Gå til innhold

Sterilisering av valp


pellegrino

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da tispa vår fikk livmorbetennelse, valgte vi å få henne sterilisert. Angående komplikasjoner i etterkant fikk vi beskjed fra veten at vektøkning kunne forekomme, samt urininkontinens, men at risikoen for dette var svært liten. Ca et halvt år etter inngrepet viste det seg at inkontinensproblemer hadde oppstått. Hun lekker, spesielt når hun ligger i dyp søvn. Resultatet er at hun må behandles medikamentelt, får Rinexin tbl to ganger om dagen. Foreløpig ser dette ut til å ha effekt, men hvis effekten skulle avta, må hun behandles med hormontilskudd.

Etter å ha lest litt, fant jeg ut at ca 1 av 10 hunder står i fare for å utvikle inkontinens i etterkant av sterilisering, altså betydelig høyere risiko enn jeg fikk inntrykk av fra veten.

Hadde jeg visst dette hadde jeg valgt å få livmorbetennelsen behandlet med antibiotika, da den ikke var så alvorlig at operasjon var eneste utvei. Visst er det behagelig å slippe løpetidene, men ville mye heller hanskes med dem enn en inkontinent hund.. Løpetid hører tross alt med i et normalt hundehold, gidder man ikke bør man vel overveie å skaffe seg hannhund, evt ikke hund i det hele tatt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst dette hadde jeg valgt å få livmorbetennelsen behandlet med antibiotika, da den ikke var så alvorlig at operasjon var eneste utvei. Visst er det behagelig å slippe løpetidene, men ville mye heller hanskes med dem enn en inkontinent hund..

Å behandle med antibiotika er vel ikke akkurat heldig, siden tispa vil få livmorbetennelse om igjen og om igjen når hun først har fått det en gang. Antibiotika er ikke særlig sunt heller, men jeg skjønner jo at inkontinens kan være et problem. At hunden din må gå på medisiner er jo heller ikke moro. Nå har du jo vært veldig uheldig som har den ene hunden blant 10. Hvor gammel var tispa di når hun ble kastrert?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her!

Ut fra alle innleggene her skjønner jeg at det ikke finnes noe fasitsvar på spørsmålet mitt. Jeg er selv veldig skeptisk til å sterilisere valpen min, selv om det er på det rene at hun aldri kommer til å få valper. Grunnene til at hun skal være valpefri er mange. Jeg kan bl.a. nevne at hun er et ganske nervøst og redd lite individ, noe som ikke skal være en ideell egenskap å videreføre. Hun er også en såkalt "finn.no-hund", og er en blanding av border collie og "hva-det-nå-er". Far er altså ikke kjent... Vi vil rett og slett spare omgivelsene for nok et slikt kull!

Ellers: takk for mange svar og meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å behandle med antibiotika er vel ikke akkurat heldig, siden tispa vil få livmorbetennelse om igjen og om igjen når hun først har fått det en gang. Antibiotika er ikke særlig sunt heller, men jeg skjønner jo at inkontinens kan være et problem.

Nei, var jo obs på dette, var derfor vi valgte sterilisering, ikke så morsomt med stadig tilbakevendene livmorbetennelser... :forvirret: I tillegg begynte hun å vise tegn til innbilt svangerskap, fikk melk i pattene i en alder av halvannet år, og dette er jo noe som ofte forverrer seg med årene. Så tross inkontinens var det kanskje best å sterilisere i vårt tilfelle, men kan være greit å vite om de ulike komplikasjonene for de som vurderer sterilisering.

Hunden var forresten ett år og åtte mnd da hun ble sterilisert.

Endret av Hubble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...