Gå til innhold

Island! Alvorlig talt.


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Hva er det dere rører med? Finland, dere imponerer heller ikke. Canada er også noen surrebukker.

At Irland gjør som de gjør, er nesten som forventet.

http://end-blasphemy-laws.org/



USA, som jeg ofte rister på hodet over, er forunderlig nok ikke med i skammesegklubben. Det er nå et pluss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landet jeg bor i er dessverre et av Europas verste:

http://end-blasphemy-laws.org/countries/europe/greece/

Her på øya merker jeg ikke noe til det, heldigvis, og folk fleiper gjerne med kirken og kristendommen og andre religioner. Da jeg tok bussen i går, viste det seg at en bekjent av meg, Leftheris, var sjåfør. Han var på fornavn med alle passasjerene og prater litt svensk og finsk og gudene vet hva ellers. Da jeg kom om bord, ropte han "jävla grek!", en spøk de greske passasjerene neppe forstod noe av. Det vi alle forstod, derimot, var da en kvinne som gikk av sa "kalo mesimeri" (som vel kan oversettes med "god tidlig ettermiddag" og sies mellom elleve og fire en gang) og han svarte "Khristos anesti!" – altså Kristus er oppstanden, noe grekerne sier i påsken. Alle brøt ut i latter, og han risikerer neppe å havne i fengsel, selv om det utvilsomt kan tolkes som blasfemi.

MEN det er uhyggelig når den gresk-ortodokse kirken allierer seg med nynazistene, slik et av eksemplene i lenken dreier seg om. De bør hurtigst mulig kvitte seg med disse paragrafene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm.. Jeg er islending og tror dette er på linje med enkelte amerikanske lov som f.eks tilsier at det er ulovlig å se på en elg fra et fly.. Eller at man ikke kan drive flere enn 200 sauer samtidig ned Hollywood Boulevard.. (Noe som må skje ganske ofte egentlig i en av verdens mest overfladiske byer..)



Anonymous poster hash: 14752...b85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...