Gå til innhold

Den evige agnostikeren har nå blitt ateist.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært interessert i religioner, og har alltid hatt min kristne "barnetro". I ungdomsårene hadde jeg det så trivelig som konfirmantleder, etterfulgt av et år på en kristen folkehøgskole. Likevel har jeg alltid vært litt undrende og tvilende, og følt at jeg har vært litt "skapkristen".

Men, nå er det nok. Det er greit at menneskene har vært de ondeste skapningene siden tidenes morgen, og at det ikke blir noe bedre med årene som går. Jeg er så lei av religiøse mennesker som unnskylder alt det onde i verden med at vi er født med fri vilje, at oppgjørets time vil komme, at Gud skal skille alle de gode og de onde osv. NÅR SKAL DETTE SKJE DA? Hvor mange tusen år skal det gå før Gud dømmer de levende og de døde? Jeg er så lei av å lese om krig, drap, tortur, voldtekter og andre kyniske og grusomme handlinger utført av mennesker. Jeg nekter å tro at det er en høyere makt der ute som til slutt skal ordne opp i dette, og som bare sitter og ser på alt det grusomme som skjer på jorden.

Nei vet du hva, nå har jeg blitt ateist.



Anonymous poster hash: 77467...cde
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke rart du blir ateist når du ikke har tatt i mot Zevs i ditt hjerte.

? :klo:

Jeg kjenner jeg blir litt " :klo: " når folk sier at Jesus er deres beste venn. Hvordan er det mulig?

Anonymous poster hash: 77467...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? :klo:

Jeg kjenner jeg blir litt " :klo: " når folk sier at Jesus er deres beste venn. Hvordan er det mulig?

Anonymous poster hash: 77467...cde

Går det med Skybert, så går det med Jesus. Største forskjellen er antall tilhengere og fartstid egentlig.

Anonymous poster hash: 78ba2...e5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror straffen blir Helvete, at det er da man blir dømt liksom.. når man dør



Anonymous poster hash: bd21f...627
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært interessert i religioner, og har alltid hatt min kristne "barnetro". I ungdomsårene hadde jeg det så trivelig som konfirmantleder, etterfulgt av et år på en kristen folkehøgskole. Likevel har jeg alltid vært litt undrende og tvilende, og følt at jeg har vært litt "skapkristen".

Men, nå er det nok. Det er greit at menneskene har vært de ondeste skapningene siden tidenes morgen, og at det ikke blir noe bedre med årene som går. Jeg er så lei av religiøse mennesker som unnskylder alt det onde i verden med at vi er født med fri vilje, at oppgjørets time vil komme, at Gud skal skille alle de gode og de onde osv. NÅR SKAL DETTE SKJE DA? Hvor mange tusen år skal det gå før Gud dømmer de levende og de døde? Jeg er så lei av å lese om krig, drap, tortur, voldtekter og andre kyniske og grusomme handlinger utført av mennesker. Jeg nekter å tro at det er en høyere makt der ute som til slutt skal ordne opp i dette, og som bare sitter og ser på alt det grusomme som skjer på jorden.

Nei vet du hva, nå har jeg blitt ateist.

Anonymous poster hash: 77467...cde

Gratulerer! :)

Anonymous poster hash: 2cab9...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :)

Anonymous poster hash: 2cab9...a3c

Takk. Det føles faktisk veldig godt.

Anonymous poster hash: 77467...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier igrunn seg selv at en allmektig god gud er et paradox i en verden fylt med så mye lidelse.



Anonymous poster hash: c7ff3...5fc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til oss. Vi har ikke noe særlig til felles med hverandre utover fraværet av overtro, men vi er stort sett en ganske hyggelig gjeng. Denne guden som beskrives er for meg enten alt annet enn allmektig eller alt annet enn god, så vi har nok litt av det samme utgangspunktet. Jeg hadde en viss barnetro selv, så det var befriende da den slapp taket. Jeg er omsorgsfull og hyggelig med folk jeg møter selv uten belønning i det hinsidige som motiv, og det fungerer bra :)



Anonymous poster hash: 42a9b...f6f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nettopp ble ateist, var du vel teist før? Man kan godt være både agnostiker og ateist samtidig. De utelukker ikke hverandre. Er du ateist tror du ikke på Gud. Er du agnostiker innrømmer du at du ikke vet om det eksisterer en gud. Jeg er en agnostisk ateist - jeg tror ikke på noen gud, men jeg kan ikke vite noe om hvorvidt det finnes en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nettopp ble ateist, var du vel teist før? Man kan godt være både agnostiker og ateist samtidig. De utelukker ikke hverandre. Er du ateist tror du ikke på Gud. Er du agnostiker innrømmer du at du ikke vet om det eksisterer en gud. Jeg er en agnostisk ateist - jeg tror ikke på noen gud, men jeg kan ikke vite noe om hvorvidt det finnes en.

Ikke helt riktig. En ateist kan ikke vite om det finnes en gud eller ikke, men ateisten tror ikke det finnes en gud basert på mangel på bevis. I en rettssak der gud sto som anklaget for å være til, hadde saken endet med uskyldig/henlagt pga bevisets stilling/mangel på bevis.

En agnostiker er mere en som sitter på gjerdet og ikke er sikker på hva som er mest logisk(en tviler).

Lykke til med den første dagen i resten av ditt liv. Husk at du bare har ett liv, så bruk det fullt ut!! ;-)

Anonymous poster hash: 72436...87f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig. En ateist kan ikke vite om det finnes en gud eller ikke, men ateisten tror ikke det finnes en gud basert på mangel på bevis. I en rettssak der gud sto som anklaget for å være til, hadde saken endet med uskyldig/henlagt pga bevisets stilling/mangel på bevis.

En agnostiker er mere en som sitter på gjerdet og ikke er sikker på hva som er mest logisk(en tviler).

Lykke til med den første dagen i resten av ditt liv. Husk at du bare har ett liv, så bruk det fullt ut!! ;-)

Anonymous poster hash: 72436...87f

Se denne videoen, så får du det godt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se denne videoen, så får du det godt forklart.

Ingen gidder jo å se den, du bør ta fatt penn og papir og skrive din definisjon selv :)

Jeg er forøvrig ateist jeg og, velkommen i klubben TS!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gidder jo å se den, du bør ta fatt penn og papir og skrive din definisjon selv :)

Jeg er forøvrig ateist jeg og, velkommen i klubben TS!

En ateist er en som ikke tror at det finnes noen gud. Det er ikke et aktiv valg å bli ateist. Alle er født ateister til man aktivt begynner å tro på en gud. Er man kristen, er man fortsatt ateistisk i forhold til de andre gudene. De påstår ikke at de vet at gud ikke finnes. Det er et passiv standpunkt.

Agnostisisme kommer fra de greske ordene a (ingen) og gnosis (kunnskap). En agnostiker kan være på teist og ateist, men innrømmer å ikke være sikker på hva som er sant. Som jeg sa tidligere er jeg en agnostisk ateist. Jeg ble født ateist (som alle andre) og har ikke aktivt gått inn for en annen tro, men jeg påstår ikke å vite at det ikke finnes noen gud.

Gnostisk ateist: Påstår å vite at det ikke finnes noen gud (Nr. 7 på Dawkins' skala)

Agnostisk ateist: Tror ikke på gud, påstår ikke å vite noe om en guds eksistens

Agnotisk teist: Tror på en gud, men sier ikke at han/hun vet at en gud finnes

Gnostisk teist: Tror på en gud, og påstår i vite at denne eksisterer. (Nr. 1 på Dakins' skala)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at man kan være agnostisk ateist, jeg bare reagerer litt på "Er du agnostiker innrømmer du at du ikke vet om det eksisterer en gud".

Alle må jo "innrømme" det, jeg må faktisk innrømme at jeg ikke kan vite med 100% sikkerhet at det ikke er en usynlig rosa elefant i dette rom akkurat nå. Gjør dette meg til en rosa elefant-agnostiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kan være agnostisk ateist, jeg bare reagerer litt på "Er du agnostiker innrømmer du at du ikke vet om det eksisterer en gud".

Alle må jo "innrømme" det, jeg må faktisk innrømme at jeg ikke kan vite med 100% sikkerhet at det ikke er en usynlig rosa elefant i dette rom akkurat nå. Gjør dette meg til en rosa elefant-agnostiker?

Det handler om å tro...

Agnostikere er åpne for at Gud finnes, men de har ingen bestemt tro på det (da hadde de åpenbart vært kristne), men de utelukker det ikke. Ateister er ikke åpne for at Gud finnes, og mener bestemt at det ikke er tilfelle, de er sikre i sin sak. Som Dawkins sa det, så er det i hans øyne mulighet for at verden/mennesker er skapt, men da av romvesner........... Han er som nevnt bastant. Er du åpen for, og ikke tør å påstå bastant at det ikke eksisterer en gud, er du agnostiker. Er du sikker på at det ikke finnes, og tør å påstå det, er du ateist.

Enten tror man på Gud, eller så er man ikke troende, men åpen for at man tar feil, ELLER så er man sikker i sin sak på at det ikke finnes.

Anonymous poster hash: e4950...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Det handler om å tro...

Agnostikere er åpne for at Gud finnes, men de har ingen bestemt tro på det (da hadde de åpenbart vært kristne),

Anonymous poster hash: e4950...498

Ja for kristendommen er den eneste relgionen som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for kristendommen er den eneste relgionen som finnes.

Nei. Men det er den religionen nordmenn flest kan relatere seg til.

Anonymous poster hash: e4950...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...