Gå til innhold

Hunder som angriper - skummel opplevelse


lillesky

Anbefalte innlegg

Nei, det kan du ikke, så lenge ingen skade har skjedd. Dersom hunden din hadde blitt skadet kunne du anmeldt saken.

Takk for konstruktivt svar! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og tross alt skjedde det ingen ting heller...

Heldigivs ikke!

Og jeg håper ikke de hundene skader noen annen hund (eller menneske).

Fikk også vite at han har fått advarsel pga. dette. Aner ikke hva slags advarsel eller anmeldelse det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser Lilleskys innlegg hadde hun kontroll over hunden sin da to andre gikk til angrep. Jeg regner med at de som har hund kjenner hunder såpass at de kan vurdere om det er et angrep, eller om det er lek. To store løse hunder kan lett trigge hverandre slik at et angrep kommer der en enslig hund ville latt det være. Det kan skje fordi to eller flere hunder sammen kan komme til å konkurrere seg i mellom om et "bytte". Heldigvis gikk det bra. Siden det tross alt ikke skjedde noen skade er det neppe grunnlag til å anmelde. Håper bare at hundeeieren passer bedre på neste gang.

Jeg har opplevd selv også at tre av mine polarhunder angrep og skadet en dachs alvorlig hjemme hos meg selv, der mine gikk løse. Den lille uheldige hunden ble i all hast kjørt til veterinær for "lapping" etter først å ha fått førstehjelp av meg. Det gikk bra den gang, og jeg lærte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To store løse hunder kan lett trigge hverandre slik at et angrep kommer der en enslig hund ville latt det være. Det kan skje fordi to eller flere hunder sammen kan komme til å konkurrere seg i mellom om et "bytte".

Og spesielt når de er to søsken (=flokk), vel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det du sier der, Hege, men jeg har fortsatt vanskelig for å se at dette var snakk om et reelt angrep så lenge en så liten hund kunne gå fra det uten en skramme. Kanskje var det snakk om to usikre individer som har behov for å "hakke nedover". Dessverre mange slike eksemplarer ute og går, og det blir jo bare verre når eier lar dem gjøre det gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noe å si om det er søsken, men flokkmentalitet kan godt få hele flokken til å angripe. To hunder er i grunnen ingen flokk, men de er tross alt to, og kan komme til å kives om hvem som skal "hilse" først. Den lille hunden kan bli nervøs, og noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde derimot lilleskys hund blitt angrepet (noe jeg tviler på at den ble) fordi hennes hund hadde løpt løs bort til disse to i bånd, ville hun hatt skylden for hendelsen.

Litt på siden av denne saken, men det har ingen betydning om den hunden som skader den andre sto i bånd eller ikke. I følge hundeloven er det alltid den hunden som biter som har skylda, uansett om den sto i bånd eller ikke, og uavhengig av hvor provosert det var. Teit lov, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av denne saken, men det har ingen betydning om den hunden som skader den andre sto i bånd eller ikke. I følge hundeloven er det alltid den hunden som biter som har skylda, uansett om den sto i bånd eller ikke, og uavhengig av hvor provosert det var. Teit lov, men sånn er det.

Sier du det? Det var helt nytt for meg. Og temmelig sjokkerende. Si at en hund står bundet i hagen, og så er det dens feil dersom en fremmed hund tar turen innom og han forsvarer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen link til hvor i Hundeloven det står? Jeg sitter og blar igjennom den igjen nå, og kan ikke finne den aktuelle bestemmelsen som skulle gjelde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å omformulere meg litt: Det går strengt tatt mer på vanlig praksis, enn på at det står klart i loven, siden denne er åpen for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å omformulere meg litt: Det går strengt tatt mer på vanlig praksis, enn på at det står klart i loven, siden denne er åpen for tolkning.

Ja, jeg regner med det kan gå under denne her:

En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

Men den er jo svært åpen for tolkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...