Gå til innhold

jehovas vitner+alkohol=sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvid du ønsker et balansert syn på dette er du dessverre nødt til å se i verdslige kilder da du aldri vil finne et nyansert synspunkt i kilder som tolker bibelen forskjellig. Jeg har selv studert De Greske skrifter mot originalspråket og at du klarer å vri disse skriftstedene til å passe ditt synspunkt får stå for din egen regning. Alkohol var ikke ensbetydende med synd på Jesu tid - men misbruk derimot var det

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkohol_i_Bibelen

Du kan forøvrig spørre deg selv hvorfor Muhammed måtte forby alkohol hvis det ikke var vanlig? http://koranen.no/artikkel.php?id=165

Du skal få jobbe hardt med å få noen til å gå med på at man i en tidsepoke uten alkometer visste hvor mye alkohol en gjæret drikk inneholdt bare ved å snuse på den

For meg er ikke wikipedia noen god kilde.

Jeg bryr meg kun om den sanne Gud, og det er Jesus. Ingen andre. Koranen har ingen betydning for meg.

Om du synes det er logisk at Jesus ville gi disiplene sine alkohol som har altfor mange negative virkninger, så får du stå for det. Jeg er isåfall ikke enig med deg. Jeg skulle ønske du hadde rett, at noe alkohol var lov, men ut ifra Guds Ord så finner jeg det ikke overveiende at dette er noe man skal drikke.

Da er vi enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er ikke wikipedia noen god kilde.

Jeg bryr meg kun om den sanne Gud, og det er Jesus. Ingen andre. Koranen har ingen betydning for meg.

Om du synes det er logisk at Jesus ville gi disiplene sine alkohol som har altfor mange negative virkninger, så får du stå for det. Jeg er isåfall ikke enig med deg. Jeg skulle ønske du hadde rett, at noe alkohol var lov, men ut ifra Guds Ord så finner jeg det ikke overveiende at dette er noe man skal drikke.

Da er vi enige om å være uenige.

Da råder jeg deg til å sjekke emnet nøye i Bibelen - Guds Ord - og ikke ikle deg meninger andre har tolket frem for deg. Du gjør det vanskelig for deg selv hvis du leser historier fra 30 etv med 2015 briller :) Jesus GA ikke disiplene vin - det sto allerede på bordet siden det da som nå er vanlig med vanlig rødvin til påskelammet i jødisk påskefeiring.

Jesus er Guds enbårne sønn - han trenger ikke ytterligere forfining og helliggjøring fra oss ufullkomne mennesker

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da råder jeg deg til å sjekke emnet nøye i Bibelen - Guds Ord - og ikke ikle deg meninger andre har tolket frem for deg. Du gjør det vanskelig for deg selv hvis du leser historier fra 30 etv med 2015 briller :) Jesus GA ikke disiplene vin - det sto allerede på bordet siden det da som nå er vanlig med vanlig rødvin til påskelammet i jødisk påskefeiring.

Jesus er Guds enbårne sønn - han trenger ikke ytterligere forfining og helliggjøring fra oss ufullkomne mennesker

Siden det er bedre å la være å egge til strid, så kommer jeg ikke til å svare deg på det første.

Selv om jeg tar avstand fra alkohol, så gjør det meg heller bedre enn dårligere. Det er ingen negative konsekvenser for å la være å drikke alkohol.

Det er en grunn til at kroppene våres er et hellig tempel. Jeg kan ikke drikke alkohol med god samvittighet, derfor lar jeg vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er bedre å la være å egge til strid, så kommer jeg ikke til å svare deg på det første.

Selv om jeg tar avstand fra alkohol, så gjør det meg heller bedre enn dårligere. Det er ingen negative konsekvenser for å la være å drikke alkohol.

Det er en grunn til at kroppene våres er et hellig tempel. Jeg kan ikke drikke alkohol med god samvittighet, derfor lar jeg vær.

Selvfølgelig - og en av de eksklusive egenskapene vi har fått er vår samvittighet, en egenskap Bibelen oppfordrer oss til å bygge opp til vår egen gang. Men jeg egger ikke til strid når jeg konkluderer med at det er ikke Bibelen som forbyr alkohol, det er menneskene i etterkant som har lært (med rette) at ufullkomne mennesker + alkohol sjelden er en god kombinasjon så lenge ikke måteholdenhet overholdes.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig - og en av de eksklusive egenskapene vi har fått er vår samvittighet, en egenskap Bibelen oppfordrer oss til å bygge opp til vår egen gang. Men jeg egger ikke til strid når jeg konkluderer med at det er ikke Bibelen som forbyr alkohol, det er menneskene i etterkant som har lært (med rette) at ufullkomne mennesker + alkohol sjelden er en god kombinasjon så lenge måteholdenhet overholdes.

Da går vi vår egen vei. Du med alkohol og jeg uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går vi vår egen vei. Du med alkohol og jeg uten :)

Jeg tåler så lite at det blir ikke så mye her heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må sies at Bibelen advarer mot de skadelige følgene av å drikke for mye alkohol. Efeserne 5: 18 formaner: «Drikk dere ikke fulle på vin, noe som fører til utsvevelser.» Ordspråkene 23: 20, 21 kommer også med denne advarselen: «Vær ikke blant dem som drikker seg fulle på vin, blant dem som fråtser i kjøtt. For drankeren og fråtseren blir fattig, og døsighet kler en i filler.» Og Jesaja 5: 11 sier: «Ve dem som står tidlig opp om morgenen for å få tak i rusdrikk, som blir sittende til sent i kveldsmørket, slik at vinen gjør dem hete!»

Bibelen forteller imidlertid også om gledene og godene ved et moderat alkoholforbruk. Salme 104: 15 sier for eksempel at en av Guds gaver er «vin som får det dødelige menneskes hjerte til å fryde seg». Og belønningen for å gjøre det som er godt, sier Forkynneren 9: 7, er at en kan ’spise sin mat med glede og drikke sin vin med et glad hjerte’. Paulus, som kjente til vinens medisinske fordeler, sa til Timoteus: «Drikk ikke lenger vann, men bruk litt vin av hensyn til din mage og dine hyppige sykdomstilfeller.» (1. Timoteus 5: 23) Bibelen erkjenner at alkohol kan være en hjelp til å utholde vanskeligheter. — Ordspråkene 31: 6, 7.

Bibelen forbyr altså ikke det å drikke alkoholholdige drikker. Men det den fordømmer, er det å drikke for mye og drukkenskap.

Tenk ellers over dette: Det å drikke vin hørte med til påskefeiringen, og Jesus brukte vin da han innstiftet Herrens aftensmåltid. Han gav disiplene et beger med vin og sa til dem: «Drikk alle av det.» Siden han visste at han snart skulle dø, tilføyde han: «Fra nå av skal jeg slett ikke drikke noe av denne vintreets frukt før den dagen da jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike.» (Matteus 26: 27, 29) Med andre ord - folk visste at Jesus drakk vin. — Lukas 7: 34.

Nå ble jeg nysgjerrig her. Kristne protestanter o.l. er tydeligvis mer i mot alkohol enn hva JV er.

Det som er spesielt er at dere har akkurat samme Bibel med de samme versene, men likevel virker det som om Kristne kun bruker de "fæle" bibelversene i sammenheng med alkohol. Hvordan velger dere som er kristne å tolke bibelversene over her? Slik jeg leser det er alkohol greit i moderate mengder, og under kontroll. Alt i Bibelen er vel for Guds ord å regne?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig her. Kristne protestanter o.l. er tydeligvis mer i mot alkohol enn hva JV er.

Det som er spesielt er at dere har akkurat samme Bibel med de samme versene, men likevel virker det som om Kristne kun bruker de "fæle" bibelversene i sammenheng med alkohol. Hvordan velger dere som er kristne å tolke bibelversene over her? Slik jeg leser det er alkohol greit i moderate mengder, og under kontroll. Alt i Bibelen er vel for Guds ord å regne?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Er nok mange innenfor kristenheten som omfavner det som i følge Bibelen sier "klør dem i ørene" og unnlater det som ikke passer. JV er på godt og ondt tro mot Bibelen og det er nok av eksempler på hvordan det slår ut i dagens verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...