Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Skal begynne på igjen nå. Gikk på disse tablettene i 8 mnd for 4,5 å siden, men kvisene kom gradvis tilbake etter to år og i sommer kom det for fult. På mandag begynner jeg på med runde to! og jeg gruer meg! Husker at jeg var veldig deprimert når jeg gikk på disse tablettene, var da 14 år. Men om det var pga andre ting vet jeg ikke, men jeg håper det går bedre nå. Skal bli godt å bli kvitt disse udyrene av noen kviser nå, for godt! Men som sagt så gruer jeg meg, er en skikkelig hestekur med bivirkninger ut av en annen verden (om man er uheldig). Selv så kan jeg ikke huske å ha opplevd mer enn ekstremt tørre lepper og hud, og kanskje deprisjon (om det var pga pillene selvsagt).
Håper virkningen kommer fort!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremt tørre flekker som føles som de brenner på kroppen høres jo virkelig ikke bra ut.... . Er du flink og smører deg? Jeg prøver å redusere dusjingen til et mimimum, men det blir likevel ofte til hver dag. Bruker en liten evighet på å smøre meg over hele kroppen med A-derma krem fra apoteket og eventuelt jojobaolje. Jeg fikk beskjed av hudlegen at jeg nok kunne vente meg en god del eksem på kroppen, så forsøkerå forebygge med mye fukt, og vi er flere som sverger til den A-derma-kremen. Bruke rogså en go dusjolje i dusjen.

Selv fikk jeg etterhvert også de der sårene i munnvikene. Trodde jeg hadde fått munnsår, og gikk på apoteket for å få hjelp. Da de to damene som hjalp med fikk høre jeg gikk på iso var de raske med a anbefale rent sheasmør. Dette fordi de fleste leppeprodukter vi bruker inneholder ingredienser som gjør at de ikke trekker skikkelig inn, men blir liggende som en hinne på overflaten. Kjøpte med en liten beholder fra loccitane, og den gjorde underverker :) Om kvelden eller hvis jeg skal ut, så legger jeg et tykt lag med noe annet over sheasmøret.

Har også testet ut en repair balm fra Nilens Jord etter tips fra Carianne her inne, og den er også veldig god på dette, selv om jeg ser jeg må supplere innimellom med det rene sheasmøret.

Nja, har skjønt nå at jeg trenger å smøre meg så har akkurat begynt med det.

Skal kjøpe den A-derma kremen dere alle snakker så varmt om :-) Tror også jeg skal begynne legen om resept på noe mot eksem og hvis det finnes fuktighetskrem på resept. Vet det finnes i andre land når man trenger det av medisinske årsaker. Da når jeg raskere frikort :-)

Hvor lenge har du kvar nå? Og hvor lenge har du gått på iso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Nilens jord er best. Men egentlig har ikke mine lepper vært så ekstremt tørre. Litt tørrere nå når jeg har begynt med 40/60 dose. Annenhver dag. Litt over halvveis i kuren. Håper huden blir bedre snart! Er masse smått som ligger under huden. Heldigvis er de store utbruddene borte

Da er du jo veldig heldig med leppene i det minste, håper det fortsetter slik :) Du skal se du plutselig våkner opp og småtteriet også er borte. Hvert fall slik jeg håper det fungerer... . Har en merkelig sak på kinnet som mest ser ut som en litne kvise det bare aldri ble noe av, og som heller har blitt en liten "bulk". Håper å kikke meg i speilet og se at den er borte en dag... .

Nja, har skjønt nå at jeg trenger å smøre meg så har akkurat begynt med det.

Skal kjøpe den A-derma kremen dere alle snakker så varmt om :-) Tror også jeg skal begynne legen om resept på noe mot eksem og hvis det finnes fuktighetskrem på resept. Vet det finnes i andre land når man trenger det av medisinske årsaker. Da når jeg raskere frikort :-)

Hvor lenge har du kvar nå? Og hvor lenge har du gått på iso?

Den A-dermakremen er dyr, men du kan jo kjøpe på feelunique.com neste gang, der de selger den til halv pris. Den er også beregnet på eksemhud, så tro dne vil være god for deg også :) Du har fått vedtak om blå resept på medisinen?

Jeg har gått ca 3 mnd, og har vel rundt 2 mnd igjen tror jeg. Tok 40 mg den første mnd, deretter 60 mg, og tiden avhenger litt av at jeg kan opprettholde inntaket av 60 mg og dermed nå den ønskede dosen.

Å smøre seg er løsningen på så mangt på denne kuren :) Tror folk synes jeg er noe snodig som har med meg leppomade overalt. Også på trening og i dusjen i svømmehallen... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo veldig heldig med leppene i det minste, håper det fortsetter slik :) Du skal se du plutselig våkner opp og småtteriet også er borte. Hvert fall slik jeg håper det fungerer... . Har en merkelig sak på kinnet som mest ser ut som en litne kvise det bare aldri ble noe av, og som heller har blitt en liten "bulk". Håper å kikke meg i speilet og se at den er borte en dag... .

Den A-dermakremen er dyr, men du kan jo kjøpe på feelunique.com neste gang, der de selger den til halv pris. Den er også beregnet på eksemhud, så tro dne vil være god for deg også :) Du har fått vedtak om blå resept på medisinen?

Jeg har gått ca 3 mnd, og har vel rundt 2 mnd igjen tror jeg. Tok 40 mg den første mnd, deretter 60 mg, og tiden avhenger litt av at jeg kan opprettholde inntaket av 60 mg og dermed nå den ønskede dosen.

Å smøre seg er løsningen på så mangt på denne kuren :) Tror folk synes jeg er noe snodig som har med meg leppomade overalt. Også på trening og i dusjen i svømmehallen... .

Har så mange røde arr at det fortsatt ser ut som kviser :( noen som har laser tips til etterpå. Noe er sprengte blodkar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så mange røde arr at det fortsatt ser ut som kviser :( noen som har laser tips til etterpå. Noe er sprengte blodkar.

De røde arrene blir mindre synlig litt etter kuren, da huden- selv om du kanskje ikke ser det selv enda- blir lit mer "gjennomsiktig", og dermed blir merkene mer synlige. Jeg hadde lest andre oppleve dette, men er selv litt rød all over i ansiktet om dagen, men stod plutselig på badet og så et sted jeg har strekkmerker på hoften i speilet, og tenkte bare "åja, det var DET de mente med mer synlig ja". Dessuten vil merkene forsvinne litt av seg selv etter kuren er over også. Kan visst forvente endringer opptil et år etter endt kur.

Når det er sagt er jeg også interessert i andres erfaringer med laser, for jeg har noen gamle arr som nok må ha slik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Lenge siden jeg var innom her nå! Huden min er fortsatt fin og kvisefri (en og annen hormonkvise når tanta er på besøk, men det går fint!), og nå nærmer det seg vel to år siden jeg var ferdig med medisinen om jeg ikke husker feil.

Lurer på om noen av dere andre som har vært ferdige en stund har trøbbel med hodebunnen? Hodebunnen min har vært helt på tur siden jeg begynte med iso. Har røde småsår over hele hodet, det klør og føles veldig tørt. Det er ikke vanlig flass, og det viser heller ikke på håret utenom når jeg har klødd mye. Det blir også skorpedannelse når jeg har klødd på et sår, så det hele er rimelig kjedelig :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om man kan ta spirulina når man går på denne kuren? Jeg begynte 14.Januar, og har tatt spirulina hver dag.. Leste på boksen nå at det inneholder betakaroten(vitamin a) 140 % så ble litt redd. Ringte til Beths beauty og de sa at jeg burde kutte det ut. Men jeg sendte mail til hudlegen min Jarl Bunæs, og fikk i svar at " a-vitamin gjør ingenting, så det er sikkert ok" ??? Skjønner ingenting. Trodde man skulle unngå A-vitamin på denne kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Noen som vet om man kan ta spirulina når man går på denne kuren? Jeg begynte 14.Januar, og har tatt spirulina hver dag.. Leste på boksen nå at det inneholder betakaroten(vitamin a) 140 % så ble litt redd. Ringte til Beths beauty og de sa at jeg burde kutte det ut. Men jeg sendte mail til hudlegen min Jarl Bunæs, og fikk i svar at " a-vitamin gjør ingenting, så det er sikkert ok" ??? Skjønner ingenting. Trodde man skulle unngå A-vitamin på denne kuren?

Jeg googlet det for deg (spirulina and accutane) og der stod det ingenting om at spirulina var farlig mens man gikk på roaccutane siden det ikke inneholdt så mye vitamin a. Så lenge det er et rent produkt og ikke inneholder andre tilskudd tror jeg du kan fortsette på det, men synes 140% hørtes ganske mye ut? Hvilket merke er det?

Om jeg husker rett gikk jeg også på spirulina da jeg gikk på roaccutane, og ingenting av leververdier eller annet ble forhøyet mens jeg gikk på kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet det for deg (spirulina and accutane) og der stod det ingenting om at spirulina var farlig mens man gikk på roaccutane siden det ikke inneholdt så mye vitamin a. Så lenge det er et rent produkt og ikke inneholder andre tilskudd tror jeg du kan fortsette på det, men synes 140% hørtes ganske mye ut? Hvilket merke er det?

Om jeg husker rett gikk jeg også på spirulina da jeg gikk på roaccutane, og ingenting av leververdier eller annet ble forhøyet mens jeg gikk på kuren.

Går på på en fra Now Foods.

http://www.iherb.com/Now-Foods-100-Natural-Spirulina-500-mg-500-Tablets/783#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=spirulina%20now%20foods&rc=2410&sr=null&ic=2

Det står at det er 140%. Synes det virket veldig mye jeg også..

Tror det skal gå bra jeg også. Hudlegen min mente jo også at det ikke gjorde noe. :)

Endret av lili93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånei :(( hvordan reagerer huden din?? brent?

noen andre som har erfaringer med dette???

Før kuren kunne jeg sole meg i solarium i 20 minutter om gangen (fra begynnelsen av) og øke gradvis til 25-30, og nå blir jeg brent etter under et kvarter og kommer meg ikke forbi "kneika". Blir også veldig tørr i huden etterpå. Flasser over alt.

Apropos tørrhet, dette må vel være den beste plassen å spørre - har dere tips til en god dusjkrem? Har prøvd Eucerin sin shower oil, men den lukter så ekstremt oljete, nesten litt som fisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tørrhet, dette må vel være den beste plassen å spørre - har dere tips til en god dusjkrem? Har prøvd Eucerin sin shower oil, men den lukter så ekstremt oljete, nesten litt som fisk :(

Loccitane sin almond oil. Slår alt! Dyr, men utrolig drøy, og er du heldig får du den på salg. Eller taxfree. Jeg kjøpte La Roche posay sin da jeg startet på kuren, og måtte bare kaste den... .

http://no.loccitane.com/almond-shower-oil,18,2,41562,541976.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loccitane sin almond oil. Slår alt! Dyr, men utrolig drøy, og er du heldig får du den på salg. Eller taxfree. Jeg kjøpte La Roche posay sin da jeg startet på kuren, og måtte bare kaste den... .

http://no.loccitane.com/almond-shower-oil,18,2,41562,541976.htm

åå :) leste mye bra om den på nettet nå og setter den på min mentale handleliste!

Var ikke dette ganske god pris? 750 ml faktisk til sammen, for under 300 kr. http://www.lookfantastic.com/l-occitane-almond-shower-oil-and-refill-worth-42.00/11054562.html

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loccitane sin almond oil. Slår alt! Dyr, men utrolig drøy, og er du heldig får du den på salg. Eller taxfree. Jeg kjøpte La Roche posay sin da jeg startet på kuren, og måtte bare kaste den... .

http://no.loccitane.com/almond-shower-oil,18,2,41562,541976.htm

Kanskje litt dumt spørsmål, men tror du denne går an å bruke som vanlig olje på kroppen og ikke skylle av i tillegg? F.eks som massasjeolje, eller smøre inn tørre legger før man legger seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt dumt spørsmål, men tror du denne går an å bruke som vanlig olje på kroppen og ikke skylle av i tillegg? F.eks som massasjeolje, eller smøre inn tørre legger før man legger seg? :)

Tror - men vet ikke, at det er noe i dne dusjoljen som ikke skal forbli på huden. Den skifter nemlig litt konsistens i kontakt med vann. Loccitane har denne http://no.loccitane.com/almond-supple-skin-oil,18,2,41562,543799.htmi samme serie, og denne skal forbli på huden (finnes sikkert billigere hos feelunique eller loccitane), men selv ville jeg vurdert en jojobaolje fra iherb rett og slett. Den er nemlig luktfri, og deilig på kroppen. Kjøpte den da begynte på denne kuren- noen i begynnelsen av tråden sverget til jojobaolje fra iherb, og den er ikke dum altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror - men vet ikke, at det er noe i dne dusjoljen som ikke skal forbli på huden. Den skifter nemlig litt konsistens i kontakt med vann. Loccitane har denne http://no.loccitane.com/almond-supple-skin-oil,18,2,41562,543799.htmi samme serie, og denne skal forbli på huden (finnes sikkert billigere hos feelunique eller loccitane), men selv ville jeg vurdert en jojobaolje fra iherb rett og slett. Den er nemlig luktfri, og deilig på kroppen. Kjøpte den da begynte på denne kuren- noen i begynnelsen av tråden sverget til jojobaolje fra iherb, og den er ikke dum altså :)

Det høres egentlig logisk ut. Det er jo faktisk en dusjolje som skal vaske deg ren(?). Vil gjerne ha en olje med god duft, er så lei luktfrie kjedelige produkter nå! Nå som jeg er ferdig med medisinen har jeg ikke tør og sensitiv hud lengre, så kan bruke litt mer normale produkter. Har så lyst å lukte deeeilig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres egentlig logisk ut. Det er jo faktisk en dusjolje som skal vaske deg ren(?). Vil gjerne ha en olje med god duft, er så lei luktfrie kjedelige produkter nå! Nå som jeg er ferdig med medisinen har jeg ikke tør og sensitiv hud lengre, så kan bruke litt mer normale produkter. Har så lyst å lukte deeeilig! :D

Haha, det der gleder jeg meg til også. Synes jeg lukter litt underlig På denne kuren, og unngår jo helt parfyme sånn i tilfelle.

ALmond-serien til loccitane lukter hvert fall nydelig :) mulig de har noeM andre oljer også :) ellers kan du jo søke på body oil hos feelunique. Jeg fikk en God en fra Decleor til bursdag i høst. Men hva enn du gjør; stYr klar fra Nuxe. Med mindre du har luktet på den allerede og liker lukten dA...Den lukter ganske heavy og litt snålt synes jeg.

Kvitt de små urenhetene du trodde skyldtes sminken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som fått sterke nagler under kuren? Mine er sterkere enn tidligere! Dessuten har fått mange nye føflekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens!

Jeg er en 19 år gammel mann som har hatt kviser siden jeg var 15 år gammel. Da var kvisene på panna og de etterlot seg aldri arr etter at de forsvant. Det siste året, (da jeg fylte 18), begynte jeg for første gang i livet mitt å få en del kviser på kinnene, og ikke på panna lengre. Problemet med kviser på kinnene er at de etterlater seg mange røde/svarte flekker, og det ser rett og slett stygt ut. Det at jeg har foreldre fra Midtøsten gjør at jeg blir lettere påvirket av hyperpigmentasjon.

Nå har jeg endelig vurdert å oppsøke en hudlege og få prøvd Iso/roaccutane. Det eneste problemet mitt er jo selvsagt at mine foreldre ikke ønsker at jeg skal prøve det, så da må jeg gjennomføre dette uten at de får vite om det.

For det andre er jeg student og prøver derfor å spare penger. Jeg har rett og slett ikke råd til å bruke flere tusen kroner på dette. Jeg bor i Lillestrøm og kom borti Aviva som er i Oslo, og de skal riktignok tilby gratis konsultasjoner.

Er det slik at det er gratis konsultasjon den første timen, også må jeg betale neste gang jeg møter hudlegen?

Endret av Mr.Invisible
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det der gleder jeg meg til også. Synes jeg lukter litt underlig På denne kuren, og unngår jo helt parfyme sånn i tilfelle.

ALmond-serien til loccitane lukter hvert fall nydelig :) mulig de har noeM andre oljer også :) ellers kan du jo søke på body oil hos feelunique. Jeg fikk en God en fra Decleor til bursdag i høst. Men hva enn du gjør; stYr klar fra Nuxe. Med mindre du har luktet på den allerede og liker lukten dA...Den lukter ganske heavy og litt snålt synes jeg.

Kvitt de små urenhetene du trodde skyldtes sminken?

Takk for tipset :) Har du luktet på vanlig olje fra Loccitane også? Evt bodylotion/bodybutter?

Akkurat nå er huden min veldig fin! Ikke en eneste kvise eller hudorm å se :biggrin:

Har begynt å smøre meg med selvbruning på kropp og ansikt igjen, og herreeegud så deilig det var å være noe annet enn gjennomsiktig! Jeg er egentlig vant til å være litt solbrun gjennom hele året, så nå føler jeg meg som meg selv igjen! :)

Hvordan går det med deg? Er vel en liten stund siden du økte dosen? Har du merket noen forverring av bivirkningen evt nye? Forresten fått tak i restylaneglossen? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er at jeg har problemer med å svelge tabletter, uavhengig av størrelse......Kan man blande stoffet i pillen med vann og drikke det? Hvilke andre alternativer har man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...