Gå til innhold

Sagaen om Isfolket....


Maimira

Anbefalte innlegg

For ca ett halvt år siden begynte jeg å lese bokserien Sagaen om Isfolket. Er nå på nest siste bok. Det siste halve året har jeg også vært forfulgt av uhell, ting som lekkasje, har krasjet med bilen, store uventede utgifter og motorhavari?! Så i går begynte jeg å tenke, og jeg vet det høres dumt ut men.... kan det ha noen sammenheng med denne serien????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har like mye sammenheng som stjernetegnet ditt og hvor full månen var når uhellene skjedde.

Bøkene kom ut det året jeg var født, det er trettito år siden. Ganske mange har lest serien siden da, om uhell var vanlig så tror jeg kanskje du hadde hørt om det nå.

Eller så er du kanskje et svært spesielt snøflak.

Anonymous poster hash: 4beef...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager skulle det kunne ha noen sammenheng?

Har du lest serien? Hvis du har så vet du også at mye dreier seg om hekser, demoner, svartengler og Lucifer..... Men mulig at det bare er tilfeldig altså - og ja, jeg vet det høres dumt ut :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at dette er en ganske "svart" serie på mange måter. Det er utrolig fengende, men har også mye i seg av svart magi, ondskap og mørke makter. Jeg vet altså, men bøkene har til en viss grad også dukket opp når jeg drømmer (ikke så rart det, siden jeg leser på sengen). Men uansett - lurte jo på om andre hadde lignende opplevelser med denne type påvirkning? Trenger ikke være denne serien da, men filmer, andre bøker el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest serien,og de mørke maktene i Ringenes Herre er en god del mørkere, ond og mørk fiksjon er nettopp det: fiksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være en sammenheng? Tenk deg om. Hvor populær var ikke den serien? Hvor mange ville da ikke blitt forfulgt av ulykker etter de leste den hvis det var en sammenheng?

Tror du ord på papir kan mane frem ulykker? Hvordan skulle det foregå, rent konkret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at dette er en ganske "svart" serie på mange måter. Det er utrolig fengende, men har også mye i seg av svart magi, ondskap og mørke makter. Jeg vet altså, men bøkene har til en viss grad også dukket opp når jeg drømmer (ikke så rart det, siden jeg leser på sengen). Men uansett - lurte jo på om andre hadde lignende opplevelser med denne type påvirkning? Trenger ikke være denne serien da, men filmer, andre bøker el.

Jeg tror heller ikke at det har skjedd uhell på grunn av bøkene. Jeg leste en gang på serien, men stoppet etter bind ni eller ti, rundt der. Den måten ondskap, kjærlighet, gode evner, drama, spenning, mystikk og sex var blandet, og ekle scener som satte seg i hodet. Jeg ble deprimert. Og når Margit Sandemoe sa i et intevju at hun ofte følte at det var noen bak henne som skrev, og ikke henne. Grøss (da hadde jeg sluttet å lese serien forlengst) Og jeg er ikke en mørkeredd person. Men serien gjorde meg uvel.

En roman av Victor Hugo; Fangene på fortet, gjorde meg også uvel, men på en annen måte.

Vet om flere bøker som har påvirket følelsene, noen veldig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse bøkene anbefales? Farmoren min har dem stående og snakker strålende om hvor interessante de er, og viser et skille med de passive og kiosklitteraturheltinnene generelt, og mener derfor jeg bør lese dem. Men jeg er dømmende og skeptisk til sjangeren, og har derfor ennå ikke gjort det. Hvorfor bør de leses, og hva gjør dem eventuelt gode?

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse bøkene anbefales? Farmoren min har dem stående og snakker strålende om hvor interessante de er, og viser et skille med de passive og kiosklitteraturheltinnene generelt, og mener derfor jeg bør lese dem. Men jeg er dømmende og skeptisk til sjangeren, og har derfor ennå ikke gjort det. Hvorfor bør de leses, og hva gjør dem eventuelt gode?

Det er ikke god litteratur. Det er enkle bøker, skrevet som lett underholdning. Jeg synes Margit Sandemo noen ganger blir litt... moralsk belærende gjennom sine karakterer.

Når det er sagt så har hun en egen evne til å skildre en helt fantastisk verden, og jeg storkoser meg med denne serien. Har vel lest hele ca ni-ti ganger. Hun har laget en fantastisk slektskrønike som går fra slutten av 1500-tallet (egentlig lenger tilbake) og til 80-tallet. Det er fascinerende å følge slekten ledd for ledd gjennom endringene i Norge, følge de ulike personene og hvilke eventyr de går gjennom.

Så god litteratur? På ingen måte. Men underholdende? Svært!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at det har skjedd uhell på grunn av bøkene. Jeg leste en gang på serien, men stoppet etter bind ni eller ti, rundt der. Den måten ondskap, kjærlighet, gode evner, drama, spenning, mystikk og sex var blandet, og ekle scener som satte seg i hodet. Jeg ble deprimert. Og når Margit Sandemoe sa i et intevju at hun ofte følte at det var noen bak henne som skrev, og ikke henne. Grøss (da hadde jeg sluttet å lese serien forlengst) Og jeg er ikke en mørkeredd person. Men serien gjorde meg uvel.

En roman av Victor Hugo; Fangene på fortet, gjorde meg også uvel, men på en annen måte.

Vet om flere bøker som har påvirket følelsene, noen veldig positivt.

Ja, det er noe sånt jeg mener... Uff, spooky :sjokkert:

Hvilke bøker mener du har positiv effekt. Ble litt interessert i dette nå, for dersom negative bøker kan påvirke negativt kan sikkert det motsatte også ha en virkning.... Har du noe tips til positive bøker som er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke god litteratur. Det er enkle bøker, skrevet som lett underholdning. Jeg synes Margit Sandemo noen ganger blir litt... moralsk belærende gjennom sine karakterer.

Når det er sagt så har hun en egen evne til å skildre en helt fantastisk verden, og jeg storkoser meg med denne serien. Har vel lest hele ca ni-ti ganger. Hun har laget en fantastisk slektskrønike som går fra slutten av 1500-tallet (egentlig lenger tilbake) og til 80-tallet. Det er fascinerende å følge slekten ledd for ledd gjennom endringene i Norge, følge de ulike personene og hvilke eventyr de går gjennom.

Så god litteratur? På ingen måte. Men underholdende? Svært!

Da tror jeg at jeg fortsetter å avstå :) Takk for forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse bøkene anbefales? Farmoren min har dem stående og snakker strålende om hvor interessante de er, og viser et skille med de passive og kiosklitteraturheltinnene generelt, og mener derfor jeg bør lese dem. Men jeg er dømmende og skeptisk til sjangeren, og har derfor ennå ikke gjort det. Hvorfor bør de leses, og hva gjør dem eventuelt gode?

Tjaaaa. nå burde vel ikke jeg anbefale med mitt uhell da... hehe.... Men ja, serien er god, i alle fall flesteparten av bøkene. Noen er litt rotete og kjedelige egentlig, mens andre er supre. Føler at man blir veldig godt kjent med personene i bøkene, men det er bygget på ondskap. Eller egentlig er det beseiring av ondskap det handler om da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa. nå burde vel ikke jeg anbefale med mitt uhell da... hehe.... Men ja, serien er god, i alle fall flesteparten av bøkene. Noen er litt rotete og kjedelige egentlig, mens andre er supre. Føler at man blir veldig godt kjent med personene i bøkene, men det er bygget på ondskap. Eller egentlig er det beseiring av ondskap det handler om da....

Jeg tror ikke at bøker kan bringe uhell, så for meg spiller ikke den delen noen rolle. Likevel tror jeg nok kanskje det kan bli for platt språk for meg, egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste denne serien og slukte den for en 15-20 år siden. Har lest hele to ganger. Synes handlingen ofte er spennende og hun er flink til å bygge gode karakterer, men serien ble mer og mer preget av å være hastverkarbeid og ble mer og mer urealistisk (jada, realistisk har den aldri vært)... Men den bringer ikke ulykke. Du har en gammel bil og har hatt uflaks med hus og kollisjon, men det er ikke bøkene sin feil. Om du selv tror på deg, kan du bli selvoppfyllende i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe sånt jeg mener... Uff, spooky :sjokkert:

Hvilke bøker mener du har positiv effekt. Ble litt interessert i dette nå, for dersom negative bøker kan påvirke negativt kan sikkert det motsatte også ha en virkning.... Har du noe tips til positive bøker som er gode?

Foreksempel denne: https://lesehorden.wordpress.com/2012/02/29/blomstenes-hemmelige-sprak-magisk-blomstersprak/

Blomstenes hemmelig språk.

"Prøvde meg på endå ein debutroman. Den kjem i fylgje kritikarar ”…til å berøre millioner av lesere”, og det får eg inderleg håpe at den gjer.. Dette var ei fantastisk bok å lesa. Var faktisk forberedt på det verste. Eg såg for meg at den lett kunne gli over til å bli eit sentimentalt drama om den stakkars fosterungen som finn kjærleik og lukke omgitt av duftande blomar… Men der tok eg inderleg feil."

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg har de som innbundet serie. Og av en eller annen merkelig grunn syns jeg ikke serien er like bra når den ikke har kiosklitteraturformatet. Uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse bøkene anbefales? Farmoren min har dem stående og snakker strålende om hvor interessante de er, og viser et skille med de passive og kiosklitteraturheltinnene generelt, og mener derfor jeg bør lese dem. Men jeg er dømmende og skeptisk til sjangeren, og har derfor ennå ikke gjort det. Hvorfor bør de leses, og hva gjør dem eventuelt gode?

Det er spenning og mye drama, og en mix av at alt er en smule overdrevent og skrekkinngytende, med en del seksuelle scener, og til det intesiøse. Jeg synes bind nr. 2 (tror jeg det var) var dårligere skrevet enn mange andre. Jeg fortsatte å lese ettersom jeg hadde fått lånt alle bindene, hadde tid og var nysgjerrig på hvordan slutten ville bli og hvordan forfatteren hadde tenkt. Men handlingen ble mer og mer ekkel. Det beste bindet er der det stod litt om krigshistorie.

Kort sagt handler dette om en familie der det finnes minst en i hvert ledd som vil bli født med "det onde øyet" og familien prøver å hindre at det skjer og forsøker å beskytte de som er rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...