Gå til innhold

Hvordan kjøre når utrykningskjøretøy kommer bak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, kanskje dumt spørsmål, men dette hendte meg nylig for første gang. Jeg kjørte etter en annen bil/bekjent (erfaren sjåfør), så vi diskuterte hendelsen i etterkant, og jeg ble forvirret.

Kjører på landevei, mye trafikk i begge retninger. Har en bil bak meg, og ser ambulansen dukker opp bak den. Bilen bak kjører av ved første avkjørsel (denne hadde jeg allerede kjørt forbi da ambulansen dukket opp, derfor kunne ikke jeg stoppe der). Ambulansen er deretter bak meg.

Hva gjør man?

Jeg vet man skal "gi fri vei", men hva innebærer det når det ikke er rom for å gi særlig fri vei (f.eks ved autovern?). Veiskuldra var smal, jeg prøvde å kjøre så langt ut som mulig, men måtte da også senke farten for å holde kontroll. Det tok ganske lang tid før ambulansen kjørte forbi.

Min bekjente mente at jeg gjorde feil i å senke farten. Han mente også at bilisten før meg gjorde feil ved å "vrenge av veien" ved første avkjørsel, fordi det innebar ganske brå stans for bilen (og bremsing for ambulansen). Han mener man skal opprettholde farten man har, samtidig som man prøver å gi ambulansen fri vei.

Men ved litt googling ser jeg at mange mener at man SKAL senke farten, fordi det gjør forbikjøring enklere for ambulansen. Men hva hvis ambulansen likevel ikke greier å kjøre forbi fordi det er for smalt?

Jeg er en ganske fersk sjåfør, og er nå redd for å oppleve dette igjen og rote det til igjen. Senke farten, eller ikke?

Og hva med trafikkregler? Hva hvis jeg står i et lyskryss, det er rødt, og eneste muligheten for å "gi fri vei" til kjøretøyet er å kjøre frem og til siden i lyskrysset (over sperrelinja)?



Anonymous poster hash: f20c1...cae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører så langt ut til siden som mulig og stopper helt opp.

Passer også alltid på å plassere meg godt ut på høyre siden om jeg kjører i kø, sånn at en evt ambulanse kan komme forbi på venstre siden.

I et lyskryss hadde jeg nok kjørt over sperrelinjen om det var det som skulle til for å gi fri vei.

Om dette er riktig aner jeg ikke. Men i mitt hodet høres det i alle fall mest fornuftig ut

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne for jeg lurer på det samme. Da jeg lærte å kjøre bil skulle man "gi fri vei og om nødvendig kjøre inn til siden og stoppe".

Men som deg ser jeg at det blir en del situasjoner der dette ville vært direkte dumt å gjøre, spesielt det med "kjøre inn til siden". Det jeg i praksis gjør er å kjøre så langt ut mot veiskulder/autovern som jeg bare kan og sakke av på farten i fall utrykningskjøretøyet må ta midtlinjen til hjelp for å komme videre. Det er også det jeg ser de fleste andre rundt meg gjør.

Men hadde veien vært for smal til å slippe forbi (fysisk midtdeler har noen negative effekter...), så ville jeg opprettholdt farten som best jeg kunne inntil veien ble bred nok til å slippe forbi eller jeg kunne kjørt ut til siden/av veien på en annen måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Når jeg får utrykningskjøretøy bakfra så kjører jeg inn til siden og stopper helt opp.

På motorveien holder det som regel å skifte fil slik at utrykningskjøretøyet får fri bane.

Dersom man står i et kryss på rødt lys el så må man vrenge bilen så langt til siden som man klarer.

Det viktigste (og som mange synder mot) er å følge med i speilet hele tiden. Ser så mange som faktisk ikke engang merker at utrykningskjøretøy kommer ... de følger ikke med i speil og har gjerne radioen på full speed.

Endret av Artistina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opprettholder farten, og gjør det du kan for å gi klar bane raskest mulig. For å gjøre ambulansesjåføren oppmerksom på ar du har sett han. Når det er klin umulig for ambulansen, politiet eller brannbilen å passere, setter du evt. På høyre, blinklys for å markere at du er obs på blålysbilen bak deg.

Sperrelinjer skal aldri kjøres over, i kryss kjører du deg godt inn til siden du ser hva de bak og foran deg gjør, som regel lager de plass i midten , eller alle legger seg i samme kjørefelt for å la blålysbilen passere. At det kommer en blålysbil betyr ikke at du kan kjøre over krysset på rødt lys. Når du har gjort ditt og kommet deg ut av veien, setter du på høyre blinklys, for å markere at du står stille og er obs på blålysbilen.

Anonymous poster hash: 22dc0...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opprettholder farten, og gjør det du kan for å gi klar bane raskest mulig.

Anonymous poster hash: 22dc0...c2b

Det er akkurat det han som kjørte foran meg mente, at jeg skulle opprettholde farten for å ikke sinke ambulansen. Men det er ikke det jeg finner når jeg googler:

- Etter Vegtrafikkloven skal bilførere senke farten og om nødvendig stanse for å slippe ambulansen forbi. I tettbygd strøk vil jeg anbefale at bilistene kjører inn til siden og stanser, da blir det lettest for oss, sier han.

Første punkt for oss vanlige bilister er å alltid følge godt med i speilene både bakover og til begge sider. Når ambulansen kommer med blålys og/eller sirener er det om å gjøre å senke farten og gi tydelig tegn om at du svinger ut til siden.

Fra http://www.adressa.no/forbruker/article97797.ece

Hjelp??!

Anonymous poster hash: f20c1...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, er det lurt av meg å senke farten og kjøre så langt ut til siden som mulig når motgående trafikk er så tett at ambulansen uansett vil slite med å kjøre forbi? JEG klarer jo egentlig ikke å bedømme om ambulansen vil greie å kjøre forbi på "midten" (altså om det er plass nok). Da dette skjedde senket jeg som sagt farten og kjørte ut til siden, likevel tok det lang tid før den kjørte forbi - og da hindret jeg jo egentlig ambulansen ved å kjøre mer sakte enn jeg gjorde i utgangspunktet???

TS



Anonymous poster hash: f20c1...cae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så dårlig plass at ambulansen ikke vil komme forbi om man kjører ut til siden så er det nok mer riktig å opprettholde farten vil jeg tro ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen form for hinder mellom kjørefeltene, må det da være mer riktig å sakke farten og legge seg inn til siden, slik TS gjorde? Er ihvertfall alltid slik jeg, og alle andre jeg ser på veien gjør det. Motgående trafikk sakker også farten og legger seg inn på sin høyre side, slik at ambulansen kommer seg forbi i midten. Er det ikke mulig for ambulansen å komme forbi, må man selvsagt opprettholde farten til man har mulighet til å vike.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen form for hinder mellom kjørefeltene, må det da være mer riktig å sakke farten og legge seg inn til siden, slik TS gjorde? Er ihvertfall alltid slik jeg, og alle andre jeg ser på veien gjør det. Motgående trafikk sakker også farten og legger seg inn på sin høyre side, slik at ambulansen kommer seg forbi i midten. Er det ikke mulig for ambulansen å komme forbi, må man selvsagt opprettholde farten til man har mulighet til å vike.

Da gjorde jeg vel rett, mens han andre mener jeg gjorde "den klassiske feilen." Argh. Skal noe til for å overbevise han om at det er riktig, da...

TS

Anonymous poster hash: f20c1...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre inn til siden og senke farten langsomt men kraftig. De i motsatt felt skal gjøre det samme slik at det blir plass til ambulansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og lest i teoriboken. Du skal kjøre så langt ut til siden når du kjører i høyre felt at blålysbilen kommer forbi. Men med midtdeler hvor det fysisk er umulig for to biler å passere hverandre opprettholder du farten inntil du kan gi fri bane slik at blålysbilen bak kan passere. Og stopp når du ser at veien er fysisk bred nok til passering. På med høyre blinklys slik at sjåføren i blål.b. forstår at du mener han kan passere.

Er der ingen midtdeler kjører bilene ut til hver sin side og lar blålysbilen passere i midten.

Det samme gjelder dersom det er flere kjørefelt i samme retning, høyre felt ljører seg så langt til høyre som fysisk mulig evt. Delvis opp på fortau, venstre felt kjører seg så langt til venstre som mulig og blålysbilen passerer i midten. Alltid på med blinklys for å markere for at du har sett og gir klar bane.

Som et lite PS, det er lov å slå opp i teoriboka på nytt og lese dersom man er usikker.,Ser at mange gir boka bort på finn.no, og mener at de aldri mer vil få bruk for boka. Kjørelæreren min sa at boka i det daglige skulle stå hjemme, men skulle jeg på helgetur eller noe lengre pakket jeg boka med i bilen og slår opp om jeg e r usikker. Jeg kan ikke alt selv om jeg var en av de teoretisk sterkeste elevene på mange år hos kjørelæreren. Google er grei til mangt og mye, men når det gjelder teori og bilkjøring går jeg først i boka.

Anonymous poster hash: 22dc0...c2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blink inntil siden, kjør helt inntil siden og stopp opp om nødvendig til ambulansen er forbi. Dersom du kjører på motorvei legger du deg i høyre felt slik at det blir klar bane i venstre felt. De fleste veier med fysiske midtdelere har to felt på hver side som gjør det greit å passere. Hvis det er en tofeltsvei med liten plass og bilene i begge retninger legger seg helt ut mot sin ytterside og bremser opp/stopper opp er det plass til ambulansen i mellom, selv om det ikke ser slik ut (gjelder også i tunnell). Kjører du uten at det er kø og veien er smal kan du blinke inntil busstopp e.l. hvis muligheten er der. Når du blinker inntil vet blålyssjåføren at du har sett bilen, forsetter du rett frem med bånn gass så vet man ikke om bilen har oppfattet at vi kommer bak. Husk også at hvis bilen foran deg plutselig blinker og bremser ned så kan det være de har sett utrykningkjøretøy du ikke har sett, så ta ett blikk i speilet før du kaster bilen din forbi og tror det er derfor de blinker.

Hilsen en som kjører bil med blålys.



Anonymous poster hash: 7f6fc...21b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv opplevd å kjøre langs en smal vei (80-sone) med en ambulanse bak meg med sirene på. Hvor det var ca 500 m til neste møteplass, og hvor det IKKE var mulig å passere meg før denne. Da satte jeg på nødblinklysene og ga bånn gass til jeg nådde frem til møteplassen hvor ambulansen kunne passere meg. Var vel oppe i 110 km/t, så det ville blitt en sur bot å få om UP lå i buskene...



Anonymous poster hash: b0eb5...a70
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Hvor sakte bør man kjøre? Gitt at man er på en strekning med 80km/t i fartsgrense, for eksempel (som i mitt tilfelle).

Og hva hvis man ser at bilene i motgående kjøreretning ikke legger seg ut til siden? Det var dette som gjorde meg mest usikker (i tillegg til han som påsto at jeg skulle opprettholde farten), at jeg ikke kunne se at de andre bilene la seg ut til siden eller senket farten slik at ambulansen skulle få plass.

Hva hvis det er autovern? Akkurat samme prosedyren - senke farten og legge seg ut?

Konklusjonen er uansett - generelt sett skal jeg senke farten når jeg får blålys bak meg?



Anonymous poster hash: f20c1...cae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender man står på rødt løs med biler tett i tett rundt seg, og så dukker blålysbilen opp bakfra. Hvor langt går plikten til å giftig vei?

Skal man kjøre over krysset på rødt? (Snike seg over når man ser at de andre har stoppet?)

Skal man kjøre over sperrelinjer o.l. for å gi plass?

I praksis strekker man seg langt, men hva er formelt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar, alle sammen. Hvor sakte bør man kjøre? Gitt at man er på en strekning med 80km/t i fartsgrense, for eksempel (som i mitt tilfelle). Og hva hvis man ser at bilene i motgående kjøreretning ikke legger seg ut til siden? Det var dette som gjorde meg mest usikker (i tillegg til han som påsto at jeg skulle opprettholde farten), at jeg ikke kunne se at de andre bilene la seg ut til siden eller senket farten slik at ambulansen skulle få plass. Hva hvis det er autovern? Akkurat samme prosedyren - senke farten og legge seg ut? Konklusjonen er uansett - generelt sett skal jeg senke farten når jeg får blålys bak meg? Anonymous poster hash: f20c1...cae

Så vidt jeg har forstått skal man ideelt sett stoppe helt, sånn at blålyset får et "frosset" trafikkbildet. Jeg synes folk er slappe i forhold til å gi skikkelige tegn, og å gi skikkelig plass.

Hvis jeg kjører på eks motorvei eller annen vei med en kjørebane i hver retning, der det ikke er autovern og midtdeler som hindrer forbikjøring kjører jeg godt ut til siden og stopper. Da har jeg gjort mitt. Så får de i motsatt retning gjøre sitt. Siden de får blålyset i mot så bør de i alle fall oppdage det.

Kjører man med autovern og midtdeler må man gjøre en vurdering om det er plass til å slippe blålyset forbi, eller om man må fortsette til det er plass..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal senke farten, om du opprettholder farten og det er biler imot vil jo ambulansen aldri få mulighet til å kjøre forbi. Om det ikke er plass til å kjøre forbi når du senker farten og legger deg ut til siden blir jo saken en annen. Men bilene i forskjellige kjøreretninger bør jo ikke stoppe rett ved siden av hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe i en slik situasjon her om dagen. Jeg saknet farten og kjørte så godt jeg kunne inn til siden. (Innsnevring før rundkjøring). Det var såvidt plass til å passere.

Men jeg ser i ettertid at jeg skulle stoppet helt opp, for blålysbilen bak meg var litt usikker på om jeg ville stoppe eller ei. Dette så jeg i speilet. God lærdom til neste gang. Og husk å følge med da, folkens, dette skjer så fort og man må tenke fort!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakner farten og plasserer meg så langt ut til høyre som mulig og stopper der. Når man ikke stopper helt opp så er det ikke lett for ambulansen å komme seg forbi på smal vei. Hvis det er flere kjørefelt så gir man klar bane i venstre felt og trenger ikke stoppe, men det er en annen sak.

En gang var jeg på motorvei med midtrabatt og kun 1kjørefelt i retningen jeg kjørte. Det kom en politibil bak og jeg begynte å legge meg ut til høyre før jeg så at alle andre la seg til venstre så politibilen skulle kjøre forbi på høyre side. Forvirret og stresset fikk jeg klemt meg inn til venstre, men det var jammen ikke lett.

Anonymous poster hash: 4106b...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...