Gå til innhold

blir kroppen lettere når vi dør ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at kroppen blir lettere når vi dør.syns jeg kan huske at det var noen gram det var snakk om (?) å da ble det referert til at "sjelen" forlater kroppen.stemmer det, at vi blir lettere? Er det noen som kan vise til noe ang dette ?

Anonymous poster hash: 1064a...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I "the lost symbol" av Dan Brown påstås det, men der er det snakk om en liten brøkdel av et mikrogram. Som kjent skal en ikke tro på alt Dan Brown skriver.

Det er mulig det er sant, men siden det ikke har vært noen store oppslag i mainstream media kan det ikke ha vært publisert så mange gode forskningsartikler i annerkjente vitenskapspublikasjoner enda. Kanskje kan et par små studier ha vist et slikt resultat, men ingen kan være sikre før det er utført flere uavhengige store studier.



Anonymous poster hash: b165d...8e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de færreste tror på det fordi de er så stengte for at det finnes ting som de ikke ser med det blotte øyet. De vil bli overrasket en vakker dag...

Anonymous poster hash: 5d2c2...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "the lost symbol" av Dan Brown påstås det, men der er det snakk om en liten brøkdel av et mikrogram. Som kjent skal en ikke tro på alt Dan Brown skriver.

Det er mulig det er sant, men siden det ikke har vært noen store oppslag i mainstream media kan det ikke ha vært publisert så mange gode forskningsartikler i annerkjente vitenskapspublikasjoner enda. Kanskje kan et par små studier ha vist et slikt resultat, men ingen kan være sikre før det er utført flere uavhengige store studier.

Anonymous poster hash: b165d...8e2

Alt dette skriver seg fra faktisk forskning på begynnelsen av 1900 tallet, og er samtidig et greit eksempel på dårlig forskning. Seleksjons bias, lite utvalg, dårlig utstyr ++

Snopes har mer om saken.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man blir ikke lettere når man dør.

Men for et par hundre år siden ble det gjort forskning som konkluderte med at sjelen veier omtrent 21 gram. Det man gjorde, var å plassere døende mennesker i senger som veide dem kontinuerlig.

Forsøkene var befengt med mange feilkilder, blant annet var det store problemer med nøyaktigheten av måleinstrumentene.

Men jeg liker tanken. Dersom man antar en kropp/sjel-dualisme, og antar at det finnes en sjel, så må den jo nødvendigvis være fysisk på en eller annen måte. Den må ha et fysisk aspekt ettersom den interagerer med kroppen. Og det betyr at den kan måles. Kanskje kan man ikke oppdage den "in situ" mens den fungerer i et levende menneske, men det burde være mulig å konstater at den evt har forlatt kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Regner mer at kroppen blir litt lettere etterhvert som innvollene begynner å råtne. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at kroppen blir lettere når vi dør.syns jeg kan huske at det var noen gram det var snakk om (?) å da ble det referert til at "sjelen" forlater kroppen.stemmer det, at vi blir lettere? Er det noen som kan vise til noe ang dette ?

Anonymous poster hash: 1064a...804

Aner ikke men jeg vil tro at grunnen heller er at kroppsvøsker forlater kroppen? Som avføring og sånt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en dokumentar der en døende lå på en vekt da han døde for å sjekke dette med om sjelen forsvinner. Idet han døde veide han noen hundre gram mindre. Men om det var sjelen eller noe annet vites ikke. Men litt lettere ble han.

Husker ikke navnet på dokumentaren.

Anonymous poster hash: 4d032...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, og jeg som hadde tenkt å skrive at kroppen ble 21 gram lettere, men Mann42 kom meg i forkjøpet! :P



Anonymous poster hash: 54d24...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, og jeg som hadde tenkt å skrive at kroppen ble 21 gram lettere, men Mann42 kom meg i forkjøpet! :P

Anonymous poster hash: 54d24...e0c

Den blir ikke 21 gram lettere. Det er bare tull, basert på gamle "eksperimenter" som var fulle av feil og som aldri har blitt replikert. Men myten overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er tull. Men livet blir kjedelig hvis vi skal være så grav-alvorlige hele tiden! :P



Anonymous poster hash: 54d24...e0c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelen er immateriell din tullebukk.



Anonymous poster hash: 0bcf7...d12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de færreste tror på det fordi de er så stengte for at det finnes ting som de ikke ser med det blotte øyet. De vil bli overrasket en vakker dag...

Dagens latterlige selvmotsigelse?

Hvis kroppen faktisk blir lettere så er jo det direkte målbart, og altså noe man kan se med det blotte øyet.

Epic FAIL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er et kjent faktum at døde gjør på seg. Da blir man jo lettere.

Stemmer. Når man dør gir man slipp på visse muskler som holder visse ting inne og da gjør man på seg.

Anonymous poster hash: 6272b...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert vannvekt



Anonymous poster hash: 8772b...eb1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir også oppblåst som en ballong på grunn av gasser i kroppen.

Sikkert sjelen som ikke kommer seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...