Gå til innhold

Skrekkens eksempel på kinabunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55743755

Kom over denne da jeg kikket rundt på Finn.

Det er jo stadig snakk om kinabunader her inne, og at enkelte syns det er helt greit å kjøpe slike.

Her er hvert fall et godt eksempel på hva du kan risikere å få hvis du velger det.

For sammenligningens skyld, og fordi jeg ikke orker å begynne å påpeke alt som er feil med den fra Finn,

her er Almankås sin versjon av denne bunaden http://www.almankas.no/Bunadene-v%C3%A5re/Dame/Aust-Telemark/Ranke.

Trykk på galleriet for flere bilder.



Anonymous poster hash: 8fa6c...665
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så glad jeg er for at min i sin tid ble kjøpt på den lokale husfliden! Tragiske greier, folk skjønner ikke lenger verdien av gode fagfolk og håndverket deres.

Anonymous poster hash: adc63...df7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun prøver å få 16 000,- for en fake bunad... Frekt..



Anonymous poster hash: 387f9...00f
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke legge litt i ekstra i et plagg man kommer til å ha resten av livet og et plagg som sannsynligvis kommer til å gå i arv? Nei, jeg er så glad jeg har både arvebunad og egensydd. Hadde aldri falt meg inn å kjøpt noe så norskt sydd i et annet land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, ser prisen står til 10 500,- men står 16000,- i teksten..



Anonymous poster hash: 387f9...00f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops, ser prisen står til 10 500,- men står 16000,- i teksten..

Anonymous poster hash: 387f9...00f

Lurer på om det er med vesken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så omtrent like gyselig ut som bunader generelt. Synes ikke noen av dem er verdt flere titalls tusenlapper jeg.



Anonymous poster hash: 825f4...93d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så omtrent like gyselig ut som bunader generelt. Synes ikke noen av dem er verdt flere titalls tusenlapper jeg. Anonymous poster hash: 825f4...93d

Bare stoffet til min bunad kom på 8000 kr. Selvsagt blir det dyrt med bunad med alt stoffet, sølvet og all broderingen. Det sier seg selv. Du trenger ikke kjøpe bunad om du ikke liker dem, men det er verdt pengene så absolutt.

Min skjorte tok nesten 1 år å brodere. Både broderi og sying av bunaden min ble gjort av familie. Jeg har en fantastisk fin bunad og siden den ble sydd av familie er det en bunad som det er knyttet minner og følelser til.

Anonymous poster hash: 00493...9d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stoffet til min bunad kom på 8000 kr. Selvsagt blir det dyrt med bunad med alt stoffet, sølvet og all broderingen. Det sier seg selv. Du trenger ikke kjøpe bunad om du ikke liker dem, men det er verdt pengene så absolutt.

Min skjorte tok nesten 1 år å brodere. Både broderi og sying av bunaden min ble gjort av familie. Jeg har en fantastisk fin bunad og siden den ble sydd av familie er det en bunad som det er knyttet minner og følelser til.

Anonymous poster hash: 00493...9d1

Det har jeg ingen planer om heller. Og uansett hvor mye stoffet koster så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor noen bruker så mye penger på en bunad.

Men hver sin smak. Synes fortsatt ikke at "kinabunaden" skilte seg ekstremt ut utseendemessig fra en norsk bunad.

Anonymous poster hash: 825f4...93d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hva som er "feil" med den såkalte "kinabunaden". Den er ikke prikk lik husflidens variant, men husfliden er da ikke de eneste som kan lage bunader/lage mønster.

Og hvordan kan du vite sikkert at det er en "kinabunad"? Det står ingenting om det i teksten? (Eller det sier kanskje sitt når den ikke passer, hvis den var blitt sydd i nærheten av der hun bor ville hun prøvd den før den ble gjort helt ferdig.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det mest interessante er det enkle faktum at svært mange vil ha alt så j**lig billig.

Det er årsaken til at det kopisys norske bunader andre steder enn i Norge.

Hadde det ikke vært et marked så hadde det heller ikke være noe grunnlag for kinafirmaene, - og markedet er der.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske alle som vurdere å kjøpe kinabunad så dette og tok skrekken. Problemet er vel bare at de som vurderer kinabunad er det bare viktig å ha en bunad, det spille ingen rolle hvor den kommer fra eller hvordan den ser ut, så lenge man kan skryte av å eie det de ser på som et statussymbol.

For meg er det helt ubegripelig at noen som skal kjøpe et plagg man skal ha livet ut, og som kanskje skal gå i arv, ikke er villige til å betale det det koster. Faktisk er det ikke alltid prisforskjellen er så stor heller, om man legger til kanskje 5000 ekstra får man en ekte bunad sydd i Norge av folk som kan faget sitt. For de fleste burde det være overkommelig, det tar litt lenger tid før man får råd, men det lønner seg jo i lengden.

Selv har jeg arvebunad sydd av bestemor. Etterhvert lurer jeg på å skaffe meg en til, og den skal syes av venner av meg som er bunadtilvirkere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke hva som er "feil" med den såkalte "kinabunaden". Den er ikke prikk lik husflidens variant, men husfliden er da ikke de eneste som kan lage bunader/lage mønster.

Og hvordan kan du vite sikkert at det er en "kinabunad"? Det står ingenting om det i teksten? (Eller det sier kanskje sitt når den ikke passer, hvis den var blitt sydd i nærheten av der hun bor ville hun prøvd den før den ble gjort helt ferdig.)

Noen bunader har få valgmuligheter når det gjelder farger og mønster osv, og Øst-Telemark er en av disse siden det er en bunad som har blitt konstruert, i motsetning til å være en folkedrakt som ofte har større variasjoner og valgmuligheter.

Jeg sier ikke at Husflidens varianter automatisk er det eneste rette, det finnes lokale firmaer og sydamer rundt omkring som absolutt vet hva de driver med.

Det finnes også de som ikke bryr seg om eller kjenner til hvilke regler som gjelder for den enkelte bunad, selv blant norske sydamer. Jeg har sett et noen grelle eksempler på det også på Finn. Men selv disse bruker de rette materialene, og det er jo faktisk noe selgeren i denne annonsen på Finn selv påpeker, at stoffet ikke sto til forventningene.

Bruken av syntetisk fòr i livet, fargebruken og kvaliteten på broderiene, og manglende/feil detaljer på jakke, liv og veske er andre ting hun også burde ha reagert på.

Faktisk syns jeg synd på selger som har brukt 16 tusen på dette. For denne prisen kunne hun fått kjøpt både materialpakken og kurs for å sy bunaden selv.

Firmaet Norske bunadstradisjoner er åpne om at de får bunadene produsert i kina, både broderiene og stoffene blir produsert der.

Mitt lille håp er at de som vurderer å skaffe seg bunad faktisk setter seg godt inn i den bunaden de ønsker, og velger en leverandør som kan vise til god kvalitet og kunnskap om den konkrete bunaden.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante er det enkle faktum at svært mange vil ha alt så j**lig billig.

Det er årsaken til at det kopisys norske bunader andre steder enn i Norge.

Hadde det ikke vært et marked så hadde det heller ikke være noe grunnlag for kinafirmaene, - og markedet er der.

Kan det være så enkelte som at de som vurderer en kinabunad er de samme som ville kjøpt fake merkevesker og klær? Det er gjerne "statusen" ved merke eller objektet som teller, i stede for kvalitet, tradisjoner og arbeidsforhold for arbeidere i lavkostland.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sammenligningens skyld, og fordi jeg ikke orker å begynne å påpeke alt som er feil med den fra Finn,

her er Almankås sin versjon av denne bunaden http://www.almankas.no/Bunadene-v%C3%A5re/Dame/Aust-Telemark/Ranke.

Trykk på galleriet for flere bilder.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

Men hvor mye kan man stole på denne kilden, da? De har jo selv tatt noen snarveier mht hodeplagg.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvor mye kan man stole på denne kilden, da? De har jo selv tatt noen snarveier mht hodeplagg.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Hvilke snarveier da? Både løvippe og skaut er tillat til denne bunaden.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke snarveier da? Både løvippe og skaut er tillat til denne bunaden.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

De poengterer at fylt vippe er for de med kort hår og beskriver i detalj hvordan vippebåndet brukes for å binde opp håret når man har langt hår, likevel har modellene langt løs hår og bærer fylt løsvippe omtrent som et pannebånd.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bunaden ser helt forjævlig grell ut- Man kan se av fotoet at stoffet ikke er som det skal være. Ser jo nesten ut som hobbyfilt!

Har man ikke penger til å få sydd en bunad til seg, så synes jeg det er bedre å kjøpe en skikkelig bunad brukt. Jeg gjorde det. Fikk den for 7000, og betalte en bunadsyerske for å sy den inn til meg for et par tusen.



Anonymous poster hash: a3e95...55e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kan det være så enkelte som at de som vurderer en kinabunad er de samme som ville kjøpt fake merkevesker og klær? Det er gjerne "statusen" ved merke eller objektet som teller, i stede for kvalitet, tradisjoner og arbeidsforhold for arbeidere i lavkostland.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

For noen er det nok slik du sier ja, - og for andre er det kanskje et urimelig opplevd press fra konfirmanten, på en allerede stram familieøkonomi.

Fra min egen konfirmasjon var jeg den eneste som ikke hadde bunad. Ikke ønsket jeg meg bunad fra det stedet vi da bodde heller.

Og dengang var det også slik at det var noe som liknet en 'nemd' som skulle godkjenne om akkurat du fikk lov til å kjøpe den eller den bunaden (nå hadde akkurat det ordnet seg for min del).

Så min bunad kjøpte jeg mye senere, som godt voksen. Alt lokalt sydd, med mine egne valg av stoff og broderier, - noe beltestakken gir tilladelse til. Der er det kun snittet som er fastbestemt.

Og ikke for alt i verden ville jeg sendt den til kina slik at den fikk være kopimal for noen... dette fordi den er så mye meg i farvevalg og alt den er.

Og den ble ikke gratis nei... det skal gudene vite...men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å få den laget der jeg valgte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...