Gå til innhold

Pus biter hele tiden


Gjest Grønn Frosk

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn Frosk

Pusen min er nesten to år nå. Når den var liten hadde den ett enormt tyggebehov, og beit masse, men vokste det av seg. Problemet er at ho har begynt igjen. Når ho biter nå sier jeg først nei høyt og tydelig. Men ho gir seg aldri ved at jeg bare sier det. Og ho biter ganske hardt etterhvert. Når ho ikke gir seg, så dytter jeg ho vekk, eller prøver å ta tak i ho mens jeg sier nei igjen. Men da gir ho seg i hvertfall ikke og blir bare verre.

Ho er egentlig en utrolig god og kosen katt, men ho skifter så voldsomt fort i humøret, så jeg veit ikke helt hvor jeg har ho lenger.

Ho er sterilisert, så det er vel tvilsomt noe hormonelt. Har noen noen råd om hva jeg kan gjøre med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke kjefting og det å ta tak i henne vil hjelpe. Enten vil hun - slik du nevner - bare reagere med å bli enda mer hissig. I verste fall vil hun bli skeptisk til deg.

Er du sikker på at hun ikke er syk eller har vondt noe sted? Katter kan bli mer irritable hvis de ikke er helt pigge.

Hvis det er helt utelukket, så tror jeg nesten bare du må akseptere at du har fått en litt humørsyk katt. Jeg har en sterilisert hunnkatt, og hun biter når jeg koser med henne på en måte hun plutselig ikke liker. Da lar jeg henne være, enten roer hun seg og jeg kan kose videre (på en annen måte) eller hun hopper ned og vil være i fred. Kanskje lurt å se det an og forsøke å omgås henne på hennes premisser, det tok meg flere år å lære hvordan jeg best skulle omgås min pus for å unngå slike humørkonflikter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er som folk, de er forskjellig. Noen glir unna når de blir kost med, mens andre kan bite, eller klore temmelig krasst når de har fått nok. Er veldig enig med Tabris at det er viktig å lære seg ett og annet om kattens grenser. Regner med at katten din ikke angriper sånn helt uten videre....

Endret av lazuli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at du har sagt nei, men at det ikke nytter. Løft henne opp og lukk døra dvs. steng henne inne på et annet rom og vær avvisende. Jeg vet ikke om det vil nytte, og du må ikke la henne være der i timesvis, men en liten stund. Gi henne mye ros.

Jeg er også enig med en annen her, det kan hende hun har vondt og er syk. Jeg er ingen katte-ekspert (hvem er det, katter er så individuelle), men vis at du er sjefen og vær konsekvent.

Har du fått deg ny samboer/kjæreste? Da kan det være at katten er sjalu eller at hun ikke liker din nye mann og du får disse bittene. Normalt sett biter ikke katter (eller klorer hardt), hvis de ikke har noe de sliter med.

Og. La henne ta kontakt med deg. Ikke kjæl med henne når hun f.eks. sover eller hent henne for å kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at du har sagt nei, men at det ikke nytter. Løft henne opp og lukk døra dvs. steng henne inne på et annet rom og vær avvisende. Jeg vet ikke om det vil nytte, og du må ikke la henne være der i timesvis, men en liten stund.

Dette er jeg helt i mot. I beste fall forstår katten ingenting, i verste fall grenser det til dyreplageri.

En slik time-out har bare funksjon på barn hvis man etterpå setter seg ned og snakker med dem om det som har skjedd - hvordan skal det da fungere på en katt? Og hva er hensikten? Når katten biter signaliserer den at noen har gått over dens grenser, da mener jeg man heller bør respektere de grensene enn å foreta en slik absurd straff. Å bli innestengt på et rom er så abstrakt at jeg kan ikke se katten skal forstå sammenhengen, ikke har den nødvendigvis gjort noe "galt" heller - den har brukt språket sitt.

Og. La henne ta kontakt med deg. Ikke kjæl med henne når hun f.eks. sover eller hent henne for å kose.

Dette er jeg helt enig i!

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg skrev om å stenge katta "ute" pga egen erfaring. Hun fikk gå i huset hvor hun ville, men ville helst være blant folk. Nå var det ikke gamle katten, men hun forstod ikke at jeg ikke ble mishandlet når vi hadde sex, så hun fløy på eieren og mente at han skadet meg, pga at jeg lagde disse lydene man kan når man får orgasme..

Jeg mener ikke å stenge katten ute i den forstand at hun blir lukket i et ukjent rom. Men folk bor jo forskjellig. Vi var nødt til å utestenge henne fra soverommet fordi hun angrep han, og det fortsatte hun med i dagevis etterpå.

Hun ble liksom min, men det var ikke min katt, overså han og fløy til og med i ballan på han.

Men hun tilga han, heldigvis, for at han hadde gitt meg orgasmer...

(jeg lyger ikke nå, men ser at det kan virke som er røverhistorie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene katten min sier tydelig i fra når han ikke vil bli kost med. Først advarer han med ved å bite etter meg, men er jeg dum nok til å fortsette så får jeg meg en skikkelig smekk! Helt greit, synes jeg - han må få lov til å si ifra når jeg er plagsom ;)

Vet ikke om det er problemet med din katt, eller om hun biter helt uprovosert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg ville helt klart tatt kontakt med dyrlegen om dette. Siden hun også hadde enormt bitebehov som liten kan det hende hun har tann- eller kjeveproblemer. Ellers kan det jo være et adferdsproblem, og i så fall bør dyrlegen kunne gi råd til hvordan å håndtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke gamle katten, men hun forstod ikke at jeg ikke ble mishandlet når vi hadde sex, så hun fløy på eieren og mente at han skadet meg, pga at jeg lagde disse lydene man kan når man får orgasme..

Jeg mener ikke å stenge katten ute i den forstand at hun blir lukket i et ukjent rom. Men folk bor jo forskjellig. Vi var  nødt til å utestenge henne fra soverommet fordi hun angrep han, og det fortsatte hun med i dagevis etterpå.

Det blir noe annet. Jeg trodde du mente at om en katt bet når man koste med den så skulle man stenge den inne på et annet rom som "straff" slik at den skulle "forstå" at den ikke skulle bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

Hei, bare en liten oppdatering. Etter en liten sjekk hos dyrlegen fant vi ut at det ikke er noe galt med katten. Tror det har litt mer sesongskiftet å gjøre. Ho er veldig aktiv på sommerstid, men tydelig latere og mer irritabel nå som det er kaldere ute. Problemene begynner å dempe seg noe, for nå er det snø ute og da er gøy å springe rundt igjen. Har også fulgt rådene til Tabris, og det virker til å fungere greit. Da blir det i hvertfall ikke noe økt frustrasjon mellom oss.

Skal holde dere oppdatert dersom det blir noen nye utviklinger i saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Du får prøve å aktivisere henne inne i de periodene hvor hun ikke får vært så mye ute som hun vil. Katter kjeder seg fort og kan sikkert bli sure, som vi også blir.

Katten min har ikke vært så mye ute i det siste, bare snur i døren når vi åpner den for henne. Vi har derfor et par lekerunder med ballen hennes om dagen, hun løper som en gærning fram og tilbake og får kjørt seg litt, og da blir pusen i bedre humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi katta et par garnnøster, og litt juletrepynt, da får hun ut frustasjonen. Men vær der, for det kan skje at hun knyter seg selv fast i garnet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en liten oppdatering. Etter en liten sjekk hos dyrlegen fant vi ut at det ikke er noe galt med katten. Tror det har litt mer sesongskiftet å gjøre. Ho er veldig aktiv på sommerstid, men tydelig latere og mer irritabel nå som det er kaldere ute. Problemene begynner å dempe seg noe, for nå er det snø ute og da er gøy å springe rundt igjen. Har også fulgt rådene til Tabris, og det virker til å fungere greit. Da blir det i hvertfall ikke noe økt frustrasjon mellom oss.

Skal holde dere oppdatert dersom det blir noen nye utviklinger i saken :)

Så greit å høre da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grønn Frosk
Gi katta et par garnnøster, og litt juletrepynt, da får hun ut frustasjonen. Men vær der, for det kan skje at hun knyter seg selv fast i garnet.

:)

Pus foretrekker korker. Helst colakorker som vi kaster avgårde og som ho kan hente tilbake igjen. Pus tror ho er en hund ;)

Garnøster har ho egentlig ikke mye til overs for, men gul-lars'en og grønn-lars'en hennes er flotte (pipemus i gult og grønt men lang pels).

I går var ho ute nesten halve dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene katten min er også en "biter". Men det er helt tydelig hvorfor hun gjør det, - det er når hun har fått nok og vil være i fred. Jeg (og mannen og ungene) har måttet lære meg hvor grensene hennes går ;) . Den andre katten vår (en mons) har aldri hatt tendenser til å bite, annet enn på lekene sine :) .

Pusi er langhåret og eeelsker å bli børstet og hun er ekstremt kosete (nesten plagsomt innimellom!), men kan angripe ganske plutselig når det er nok og hun ikke vil mer. Men som regel tar jeg/vi tegnene og stopper før hun føler at hun må bite. Hun biter ikke så hardt, men nok til at det gjør vondt.

Ellers pleier hun å småbite/nappe oss i fingrene når hun virkelig koser seg. Det er omtrent som om hun trenger noe å sutte på, og hun liker å ligge i fanget og gni snuten mot genseren (spesielt ull) mens hun "trør" som bare det, og da er det bare for meg å stryke henne på snuten, så begynner hun å nappe meg i fingrene, og da er hun sååå forsiktig...Katter er rare og skjønne, og alle er forskjellige. Har hatt katt(er) hele livet, men har aldri opplevd noe lignende med noen av de andre.

Flott at du hvertfall fant ut at det ikke feiler katten din noe. Alltid greit å få utelukket sykdom som årsak til uønsket oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...