Gå til innhold

Er jeg synsk?


nysserig jente

Anbefalte innlegg

I wish. Jeg drømmer om dødsfall også skjer de innen en uke etterpå. Ikke mye gøy :-( får fullstendig panikk i en uke de gangene det bare er mareritt.

Anonymous poster hash: f7398...ceb

Som sagt, personlige anekdoter er helt verdiløse, det er ingen som har kjangs til å kontrollere observasjonen din.

Skulle jeg forslått en av tusen mulige forklaringer her, så virker det jo som du drømmer om folk som dør hele tiden. Da treffer du til slutt. Alle (eller de med bias for det iallefall) husker veldig godt den ene gangen de drømte at en slektning døde, og så kom sjokkbeskjeden en måned senere. Man husker ikke de ørten tusen gangene man har hatt mareritt om at noen nære har dødd, og så lever de i beste velgående den dag i dag.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som er sanndrømte: skriv ned drømmene deres, detaljert. Dere vil se at det kan ta tid, men de vil skje.

Til deg som tror at det ikke finnes synske mennesker... Jo, det gjør det.

Nei, det gjør det ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo. Fordi om du ikke er synsk selv, finnes det folk som er det.

Eh, nei. Fordi om du tror du er synsk, så betyr det ikke at du er det.

Hvis det hadde vært sant så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen, da hadde det vært bevist eller i det minste blitt sannsynliggjort gjennom forskning for lenge siden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Eh, nei. Fordi om du tror du er synsk, så betyr det ikke at du er det.

Hvis det hadde vært sant så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen, da hadde det vært bevist eller i det minste blitt sannsynliggjort gjennom forskning for lenge siden.

Har jeg sagt at jeg er det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Alle som har bittelitt interesse for psykologi kjenner til hvordan hjernen enkelt kan plukke og sette sammen ting slik at det stemmer med det du vil det skal stemme med, jeg trenger ikke ha hørt om den faktiske drømmen eller hendelsen for å skjønne det.

Jeg kjenner også godt til fenomenet at telefonen kan ringe 10 minutter etter man har tenkt på at kanskje den kan ringe.

Herregud, jeg har til og med mange ganger tenkt på en faktisk person og så har akkurat den personen ringt. Jeg er jo mye mer synsk enn TS.

Alle livets tilfeldigheter, og alt vi tror er tilfeldigheter som egentlig ikke er det, pluss hvordan alt blir bearbeidet oppe i hodet vårt er så utrolig komplekst og fascinerende, jeg skjønner ikke hvorfor folk må finne på dumme forklaringer for ting når den naturlige forklaringen alltid er uendelig mye mer interessant.

Jeg har interesse for psykologi, og jeg vet en god del om det. Jeg kan lett skille mellom hva som er sanne drømmer og ikke.
Jeg vet bl.a at en kan drømme om et skilt. Neste gang man går forbi skiltet kan en tro at man har sanndrømt om å se dette skiltet, mens man i realiteten har en gang tidligere sett dette skiltet, og har hatt det lagret et sted i hjernen uten å ha visst det. Dette har jeg forøvrig funnet ut selv.
Du sier du " Lener deg mot vitenskap ", hvilket høres ut som å kalle de som tror på sanndrømthet som " Virkelighetsfjerne ". Hvilken " Viten " har du egentlig om hva slags drømmer f.eks jeg har hatt? Ikke alle drømmer handler nemlig om å " Plukke og sette og sette sammen " ting.
" plukke og sette sammen ting slik at det stemmer med det du vil det skal stemme med "
Dette finner jeg forøvrig nedlatende. Såpass oppegående er man at man kan skille mellom logikk og det som ikke er.
Har du vanskeligheter med å tro på noe fordi du selv ikke har dette, du trenger heller ikke å forstå det. Det du derimot trenger å gjøre er å ikke kritisere de som har evnen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada du er synsk. Jeg er magisk ;) Magi finnes det også like mye som det synske.

Endret av Kili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jada du er synsk. Jeg er magisk ;) Magi finnes det også like mye som det synske.

Du har da alltid vært magisk :yvonne:

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at jeg er det?

Nei, nå avsporer du.

Det var et retorisk grep, jeg kopierte din setning.

La meg skrive det alle andre, og ganske sikkert også du, skjønte at jeg mente:

Det at du - eller hvem som helst andre i verden - tror du/de er synske - eller tror at andre er synske - betyr det ikke at du/de/noen er det.

Poenget i innlegget mitt kom etter den lille setningen der, nytter ikke å finne noe tull og tøys å kverulere på og tro at ingen merker at du ikke svarte på det som jeg faktisk påsto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, personlige anekdoter er helt verdiløse, det er ingen som har kjangs til å kontrollere observasjonen din.

Skulle jeg forslått en av tusen mulige forklaringer her, så virker det jo som du drømmer om folk som dør hele tiden. Da treffer du til slutt. Alle (eller de med bias for det iallefall) husker veldig godt den ene gangen de drømte at en slektning døde, og så kom sjokkbeskjeden en måned senere. Man husker ikke de ørten tusen gangene man har hatt mareritt om at noen nære har dødd, og så lever de i beste velgående den dag i dag.

Jeg har prøvd å si det til meg selv mange ganger, men jeg lever fremdeles med kronisk skylsdfølelse de gangene jeg kunne "stoppet" det. Det er ikke en måned heller men 4-7 dager.

Anonymous poster hash: f7398...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har interesse for psykologi, og jeg vet en god del om det. Jeg kan lett skille mellom hva som er sanne drømmer og ikke.
Jeg vet bl.a at en kan drømme om et skilt. Neste gang man går forbi skiltet kan en tro at man har sanndrømt om å se dette skiltet, mens man i realiteten har en gang tidligere sett dette skiltet, og har hatt det lagret et sted i hjernen uten å ha visst det. Dette har jeg forøvrig funnet ut selv.
Du sier du " Lener deg mot vitenskap ", hvilket høres ut som å kalle de som tror på sanndrømthet som " Virkelighetsfjerne ". Hvilken " Viten " har du egentlig om hva slags drømmer f.eks jeg har hatt? Ikke alle drømmer handler nemlig om å " Plukke og sette og sette sammen " ting.
" plukke og sette sammen ting slik at det stemmer med det du vil det skal stemme med "
Dette finner jeg forøvrig nedlatende. Såpass oppegående er man at man kan skille mellom logikk og det som ikke er.
Har du vanskeligheter med å tro på noe fordi du selv ikke har dette, du trenger heller ikke å forstå det. Det du derimot trenger å gjøre er å ikke kritisere de som har evnen :)

Alle mennesker har kognitiv bias, det er ikke på noen som helst måte nedlatende å si det. Minnet er ikke som et videoopptak, hjernen endrer på alt man sanser og husker og drømmer og fyller inn hull og former det etter de rammene man har å gå ut fra. Dette er som sagt en funksjon som hvert eneste menneske på denne planeten her, uten dette hadde du ikke evnet å forstå en dritt. Så det er ikke nedlatende å påpeke at man har denne funksjonen, og det er helt fullstendig hinsides å påstå at man selv har en ufeilbar überhjerne (evt fullstendig dysfunksjonell hjerne) som ikke gjør dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Alle mennesker har kognitiv bias, det er ikke på noen som helst måte nedlatende å si det. Minnet er ikke som et videoopptak, hjernen endrer på alt man sanser og husker og drømmer og fyller inn hull og former det etter de rammene man har å gå ut fra. Dette er som sagt en funksjon som hvert eneste menneske på denne planeten her, uten dette hadde du ikke evnet å forstå en dritt. Så det er ikke nedlatende å påpeke at man har denne funksjonen, og det er helt fullstendig hinsides å påstå at man selv har en ufeilbar überhjerne (evt fullstendig dysfunksjonell hjerne) som ikke gjør dette.

Er du synsk? Siden du vet hva slags drøm jeg har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en utrolig lite ydmyk holdning å så hardnakket påstå at noe ikke finnes. I tillegg er det historieløst og snevert. Tenk på alt som finnes i dag som INGEN villa ha trodd på tidligere! Fly, radio, tv, foto, film osv. Det var ikke vitenskapelig bevist. Synskhet er ikke vitenskapelig bevist, og det er helt greit å ikke tro på det, men å NEKTE for at det KAN finnes er rett og slett bare uintelligent, beklager!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si det til meg selv mange ganger, men jeg lever fremdeles med kronisk skylsdfølelse de gangene jeg kunne "stoppet" det. Det er ikke en måned heller men 4-7 dager.

Anonymous poster hash: f7398...ceb

Igjen, jeg kan jo ikke ta ditt ord for god fisk når jeg ikke vet noe om situasjonene.

Man kan ha hatt en depressiv venn med selvmordstanker og plukket det opp (bevisst eller ubevisst), eller hva det nå skal være. Hvem vet. Jeg vet bare at det kan finnes en ganske lang rekke med forklaringer utover at du er synsk og ergo at mennesket ikke har fri vilje og at hele verdensbildet og vitenskapen må omskrives, men det er umulig for andre å si hvilke forklaringer det kan være. Nettopp derfor har slike anekdotiske bevis ganske liten verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du synsk? Siden du vet hva slags drøm jeg har hatt?

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe om hva slags drøm du har hatt.

Jeg prøver bare å forklare at hjernen vår er feilbarlig, det er ufattelig arrogant å tro den ikke er det.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes faktisk noen som ER sanndrømte som Millimani også sier. At du blankt benekter dette er helt absurd. Dette kan du ikke vite da du ikke kjenner til disse personers detaljerte drømmer. Og her snakker vi faktisk ikke om livets tilfeldigheter. Eller om ikke lene se mot vitenskap. For vitenskap er jeg faktisk en stor fan av.

Men når noe detaljert og uavhengig av alt annet stemmer og som ikke har noe som helst med tilfeldigheter å gjøre....Ja, da er man faktisk sanndrømt.

Anonymous poster hash: ff537...5f7

Nei. Det finnes ingen som ER sanndrømte.

Anonymous poster hash: 95cc1...5cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du synsk? Siden du vet hva slags drøm jeg har hatt?

Ja, selvsagt er hun synsk, derav alle innleggene hennes.

Anonymous poster hash: 95cc1...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig lite ydmyk holdning å så hardnakket påstå at noe ikke finnes. I tillegg er det historieløst og snevert. Tenk på alt som finnes i dag som INGEN villa ha trodd på tidligere! Fly, radio, tv, foto, film osv. Det var ikke vitenskapelig bevist. Synskhet er ikke vitenskapelig bevist, og det er helt greit å ikke tro på det, men å NEKTE for at det KAN finnes er rett og slett bare uintelligent, beklager!

Mange som trodde på fly, radio, tv, foto og film før det ble oppfunnet.

Men det er detaljer, jeg skjønner poenget ditt. Forskere på denne type fenomener er hakket mindre bastante enn meg i kraft av at man jo skal være nysgjerrig og åpen i vitenskapen og at det per definisjon nesten er umulig å bevise håndfast at noe ikke finnes, men likevel - de har stilt seg spørsmålet om det er noe hold i alle slags "paranormale" evner som folk hevder de har, og svaret er aldri "ja".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe om hva slags drøm du har hatt.

Jeg prøver bare å forklare at hjernen vår er feilbarlig, det er ufattelig arrogant å tro den ikke er det.

Den siste setningen må du gjerne ta til deg. For det er ihvertfall ikke denne side som har vist seg å være arrogant i uttalelsene.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...