Gå til innhold

Pinnekjøtt oj oj


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tror jeg har bomma litt på mengden. Skulle legge det i vann nå og ser hvor mye en kilo virkelig er. :overrasket: Har sett noen steder at man beregner 350-500 g pr person, men 500 g er da veldig mye? Tar da utgangspunkt i hvor mye/mange pinner jeg selv spiser. Jeg har nok kjøpt for mye kjøtt.

So what to do? Er det best å ta vare på det tørt, ferdig utvannet eller ferdig dampet? Fryse?? Har ikke lagt i vann alt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, du kan helt fint fryse restene :) Jeg hadde pinnekjøtt 2. juledag. Har fryst det som ble til overs, og skal ha det på nyttårsaften. Da legger jeg det bare på toppen av det ferdigkokte kjøttet på slutten, slik at det blir varmt.

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: lag lapskaus og bruk resten av pinnekjøttet der. Det blir kjemegodt! Vi lager alltid for mye for å kunne ha lapskausmiddag i romjulen :sikle: Ellers ville jeg frosset det i tørr, ukokt tilstand, da blir det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk pinnekjøttrester fra julen i fjor for en mnd siden, og det smakte veldig godt! Dette var ferdigkokt kjøtt som var fryst ned etter middagen. Det smakte kanksje ikke like bra som "nytt" men veldig godt likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: lag lapskaus og bruk resten av pinnekjøttet der. Det blir kjemegodt! Vi lager alltid for mye for å kunne ha lapskausmiddag i romjulen :sikle: Ellers ville jeg frosset det i tørr, ukokt tilstand, da blir det best.

Det var et godt tips.

Jeg la ikke i vann alt kjøttet, så jeg fryser både det som er tørt og det lille som ble igjen av ferdig dampet. Skal lage lapskaus av restene tenker jeg.

Forøvrig ble kjøttet veldig bra og middagen vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til om hvordan man kan bruke rester av ferdigdampet pinnekjøtt: Lag tomatsaus av sjalottløk og hvitløk surret i litt olivenolje, herm. tomater, en knivsodd sukker og timian. Varm pinnekjøttet i sausen en 10-15 min tid (er det frossent, kan det legges rett i sausen uten opptining). Smak til med pepper og evnt salt (pinnekjøttet gjør sausen ganske salt, selvsagt).

Det passer godt med potetpuré til, gjerne med sellerirot og pastinakk i.

Plukket opp dette fra et sånt lillejulaftenprogram på NRK, og synes det fungerer bra.

Det er vanskeligere å få brukt opp rester av pinnekjøtt enn rester av svineribbe - pinnekjøtt er liksom ikke like fristende kaldt med sennep på... :ler:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å få brukt opp rester av pinnekjøtt enn rester av svineribbe - pinnekjøtt er liksom ikke like fristende kaldt med sennep på... :ler:

Kan ikke forestille meg kald svineribbe heller jeg. :overrasket: Er det virkelig godt ?

Vi koker komler på restene av pinnekjøttet, men det er vel kanskje en typisk vestlands ting. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...