Gå til innhold

Historiske romaner fra Oslo-området


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste de første 15 bøkene i Sønnavind-serien og ble veldig interessert i å lese mer historisk fra Oslo-området. Både serier og enkeltstående romaner. Helst Tidsperioden 1700-1980.

Anonym poster: 41b299e6e36b281990010940f7ec7cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inggolf

Den jeg automatisk tenkte på med en eneste gang var sult av Knut Hamsun.

Kristianiabohemen av Hans Jæger?

Jeg vil gjerne anbefale diktsamlingen "digte" av Obstfelder og!

Innholdet i diktene er veldig lærerrike fordi de gjenspeiler veldig godt hvordan utviklingen var på den tiden.

Jeg mener å huske at denne diktsamlingen ble gitt ut like før århundreskiftet 1900 og det var da det ble fler og fler som flyttet til byen, som resulterte i fremmedfølelse, uro og forvirring. Måten diktene i denne diktsamlingen på er ofte preget av uro og forvirring og temaene er stort sett fremmedfølelse og oppriving av gamle, trygge tradisjoner. Min personlige favoritt er den klassiske "jeg ser" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NerdMedSverd

Den jeg automatisk tenkte på med en eneste gang var sult av Knut Hamsun.

Samme her, topp bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg automatisk tenkte på med en eneste gang var sult av Knut Hamsun.

Samme her, topp bok.

Samme her!

Anonym poster: b590917df53687defde0f62d637f95fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Samme her, topp bok.

Samme her!

Anonym poster: b590917df53687defde0f62d637f95fb

Ja, jeg ble veldig positivt overrasket over den!

Første gang jeg leste den så likte jeg den, men andre gang jeg leste den så hadde jeg en del mer kunnskap om samfunnsutviklingen og tidsepoken generelt, og da ble den plutselig enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo ofte sånn at historiske romaner ofte skildrer begivenheter i lys av en historisk kontekst. Vil ikke si at Sult er en historisk roman.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Nå er det jo ofte sånn at historiske romaner ofte skildrer begivenheter i lys av en historisk kontekst. Vil ikke si at Sult er en historisk roman.

ja, det har du jo for så vet rett i, men jeg tenkte at Sult forteller mye om den norske historiske utviklingen og hvordan samfunnet var på den tiden, og i en historisk roman blir en historisk periode karakterisert i lyset av den tiden forfatteren lever i og det synes jeg kommer godt frem i Sult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det har du jo for så vet rett i, men jeg tenkte at Sult forteller mye om den norske historiske utviklingen og hvordan samfunnet var på den tiden, og i en historisk roman blir en historisk periode karakterisert i lyset av den tiden forfatteren lever i og det synes jeg kommer godt frem i Sult :)

Egentlig synes jeg ikke at den gjør det, for den er i veldig stor grad vendt innover mot hovedpersonens tanker istedenfor omgivelsene. Det er klart at disse reflekterer samfunnet rundt ham, men jeg føler at det ikke er nok til å kunne omtale det som en historisk roman. I så fall finnes det ikke romaner som ikke er historiske romaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Alt av Oscar Bråten, og Ragnhild Jølsen har også skrive nokre fantastiske bøker frå Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Egentlig synes jeg ikke at den gjør det, for den er i veldig stor grad vendt innover mot hovedpersonens tanker istedenfor omgivelsene. Det er klart at disse reflekterer samfunnet rundt ham, men jeg føler at det ikke er nok til å kunne omtale det som en historisk roman. I så fall finnes det ikke romaner som ikke er historiske romaner.

ja, jeg ser den, men verdt å lese er den uansett :5:

kanskje det blir mer riktig å si at den er en samtidsroman da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av Oscar Bråten, og Ragnhild Jølsen har også skrive nokre fantastiske bøker frå Oslo-området.

Åh, Oscar Bråten glemte jeg helt av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Blodpenger av Tore Aurstad og Carina Westberg

Edderkoppen og Stormlaget av Emberland og Rougthvedt

Lahlums krimbøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lahlums krimbøker har handling fra slutten av sekstitallet og utover :P

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene om Elsi Lund av Bjørg Vik! Fantastiske skildringer av Oslo.

Små nøkler, store rom, Poplene på St.hanshaugen og Elsi Lund.



Anonymous poster hash: be6cd...ab0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamsuns Sult. Definitivt!

Sult er jo delvis biografisk skildring av livet i hovedstaden på slutten av 1800-tallet. Jeg syntes det var interessant å lese hvor hardt virkelig livet kunne være på den tiden. En skikkelig rennestein. Hvor mennesker som havnet utenfor fikk liten hjelp fra det offentlige (i motsetning til i dag).

Også interessant å få et innblikk i den blomstrende prostitusjonen på denne tiden. Med egne gater fulle av bordeller. Hvor bl.a. bordellene på Vika hadde "top-notch" prostituerte, mens bordellene på Vaterland bestod av slitne prostituerte for de fattige. Faktisk så ble offentlig prostitusjon slutt så sent som i 1888 i hovedstaden.

Hvis dere blar i slektsbøker fra hovedstaden på denne tiden og finner jenter med tittel "tjenestepike", så er det stor sannsynlighet at denne jenta kunne ha en ganske så trist skjebne bak seg.

Det kvinneyrket som særlig de prostituerte ble rekruttert fra, var tjenestepikene, som hadde håpløse arbeidsforhold og luselønn.

Så den prostitusjonen du ser i Oslo i dag er bare peanuts sammenlignet hva det en gang var.



Anonymous poster hash: f7c09...523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lahlums krimbøker har handling fra slutten av sekstitallet og utover :P

Ja? "Helst tidsperioden 1700-1980" står det i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nyere de da, men Halvbroren og Beatles har jo Oslo-tilknytning. Ambjørnsen har også noen, men de er det så lenge siden jeg har lest. Hvite Niggere kanskje?

Veldig enig i Bjørg Viks bøker. De er kanskje mer rettet mot ungdom, men de skildrer godt oppvekst i Oslo. Mener også at Tove Nilsen har skrevet lignende bøker. Og i tillegg har du Johan Borgens Lillelord.

L

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...