Gå til innhold

Hull i ørene


a cupcake

Anbefalte innlegg

har lyst til å ta hull i ørene (øreflippene)

Lest litt her og der om hva som er best av å pierce og å bruke "pistol" og skyte inn dobben.

Ser at piercing er bedre enn pistol hos frisøren. Men hvor mye bedre? og er pistolen dårlig hvis man ikke sammenlikner med andre metoder?

En nål er nok egentlig bedre for ørene, men ser og høres mye verre ut enn bare "skyte inn".

Noen som har tatt hull med pistol med/uten hell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nattvette

Brukte sånn pistol sak for hull i ørene og nesa (3 ggr). Aldri hatt noen problemer med det. Men søskenbarnet mitt fikk betennelse (mest sannsynlig pga at ho ikkje reingjorde det bra nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull blir det jo uansett, det som har noe å si er om du er grundig med å rense i etterkant. Men når du piercer får du et litt større hull enn når du skyter, så det kommer an på om du vil ha i en hel piercing eller bare en øredobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært offer for hjemmepiercing for allverdens år tilbake, og hadde aldri problemer med betennelser, så jeg har vært heldig i det hele og det store. Litt irritasjon blir det stort sett i starten whatsoever, men jeg har aldri pillet og bestandig renset, og det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å skrive noen lang utgreining om hva som er "lurt" og ikke, men kort og godt er det mye større sannsynlighet for at du får hullet på rett plass hvis man gjør det med nål enn med pistol. I tillegg sier det seg vel selv at det blir et "bedre" hull når man lager hullet med en spiss nål, enn når man presser igjennom en forholdsvis butt sak med makt.

Hull blir det jo uansett, det som har noe å si er om du er grundig med å rense i etterkant. Men når du piercer får du et litt større hull enn når du skyter, så det kommer an på om du vil ha i en hel piercing eller bare en øredobb.

Tykkelsen på nåla kan man jo bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 hull i ørene, alle tatt med pistol. 6 av dem har det gått bra med.

Lærte at pistol og ørebrusk var en dårlig kombinasjon. Gjorde j*** vondt, tok ca 9 måneder for skiten å gro skikkelig, og brusken står fortsatt ut på baksiden av øret nå 10 år etterpå.

Jeg ville anbefalt nål, mye mer nøyaktig og hygenisk, og jeg lover deg at det vil gro lettere:)

For å si det sånn så var det 10 ganger mer vondt med pistol i ørebrusken enn piercing i tunga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange svar basert på personlig erfaring. erfaringer er ofte en nyttig pekepinn og kjekt å vite om, men det er også viktig å ha litt kunnskap om forskjellen på de ulike metodene. Jeg tenkte derfor å prøve å gi deg litt saklig informasjon basert på fakta. (men andre må gjerne kommentere om dere finner noe dere mener er feil!)

Ørepistoler er umulig å sterilisere skikkelig. Når smykket skytes inn i øret kommer det mikroskopiske bloddråper på pistolen, og om disse havner mellom de ulike delene på pistolen vil de ikke kunne fjernes ved vanslig vask med desinfiseringsmiddel. Eventuell smitte fra disse bloddråpene kan føres videre til neste kunde. Hepatitt b og stafylokokkbakterier er noen av "godsakene" som kan overleve lenge på en ørepistol. Piercingnåler derimot er engangs, kommer i en sterilisert pakke og kastes etter bruk.

Frisører er folk som er utdannet som frisører. Å skyte et hull kan virke enkelt nok (og i de aller fleste tilfellene ser det bra ut), men det er et mindretall av disse som har tilstrekkelig kunnskap om smitte, sterilisering, behandling av eventuelle komplikasjoner og det tilbys heller ingen etterkontroller. En seriøs piercer har kunnskap om hvordan ting skal rengjøres, hvor og hvordan et smykke skal settes, har egne lokaler og eget rengjøringsutstyr som er spesielt tilpasset denne aktiviteten, vet hvilke metaller som bør være i smykker og så videre.

Når det skytes hull presses vevet i øret til side. Dette gjør at cellene i nærheten av ødelegges i mye større grad, noe som igjen øker sjansen for både stygt arrvev og infeksjoner. Det gir også lengre grotid, og mye arrvev kan gjøre at hullet gror skjevt. En piercingnål er mye spissere enn den butte pistolnålen og skjærer - ikke trykker - hull, og er derfor mye mer skånsom mot vevet i øret. Cellene er fortsatt inntakte, og huden vil derfor gro fortere.

Plassering og vinkel på hull er enklere å styre ved bruk av nål, siden pistolen gjør det vanskelig å beregne vinkelen på hullet og dermed hva som er den peneste plasseringen.

de tradisjonelle pistolsmykkene er ofte kun 6 mm lange. Dette betyr at smykket ligger alt for tett inntil øret slik at blodsirkulasjonen blir nedsatt, såret ikke får nok oksygen og avfallsstoffer derfor dreneres dårligere. dette gir økt infeksjonsfare, og fordi det er så trangt er det også vanskeligere å rense skikkelig.

Og sist men ikke minst: et orentlig piercingsmykke er laget av metaller som er utviklet og godkjent for denne typen bruk: kirurgisk stål og titan. Disse har så godt som 0% sjanse for allergiske reaksjoner. Pistolsmykker er ofte andre metaller og du risikerer dermed irritasjon og allergi.

Mer informasjon her, her, her, her og her.

Når alt det er sagt, så gjelder det selvfølgelig å finne en seriøs piercer også. Spør om hygienerutiner, be om å få se bilder av piercinger personen har utført før, og hør om han/hun har skikkelig utdanning i dette.

Til syvende og sist er det selvfølgelig ditt valg. Som oftest går det helt fint å ta hull i ørene hos frisør, men sjansen er enda større om du går til en piercer. Og de vet også hva de skal gjøre om noe går galt, eller om du er misfornøyd. Om du noen gang velger å ta smykket ut, mener jeg også å ha lest at hull fra nål ser penere ut enn fra de med pistol. (men det fant jeg ingen kilder på - kanskje det er noen andre som vet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Men man får vel ikke en piercing like tynn som en øredobb?

Hullet skromper sammen igjen, så det er ikke noen fare.

De øredobbene som skytes inn hos frisøren er ikke spisse nok til å komme seg gjennom uten at man skader vevet ganske kraftig. Øredobben sprenger seg vei gjennom øret, og dtrekker vevet på en ufordelaktig måte. I tillegg er ikke pistolen mulig å desinfisere, så sannsynligheten for infeksjon er ganske stor.

Hos pierceren så vil man bruke en uthulet nål, som glir gjennom og fjerner en ørliten bir av øret. Denne skader ikke vevet, og er derfor mer skånsom mot huden. I tillegg så er disse nålene mulige å desinfisere, og risikoen for infeksjoner synker drastisk.

I tillegg så vet piercerene hva de holder på med. De vil ikke anbefale å rense to ganger daglig med klorhexidin eller pyrisept, og de vil ikke anbefale å bytte til sølvøredobber dersom man får værk i såret. Dette er dessverre hva en del frisører gjør. Grøss og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange svar basert på personlig erfaring. erfaringer er ofte en nyttig pekepinn og kjekt å vite om, men det er også viktig å ha litt kunnskap om forskjellen på de ulike metodene. Jeg tenkte derfor å prøve å gi deg litt saklig informasjon basert på fakta. (men andre må gjerne kommentere om dere finner noe dere mener er feil!)

Ørepistoler er umulig å sterilisere skikkelig. Når smykket skytes inn i øret kommer det mikroskopiske bloddråper på pistolen, og om disse havner mellom de ulike delene på pistolen vil de ikke kunne fjernes ved vanslig vask med desinfiseringsmiddel. Eventuell smitte fra disse bloddråpene kan føres videre til neste kunde. Hepatitt b og stafylokokkbakterier er noen av "godsakene" som kan overleve lenge på en ørepistol. Piercingnåler derimot er engangs, kommer i en sterilisert pakke og kastes etter bruk.

Frisører er folk som er utdannet som frisører. Å skyte et hull kan virke enkelt nok (og i de aller fleste tilfellene ser det bra ut), men det er et mindretall av disse som har tilstrekkelig kunnskap om smitte, sterilisering, behandling av eventuelle komplikasjoner og det tilbys heller ingen etterkontroller. En seriøs piercer har kunnskap om hvordan ting skal rengjøres, hvor og hvordan et smykke skal settes, har egne lokaler og eget rengjøringsutstyr som er spesielt tilpasset denne aktiviteten, vet hvilke metaller som bør være i smykker og så videre.

Når det skytes hull presses vevet i øret til side. Dette gjør at cellene i nærheten av ødelegges i mye større grad, noe som igjen øker sjansen for både stygt arrvev og infeksjoner. Det gir også lengre grotid, og mye arrvev kan gjøre at hullet gror skjevt. En piercingnål er mye spissere enn den butte pistolnålen og skjærer - ikke trykker - hull, og er derfor mye mer skånsom mot vevet i øret. Cellene er fortsatt inntakte, og huden vil derfor gro fortere.

Plassering og vinkel på hull er enklere å styre ved bruk av nål, siden pistolen gjør det vanskelig å beregne vinkelen på hullet og dermed hva som er den peneste plasseringen.

de tradisjonelle pistolsmykkene er ofte kun 6 mm lange. Dette betyr at smykket ligger alt for tett inntil øret slik at blodsirkulasjonen blir nedsatt, såret ikke får nok oksygen og avfallsstoffer derfor dreneres dårligere. dette gir økt infeksjonsfare, og fordi det er så trangt er det også vanskeligere å rense skikkelig.

Og sist men ikke minst: et orentlig piercingsmykke er laget av metaller som er utviklet og godkjent for denne typen bruk: kirurgisk stål og titan. Disse har så godt som 0% sjanse for allergiske reaksjoner. Pistolsmykker er ofte andre metaller og du risikerer dermed irritasjon og allergi.

Mer informasjon her, her, her, her og her.

Når alt det er sagt, så gjelder det selvfølgelig å finne en seriøs piercer også. Spør om hygienerutiner, be om å få se bilder av piercinger personen har utført før, og hør om han/hun har skikkelig utdanning i dette.

Til syvende og sist er det selvfølgelig ditt valg. Som oftest går det helt fint å ta hull i ørene hos frisør, men sjansen er enda større om du går til en piercer. Og de vet også hva de skal gjøre om noe går galt, eller om du er misfornøyd. Om du noen gang velger å ta smykket ut, mener jeg også å ha lest at hull fra nål ser penere ut enn fra de med pistol. (men det fant jeg ingen kilder på - kanskje det er noen andre som vet?)

:pls:

Det var denne typen innlegg jeg ikke gadd å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...