Gå til innhold

"Overspenning", TV. Hva kan det bety?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TVen virket helt død da jeg slo den på for en stund siden. Tok den med til butikken den ble kjøpt, den ble sendt inn til sjekk. Problemet skulle fikses gratis om det gikk på garantien.

Men så fikk jeg høre at det var "overspenning" som var problemet, og da må jeg ut med nesten 2000 kr selv. "F.eks. pga. lynnedslag" sa den butikkansatte.

Senere kom jeg til å tenke på at det helt sikkert ikke har vært lynnedslag her.

Hva annet kan føre til overspenning, sånn plutselig? Synes det høres veldig rart ut..



Anonymous poster hash: 5551b...32b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overspenning forekommer først og fremst i form av lynnedslag, men kan også forekomme om din nett leverandør sender ut for høy spenning.

Sist nevnte skjer svært sjeldent, men om dette kan dokumenteres så kan du ringe din strømleverandør. Din strømleverandør skal nemlig dekke dette om de har gjort en feil.

Er ikke så veldig lenge siden at dette hendte i Telemark.

http://www.nrk.no/telemark/for-hoy-spenning-til-1150-hustander-1.11862788

Noe som kan være lurt å er måle hva som faktisk er i stikkontakten(e) din nå. Om du måler 240V+ ville jeg ringt til elverk med engang. Er ikke all elektronikk som tåler dette lenge.

Det kan også være andre ting som kan ha forårsaket dette, men det er så lite sannsynlig at trenger å nevne dette.

Endret av Electron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...