Gå til innhold

Kan bilførere velge selv om man vil stoppe for forgjengere ved overgangsfelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på denne problemstillingen nemlig.. Det er ikke et krav?

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig en ufravikelig regel at en motorvogn har vikeplikt for gående i et fotgjengerfelt.

Hvordan tror du det hadde gått dersom man åpnet for skjønn?



Anonymous poster hash: 2d127...435
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilister har vikeplikt for fotgjengere ved fotgjengerfelt. Altlid. Bilisten kan ikke velge selv om han vil stoppe eller ikke. (men det betyr ikke at det er en god ide å vase rett ut i et fotgjengerfelt - selv om man har retten på sin side, er det mager trøst hvis man blir invalid for livet etter å ha blitt truffet av en sosete bilist).



Anonymous poster hash: ff74b...a69
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på denne problemstillingen nemlig.. Det er ikke et krav?

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Håper du ikke har førerkort, i såfall har du gått glipp av noe essensielt i opplæringen.

Anonymous poster hash: e840d...146

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange bilister som ikke stoppet. Ser det ofte

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har plikt til å stoppe for fotgjengere som skal krysse fotgjengerfelt. Kan bli dyrt om du blir tatt for å ikke gjøre det.

Syklister(som sitter på sykkelen) har du ikke plikt å stoppe for, men for de som triller sykkelen skal du stoppe.



Anonymous poster hash: 3c369...9b4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er mange bilister som ikke stoppet. Ser det ofte

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Det er mange som kjører for fort også, eller som skravler i mobiltelefon mens de kjører. Betyr ikke at det er lov.

Anonymous poster hash: e840d...146

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange bilister som ikke stoppet. Ser det ofte

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Det kalles slurv, sammen med mye annet i trafikken som ikke blir overholdt.

Anonymous poster hash: 3c369...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilist skal alltid stoppe for fotgjengere i fotgjengeroverganger, MEN det er ikke alltid klart for bilisten at fotgjengeren skal over veien, og det er derfor ikke alltid like enkelt å stoppe som man skal.



Anonymous poster hash: 2405f...f0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilist skal alltid stoppe for fotgjengere i fotgjengeroverganger, MEN det er ikke alltid klart for bilisten at fotgjengeren skal over veien, og det er derfor ikke alltid like enkelt å stoppe som man skal.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Derfor skal man, som bilist, forutsette at en fotjenger som befinner seg i nærheten av et fotgjengerfelt, har som intensjon å krysse veien.

En enkel regel når man nærmer seg et fotgjengerfelt er å bremse litt ned, i stedet for å gasse litt på - da har man som regel mer enn nok kontroll.

Anonymous poster hash: 2d127...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange bilister som ikke stoppet. Ser det ofte

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Jeg stopper ikke alltid, men da er årsaken at jeg ikke oppfatter at fotgjengeren skal krysse veien.

Fotgjenger har også et ansvar for å være tydelig.

Alt for ofte ser jeg fotgjengere som går som vanlig på fortauet, og som ikke gir tegn til å skulle krysse veien, og som plutselig går ut i veien uten å se til høyre og venstre.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor skal man, som bilist, forutsette at en fotjenger som befinner seg i nærheten av et fotgjengerfelt, har som intensjon å krysse veien.

En enkel regel når man nærmer seg et fotgjengerfelt er å bremse litt ned, i stedet for å gasse litt på - da har man som regel mer enn nok kontroll.

Anonymous poster hash: 2d127...435

Jeg er alltid oppmerksom når jeg kjører, og spesielt rundt fotgjengerfelt, men likevel er det noen som ikke klarer å vise at de skal krysse veien før de plutselig skrår ut i veien.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt sikker på denne problemstillingen nemlig.. Det er ikke et krav?

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Når jeg ferdes rundt som fotgjenger, er det bilister som deg jeg frykter. Med mindre jeg venter til bilen stopper helt opp og får blikk-kontakt (istedet for å nøye meg med blikk-kontakt i det bilen bremser ned), risikerer jeg at vedkommende plutselig kommer på at "Eller, jeg stoppe da?"

Anonymous poster hash: 28835...ce1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger har også et ansvar for å være tydelig.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Dette er feil.

Fotgjengere har intet ansvar - alt hviler på deg som bilist.

Du kan like det, eller ikke, men en fotgjenger kan stå stille ved et fotgjengerfelt, se en annen vei, for så å bråsnu og løpe rett foran bilen din - ansvaret i denne situasjonen er ditt, og ditt alene.

Anonymous poster hash: 2d127...435

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ferdes rundt som fotgjenger, er det bilister som deg jeg frykter. Med mindre jeg venter til bilen stopper helt opp og får blikk-kontakt (istedet for å nøye meg med blikk-kontakt i det bilen bremser ned), risikerer jeg at vedkommende plutselig kommer på at "Eller, jeg stoppe da?"

Anonymous poster hash: 28835...ce1

Hvordan vet du at TS er bilist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er alltid oppmerksom når jeg kjører, og spesielt rundt fotgjengerfelt, men likevel er det noen som ikke klarer å vise at de skal krysse veien før de plutselig skrår ut i veien.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Dette gjør da ingenting, da du allerede har bremset godt ned før de plutselig valser ut i feltet.

Ja, de irriterer alle med slike folk, men allikevel har bilisten vikePLIKT for fotgjengere ved fotgjengerfelt.

Det tar meg veldig kort tid å bremse ned når det er mennesker rundt fotgjengerfelt. Heller 10 sekund ekstra reisetid enn en skadd fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på denne problemstillingen nemlig.. Det er ikke et krav?

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Bilister har GENERELL vikeplikt for gående; uansett hvor. Selv på motorveien, der gående ikke har lov å være.

Overgangsfelt er kun ett felt der bilist har PLIKT til å vise EKSTRA hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Dette er feil.

Fotgjengere har intet ansvar - alt hviler på deg som bilist.

Du kan like det, eller ikke, men en fotgjenger kan stå stille ved et fotgjengerfelt, se en annen vei, for så å bråsnu og løpe rett foran bilen din - ansvaret i denne situasjonen er ditt, og ditt alene.

Anonymous poster hash: 2d127...435

Ikke legger jeg livet mitt i hendene på en bilist selv om jeg aldri så mye har retten på min side. Jeg venter til bilene har stoppet selv om mange bilister prøver å vinke meg over lenge før de har stanset. Noen vil også ha meg til å skyndte meg over ved å tute som et tegn på at de har sett meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legger jeg livet mitt i hendene på en bilist selv om jeg aldri så mye har retten på min side. Jeg venter til bilene har stoppet selv om mange bilister prøver å vinke meg over lenge før de har stanset. Noen vil også ha meg til å skyndte meg over ved å tute som et tegn på at de har sett meg.

Men ikke alle er som deg, da. Når jeg er ute og kjører prøver jeg å late som de som går langs veien er blinde og tilbakestående hele hurven. Jeg antar iallefall ikke at de kommer til å tenke på meg og gi signal før de finner på noe sprell.

Anonymous poster hash: e840d...146

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...