ikke at jeg unner noen å være i denne situasjonen, men jeg trenger råd!

Jeg har regninger, forsikring og lån som må betales jeg også! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send purring. Med beskjed om at om ikke du har lønna di innen 14 dager så tar du saken videre. Som arbeidstaker kan du gratis kreve dem konkurs.

Jeg hadde samme problemet for noen år tilbake. Pengene kom fort på konto når jeg ga et slikt varsel!

Gir de deg ikke pengene innen 14 dager, kan du sende brevet til dem først, før du krever dem konkurs. Kanskje det gjør at de får ut finger'n og betaler deg?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har vel ingen rett til å kreve firmaet konkurs når det ikke er på grunn av pengemangel (så vidt jeg vet). Dette går vel på manglende betalingsVILJE, noe som jeg synes ikke er særlig rettferdig når jeg VET at jeg ikke har gjort en utilfredstillende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke gir deg lønna di er det irrelevant hvorfor de ikke betaler. Betaler de ikke det de skylder så kan man kreve dem konkurs.

Det jeg ble fortalt da jeg gjorde dette (eller truet med å gjøre det) var at det kostet andre et gebyr å kreve noen konkurs (20.000,-?), mens for arbeidstaker er det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra http://www.domstol.no/no/Arend-i-domstolene/Konkurs/

Hvem kan begjære noen konkurs?

Kreditor, dvs. den som har penger til gode hos noen, kan levere inn en konkursbegjæring til tingretten. Det er en forutsetning at den manglende betalingen skyldes pengemangel og ikke manglende betalingsvilje, for eksempel på grunn av misnøye med et utført arbeid. Hvis det siste er tilfellet, må kreditoren i stedet gå til vanlig sivil sak ved å bringe saken inn for forliksrådet eller domstolen. En person eller et firma som er insolvent, kan også begjære seg selv konkurs (begjære oppbud).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sendte en mail til regnskapsfører i dag og vil ha pengene inn på konto i morgen.

Vær klar over at en regnskapsfører ikke beregner lønn i hytt og pine, men må ha et grunnlag for det. I tillegg så er det som regel bedriften som utbetaler selve lønnen. Altså ingen penger i morgen. Du bør starte med firmaet samt purre på regnskapsbyrået som igjen spør firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har grunnlaget mitt da hun fikk timene mine den 1. desember. Og, nei, det er hun som utbetaler selve lønnen. Jeg vet hvordan denne lønnsprossesen foregår, da jeg var daglig leder for dette firmaet. Det var jeg som godkjente og sendte inn timelistene til henne, ferdig utregnet men også med selve listene så hun kunne dobbelsjekke. Hun utbetalte lønn den 10.

Jeg forventer ikke å få pengene på konto, ASAP, men jeg forventer tilbakemelding fra han som skal godkjenne timene for å høre hvilken latterlig unnskyldning han kommer med for å nekte meg timene mine.

Sende regnskapsfører mail i går og fikk svar om at heller ikke hun hadde fått noen tilbakemelding fra eieren. Hun sier videre at hun skal fortsette å purre på ham.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rosalie!

Sende i vei en mail om at hvis de ikke kom med noen tilbakemelding snart så kom jeg til å kontakte fagforbundet eller rettshjelp. Tenker jeg stikker en tur på NAV i morgen, uansett for å høre om de kan bistå med noe...

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med en eks-kollega som kunne fortelle at han eieren hadde fortalt en av de andre på jobb at han holdt igjen lønna fordi jeg hadde gjort for dårlig jobb.

Dette er BARE tull!! Jeg VET at jeg har gjort, ikke bare en GOD jobb, men jeg har jobba 100% i ei stilling jeg bare får betalt 20% for, i tillegg at jeg har jobbet 4 timer hver dag annenhver uke i en annen "avdeling" av firmaet, samt stilt opp som vikar når det trengs i en tredje "avdeling"...! Fy faen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde fått hjelp av arbeidstilsynet

sakset fra arbstilsynet sine sider,,,,

Når arbeidsgiver ikke vil betale

Send et rekommandert brev til arbeidsgiver der du fremsetter ditt krav og be om oppgjør innen kort frist, for eksempel en uke. Skriv at du kommer til å forfølge saken videre hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen.

Hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen eller du ikke får tilbakemelding kan du bringe saken inn for Forliksrådet i den kommunen hvor arbeidsgiver holder til. Rådet vil hjelpe deg med å sette opp forliksklage, og det blir deretter innkalt til forliksmøte. Saken løses da ved forlik eller dom, eller henvises videre til rettsapparatet.

Hvis saken blir henvist til retten, bør du søke juridisk hjelp for å finne ut om det er grunnlag for å bringe saken inn for domstolen.

Blir resultatet av behandlingen i Forliksrådet et forlik eller en dom, og arbeidsgiver fremdeles ikke betaler, må du sende saken til namsretten for tvangsinndrivelse

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Når_arbeidsgiver_ikke_vil_betale

Håper det er til hjelp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle jeg ha gjort uten dere damer! :klemmer:

Skal bort til min svigerfar nå (han er regnskapsfører og har litt peiling på dette) Og han skal hjelpe meg å skrive et rekommandert brev til mine tidligere sjefer :jepp:

Spent på hvordan det utartet seg altså! Jeg vil tro det ordner seg hvis jeg truer med å ta saken videre. Da jeg jobbet der var vi borti en sak som kunne ha satt firmaet i et dårlig lys, og da ble eierne veldig nervøse og orda opp i saken på flekken.. Og jeg VET at kommunen har nok dritt på de fra før, så jeg tviler på at tanken på å involvere kommunen appellerer til dem!

Har foresten fått høre at de to siste som ikke var sykmeldt i firmaet nå, har blitt sykmeldt.. P.g.a arbeidssituasjonen. Karma baby! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Har fått lønn (iallefall penger for tiden før jeg ble sykmeldt) De har ikke hentet ut brevet om lønnskrav, men jeg mistenker at det var planlagt at jeg skulle få lønn, men ikke før den siste dagen regnskapskontoret var åpent før jul.. Dårlig gjort, men jeg har iallefall fått noe lønn.

Skulle sjekke kontoen min i dag for å bekrefte at lønna var kommet, og jommen hadde ikke NAV allerede overført sykepengene mine :rodmer:

Og som the cherry on the top: Jeg fikk meg ny jobb i dag! :fnise:

Starter i Januar :jepp:

I morgen skal jeg unne meg ett nytt juleantrekk ;) Har måtte brukt store deler av sparepengene mine på julegaver og har ikke unnet meg noe i hele desember.. Men i morgen skal jeg jammen meg slå meg løs litt :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...