Gå til innhold

Katt på lang busstur? Trenger tips, takknemlig for hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer alltid en og annen AB dalende etterhvert med nye kommentarer jeg allerede har svart på tidligere i tråden. Det er faktisk snakk om krise og det er det som er grunnen til at jeg evt er nødt til å reise hjem i påska.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Dersom krise så får du bruke penger på fly i påsken og la være å reise i sommer. :)

Anonymous poster hash: 64638...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ringer busselskapet og hører:) evt kan du vente på bussen en av de neste dagene nå og bare høre med sjåføren om det er lov å ha med katt. Om du har lov å ha med katt, så har du lov å ha med katt:) så bryr du deg ikke om hva folk her inne klager på. Katta kommer ikke til å ha det superfett, men den klarer seg:)

Om de andre passasjerene syns det er fælt med katt får de heller klage til busselskapet. Tilbyr de at passasjerer tar med katt, så tar folk med seg katt.

Anonymous poster hash: ac3e2...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa katten kom fra dyrebeskyttelsen pg at de tar veterinæregninger og katten dersom du blir akutt syk. Hva med å kontakte dem og høre om det er mulig de passer den akkurat i påskeferien? Hvis du forklarer situasjonen din og sånn som jeg forstår det ønsker du kun det beste for katten din, så vil jeg tro de vil forstå situasjonen din og hjelpe deg så godt de kan! Det gjør de iallefall her i distriktet :) om ikke annet har de sikkert noen kontakter som kan passe den en uke og to i ferien. Verdt et forsøk iallefall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet at katten din klarer seg fint på turer, og busselskapet sier ja så må du jo bare gjøre det. Men ellers hadde jeg prøvd å tatt kontakt med dyrebeskyttelsen og forklart at det var en krisesituasjon,mot spurt om de kunne tatt vare på katta den uken.

Anonymous poster hash: 30581...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom krise så får du bruke penger på fly i påsken og la være å reise i sommer. :)

Anonymous poster hash: 64638...134

Nei, det har jeg heller ikke råd til da jeg ikke har råd til å ikke bo hos foreldrene mine de månedene jeg ikke får studielån. Begynner å bli litt lei av å sitte å fortelle om igjen og om igjen her på tråden til folk jeg ikke kjenner at jeg har mine grunner. Og har dere ingen aning om andres personlige situasjon så bør dere ikke legge dere opp i ting heller.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa katten kom fra dyrebeskyttelsen pg at de tar veterinæregninger og katten dersom du blir akutt syk. Hva med å kontakte dem og høre om det er mulig de passer den akkurat i påskeferien? Hvis du forklarer situasjonen din og sånn som jeg forstår det ønsker du kun det beste for katten din, så vil jeg tro de vil forstå situasjonen din og hjelpe deg så godt de kan! Det gjør de iallefall her i distriktet :) om ikke annet har de sikkert noen kontakter som kan passe den en uke og to i ferien. Verdt et forsøk iallefall!

Ja, jeg kan høre med de. Men nå vet jeg at de har veldig sprengt kapasitet der så er ikke sikkert de kan, men siden det er en vanskelig situasjon (det er jo ikke en akutt situasjon, men vanskelig) så kan det hende at de kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er et større problem om du får lov av buss-selskapet å ta med katten enn om katten klarer seg. Det høres jo ut som en rolig katt som har reist litt før, så det går nok fint. Alle katter er ikke helt hysteriske, min har vært med på biltur på 1-1 1/2 t og i rushtiden på kollektivt i Oslo. Alt med knusende ro. Og du har jo fått mange råd her til hvordan reisen kan bli så behagelig som mulig for katten. Men som sagt, det kan være veldig risky å stå der på reisedagen og håpe på å få komme med, heller enn å snakke med de forskjellige selskapene på forhånd... Lykke til :)



Anonymous poster hash: 2a994...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest hele tråden, men du MÅ høre med busselskapet. Jeg vet kystbussen ikke tillater dyr, ei heller Bus4you. Samme om den er i bur eller hva den er, det er ikke lov. Jeg har undersøkt flere ganger med mitt dyr. Fra Bergen var det kun hurtigbåten som tillot dyr, så fra Bergen til Stavanger måtte jeg kjøre/finne pass til dyret. Det var ingen alternativ, utenom fly da



Anonymous poster hash: e2803...a8a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo å høre med venner og bekjente om noen skal eller kjenner noen som skal kjøre bil i den retningen i påsken, som kanskje vil ha en passasjer mot å spleise på bensin/ferge/bompenger :)



Anonymous poster hash: 2a994...1f8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler bare for å skyte inn litt her angående ungdomsbilletten til SAS! Du skriver at du som oftest er for sein, men mange av billettene legges ut rett før avgang for å fylle opp ellers tomme fly. Kan være skummelt å gamble med i fellesferier, påske osv - men i motsetning til mange andre billigbilletter er det ikke nødvendigvis tidspunkt på bestilling som avgjør prisen. Så lenge en innstiller seg på ugunstig avgangstid - ikke fredag+søndag ettermiddag, f.eks - kan en fint reise billig. Jeg har selv bestilt to dager i forveien og fått billetten helt ned i 499. Med is i magen, da.

Ellers framstår du kanskje som bittelitt negativt innstilt? Jeg forstår det godt, altså, jeg er der selv - blakk, lite nettverk, alt virker ganske håpløst, og det er dritlett å være problemorientert - men det kan være grunnen til temperaturen i svarene du får. Dyrebeskyttelsen kan du absolutt kontakte i forhold til pass av katten mens du er borte, der veit du jo at det er kyndige folk.

Og jeg er helt enig med den som påpekte at katter ikke er skjøre porselensdukker. Min katt har reist så mye at han nesten kvalifiserer til globetrotter, inkludert et par 16-timers bilturer (arrester meg nå!) uten at det har vært noe problem. Så lenge han ser meg og jeg oppfører meg som normalt, gjør han stort sett det samme som han ellers gjør 20 timer i døgnet - sover og dormer. Jeg faster ham natta før avgang, og lar dokassen stå tilgjengelig helt til sekundet vi er ute av døra, og selv om han er dødsfornærma over at jeg er så grusom at jeg nekter ham mat, blir jeg alltid tilgitt. Av og til må også katter reise, og så lenge man har en i utgangspunktet trygg og rolig katt og tilrettelegger på forhånd kan det gå superfint.

Jeg veit jo ikke hvilket busselskap du eventuelt skal reise med, men etter det jeg har googla meg fram til har man aldri garantert plass til dyr på buss. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å bli kasta av til fordel for en allergiker, mye fordi jeg også er relativt blakk og ville blitt sur om jeg kom halvveis og måtte bruke enda mer penger på alternativ transport om jeg kun hadde budsjettert med én busstur.



Anonymous poster hash: c17ef...97f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er Dyrebeskyttelsen der i bakhånd.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Har du spurt om noen av dem kan stille opp i påsken? Eller om de vet om noen som kan? Vet ikke hvor du bor, men her pleier de å legge ut annonser på facebook der de spør etter kattepass (hvis man ikke finner noen på egenhånd). Har du ikke noen venner som kan se til katten, fóre og holde den litt med selskap? Tror absolutt det er bedre for den å være hjemme, selv om den må være en del alene. Du slipper også stresset med om dere vil bli satt av på grunn av allergikere osv, om dere i det hele tatt får komme på bussen da.

Ser du allerede har svart på dette, beklager ;-)

Endret av Scoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler det om å reise ikke om å bli syk eller i det verste fall dør....... Kan nok tenke meg at hvis dette jenta kommer på sykehuset, at foreldre vil komme bort til henne. Stakkers jenta som skal havne på sykehuset og at foreldre ikke komme bort for å besøke henne.

Jeg vet hva det handler om. Men om TS har så store problemer med å skaffe pass for katten i 7 dager så kan det bli et problem om ts blir syk eller noe uforutsett skjer. Derfor lurte jeg. Det må da være lov. Og dessuten så er det ikke en selvfølge at alle som har foreldre som kommer løpende om du havnet på sykehus.

Anonymous poster hash: bf9bb...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det fryktelig mange enslige mennesker (deriblant gamle damer) som har katt, og hvis det var slik at man ikke kunne ha ansvaret for en katt fordi man var enslig, så hadde det vært fryktelig mange hjemløse katter her til lands (noe det allerede er en hel horde av).

Anonymous poster hash: c82b0...648

Jeg er selv enslig og har dyr, så er ikke det jeg mener. Men jeg har flere som har nøkkel til leiligheten min i tillefelle noe skjer med meg. Har selv havnet på sykehus uten at det var planlagt og måtte bli der i flere dager. Derfor syns jeg det er viktig med en backup plan.

Anonymous poster hash: bf9bb...bf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forskjell på påskeferie og sykehusinnlegelse da.. man finner alltid en løsning når man MÅ (feks om man havner på sykehus) - det betyr ikke at det vil funke for en ferie. Jeg har ikke en haug villige kattepassere stående hvis jeg har lyst til å reise på ferie, men om jeg kom på sykehus så vet jeg at mange ville stilt opp.. Ingen kan vel få dyr hvis man skal tenke sånn som noen her gjør.



Anonymous poster hash: 2a994...1f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på påskeferie og sykehusinnlegelse da.. man finner alltid en løsning når man MÅ (feks om man havner på sykehus) - det betyr ikke at det vil funke for en ferie. Jeg har ikke en haug villige kattepassere stående hvis jeg har lyst til å reise på ferie, men om jeg kom på sykehus så vet jeg at mange ville stilt opp.. Ingen kan vel få dyr hvis man skal tenke sånn som noen her gjør.

Anonymous poster hash: 2a994...1f8

HerreGUD. Nå har jeg aldri sagt at TS ikke kan få dyr. Det var et spørsmål. Noe ts nesten må forvente å få når h*n lager en tråd på KG.

Og jeg vet at det er forskjell på påskeferie og sykehus, men takk for oppklaringen uansett :blomst:

Anonymous poster hash: bf9bb...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke mer enn et par hundre kroner for å ha pus med i fly... syns ikke det er så mye.

Det er mye for noen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Så nå har man altså vært på langtur med pus, og til alle dere som har vært negative her: vet dere hva? Pus hadde det helt fint under hele turen, slappet av i reiseveska eller satt på fanget mitt og malte! Som de andre gangene han har reist, ble det heller ikke denne gang noe ut-tissing eller bæsjing eller oppkast. Og deler av denne turen var faktisk med båt. Så jeg tror at den som kjenner katta si best, kan best vurdere hva katta si tåler!

Og når det gjelder dette med å få lov til å ha med pusen på bussen: både buss-selskapet og båtmannskapet syntes det var helt i orden at jeg tok med pus. Ikke var det noen allergikere ombord heller, men heller en masse folk som smilte til pus og syntes det var koselig, og unger som gjerne ville klappe pus :)

Kjenner spekteret er stort mellom hva enkelte pekefingre kan mene her på KG, og hva som virkelig er realiteten når det kommer til stykket.



Anonymous poster hash: 40ea0...0cc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må legge til en ting: jeg og pus kom fram for snart 5 timer siden, og han var ikke på do før for en halvtimes tid siden..... ;)



Anonymous poster hash: 40ea0...0cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk med allergi er litt hysteriske.. jeg har allergi selv, men jeg både har egen katt og har passet andres katter. Er man SÅ skrekkelig allergisk at et dyr langt unna påvirker så får man ta allergipiller hver dag da, det er jo feks hunder overalt... Og en person med katt har gjerne masse kattehår på seg som sikkert er like allergifremkallende om man sitter ved siden av som en katt i et ganske tett bur er.

Anonymous poster hash: 2a994...1f8

Det finnes grader av allergi. Selv har jeg en kjæreste som er veldig allergisk mot katter..og ja han tar allergimedisin hver dag men han har også sterk astma. Så er det katt i samme rom som han så tetner han til og for vanskeligheter med å puste til tross for medisiner mot astma også. Verden er ikke svart hvitt når det gjelder allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...