Gå til innhold

"Frekk" - betydningsglidning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I flere innlegg her på KG får jeg inntrykk av at ordet "frekk" er i ferd med å få en noe annen betydning enn tidligere, og jeg forestiller meg at dette er en generasjons"greie"?

"Frekk" betyr for meg at man tar seg til rette på bekostning av andres interesser, at man trenger inn på andres domene eller graver i andres privatliv.

For meg betyr det ikke (som jeg ser det åpenbart gjør for andre KG-brukere) at man bare er ubehagelige eller motsier andre el.l.

Jeg klarte kanskje ikke helt å få frem nyanseforskjellen her, men jeg syns iallefall at "frekk" har fått en mye videre betydning blant yngre.

-Og derfor lurer jeg på om flere av dere noe eldre KG-brukere har registrert det samme?

Anonym poster: cdb7cbb9ff54bf2400579411f4613837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan nok stemme. Jeg tror nok mange bruker "frekk" om det å rett og slett oppføre seg uhøflig på en eller annen måte. Det er slett ikke uvanlig at ord får ny eller utvidet semantikk med tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm … jeg er nesten femti og har ikke lagt merke til at det har skjedd noen betydningsendring å snakke om. På den ene siden har man den negative betydningen "uforskammet/flåkjefetet", og på den andre siden den mer positive betydningen "djerv/uredd". Det finnes gradsforskjeller, men jeg kan ikke se at hovedbetydningene er noe særlig annerledes. Kan du presisere det nærmere og kanskje komme med noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm … jeg er nesten femti og har ikke lagt merke til at det har skjedd noen betydningsendring å snakke om. På den ene siden har man den negative betydningen "uforskammet/flåkjefetet", og på den andre siden den mer positive betydningen "djerv/uredd". Det finnes gradsforskjeller, men jeg kan ikke se at hovedbetydningene er noe særlig annerledes. Kan du presisere det nærmere og kanskje komme med noen eksempler?

Her er ett eksempel:

http://forum.kvinneg...0#entry11312301

TS.

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=671440&#entry11199196

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=657577&st=60#entry10993357

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=677719&#entry11309988

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=677080&#entry11306145

Dette er flere eksempler fra tilfeldig søk på frekk her på KG.

Frekk blir brukt nærmest synonymt med aggresiv, kritisk, og ofte når innleggsforfatteren ytrer har innvendinger mot andres ytringer i tråden..

(Jeg blir selvsagt litt forvirret det jeg begynner å studere dette nærmere, - samme fenomen som når man gjentar et ord for mye, mister det mening og fremstår som merkelig.. :))

TS

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hm … jeg er nesten femti og har ikke lagt merke til at det har skjedd noen betydningsendring å snakke om. På den ene siden har man den negative betydningen "uforskammet/flåkjefetet", og på den andre siden den mer positive betydningen "djerv/uredd". Det finnes gradsforskjeller, men jeg kan ikke se at hovedbetydningene er noe særlig annerledes. Kan du presisere det nærmere og kanskje komme med noen eksempler?

Jeg har heller ikke merket noe til en eventuell betydningsendring. Å være frekk i kjeften, altså det at dette ordet kan referere til at man er en ubehagelig og flåkjeftet person, er noe jeg har vokst opp med.

For øvrig har man jo også et litt annet bruksområde, som i 'et frekt antrekk', som nå er ganske utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke merket noe til en eventuell betydningsendring. Å være frekk i kjeften, altså det at dette ordet kan referere til at man er en ubehagelig og flåkjeftet person, er noe jeg har vokst opp med.

For øvrig har man jo også et litt annet bruksområde, som i 'et frekt antrekk', som nå er ganske utdatert.

Så du mener at de eksemplene jeg linket til over, er i tråd med de to fortolkningene som du beskriver (og som er i overenstemmelse med min fortolkning av ordet)?

Det gjør nemlig ikke jeg.

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så du mener at de eksemplene jeg linket til over, er i tråd med de to fortolkningene som du beskriver (og som er i overenstemmelse med min fortolkning av ordet)?

Ja, så absolutt. (Og jeg er gammel, altså.) Da jeg vokste opp var "hun er så frekk!" en veldig lite flatterende betegnelse, og faktisk muligens til og med en av de vanligste tingene å si om noen man syntes var usympatisk. Det innebar at man var flåkjeftet (elsker det uttrykket, forresten, så takk til denne tråden for å ha minnet meg på det), og en generelt lite behagelig person. :)

Det er muligens litt dialektforskjeller ute og går her? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner ordet kan tyde ulike ting. Både uhøfleg ("frekk i kjeften"), innpåsliten/tar seg til rette/spør om ting ein ikkje har noko med osv, i tillegg til frekk i tydnaden "utfordrande" (seksuelt).

I ordboka står det: frekk adj frekt, frekke (frå ty.; sm o s frek) skamlaust djerv, uforskamma, ublyg f- fyr, åtferd / frekt svar / f- i munnen / svare frekt

Det skulle vel dekke det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så absolutt. (Og jeg er gammel, altså.) Da jeg vokste opp var "hun er så frekk!" en veldig lite flatterende betegnelse, og faktisk muligens til og med en av de vanligste tingene å si om noen man syntes var usympatisk. Det innebar at man var flåkjeftet (elsker det uttrykket, forresten, så takk til denne tråden for å ha minnet meg på det), og en generelt lite behagelig person. :)

Det er muligens litt dialektforskjeller ute og går her? :vetikke:

Ja, mener du/dere frekk kan brukes slik som eksemplene viser:

"Synes det blir for dumt å trekke fram det hersens helse-kortet for å ikke virke frekk. At man veier litt for mye betyr ikke at man automatisk får hjertesykdommer og diabetes." Personen de omtaler er en svensk kvinne, kun kjent fra media!

"Ønsker ikke å være frekk eller hensynsløs nå, men for meg ser dette ganske mye ut. Sunt, absolutt, og ikke noe galt over hodet, men hvis du vil ned, så kan det kuttes her." -om matinntaket til motdebattanten.

Frekk er helt feil ord for meg. Å si noe negativt om en tredjeperson eller å gi egne synspunkter på andres kosthold, som kanskje ikke bli godt mottatt, har ingenting med frekkhet å gjøre. Frekk har en langt snevrere betydning.

Dialektforskjeller? Det har jeg ikke tenkt på. Jeg får inntrykk at de innleggene som jeg reagerer på er skrevet av unge brukere, og jeg trodde derfor at det kanskje hadde sammenheng med alder.

I hvilken del av landet kan man bruke frekk om alt som er upopulært, brutalt eller negativt da? Jeg har faktisk ikke registrert dette andre steder enn på KG.

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

"Synes det blir for dumt å trekke fram det hersens helse-kortet for å ikke virke frekk. At man veier litt for mye betyr ikke at man automatisk får hjertesykdommer og diabetes."

Greit nok det, men det har jo ikke noe med selve ordet å gjøre. "Ikke for å si noe upassende", eller "ikke for å være slem", er for eksempel f.eks. prikk likt i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, det kan nok stemme. Jeg tror nok mange bruker "frekk" om det å rett og slett oppføre seg uhøflig på en eller annen måte. Det er slett ikke uvanlig at ord får ny eller utvidet semantikk med tiden. :)

Jeg trodde frekk var å være uhøflig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men det har jo ikke noe med selve ordet å gjøre. "Ikke for å si noe upassende", eller "ikke for å være slem", er for eksempel f.eks. prikk likt i en slik sammenheng.

Det er jo hverken upassende, uhøflig eller slemt å si noe negativt om en ukjent tredje person... Det er en negativ og kritisk vurdering, ikke frekt på noen som helst måte. Jo, jeg oppfatter det som at forfatteren og jeg legger forskjellige fortolkninger for ordet frekt til grunn.

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er jo hverken upassende, uhøflig eller slemt å si noe negativt om en ukjent tredje person... Det er en negativ og kritisk vurdering, ikke frekt på noen som helst måte. Jo, jeg oppfatter det som at forfatteren og jeg legger forskjellige fortolkninger for ordet frekt til grunn.

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Det kommer vel an på hvordan man ordlegger seg. Om man er konstruktiv i kritikken eller kaller tredjeperson for en hurpe. Sistnevnte vil jeg kunne påstå er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvordan man ordlegger seg. Om man er konstruktiv i kritikken eller kaller tredjeperson for en hurpe. Sistnevnte vil jeg kunne påstå er frekt.

Jeg ville ikke kunne kalt et for frekt, forutsatt at det gjalt en tredjeperson som motdebattanten ikke hadde et personlig forhold til. Men det var interessant å finne et konkret eksempel, der vi har ulike oppfatninger!

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men det har jo ikke noe med selve ordet å gjøre. "Ikke for å si noe upassende", eller "ikke for å være slem", er for eksempel f.eks. prikk likt i en slik sammenheng.

Når noen skriver "ikke for å være frekk/slem/rasist" osv, er det som regel fordi de skal skrive noe frekt, slemt eller rasistisk. Ellers faller behovet for å bruke uttrykkene bort.

Anonym poster: 00fc2e8ecb84d47fdeb77b67a9d12175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg ville ikke kunne kalt et for frekt, forutsatt at det gjalt en tredjeperson som motdebattanten ikke hadde et personlig forhold til. Men det var interessant å finne et konkret eksempel, der vi har ulike oppfatninger!

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

men om det ikke er frekt hva er det da? Har jeg totalt misforstått hva ordet betyr? Er man ikke frekk om man kaller folk stygge ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Når noen skriver "ikke for å være frekk/slem/rasist" osv, er det som regel fordi de skal skrive noe frekt, slemt eller rasistisk. Ellers faller behovet for å bruke uttrykkene bort.

Ja, helt klart. Men det er jo ikke det samme som at det er noe galt med disse ordene i seg selv. De beskriver negative ting - ja, men det er også alt. Man kan jo bare ikke slutte å ha ord som betegner ting som ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Men det er jo ikke det samme som at det er noe galt med disse ordene i seg selv. De beskriver negative ting - ja, men det er også alt. Man kan jo bare ikke slutte å ha ord som betegner ting som ikke er bra.

Enig i det, men for enkelte virker det som de tror at så lenge de starter med "ikke for å være frekk, men", så kan de være så frekke de bare måtte ønske. :sprettert:

Anonym poster: 00fc2e8ecb84d47fdeb77b67a9d12175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om det ikke er frekt hva er det da? Har jeg totalt misforstått hva ordet betyr? Er man ikke frekk om man kaller folk stygge ting?

I min verden er det ikke frekt å kalle 3. personer for stygge ting, når denne personen hverken er tilstede eller ingen har noen personlige relasjoner til vedkommende.

Frekk i en slik betydning (altså ikke frekk i betydningen dristig, som er positivt), må innebære et element av fornærmelse eller ha en innvaderende karakter.

Trolig er det meg og ikke deg :) Det ser ut til at jeg er i mindretall her i tråden!

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...