Gå til innhold

Fått ny pus, trenger tips :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har en hund på litt over 5 år, og på fredag fikk vi en kattunge på 12 uker. De snuser på hverandre hele tiden, men idag har pusen gått etter hunden å fresa og klappet etter han. Hunden min gjør ingenting i gjengjeld, han bare trekker seg unna å blir litt redd.

Han er vant til katter fra før, og han er utrolig rolig å forsiktig rundt pusen. Pusen skal være vandt til hunder fra tidligere hjem, ho vi kjøpte han av har flere hunder. Og han skal visst ha lekt fint med de.

Vet at jeg selvfølgelig må gi de tid, vi har på ingen måte prøvd å tvinge de til noe som helst. Dere som er så flinke med dyr, har vi noe å frykte? Eller kommer pusen til å bli snill med Hunden? Jeg kommer ikke til å omplassere pusen altså, men vil jo heller ikke at hunden skal ha det dårlig. Er det kanskje noe ting vi kan gjøre om det ikke går seg til etterhvert?

Anonymous poster hash: 7497a...916

Anonymous poster hash: 515fd...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. Bør jeg snakke til pusen når han gjør det for å stoppe det, eller skal jeg bare la det gå sin gang?

Er litt bedre idag, men han er fortsatt litt teit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem få drive på, så sant det ikke går på helsa løs. Det vil nok gå noen uker, men de blir nok venner skal du se :)



Anonymous poster hash: 2b094...eaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke snakk om så mye hierarki, det er jo bare en kattunge. Han synes vel heller at hunden er litt skummel og sier i fra om det. Slikt går seg som regel alltid til av seg selv.

Jeg ville latt dem finne ut av det selv så sant det ikke går så langt at hunden (eller katten, for den saks skyld) føler seg forfulgt eller blir angrepet hele tiden. Hvis katten går etter hunden bare for å frese og klabbe, så hadde jeg bare plukket pus opp og distrahert ham med noe annet.

Jeg ville ikke kjeftet eller gjort noe katten syntes var ubehagelig, det vil antagelig ikke ha noen annen effekt enn at katten enten assosierer deg eller hunden med noe ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke snakk om så mye hierarki, det er jo bare en kattunge. Han synes vel heller at hunden er litt skummel og sier i fra om det. Slikt går seg som regel alltid til av seg selv.

Jeg ville latt dem finne ut av det selv så sant det ikke går så langt at hunden (eller katten, for den saks skyld) føler seg forfulgt eller blir angrepet hele tiden. Hvis katten går etter hunden bare for å frese og klabbe, så hadde jeg bare plukket pus opp og distrahert ham med noe annet.

Jeg ville ikke kjeftet eller gjort noe katten syntes var ubehagelig, det vil antagelig ikke ha noen annen effekt enn at katten enten assosierer deg eller hunden med noe ubehagelig.

Ok, takk for utfyllende svar :)

Idag har pusen begynt å gå mer bort til hunden for å snuse og leke litt med halen når hund er glad :P) Men pga pus var så "slem" med hund igår, så vil helst hund trekke seg unna når pus prøver å snuse forsiktig.

Men as we speak, så ligger de ved siden av hverandre oppå meg i sofaen og sover :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passa på å ha hunden i bånd eller i luftegård i starten (har utekatt), så katten kunne gjøre seg kjent og føle seg trygg uten å bli forstyrret. Katten bor i garasjen/verksted/hobbyrom og der fikk ikke hunden være de første ukene.

Etterhvert som katten ble tøffere og tryggere så slapp jeg hunden løs under oppsyn, og nå går det helt fint. De er ikke perlevenner men de har ikke noe problem med hverandre heller :)

Anonymous poster hash: 8a4ac...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passa på å ha hunden i bånd eller i luftegård i starten (har utekatt), så katten kunne gjøre seg kjent og føle seg trygg uten å bli forstyrret. Katten bor i garasjen/verksted/hobbyrom og der fikk ikke hunden være de første ukene.

Etterhvert som katten ble tøffere og tryggere så slapp jeg hunden løs under oppsyn, og nå går det helt fint. De er ikke perlevenner men de har ikke noe problem med hverandre heller :)

Anonymous poster hash: 8a4ac...2ea

Jeg passa på å ha hunden i bånd eller i luftegård i starten (har utekatt), så katten kunne gjøre seg kjent og føle seg trygg uten å bli forstyrret. Katten bor i garasjen/verksted/hobbyrom og der fikk ikke hunden være de første ukene.Etterhvert som katten ble tøffere og tryggere så slapp jeg hunden løs under oppsyn, og nå går det helt fint. De er ikke perlevenner men de har ikke noe problem med hverandre heller :)Anonymous poster hash: 8a4ac...2ea

Det er ikke aktuelt å stenge hunden ute, han skal aldri føle at vi har byttet han ut. Stoler helt og holdent på han, så er ikke redd for at han skal gjøre pus noe :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Tabris at det ikke har noe med hiearki å gjøre når katten bare er 12 uker gammel. Det er derimot en helt naturlig måte for pus å si ifra til hunden på at "Visst er du stor og sterk, men jeg har klør og tenner jeg kan bruke om du skulle prøve deg på noe, bare sånn at du vet det." ;) Den er m.a.o bare litt utrygg enda overfor en fremmed skapning. Du må nok regne med at det kommer noen sånne små "utfall" innimellom om den plutselig skulle føle seg overveldet igjen. Det har mye å gjøre med forskjellig språk på de to. Men det kommer garantert til å gå seg til. Det verste du kunne gjøre er som andre sier, å begynne å kjefte eller "ta den" på noen som helst måte. Da kan du ødelegge den fine gangen i dette, som de selv bare må finne ut av. For dette kommer til å gå helt fint! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Tabris at det ikke har noe med hiearki å gjøre når katten bare er 12 uker gammel. Det er derimot en helt naturlig måte for pus å si ifra til hunden på at "Visst er du stor og sterk, men jeg har klør og tenner jeg kan bruke om du skulle prøve deg på noe, bare sånn at du vet det." ;) Den er m.a.o bare litt utrygg enda overfor en fremmed skapning. Du må nok regne med at det kommer noen sånne små "utfall" innimellom om den plutselig skulle føle seg overveldet igjen. Det har mye å gjøre med forskjellig språk på de to. Men det kommer garantert til å gå seg til. Det verste du kunne gjøre er som andre sier, å begynne å kjefte eller "ta den" på noen som helst måte. Da kan du ødelegge den fine gangen i dette, som de selv bare må finne ut av. For dette kommer til å gå helt fint! :)

Så bra :) Klart en klump på 44 kg er litt skremmende for en liten kattunge, heldigvis er han snill som dagen er lang

Jeg har ikke kjeftet på han altså, men da vet jeg hvert fall at jeg ikke skal det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sukk.. Var en periode det begynte å gå kjempe fint med de, men nå er det helt ekstremt. Hunden kan ikke gå over gulvet engang uten at pus hopper på han og biter, og jeg får så vondt av han :(

Vi har siden dag en prøvd å få han på andre tanker når han har tulla med hunden, men nå begynner jeg å lure på om han flyr på hunden for at vi skal leke med han? Må innrømme at jeg har kjeftet litt på han når han holder på som værst, men det hører sjeldenhet til altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattunger hopper jo gjerne på og biter når de vil leke. Tror du at han prøver å leke med hunden heller enn at han "angriper"?

Du kan prøve å avlede kattungen, men det er jo ikke alltid like lett og du får trøste deg med at den roer seg med tiden.

Jeg tipper at det har gått seg til i løpet av en ukes tid eller to, og det er godt at du er tålmodig. Ha en spruteflaske med vann du kan bruke hvis det blir for ille, der hjelper ofte bedre enn kjeft. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger hopper jo gjerne på og biter når de vil leke. Tror du at han prøver å leke med hunden heller enn at han "angriper"?

Du kan prøve å avlede kattungen, men det er jo ikke alltid like lett og du får trøste deg med at den roer seg med tiden.

Jeg tipper at det har gått seg til i løpet av en ukes tid eller to, og det er godt at du er tålmodig. Ha en spruteflaske med vann du kan bruke hvis det blir for ille, der hjelper ofte bedre enn kjeft. ;)

Det er det jeg tror ja, at han være er litt voldsom når han leker. Stakkars vovsen blir jo kjempe redd for han når han holder på..

Nå får han besøk av to litt eldre katter om noen dager, så forhåpentligvis får han noen å leke med eller så blir han satt litt på plass :P

Har sprayflaske, men ikke alltid jeg rekker å hente den :P Men brukte nettopp hårføneren da han hoppa på hunden på badet mens jeg føna håret, etter han kom inn igjen da bare strøyk han seg inntil hunden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...