Gå til innhold

Ny på sminke - hvilke sminkekoster trenger man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 21 år og virkelig dårlig på sminke. Bruker foundation og mascara til hverdags men elsker å se på fine sminke tutorials og lignende på YouTube så vil lære meg mer om sminke og slikt!

Problemet er at jeg er helt ny, og det er en haug av sminkekoster der ute. Hvilke er greie å ha og hva bruker man de til? Tenker da spesielt på til øynene.

Fra før har jeg foundationkost, pudderkost og en beautyblender svamp.

Om noen kunne hjulpet meg litt hadde det vært fantastisk! Har prøvd å Google litt men er en jungel haha 😊

Anonymous poster hash: 913f3...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del øyenkoster, men synes det er lettest å legge skygge med fingrene, så jeg foretrekker det til hverdags. Jeg synes det tar mer tid å få det pent med koster, men foretrekker koster når sminken skal være mer pigmentert.

Jeg kan altså ikke påberope meg å være noen ekspert, men hvis du først skal kjøpe noen sminkekoster til øynene, vil jeg anbefale deg å begynne med en enkel øyenskyggekost og en kost til globallinjen (crease brush). Mange liker også å ha en spiss kost til å påføre eyeliner. Det er ikke sikkert du trenger så mye mer enn dette i begynnelsen, så kan du jo se hva du får lyst på etter hvert?

Det kan også lønne seg å bruke Makeupalley ganske aktivt når du ser etter koster, det fremgår som regel av anmeldelsene der om kostene mister mye hår, ikke "slipper" skyggen. etc.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mener gode sminkekoster er alfa omega for å kunne legge en god makeup. Selv føler jeg at jeg ble mye flinkere, og så mye bedre ut etter jeg kjøpte et øyekostsett fra Sigma (www.sigmabeauty.com/). Det hjalp også på at jeg begynte bruke mange ulike koster for forskjellige ting:
Èn kost til bryn, èn kost til lepper, to til ansikt (foundation, bronzer/blush), èn concealerbørste, èn til base, èn til crease/global og under øynene, èn blenderkost osv..
Kan virkelig anbefale kostene fra sigma, kjøp et øyesett! Mye kvalitet for pengene.

Endret av Underhuden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en del sigmakoster fra før av, og de er gode de! kjøpte et sigma dupe kit fra ebay til under 100-lappen (da med ganske mange børster i normal størrelse), og bruker ikke lenger mine gamle sigmakoster. Likte faktisk dupene bedre!



Anonymous poster hash: 07e0f...a78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve deg fram, så kan jeg anbefale å ta en titt på Real Techniques-kostene de har begynt å selge på Lindex og HM nå. De har noen gode øyekoster. Jeg anbefaler deg rett og slett å kjøpe noen, prøve deg fram, og så vil du etterhvert finne noen koster du absolutt må ha i samlingen din. Da kan du jo investere i noen dyrere versjoner av disse kostene. Jeg anbefaler Mac-koster som et dyrere alternativ. Her er de jeg bruker mest:

http://www.maccosmetics.com/product/145/383/Products/Brushes/Eye/239-Eye-Shader-Brush/index.tmpl(denne bruker jeg for å legge skyggene på øyelokket)

http://www.maccosmetics.com/product/145/386/Products/Brushes/Eye/219-Pencil-Brush/index.tmpl(denne bruker jeg til å lage definerte linjer, som regel på nedre vippekant, men noen ganger også langs øvre vippekant for en dusere liner)

http://www.maccosmetics.com/product/145/380/Products/Brushes/Eye/217-Blending-Brush/index.tmpl(blendekost til å passe på at øyenskyggene blendes godt ut og legger seg pent på lokket)

http://www.maccosmetics.com/product/145/814/Products/Brushes/Eye/212-Flat-Definer-Brush/index.tmpl(denne bruker jeg til å legge sort, matt øyenskygge som en liner over øvre vippekant)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr ryddet for datainnsamling? Driver dere å samler inn data fra brukerne her og sletter poster eller hva? Blir bare nysgjerrig.


For å svare på tråden: Jeg har bare to koster og det er en kabaki (kubaki?) børste som bruker til mineralpudder/pudderfoundation, og en litt mer tynnhåra og fluffy børste til rouge/solpudder. Når jeg har områder med f eks kviser så bruker jeg bare fingeren ekstra akuratt der. Syns det er bortkasta å bruke mange tusen på 8 forskjellige børster



Anonymous poster hash: 50214...22d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at øyekostene til Sigma er litt ubehagelige og stikkende. Jeg har Mac og Hakuhodo-koster for øynene og brynene, men siden du er så ung og nybegynner vil du kanskje kjøpe rimeligere koster til å begynne med? Jeg har igjen veldig få rimelige øyekoster, bare noen veeeeldig gamle fra The Body Shop (som var ok, men jeg aner ikke om de har dem lenger nå), men hvis du vil kjøpe litt dyrere kvalitetskoster til øynene med det samme, så synes jeg disse er bra:

  • Mac 217 (blending brush), som er en "holy grail" for veldig mange, eller alternativt Hakuhodo BJ142, som også er en blender
  • MAC 266 og/eller Mac 208 til brynene og når man bruker øyenskygge som eyeliner



Anonymous poster hash: 69aee...6a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til mac sine koster! Og kjøper ingen før de i butikken har vist meg hvordan den brukes! Stikk innom din lokale mac butikk og spør om råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil mange (inkl meg selv) gjør er å kjøpe alt for mange koster med det samme.

Det du trenger først er en som du tar øyenskygge på lokket med. MAC 239 er en god kost, men mange andre er nok bra også (ikke sånne 5pk til 19,90). Real Techniques som det er nevnt i tråden her har jeg hørt mye bra om.

Du trenger også en blendekost. MAC 217 er også en god kost til det. Den er ørlite stor, og ikke så nøyaktig. Jeg har kjøpt en mindre versjon av denne også fra Sigma (E45 - etterligning av MAC 226) som er super til påføring og blending i globalen.

En blyantkost ala MAC 219 er super til å blende og tegne med presisjon, og smart når en jobber med mørke farger. Har en dupe/etterligning fra Sigma (E30) som er god også, og mer fluffy og mer egnet til blending.

Og så trenger du en skråkost som du kan fylle øyenbryn med og påføre mørk skygge langs vippekanten og evt opp mot globalen. Her synes jeg "billig dritt" har fungert like godt som MAC sin :) Har en fra MakeUpMekka som jeg fikk med et blad. Tror også jeg kjøpte en til 9,- en gang, da den endte opp som malingskost :D Ikke fordi den var dårlig altså, men fordi den var billig og akkurat det jeg trengte for å være nøyaktig :D

Utover dette, bør du se etterhvert hva du ikke får til med kostene dine.

Og vises ikke øyenskyggene dine på øyet, så har du glemt øyenskyggeprimer :) (den tabben gjorde jeg i mange år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...