Gå til innhold

Hvilken farge kan passe på kjøkkenet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå skal vi endelig male kjøkkenet. Det er nå rødt, men dette er vi lei av. Vi vil ha en lys farge. Kjøkkeninredningen er av furu, så det må passe til dette. Spisebordet er også furu. Kan caffe latte passe? Noen andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at furu er såpass blasst i treverket, ville jeg faktisk anbefale noe med litt mer farge i en de lyse fargene som regerer, latte, eggehvit, bla bla. Ofte kan selve kjøkkeninnredningen ¨drukne¨ litt i veggen, og bli litt kjedelig... Men det er min mening da!

En svak svak grønn, gjerne litt syrlig, synes jeg er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lysegrønn eller lysegult ville jeg tatt! Gult øker apetitten!

Jeg synes gult fort kan bli litt blass til furu, igjen.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gult fort kan bli litt blass til furu, igjen.... :sjenert:

Ja. Gult og furu er definitivt no-no. Men syntes ikke kaffe latte hørtes så verst ut jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Caffe latte" kan sikkert være fint til furu det... :)

Det som nesten er viktigst, synes jeg, er at du passer på at det blir en fin helhet - at lister, gardiner, tilbehør osv. matcher det fargeskjemaet som du til slutt velger. Det er lurt å bestemme seg for et fargeskema og holde seg til det.

La veggfargen også gå igjen i detaljer du har på kjøkkenet ditt. Kanskje du har noe fargerikt der allerede, som f. eks et maleri? Eller noe som du vet du ikke vil kvitte deg med. Ofte kan nettopp slikt være en fin ting å ta utgangspunkt i. Velg en farge du liker derfra, som du tror kan passe godt overens med furu og mal veggen i den...

Skal du f. eks ha "Caffe latte" til furu tror jeg nok det vil være fint å ta inn en kontrastfarge. Det kan også ofte være en god ide å "stramme" litt opp ved å f. eks male hvite lister, hvit dør, og gjerne svarte stoler, og kanskje ha litt brede svarte rammer på veggene med fine bilder i - det tror jeg kan bli veldig fint!!

Husk også å tenke på hvilket gulv du har, og ta hensyn til det - Og ikke minst belysningen... Jeg synes generelt at god lyssetting kan gjøre underverker for de fleste farger! :)

Jeg hadde i flere år en litt okergul/oransjeaktig farge som jeg hadde lasert med bomullskluter over en ganske svak beige/gul, slik at mønsteret ikke ble særlig synelig utover at det virket ganske rustikt, det ble mye farge og glød.

Jeg hadde et furubord med svarte stoler til, i det rommet, og det passet faktisk utrolig bra! (Skulle ikke trodd det på forhånd) Det var også veldig fint å kombinere med f. eks litt dyp røde puter...

Jeg stortrivdes virkelig med den fargen, og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å male den igjen en vakker dag! :)

Nå har jeg en forholdsvis lys beige-sand-litt ferskenaktig farge både på kjøkken, i halve gangen, stue og kontor... tror den kunne gått fint til furu også... "Nora" heter den, fra Jotun.

Blått er jo ellers en tradisjonell og "trygg" kjøkkenfarge som kan passe fint til furu... Men, hvis du velger blått så pass at den ikke blir for mørk eller skarp, eller rett og slett for "mye" blått - det må være en blåtone som gir noe til furumøblene...

Hva med denne lyse, grå/blå fargen da?

Har du vurdert å male eller lasere selve kjøkkeninnredningen? Det kan jo også være ganske fint...

Lyst og fint...

Her kan du prøve Jotuns fargevelger! Har ikke prøvd den selv, men hvis du har bilder av kjøkkenet ditt kan du laste dem opp og prøve ut forskjellige farger der! Forhåpentligvis fungerer det! ;) Det er også en del "ferdige" kjøkken du kan velge mellom, og fargesette dem... NB! Husk at skjermfarge og virkelig farge ofte er ganske så forskjellig! :)

Lykke til med oppussingen! :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...