Gå til innhold

Etisk dilemma - Personlighetstest


Anbefalte innlegg

Skal vise svaret senere når det ruller inn litt fler svar. Og ja, en psykolog har tatt opp dilemma her i en undersøkelse, og de fleste empatiske mennesker ville valgt å trykket på knappen i dilemma nr 1.

Tull.

Anonymous poster hash: 8d834...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uhumskheter

Hadde ikke dyttet ham. Men hadde noen sagt "jeg dytter tjukkasen på sporet" Så hadde jeg ikke stoppet ham. Og hadde noen sagt "hjelp meg å dytt tjukkasen på sporet" så hadde jeg hjulpet dem med å dytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt de 5. Toget var allerede på den skinna. Jøhvorfor skal jeg ta et valg og legge meg opp i andres skjebne? Forøvrig håper jeg ingen ligger fastbubdet på togskinner, men jeg hadde aldri tatt et valg mellom hvem som skulle få leve. Hadde bare latt det gå sin gang, og siden toget var på vei mot de 5, så var det ikke noe jeg ville gjort. Et menneske liv er verdt like mye som 5. Hva tilsier at de 5 som ligger der er mere verdt en han ene og bør derfor bevares?

Anonymous poster hash: cd302...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt de 5. Toget var allerede på den skinna. Jøhvorfor skal jeg ta et valg og legge meg opp i andres skjebne? Forøvrig håper jeg ingen ligger fastbubdet på togskinner, men jeg hadde aldri tatt et valg mellom hvem som skulle få leve. Hadde bare latt det gå sin gang, og siden toget var på vei mot de 5, så var det ikke noe jeg ville gjort. Et menneske liv er verdt like mye som 5. Hva tilsier at de 5 som ligger der er mere verdt en han ene og bør derfor bevares?

Anonymous poster hash: cd302...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å holde hodet kaldt til å foreta noe som helst i noen av tilfellene,men:

nr.1- kjørt over på sporet med bare en.

nr.2- liker å tro at jeg hadde ofret den lubne, men spørsmålet er vel om jeg hadde turt det når det kom til stykket.



Anonymous poster hash: 2a71f...18c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et poeng i dilemma 2 at personen er ekstremt tykk? Forventer man at de som svarer på dilemmaet skal være mer tilbørlige til å ofre en person som besitter egenskaper man ser på som svært negative?



Anonymous poster hash: b8c6d...dbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det et poeng i dilemma 2 at personen er ekstremt tykk? Forventer man at de som svarer på dilemmaet skal være mer tilbørlige til å ofre en person som besitter egenskaper man ser på som svært negative?

Anonymous poster hash: b8c6d...dbe

Nei. Her er det snakk om fysikkens lover, en spinkel mann kan ikke stoppe et tog eller bremse det, en tjukk mann derimot kan derimot bremse et tog i dette hypotetiske scenarioet.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wubwub, du er tydeligvis veldig interessert i dette med psykologi. Men du er veldig bastant med at det finnes en fasit, og det gjør det ikke. Dette er et kjent dilemma, som jeg har lest mye om og hørt på hele forelesnigner om.

Har du hørt om Kohlberg? Les deg litt opp på hans teori om moralsk utvikling - det er veldig spennende stoff!



Anonymous poster hash: 78d25...125
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

Jeg ville har ofret det ene mennesket for de 5 andre.

Jeg ville ikke ha dyttet den tykke mannen for å oppnå det samme, ettersom han ikke har satt seg i den situasjonen som de andre 6 har - og har således intet med problemet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wubwub, du er tydeligvis veldig interessert i dette med psykologi. Men du er veldig bastant med at det finnes en fasit, og det gjør det ikke. Dette er et kjent dilemma, som jeg har lest mye om og hørt på hele forelesnigner om.

Har du hørt om Kohlberg? Les deg litt opp på hans teori om moralsk utvikling - det er veldig spennende stoff!

Anonymous poster hash: 78d25...125

Så du innlegget jeg postet over ditt? Den etiske problemstillingen jeg tok opp handler om psykopati, dessverre ble tråden min flyttet til et under-forum som generer null klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville har ofret det ene mennesket for de 5 andre.

Jeg ville ikke ha dyttet den tykke mannen for å oppnå det samme, ettersom han ikke har satt seg i den situasjonen som de andre 6 har - og har således intet med problemet å gjøre.

Konklusjon : Null psykopati å spore hos Herr Salvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du innlegget jeg postet over ditt? Den etiske problemstillingen jeg tok opp handler om psykopati, dessverre ble tråden min flyttet til et under-forum som generer null klikk.

Nei, den handler ikke om psykopati som sådan, men om etikk. Det er en svært kjent problemstilling, som flere professorer ved instituttet jeg studerer ved har tatt opp i diskusjoner om moral og etikk - men ikke om psykopati.

Den kan likevel tolkes i den retningen, som mannen i klippet du la ved tydeligvis har gjort (jeg så ikke igjennom hele, men jeg så bruddstykker). Men å bruke det som en test for å sjekke om man er "psykopat", eller heller lider av dyssosial personlighetslidesle, er for enkelt, og for populærvitenskapelig. Det skaper debatt, og det er kontroversielt. Selvfølgelig bruker man det for å få visninger på videoen sin.

Men, på samme måte som debatten rundt vaksinering eller ikke - man kan ikke bruke én persons utsagn som kilde i diskusjoner om noe så alvorlig som "psykopati". Jeg har på følelsen av at du gjør det?

Anonymous poster hash: 78d25...125

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville verken trykket på knappen eller dyttet mannen. Er ikke opp til meg å bestemme hvem som skal dø, vil ikke ha noe med det å gjøre.



Anonymous poster hash: 14b6e...44d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man dytter en feit mann ut i sporet gir jo ingen garantier for at de andre blir reddet. Snarere tvert i mot, her er det nok snakk om et tog på flere hundre tonn i stor fart, tror dere virkelig en mann på i bestefall noen hundre kilo har noen som helst signifikant innvirkning på momententumet til dette toget? Et helt retardert scenario.

Dette moralske 'dilemmaet' er åpenbart utviklet av en person som ikke er spesielt intelligent, og er et hån mot intelligensen til de som leser det. Når det er sagt, hadde jeg selfølgelig dyttet den feite mannen ut i sporet, et vesen av dette 'kaliberet' inntar jo nok føde til å kunne fø et dusin andre mennesker, så ved å dytte han ut i sporet redder jeg kanskje livet til så mange som 12 personer eller flere :)

Endret av MinnisMus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, den handler ikke om psykopati som sådan, men om etikk. Det er en svært kjent problemstilling, som flere professorer ved instituttet jeg studerer ved har tatt opp i diskusjoner om moral og etikk - men ikke om psykopati.

Den kan likevel tolkes i den retningen, som mannen i klippet du la ved tydeligvis har gjort (jeg så ikke igjennom hele, men jeg så bruddstykker). Men å bruke det som en test for å sjekke om man er "psykopat", eller heller lider av dyssosial personlighetslidesle, er for enkelt, og for populærvitenskapelig. Det skaper debatt, og det er kontroversielt. Selvfølgelig bruker man det for å få visninger på videoen sin.

Men, på samme måte som debatten rundt vaksinering eller ikke - man kan ikke bruke én persons utsagn som kilde i diskusjoner om noe så alvorlig som "psykopati". Jeg har på følelsen av at du gjør det?

Anonymous poster hash: 78d25...125

Big Think er en thinktank for astrofysikere, psykologer, forskere, matematikere, ingeniører og filosofer på Youtube.

Temaer som har med psykopati er faktisk de som generer minst klikk på deres youtube kanal. Så forklaringen her er neppe at den videon jeg linket til ble lagd for å "skape kontroversielt eller klikk".

Greit nok, Big Think pleier over forklare og over-simplifisere verden, universet og psykologi. Men det er fordi oss vanlige mennesker ikke har utdannelse til å forstå det store bilder eller forstå de fremmedordene de snakker om.
F.eks. Neil Tyson Degrasse er en astrofysiker. Hans mål er å lære samfunnet og vanlige mennesker som meg og deg om verdensrommet. Han er høyt utdannet, men han vet at for å nå ut til oss vanlige folk så må han tilpasse seg vanlige folk, han forklarer med helt enkle begreper hvordan universet fungerer.
Og det er sånn det skal være. Du kan gjerne kalle det populærvitenskap, men det er til syvende og sist vitenskap. Vitenskap med ord som vi vanlige mennesker kan forstå
Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Her er det snakk om fysikkens lover, en spinkel mann kan ikke stoppe et tog eller bremse det, en tjukk mann derimot kan derimot bremse et tog i dette hypotetiske scenarioet.

Selvsagt kan han ikke det. Til og med en bil vil ikke klare å stoppe et tog.

Anonymous poster hash: 8d834...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan han ikke det. Til og med en bil vil ikke klare å stoppe et tog.

Anonymous poster hash: 8d834...dc1

Men dette er en hypotetisk situasjon hvor en tykk mann kan stoppe et tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...