Gå til innhold

Hunder som angriper - skummel opplevelse


lillesky

Anbefalte innlegg

Jeg skulle lufte hunden min i Sofienbergparken (Oslo).

Han skulle få løpe litt løs, siden vi hadde kjørt lenge.

Jeg hadde akkurat tatt av lenka, så kom de to store hunder (Rottweiler eller Schäfer) bjeffende og løpende mot min lille hund.

Jeg regnet med at de skulle hilse/leke, som jeg har opplevd før i den parken.

Men de to gikk rett til angrep på min hund! :overrasket:

Samboeren min ropte så høyt at de skvatt, og fikk jaget dem vekk.

Eieren var et stykke unna, han prøvde å rope på dem, mens han løp etter dem.

Jeg sa til han at han ikke kan ha hundene sine løs hvis han ikke har kontroll, og han kunne være glad for at min hund ikke ble skadet for da ville han blitt anmeldt. "Ja" sa han og gikk. :overrasket:

Etterpå kom det ei dame med hund bort til oss, og sa at det ikke var første gang de to hundene (søsken) hadde angrepet.

Hva skal man gjøre?

Er det noen man kan henvende seg til?

Fyren forsvant bare.

Jeg har rett og slett ikke lyst til å gå i parken der lenger, pga. han, og det er veldig synd at sånne skal ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Jeg forsvarer ikke den nøtta av en hundeeier som åpenbart ikke har kontroll, og som dernest blåser i å vise ydmykhet når han driter seg ut.

Men, er du sikker på at dette var et angrep? Både Schäfere og Rottiser kan være nokså busete og voldsomme i lek, evt at det var et behov for markering. Og jeg ser ikke for meg at din lille Jack ville kommet uskadet fra det om det var et reelt angrep.

Jeg vet dessverre ikke om det er så mye du kan gjøre så lenge du ikke har navnet på eier.

Forresten;

Parker er alltid en risiko for hundeslipp, men heldigvis er de fleste ok hunder. Det er jo stort og oversiktlig i en park, så om du skulle møte på dem en annen gang er det vel ikke verre enn at du kaller inn din egen, og stiller deg fysisk mellom dem og din egen om de skulle komme imot?

Endret av Pheps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slipper du løs en slik liten hund? Hadde de ville skadet hunden din hadde han nok fått merket det skikkelig. Noen hunder er mer brutale enn andre uten å ville spise dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slipper du løs en slik liten hund? Hadde de ville skadet hunden din hadde han nok fått merket det skikkelig. Noen hunder er mer brutale enn andre uten å ville spise dem ;)

Tuller du? Skal ikke småhundeiere (med kontroll vel å merke) få slippe hundene sine fordi andre oppfører seg som tullinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen gjelder for din hund også, uansett hvor mye kontroll du mener at du har.

Båndtvang er jo ikke relevant i denne sammenhengen. For det første gjelder båndtvangen fra april til august, for det andre var alle hundene løse.

Hadde derimot lilleskys hund blitt angrepet (noe jeg tviler på at den ble) fordi hennes hund hadde løpt løs bort til disse to i bånd, ville hun hatt skylden for hendelsen. All den tid hunden skal være under kontroll også utenom båndtvang, selv om man har den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grønn Frosk
Båndtvangen gjelder for din hund også, uansett hvor mye kontroll du mener at du har.

Det er faktisk ikke alle steder i norge som har båndtvang hele året. Der jeg er fra kan hundene gå fritt på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Skal ikke småhundeiere (med kontroll vel å merke) få slippe hundene sine fordi andre oppfører seg som tullinger?

Nei jeg tuller ikke. Jeg slipper heller ikke ungene mine løs og forventer at alle skal ta hensyn til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alle steder i norge som har båndtvang hele året. Der jeg er fra kan hundene gå fritt på vinterstid.

Greia er at selv om det ikke er båndtvang, SKAL hunden føres i bånd om man ikke har 110% kontroll til enhver tid og i enhver situasjon. OG hunden skal ikke søke kontakt mot fremmede mennesker eller hunder.

Min Jack måtte sy 7 sting i høst etter å ha blitt angrepet av en schaefer som gikk løs. Min gikk i bånd (fordi jeg har ikke 100% kontroll når han er løs) og han søkte ikke kontakt med hunden. Den gikk rett til angrep på han og resultatet var ikke pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Der var jo ikke båndtvang jeg spurte om.

Jeg spurte om man kan henvende seg noen steder ved slike situasjoner, når man ikke vet navnet på hundeeieren (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tuller ikke. Jeg slipper heller ikke ungene mine løs og forventer at alle skal ta hensyn til oss.

Så barna dine er limt til hofta di døgnet rundt, eller? :ler:

Jeg tar heller en kalkulert risiko enn å la hunden leve i bånd hele sitt liv, det handler om livskvalitet.

Men jeg skjønner også (tildels) poenget ditt, for lillesky kunne her vært mer oppmerksom på hvem eller hva hun lar komme bort til hunden sin. Jeg vet iallfall at jeg kaller inn mine om fremmede kommer stormende. Tar man f.eks med seg en åtte uker gammel valp til en stor hundepark for å sosialisere blant hunder man ikke kjenner, kan man skylde seg selv om hunden får seg noen uheldige opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg tuller ikke. Jeg slipper heller ikke ungene mine løs og forventer at alle skal ta hensyn til oss.

Hund og unge er ikke helt det samme. Hadde en unge blitt angrepet av en hund hadde jeg garantert gått mellom. Jeg går ikke mellom hunder som sloss.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at selv om det ikke er båndtvang, SKAL hunden føres i bånd om man ikke har 110% kontroll til enhver tid og i enhver situasjon. OG hunden skal ikke søke kontakt mot fremmede mennesker eller hunder.

Joda, men da regner jeg med at du i denne situasjonen ser at det er den andre hundeeieren som er klanderverdig? Det var jo hans hunder som søkte mot hennes, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at du ikke har noen sak så lenge du gjør det samme selv.

Tror jeg henvender meg til deg med samme svar som rett over. Hun hadde jo, med mindre hun utelater noe, kontroll på sin. Det var ikke hennes som løp avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min hund var rett ved siden av meg, jeg hadde ikke gitt han fri.

Og da mener jeg at du har ditt på det tørre. Selv om jeg personlig ville vært mer kritisk til hva jeg slipper bort til hunden min.

Endret av Pheps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at det var han som eier de to hundene som eventuelt måtte ta ansvar om det hadde oppstått en situasjon (slosskamp ol) Men siden begge eierene hadde hundene sine løse vil jeg si begge har litt skyld. Jeg synes generelt det er en uting med store forsamlinger av løse hunder, og ville aldre utsatt min hund for noe sånt.

Hunden min har ved flere tilfeller bitt andre hunder, men min er alltid i bånd (og tar han alltid "inn" når vi møter hunder) at folk da ikke har kontroll på hundene sine og at den kommer bort til min er ikke mitt ansvar.

Men tviler på at det er noe sted du kan "anmelde" han, særlig når du ikke aner hvem det er. Og tross alt skjedde det ingen ting heller... Tror ikke en slik anmeldelse ville fått noe prioritering og kan heller ikke se helt hva regel som er brutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Der var jo ikke båndtvang jeg spurte om.

Jeg spurte om man kan henvende seg noen steder ved slike situasjoner, når man ikke vet navnet på hundeeieren (enda).

Nei, det kan du ikke, så lenge ingen skade har skjedd. Dersom hunden din hadde blitt skadet kunne du anmeldt saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...