Gå til innhold

Hva kan jeg jobbe med når jeg har leddgikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg først og fremst en jobb som ikke krever altfor høy utdannelse.

For to år siden begynte jeg å jobbe som hjemmehjelp. Etter bare et halvt år begynte jeg å få smerter i fingerleddene, håndleddet og oppover mot den ene skulderen. Jeg var hos lege to ganger, samt på røntgen og ultralyd. Blodprøve hos legen + røntgen viste ingenting. Ultralyden viste litt for mye vann i leddene, spesielt håndleddet og skulderen.

Legen konkluderte med at jeg har artrose/slitasjegikt og ga meg Glucosamintabletter som jeg nå går fast på. Samtidig ba han meg ganske enkelt om å slutte i jobben.

Ved en tilfeldighet omtrent, fikk jeg byttet til hjemmesykepleien et halvt år senere, det er nå to mnd siden jeg byttet arbeid. Jeg trodde det skulle bli mye bedre for leddene mine og en periode nå har det vært nesten helt bra. Så hadde jeg to "hektiske uker" der jeg jobbet hhv fire og fem dager, og vips.. Smertene er veldig tilbake igjen. Jeg kan nesten ikke skrive med penn, hvert fall ikke mye, for det blir et grep som gjør vondt. Jeg er helt stiv i fingrene hver morgen når jeg våkner. Også er det generelt stivt og vondt gjennom dagen.

Jeg hadde planer om å først ta helsefagarbeider og deretter muligens sykepleier, men det faller litt bort nå føler jeg. Ganske uklokt å utdanne seg til noe som gir meg smerter... Men hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg begynne å søke andre jobber? Jeg er ufaglært, så hva kan jeg jobbe med? Nå har nettopp søknadsfristen til høyskole gått ut, men vi har uansett ikke råd til at jeg (også) studerer. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at det er en stund siden du la inn innlegget.

I din situasjon så hadde jeg søkt på arbeidsavklaringspenger. Da får du mulighet til å prøve ut arbeidsevnen din i forhold til ulike typer arbeid samt omskolering til et yrke du kan klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg først og fremst en jobb som ikke krever altfor høy utdannelse.

For to år siden begynte jeg å jobbe som hjemmehjelp. Etter bare et halvt år begynte jeg å få smerter i fingerleddene, håndleddet og oppover mot den ene skulderen. Jeg var hos lege to ganger, samt på røntgen og ultralyd. Blodprøve hos legen + røntgen viste ingenting. Ultralyden viste litt for mye vann i leddene, spesielt håndleddet og skulderen.

Legen konkluderte med at jeg har artrose/slitasjegikt og ga meg Glucosamintabletter som jeg nå går fast på. Samtidig ba han meg ganske enkelt om å slutte i jobben.

Ved en tilfeldighet omtrent, fikk jeg byttet til hjemmesykepleien et halvt år senere, det er nå to mnd siden jeg byttet arbeid. Jeg trodde det skulle bli mye bedre for leddene mine og en periode nå har det vært nesten helt bra. Så hadde jeg to "hektiske uker" der jeg jobbet hhv fire og fem dager, og vips.. Smertene er veldig tilbake igjen. Jeg kan nesten ikke skrive med penn, hvert fall ikke mye, for det blir et grep som gjør vondt. Jeg er helt stiv i fingrene hver morgen når jeg våkner. Også er det generelt stivt og vondt gjennom dagen.

Jeg hadde planer om å først ta helsefagarbeider og deretter muligens sykepleier, men det faller litt bort nå føler jeg. Ganske uklokt å utdanne seg til noe som gir meg smerter... Men hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg begynne å søke andre jobber? Jeg er ufaglært, så hva kan jeg jobbe med? Nå har nettopp søknadsfristen til høyskole gått ut, men vi har uansett ikke råd til at jeg (også) studerer. Hva skal jeg gjøre?

Min erfaring er at smertene kommer uavhengi av jobb. Har en belastene jobb selv,men betennelsene setter i gang gjerne når jeg har ferie.

Nå finnes det mye medisiner du kan få. Be om time til spesialist. Det ligger en film på nett, der ser du pasienter som er sengeliggende pga betennelser,får en sprøyte og kan fly i fjellet neste dag.

Mine bet. kommer over natten. Smerter som ikke er til å holde ut. Jeg er best når jeg er i min jobb. En jobb jeg får røret meg mye,går mye,løfter tungt osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Ser denne tråden er gammel, men jeg lurer på hvordan det går med deg i dag, TS? 

Anonymkode: 225fe...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Leddgikt og artrose/slitasjegikt er IKKE det samme.. 

Anonymkode: 71bcd...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...