Gå til innhold

Katten vil plutselig masse ut - annen katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår har såvidt vært ute etter at vi fikk ho for 6 mnd siden, ho har kommet inn etter 10-15 minutter og vi har kun fått lokket ho ut én gang eller maks to i uka. Forrige uke så ho en annen katt i hagen, og nå står ho i vinduskarmen/er ute nesten hele dagen (virker nesten som om ho leter etter den andre katten). Dette har fått meg til å tenke på at ho kanskje hadde hatt godt av at vi fikk en katt til? Ettersom ho er så opptatt av den andre katten. Den andre muligheten er selvfølgelig territorie... Men ettersom ho er kastrert hunnkatt finner jeg det litt lite sannsynlig. Noen som har noen tanker? Hvis ho er ensom får vi jo en katt til, jeg har hatt lyst på flere katter hele tiden :) Vanskelig å vite hvordan ho kommer til å reagere bare, ettersom ho var hjemløs før ho kom ut, og vi vet ingenting om ho har hatt omgang med flere katter tidligere.

Anonymous poster hash: a3009...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StripeyPanda

Siden hun er rundt 6 mnd, vil det gå helt fint å introdusere en ny katt. Siden hun går sjeldent ut, så er det nok kjempekjekt med en ny lekekamerat ute! Så om hun er mye inne (frivillig eller dere ikke slipper henne ut så masse enda pga alder (forståelig)), så kan dere godt få dere to. Personlig merket jeg knapt å gå fra en pus til to, og fra to til tre (studerer veterinærmedisin i Budapest og har tre adopterte innekatter).
Kastreringskostnad og litt ekstra utgifter på fòr per år må man regne med, men jeg syns man får mye mer igjen i form av kjærlighet fra de små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er flott at hun tydeligvis har fått seg en pusevenn ute! Det er mange nabokatter som deler territorie og som t.o.m kan bli venner. Det er slett ikke det samme som at hun uten videre godtar en annen katt i sitt "innerste territorie", nemlig innendørs. Jeg for min del ville ha latt det være som det er for hennes del. Hun har vært hjemløs tidligere, er kun 6 mnd. gammel (vær forsiktig så hun ikke er for lenge ute, og hold henne inne nattestid), og forholdsvis ny både i heimen og nærområdet. De er inne i en travel tid nå, med oppgang av territorium (og ja, kastrerte hunner har sitt de og), og i det hele tatt.. Jeg tenker det er nok for henne nå, og ville som sagt latt det være om det ikke er slik at du veldig sterkt ønsker en katt til. For denne pusejenta sin del, tror jeg alt er topp som det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppklare at katten ikke er 6 mnd (ho er 8 år), men ho kom til oss for 6 mnd siden :)

Anonymous poster hash: a3009...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opptråkking av nye revir nå for tiden, så det kan hende hun vil ut og markere at dette reviret er hennes, bare sånn for sikkerhets skyld.

Det kan godt hende hun kommer godt overens med den nabokatten, men det kan også hende at det var nettopp den katten som trigget revirtrangen hennes.

Kastrerte katter har ikke nødvendigvis mindre revirinstinkt enn ukastrerte, det er mange kastrerte katter som forsvarer reviret sitt med både nebb og klør, mye bedre enn enkelte ukastrerte får til.

Særlig kjetter er gode på å forsvare revir når de er kastrert, kastrerte monser veldig ofte for late til å gidde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...