Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva som er høyt for folk spørs vel litt hva er en vant med, hva foreldre har tjent og sånn. Mine foreldre er rundt 50 år begge to og tjener fortsatt ikke over 400 000 noen av dem. Så for en ung person syns jeg over 400 000 er bra lønn. Men samtidig syns jeg det er tragisk at mine foreldre som har jobbet så lenge tjener så lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mannen er akademikere i staten, og de fleste av våre venner har også lang utdannelse og statlige jobber. Vi tjener alle litt over 400 000 i året. Synes det er helt grei lønn - vi sliter jo med stort huslån og lang nedbetalingstid, men det er vanlig i miljøet rundt oss, så jeg tenker ikke spesielt over det.

Synes jo det er litt spesielt at min bror som jobber med IT i Oslo uten utdannelse, tjener flere hundre tusen mer i året. Men lønningene i Oslo er vel ofte høyere enn andre steder, lærerne har vel f.eks. et eget oslotillegg i lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 360 k i året jeg. Utdannet helsefagarbeider.

Min mann har 400 k i året og er salgskonsulent (han har goder som egen firmabil som også brukes til personlig bruk og turer, mobil + internett hjemme)

Vi har bygd oss hus og har 430 mill i lån. (nylig bygd dobbel garasje med gjesterom i 2 etg. Medregnet i lånet)

430 mill i lån?! :sjokkert:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen er akademikere i staten, og de fleste av våre venner har også lang utdannelse og statlige jobber.

For AS Norge så er det en stor utgift å få folk gjennom høyere utdannelse, og en statlig jobb er en enda større utgift. Nederlandsk syke er en reell fare for vår fremtidige velferd, så gjør oss andre en tjeneste og kom dere ut i det verdiskapende næringslivet.

Synes jo det er litt spesielt at min bror som jobber med IT i Oslo uten utdannelse, tjener flere hundre tusen mer i året.

Lønn skal primært henge sammen med kompetanse, ansvar, innsats og risiko. Utdannelse er faktor for å bygge kompetanse, og blir således en potensiell indirekte faktor for inntekt. Primært er utdannelse en døråpner, ganske enkelt fordi en del stillinger mer eller mindre krever en bestemt utdannelse.

Din bror, som jobber med IT i det private næringsliv, har langt mindre trygghet i jobben, han må trolig yte mer (overtid etc) og han har tilsynelatende en langt mer etterspurt kompetanse.

Han har åpenbart heller ikke brukt flere år av sitt liv, og fellesskapets penger, på å tilegne seg denne kunnskapen ved et universitet, men han har lært seg det på egenhånd. Du mener det skulle tilsi at han burde få lavere lønn? Seriøst?

Viktigst av alt: Hans jobb skaper verdier, hvilket også gjenspeiles i hans lønn, bonus og andre frynsegoder. Statsansatte akademikere, som det går minst 17 av på dusinet, kan i hvert fall ikke beskyldes for å være så veldig verdiskapende.

Tenk hvor katastrofalt det hadde vært dersom vi satt opp din statlige lønn til 700' i året. En ting er den direkte lønnskostnaden, men den største faren er jo at flere dyktige mennesker ville søkt seg til en trygg og offentlig jobb. Det resulterer nødvendigvis i færre dyktige hoder i næringslivet - du vet, der inntektene skal skapes.

Basert på din lange utdannelse og erfaring som statlig funksjonær, vil du si at det virker klokt å øke landets utgifter på en slik måte at inntektsevnen på sikt forverres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

430 mill i lån?! :sjokkert:

Ja! :) Desverre :P Men det går veldig fint da og det går stadig nedover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! :) Desverre :P Men det går veldig fint da og det går stadig nedover :)

Oj, så her at jeg hadde skrever 430, og det var det du reagerte på! Hahaha

4 mill + 300 tusen!!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg har veldig god lønn. Tjener 450 000. Har ikke så mye erfaring, men er en jobb med mye ansvar. Har klart meg på ca 200 000 i 2 år nå, så de siste månedene har jeg hatt mer penger enn jeg klarer å bruke. :)

Hva god lønn er, kommer for min del helt an på hvor mye ansvar man har i en stilling. Hvor mye utdannelse og erfaring man har bør også telle. Den øverste lederen i et firma som har masse ansvar og tjener 800 000, syns jeg ikke nødvendigvis har en god lønn. Men for meg som mellomleder, ville det vært en kjempe høy lønn. Altså, det er veldig relativt og umulig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har det man trenger, er fornøyd og klarer å spare noen kroner i mnd har man en ok lønn. Man har en bra lønn når man kan unne seg litt mere luksus en hva de fleste andre man kjenner kan.

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å definere noe korrekt sum på god lønn. Men de som tjener 500 000,- eller mer i året bør klare seg såpass godt at de ikke har noe å bekymre seg over i forhold til økonomi. De som tjener mindre må kanskje vurdere å bo et billigere sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det for et svar? Jeg driter da i den årlige lønnsøkningen som alle får.

Det var et svar som viser at ditt utsagn reelt sett var ganske meningsløst.

Du må gjerne være tøff i trynet, og si at du driter i den årlige lønnsøkningen; men enkel matematikk gjør det altså slik at denne årlige begivenheten sørger for at du når målet om 1 mill. helt uten ekstraordinær innsats fra deg.

Ditt mål om å kunne roe lønnsjaget når du runder 1 mill. blir altså ganske intetsigende dersom du ikke samtidig tidfester målet. Forutsatt en helt ordinær lønnsutvikling så kommer du til å nå dette målet når du er 44 år, men denne kjedelige realiteten står jo i sterk kontrast til det bildet du forsøker å tegne av deg selv som karrierejagende lønnshai.

Jeg har startet på "gulvet" i min bransje, og planlegger å klatre meg oppover. da går man gjeeerne opp i lønn.

Jeg er forresten 24, så om jeg skulle vært så idiotisk at jeg trodde at jeg skulle gå opp til èn million ene og alene på de usle små prosentene vi får hvert år, så blir det en del lenger enn kun siste arbeidsår med 1.7 mill, heldigvis...

Det er flott at du har startet på "gulvet", og enda bedre at du har ambisjoner. Husk bare at det kan være lurt å vise litt ydmykhet på veien. Det ser nemlig dumt ut når du skriver "om jeg skulle vært så idiotisk at jeg trodde at jeg skulle gå opp til èn million ene og alene på de usle små prosentene", når det er den matematiske realiteten.

Fant forresten igjen en særdeles lærerik video på youtube, som i sin banale enkelthet viser styrken i eksponentialfunksjoner, eller "de usle små prosentene" som du så bråkjekt kaller dem. Hele videoen varer sant nok godt over en time, men man får med mye av essensen om man så bare ser det første kvarteret.

http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et svar som viser at ditt utsagn reelt sett var ganske meningsløst.

Du må gjerne være tøff i trynet, og si at du driter i den årlige lønnsøkningen; men enkel matematikk gjør det altså slik at denne årlige begivenheten sørger for at du når målet om 1 mill. helt uten ekstraordinær innsats fra deg.

Ditt mål om å kunne roe lønnsjaget når du runder 1 mill. blir altså ganske intetsigende dersom du ikke samtidig tidfester målet. Forutsatt en helt ordinær lønnsutvikling så kommer du til å nå dette målet når du er 44 år, men denne kjedelige realiteten står jo i sterk kontrast til det bildet du forsøker å tegne av deg selv som karrierejagende lønnshai.

Det er flott at du har startet på "gulvet", og enda bedre at du har ambisjoner. Husk bare at det kan være lurt å vise litt ydmykhet på veien. Det ser nemlig dumt ut når du skriver "om jeg skulle vært så idiotisk at jeg trodde at jeg skulle gå opp til èn million ene og alene på de usle små prosentene", når det er den matematiske realiteten.

Fant forresten igjen en særdeles lærerik video på youtube, som i sin banale enkelthet viser styrken i eksponentialfunksjoner, eller "de usle små prosentene" som du så bråkjekt kaller dem. Hele videoen varer sant nok godt over en time, men man får med mye av essensen om man så bare ser det første kvarteret.

http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ

Neitakk, jeg står over :) jeg forstår ikke hvorfor jeg provoserte deg så grusomt ved å si at jeg vil ha en inntekt på over en million? Hva i svarte er galt med det? Mitt mål er å nå en syvsiffret inntekt på langt mindre enn 20 år ved å jobbe hardt og målrettet, hvis du føler det ble mer korrekt i forhold til det rent matematiske?

Har ikke tenkt til å diskutere mer med deg, for jeg har ikke behov for å forsvare mine mål og min ydmykhet, jeg bare lurer på hvorfor du ble så voldsomt provosert?! Jeg er ikke av typen som trekker konklusjoner sånn helt uten videre, men jeg må bare si at du minner meg så veldig om de menneskene som til stadighet forsøker å trekke andre ned i søla, SPESIELT om de har klare mål og meninger.

Endret av Alva_E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så her at jeg hadde skrever 430, og det var det du reagerte på! Hahaha

4 mill + 300 tusen!!! :)

Det så litt mer riktig ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neitakk, jeg står over :) jeg forstår ikke hvorfor jeg provoserte deg så grusomt ved å si at jeg vil ha en inntekt på over en million? Hva i svarte er galt med det? Mitt mål er å nå en syvsiffret inntekt på langt mindre enn 20 år ved å jobbe hardt og målrettet, hvis du føler det ble mer korrekt i forhold til det rent matematiske?

Provosert? Har jeg sagt noe som gjør at jeg fremstår som provosert? Jeg bare påpeker at målsetningen din ikke på langt nær er så høytflyvende som du får det til å fremstå. Hvis du derimot sier du skal oppnå målet på fem år, se det blir noe ganske annet.

Men når du først bringer det på bane, så kan jeg ikke unngå å legge merke til at du fører en tone som virkelig er provoserende. Heldigvis har jeg litt for mye fartstid på nettfora til at det biter så veldig hardt.

men jeg må bare si at du minner meg så veldig om de menneskene som til stadighet forsøker å trekke andre ned i søla, SPESIELT om de har klare mål og meninger.

-- Dette avsnittet blir helt OT, men du skal få svar på tiltale. --

Husk at det blir mindre provoserende om du tar ballen i stedet for mannen. Når det er sagt, så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er det stikk motsatte av ditt karakterdrap. Mye av mitt virke handler om å bidra til at andre oppnår sine faglige og yrkesmessige mål, og ikke mist å definere og sette målene (eller kpi-er som det så fint skal hete innen business intelligence).

På fritiden så underviser jeg økonomi- og revisorstudenter ved en statlig (*grøss*) høyskole i faget bedriftsøkonomisk analyse, hvor den faglige vinklingen primært er hvordan man kan bygge regnearkmodeller for å gjøre analyse på optimalisering, lønnsomhet, måloppnåelse etc. Så nei, jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av en som trekker andre ned i søla, tvert imot jobber jeg mye med å hjelpe andre med å få hodet over søla vannet.

Jeg synes det synd at du avfeier mitt poeng om at disse "usle prosentene" faktisk er veldig viktige når man snakker om lønn og forventet lønnsvekst, ja all mulig prosentvis vekst for den saks skyld. Men for all del, du får bare ture frem og mene at prosenter er noe dritt og at ditt mål er tøft.

For alle andre som måtte lese dette, så gjør gjerne den artige øvelsen med å beregne egen lønnsutvikling - man blir ofte sjokkert over hvor mye lønnen kan forventes å stige på 10 år når man ser effekten som ellers er kjent som "rentes rente". Dessverre vil jo inflasjonen "spise opp" brorparten slik at reallønnen/kjøpekraften ikke på langt nær blir så bra som det ser ut til, men det er altså igjen nettopp derfor jeg sier at ditt mål er så tannløst.

Du vil jo ikke diskutere mer med meg, så la meg avslutte med en provokasjon: Du sier "SPESIELT om de har klare mål og meninger". Artig hvordan du ekskluderer deg selv, for ditt mål er helt i tåka. :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God lønn er for meg når jeg fremdeles har penger på konto når neste lønn kommer.

En av trådens desidert beste svar :)

Lønn er ikke alt, man bør leve etter det man tjener og ha livskvaliteter til overs.

Kjenner ørtenhundre personer som tjener fett men har nesten ingenting til overs når alle er regninger er betalt.

Det som er til overs, etter alle utgifter som teller. Da har man penger..

:)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å fokusere på selve lønn, er ikke det bedre å se etter hva man har igjen når alt er betalt pr. mnd/år? En lønn på 800K i året har lite verdi når man sitter igjen med 10-20K når alt er betalt. Eller?

:)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest alille

Hva er vitsen med å fokusere på selve lønn, er ikke det bedre å se etter hva man har igjen når alt er betalt pr. mnd/år? En lønn på 800K i året har lite verdi når man sitter igjen med 10-20K når alt er betalt. Eller?

:)

Blir litt feil å tenke sånn, det kommer jo an på hvilke "regninger" pengene er brukt til å betale. Om man bruker stor del av lønna si på å betale på bolig kan man si at lønna har veldig god verdi, både økonomisk og på andre plan hvis det er en bolig man faktisk ønsker seg.

Om man f.eks sitter med veldig lite igjen etter alt er betalt fordi man har betalt for en større reise vil jeg også påstå at den lønna har god verdi.

Det er ikke bare det man har igjen etter regningbetaling som betyr noe. Regningene representerer jo noe som har en verdi det også, enten økonomisk eller på et mer immaterialt plan. For meg er reiser av kjempestor verdi, så om alle pengene av lønna mi går til det s.a. jeg sitter med lite igjen vil jeg fortsatt være storfornøyd. ;) Men til det behøver jeg en høy lønn i utgangspunktet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å fokusere på selve lønn, er ikke det bedre å se etter hva man har igjen når alt er betalt pr. mnd/år? En lønn på 800K i året har lite verdi når man sitter igjen med 10-20K når alt er betalt. Eller?

:)

Dersom man har 800K i året har man ganske stort rom for å gjøre prioriteringer. Selv om veldig mange legger seg på et forbruk som "passer" til lønna og omgangskretsen er man ikke nødt. Man MÅ ikke kjøpe rekkehus på vestkanten og ha to biler selv om det er forventet og man har råd til det. Mye av lønna til høytlønnede spises opp av for eksempel økt boligstandard, men dette er altså et valg man tar. Man kunne valgt å bo trangere/mindre sentralt, og heller hatt det mer romslig økonomisk i hverdagen.

Har man 400K i året har man fremdeles helt OK lønn, og man har fremdeles en del valgmuligheter - men naturlig nok ikke i samme grad som den som tjener dobbelt. Det nytter ikke å vurdere ut fra hva den enkelte familie har igjen etter at regningene er betalt - siden det er et bilde på (i stor grad) selvvalgte prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på denne tråden;

Jeg har et mål om å nå en syvsiffret inntekt innen jeg har rundet 30, dvs litt i overkant av 5 år. Da mener jeg at jeg har en god inntekt :)

Hva god inntekt er kommer uansett an på mange, mange faktorer.. Forbruk, utdanning, ansiennitet etc...

Endret av Alva_E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på denne tråden;

Jeg har et mål om å nå en syvsiffret inntekt innen jeg har rundet 30, dvs litt i overkant av 5 år. Da mener jeg at jeg har en god inntekt :)

Hva god inntekt kommer uansett an på mange, mange faktorer.. Forbruk, utdanning, ansiennitet etc...

Kan jeg spørre hva du jobber med og hva du ligger på i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...