Gå til innhold

MGP 2014


Gjest tsejG

Anbefalte innlegg

Gjest tsejG

Ja, så har vi atter en gang fått stemt frem en kandidat til årets finale i Eurovision Song Contest.

Et bidrag som etter mitt syn kan fungere på sett og vis, eller kanskje ikke?

Jeg synes i grunnen hele dette sirkuset forlengst har utspilt sin rolle, da det fra å for mange år siden være et godt konsept med velkomponerte og velarrangerte låter, sunget av skolerte/talentfulle vokalister og spilt av dyktige menneskehender (musikere faktisk), til nå i 99 % av bidragene å bære preg av noe man har snekra sammen ved hjelp av diverse crapmusikk-program på sin egen PC.

Hele greia synes jeg går mer og mer i retning av en ungdomskonkurranse der det gjelder å levere datagenerert komp ala utslitte gufs fra house og rave-kulturen på 90-tallet, og en ung sexy Beyonce-wannabe som heller burde holdt seg til å mjaue på nachspiel noen år til.

Hva tror dere, er MGP noe vi kommer til å fortsette med i all framtid, eller dør det ut pga at folk går drittlei av den stadig dårligere kvaliteten?

(denne er først og fremst retta til den voksne delen av brukerne her, men for all del, det er bare å svare om du er 10 eller 100)

Endret av tsejG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tsejG

Jøss, er det virkelig ingen som har noen meninger om MGP?

Jaja, det må vel da bety at hele greia er blitt så dårlig kvalitetsmessig at folk ikke bryr seg lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Joda har meninger jeg. Nå er det en låtskriverkonkurranse og de vil vel fremme nye og ukjente låtskrivere?

Bidragene er sjeldent bra. For det meste egentlig helt elendig. Men hva gjør vel det? Det er ikke musikken som gjør at dette er så populært. Det er jo alt av glam, glitter og fjant. Et skikkelig sirkus.

Jeg digger å se finalen. Det er jo så mye rart. Det er jo rene karnevalet og de finner jo de merkeligste skikkelser, for å fremføre de mindre bra låtene. Moro. Ikke vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Joda har meninger jeg. Nå er det en låtskriverkonkurranse og de vil vel fremme nye og ukjente låtskrivere?

Bidragene er sjeldent bra. For det meste egentlig helt elendig. Men hva gjør vel det? Det er ikke musikken som gjør at dette er så populært. Det er jo alt av glam, glitter og fjant. Et skikkelig sirkus.

Jeg digger å se finalen. Det er jo så mye rart. Det er jo rene karnevalet og de finner jo de merkeligste skikkelser, for å fremføre de mindre bra låtene. Moro. Ikke vakkert.

Slik du fremstiller det (og som jeg også er helt enig i) var det en gang i tiden en låtskriver/melodi-konkurranse. For når dette som du skriver nå kun dreier seg om glitter, glam og fjant er jo da hele greia blitt så useriøst og overfladisk at musikken er kommet helt bakerst i rekka.

Tragisk synes jeg, at glam og utseende har tatt helt over ifht musikalske kvaliteter. Samtidig føyer det seg jo inn i utviklinga, der låter/sanger snart er redusert til noe alle og enhver med litt innsikt i data lett smører sammen på laptop`en, eller smart-telefonen.

Som et apropos til nettopp dèt, - så akkurat på FBI nå at russen kjøper sine egne russelåter i år, i det aktuelle tilfellet for den nette sum av kr. 70 000.-, levert og "komponert" av to unge broilere med en skarve mikrofon og en datamaskin.. Tror jaggu jeg får lempe ut mine instrumenter og heller satse på datakomponering, er tydeligvis der det er penger å hente!

Jeg sier bare, hva gikk galt med et godt sangtalent, gitar, bass, keyboard og trommer, pluss gode evner i tekstskriving, harmonisering og komp-arr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er helt sant det du skriver der. Musikk er enkelt å lage, og veldig enkelt å distribuere. Ergo er det ikke de samme kvaliteten å finne der ute. Det er vel derfor MGP også har blitt et sirkus.

Ingen god låtskriver, eller musikker, ville solgt sjela si til MGP heller. Heldigvis.

God musikk er heldigvis ikke død. Man må bare vite hvor den finnes. Det er så enormt mye bra der ute, om man bare kan se forbi dårlig dubstep og datakomping.

Har vært på flere "strømløse" konserter i det siste, og det er bare helt herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dritt ja. Men så er det like underholdene og gøy hvert år, så følger med.

Er mer for underholdningens skyld enn musikken for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tsejG

Det er mye dritt ja. Men så er det like underholdene og gøy hvert år, så følger med.

Er mer for underholdningens skyld enn musikken for å si det sånn.

Og den dritten resulterer for min del i at underholdningen havner helt i skyggen. Jeg blir irritert av de datakomponerte schtøgge låtene, og da hjelper det lite hvor mye glam, glitter og fjas artistene prøver å kompensere for sine dårlige musikalske evner med.

Men men, man velger jo såklart selv om man vil se det eller ikke, og som Belle Gunnes skriver finnes det heldigvis andre steder å henvende seg for å finne god musikk, takk og lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Men men, man velger jo såklart selv om man vil se det eller ikke, og som Belle Gunnes skriver finnes det heldigvis andre steder å henvende seg for å finne god musikk, takk og lov...

Jeg er på mange konserter og da gjerne på de mindre scenene. Her får jeg stilt alle mine musikkalske behov. Balsam for ørene.

Og jeg ser vel egentlig ikke på MGP som en musikkonkurranse. Jeg hører jo knapt låtene. Men MGP for meg er show og sirkus og alltid like gøy å se på. Som regel så har vi hatt MGP-fester og med litt (ehh mye) bobler innabords, så blir det mer kakling enn musikklytting. Men vi ser på i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg hørt gjennom alle melodiene én gang, og foreløpig står Sveits og Sverige øverst hos meg. Norges er ikke dårlig, men Sveits sin synes jeg fenger skikkelig :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Ja dere får kose dere, jeg tror jeg står over, hehe...

Akkurat nå snurrer Steely Dan i min CD-spiller, der er det definitivt ikke mye glam, glitter og fjas. Og jaggu spiller de på ekte instrumenter også, ikke noe computericed crap der i gården :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja dere får kose dere, jeg tror jeg står over, hehe...

Akkurat nå snurrer Steely Dan i min CD-spiller, der er det definitivt ikke mye glam, glitter og fjas. Og jaggu spiller de på ekte instrumenter også, ikke noe computericed crap der i gården :laugh:

Jeg foretrekker god musikk ;) Men det betyr ikke at jeg ikke klarer å multitaske litt. Alltid gøy med enkel underholdning ved siden av all den gode musikken jeg hører på. Men kjøper ikke akkurat CD'n til MGP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jg bare hørt små snutter av alle sangene, men må si at det er veldig kjedelige sanger i år... Dprlig er det alltid,men pleier alltid å være et par sanger som er litt morsomme. I år høres alt treigt og kjedelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske sangen var altfor treig for MGP. I utgangspunktet en grei sang men jeg tror vi havner langt nedi gjørma med den der znork-sangen. Med mindre det plutselig har blitt veldig in med dype ballader i år da.



Anonymous poster hash: b32ce...777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ser ut som at det er en del ballader i år, så Norge forsvinner sikkert i mengden. Sverige sin ballade kommer sikkert til å få en del poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er gøy når Norge vinner, men så innser jeg at fotballmesterskap på NRK ryker. Håper derfor ikke på noen seier i år. Tredjeplass er fin.

Ganske ålreit sang til å være MGP. Ikke noe jeg ville lagt særlig merke til utenfor, men dårlig er den ikke.



Anonymous poster hash: 8612d...ce3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å gjøre det like dårlig som Haba Haba.

Anonymous poster hash: 75b21...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...