Gå til innhold

Hvorfor går katolske kvinner så pent kledd i kirken og ikke protestanter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norske kvinner er helt sjokkerende i kirken. Enten går de i rumpekort kjole i bryllup eller så går de for en formløs høyhalset genser og alt for store bukser. Hvorfor kan ikke norske kristne kvinner gå mer elegant kledd som katolske kvinner? som dette

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/11/33/04/113304c88ec75b40f38e9a28ee66c409.jpg

http://www.bekia.es/images/galeria/19000/19912_carmen-lomana-angel-casana-semana-santa-sevilla.jpg

http://www.lauramcalister.com/wp-content/uploads/2013/07/a9bc335f66d8d229d5cef434b01b9e921-600x399.jpg

Mens her er favorittoutfiten til kristne prektige kvinner

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ac/4f/30/ac4f30f5151b6505508d8a169aa4a804.jpg

Hvorfor? Det er jo full mulig å kle seg elegant og feminint uten å se "løs" ut :) Dere norske kvinner er jo så naturlig vakre, hvorfor ikke få frem deres fulle potensiale?



Anonymous poster hash: ff9e3...b38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jesus bryr seg vel ikke om hvordan man kler seg, men jomfru Maria er kanskje litt strengere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus bryr seg vel ikke om hvordan man kler seg, men jomfru Maria er kanskje litt strengere.

Hvorfor? gikk ikke alle bare rundt i sånn lang kittel den gangen da?

Anonymous poster hash: ff9e3...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? gikk ikke alle bare rundt i sånn lang kittel den gangen da?

Anonymous poster hash: ff9e3...b38

Langt i fra. Var du NAV-klient og ikke hadde råd til kittel, måtte du gå i nettoen. Det fantes moter og ulik klesstil for totusen år siden også. Og mange kvinner var like destruktivt opptatt av å vise hva de hadde å by på, da som nå.

Kirkeklær er mest bundet til tradisjon. Katolikkene er spesielt flinke til å tolke uvesentlige bisetninger i bibelen, som om de var viktigere enn budene. Her er vi friere, fordi nettopp protestene som ga benevnelsen protestant, evnet å skjære mye dilldall og overtolkning bort fra vår trosutøvelse. Ens indre, og ens personlige relasjon til gudeskikkelsen er viktigere enn hva naboen synes om ens ytre. Derfor kommer vi kledd etter anleding. Vi kler oss ikke for kirkebesøket, men for bryllypsfesten.

Hvis Gud skapte perfekte rumpeballer, hvorfor skal kvinnen så måtte gjemme bort skaperverket? Dessuten; hvis Jesus fikk bestemme, ville han helst fylt opp kirkeradene med syndere, mye før enn med prektige og dobbeltmoralister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder da ikke bare norske kvinner. Det er lenge mellom hver gang vi ser en norsk mann kle seg slik som mennene på bildene dine også. Nordmenn i det hele tatt er mye mindre formelle enn søreuropeere.

Når det er sagt, kler jeg meg alltid pent i kirken selv, siden jeg bare går dit til bryllup, dåp, begravelser og konfirmasjon. Så jeg ser stort sett bare pent kledde mennesker i kirken, jeg. :)



Anonymous poster hash: fc9bf...e3c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Går du ofte til gudstjeneste i katolske kirker utenfor Norge?

Jeg har selv vært til stede ved ordinære gudstjenester i noen av kirkene i Roma, og veldig få av kvinnene var spesielt pent kledd. De brukte helt alminnelige praktiske klær, som været forutsatte, og som du ville forvente at kvinnene i protestantiske kirker ville brukt under tilsvarende forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om respekt, oppdragelse og selvinnsikt.

Anonymous poster hash: 9a119...3d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i kirken i dag - var iført langt svart skjørt, en brodert bluse og min beste kåpe samt litt sminke og korset mitt, så klart. Håret mitt var selvsagt nyvasket og stelt. I Folkekirken er et av våre viktigste temaer "Kom som du er" - og det gjør folk - jeg har sett menn komme, antageligvis rett fra oppussing eller en byggeplass, iført kjeledress som de har knyttet rundt livet, utslitte, møkkete joggesko og rutete skjorte. Så det er ikke bare kvinnene i Norge som ikke kan kle seg. Det viktigste er ikke hvordan man ser ut men hvordan man er - allikevel er søndag, påske og jul hviledager og av respekt for dem bør man legge bort arbeidstøyet og ta på seg noe pent for å ønske høytiden velkommen. For meg er det veldig viktig å være velstelt på høytidsdagene, for respekten for helligdagene og velværets skyld. :)

Folkekirken: "Kom som du er, men ta gjerne en dusj først!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i kirken i dag - var iført langt svart skjørt, en brodert bluse og min beste kåpe samt litt sminke og korset mitt, så klart. Håret mitt var selvsagt nyvasket og stelt. I Folkekirken er et av våre viktigste temaer "Kom som du er" - og det gjør folk - jeg har sett menn komme, antageligvis rett fra oppussing eller en byggeplass, iført kjeledress som de har knyttet rundt livet, utslitte, møkkete joggesko og rutete skjorte. Så det er ikke bare kvinnene i Norge som ikke kan kle seg. Det viktigste er ikke hvordan man ser ut men hvordan man er - allikevel er søndag, påske og jul hviledager og av respekt for dem bør man legge bort arbeidstøyet og ta på seg noe pent for å ønske høytiden velkommen. For meg er det veldig viktig å være velstelt på høytidsdagene, for respekten for helligdagene og velværets skyld. :)

Folkekirken: "Kom som du er, men ta gjerne en dusj først!"

Tror nok mesteren sjølv vil gi mest kred til folk som må jobbe på søndagen, men likevel finner tid til å smette innom til gudstjenesten. Upraktisk for dem å skifte til finstasen, og deretter tilbake i arbeidstøy. Er dette med ikke å dømme andre, da... - Forresten, gubben sjølv foretrakk å helligholde lørdagen... :gullengel:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdratt katolsk (dog ikke praktiserende nå lenger), og det var slett ikke alle som pynta seg når de skulle i kirken. Så ikke menn i dress utenom høytider som jul. Jeg gikk alltid i helt vanlige klær, og det gjorde de fleste andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- (...) sjølv foretrakk å helligholde lørdagen... :gullengel:

Det er det jammen ikke mange som vet, credz til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare klærne da. Hvorfor følger ikke kristne alle de 613 budene i boken sin?? Du skal ikke blande to typer tøy feks.(bommull og ull)

Ikke mange som bryr seg der nei... :-p

Anonymous poster hash: d8e85...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Katolikk og går hver Søndag i Kirken, men føler ikke at vi kler oss "bedre" enn i andre Kirkesamfunn. Jeg for min del kler meg slik som jeg skal når jeg skal ut. Vi er jo invitert til et måltid og skal feire dette. Føler kanskje at de er mer opptatt i utlandet ofte å kle opp seg - da særlig USA, men ellers så går folk i det de har og det som de føler seg komfortabel med. Så lenge det er innenfor "kleskoden" Ikke bare skuldre eller miniskjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet en tid i en kiosk rett over gaten med den eneste katolske kirken i Bergen. Og vet du hva, jeg har helt motsatt inntrykk av deg. Jeg har aldri sett maken til tøsete bekledning på kirkegjengere enn på folka der. Der var det lårkorte skjørt, lårhøye lærstøvletter med 15 cm stiletthæler, dype utringniner, så det sto etter.



Anonymous poster hash: d9506...acd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...