Gå til innhold

Bærumsbunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ønsket meg bunad, men "problemet" er at jeg er fra Bærum, og at jeg ikke synes bunaden derfra er spesielt fin.

Jeg kan velge noen andre også, men da er det fra steder jeg ikke har like sterk tilknytning til (besteforeldre er fra andre steder).

Så jeg lurer egentlig på hva dere synes om denne bunaden?:

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2003/05/19/mona4.jpg

http://baerumhusflid.no/wp-content/uploads/2010/03/bunadkvinne-dobbelt.jpg

Eller bør jeg bare velge bunad fra der besteforeldrene mine er fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes den var fin. På det første bildet så den litt kjedelig ut, men på det andre ser man mye bedre detaljene, og jeg synes den hadde passe mengder med sølv. :) Er sterk tilhenger av å ha bunad fra der man selv kommer fra, evt. fra et "slekts-sted". Jeg vurderte feks. nordlandsbunaden siden hele slekta på mamma sin side er derifra, mens jeg selv og pappas lille slekt er fra trødelag. Det ble til slutt trønderbunad likevel, selv om jeg synes nordlandsbunaden er finere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut bunader som er knyttet opp mot fars- og morsslekta. Se om du finner en du liker. Jeg bor på Østlandet, men kommer sannsynligvis til å velge nordlandsbunad for der kommer slekta mi fra. Alternativet er Vestlandet. Har bare ikke funnet ut hvilken bunad som hører til slektsstedet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

I tillegg til geografisk tilknytning synes jeg det er viktig å velge en bunad som man både synes er pen, og som har et snitt som passer bæreren. Det er tross alt et antrekk som man skal leve med i mange år, og som koster svært mye.

Jeg vurderer selv å skaffe meg bunad, og kommer fra et sted med flere bunader å velge mellom. Antakeligvis kommer jeg ikke til å velge noen av de "lokale" bunadene. Derimot kommer jeg til å velge bunad fra min bestemors hjemtrakter, noe de fleste kvinner i slekten har valgt (uavhengig av bosted).

Siden du spør hva vi synes om bærumsbunaden: helt grei, men ikke mer enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har lenge ønsket meg bunad, men "problemet" er at jeg er fra Bærum, og at jeg ikke synes bunaden derfra er spesielt fin.

Jeg kan velge noen andre også, men da er det fra steder jeg ikke har like sterk tilknytning til (besteforeldre er fra andre steder).

Så jeg lurer egentlig på hva dere synes om denne bunaden?:

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2003/05/19/mona4.jpg

http://baerumhusflid.no/wp-content/uploads/2010/03/bunadkvinne-dobbelt.jpg

Eller bør jeg bare velge bunad fra der besteforeldrene mine er fra?

fiiin.

Men hvor er besteforeldrene dine fra og hvordan ser den bunaden ut?

Jeg syns du skal velge den du helst vil ha selv jeg. Og om du selv synes bærumsbunaden er stygg så syns jeg det blir feil å velge den, for du vil vel ha en bunad du føler deg fin i? Hvis ikke vil du jo aldri bruke den.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

bærumsbunaden er svært lite fin altså!

jeg synes det er viktig å tenke på at stedet man velger bunad fra, har en betydning for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut bunader som er knyttet opp mot fars- og morsslekta. Se om du finner en du liker. Jeg bor på Østlandet, men kommer sannsynligvis til å velge nordlandsbunad for der kommer slekta mi fra. Alternativet er Vestlandet. Har bare ikke funnet ut hvilken bunad som hører til slektsstedet mitt.

Slekter du til Sogn så må du velge Sognebunaden. Det er den nydligste bunaden :rodmer: :rodmer:

(Jeg kommer ikke fra Sogn og har ikke Sognebunad altså, så jeg er ikke partisk ;) )

Sognebunad: Min lenke

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bunad ut i fra hvilken jeg likte best, så hadde det seg tilfeldigvis sånn å gjøre at bestefaren min var der i fra. Jeg synes det er kult å velge bunad ut i fra hvor man kommer i fra, men når man skal bruke så mange penger på et plagg synes jeg at det er viktig at den er pen. Anbefaler deg øst Telemark bunaden, er den jeg har :) Elsker den, men det er veldig mange i fra Oslotraktene som mener det samme og har lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at den var noe fin...

Forøvrig trodde jeg en Bærumsbunad såg slik ut: Dame og Herre

Jeg er fra et område i nærheten av der ts er fra, og du kan tro vi har hørt disse vitsene før... Tro det eller ei, men det fins faktisk vanlige, ålreite mennesker fra Bærum også. Tine Valle er for øvrig ikke fra Bærum og hun er heller ikke noe godt eksempel på en klassisk Bærum-stereotypi.

Til ts: Jeg syns bunaden er fin, jeg. :) Vestlandsbunadene er kanskje mer storslåtte, men jeg syns de typiske østlandsbunadene er fine også, bare på en annen måte (og Bærumsbunaden er en typisk østlandsbunad i snittet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Huff, jeg liker ikke bærumsbunaden. Den er helt grei, men sammenlignet med de andre "ordentlige" bunadene blir den så kjedelig.

Den er forøvrig veldig god å gå med i forhold til de andre "tyngre" bunadene, hvis det har noe å si. Den er lettere og mindre stress å få på synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Slekter du til Sogn så må du velge Sognebunaden. Det er den nydligste bunaden :rodmer: :rodmer:

(Jeg kommer ikke fra Sogn og har ikke Sognebunad altså, så jeg er ikke partisk ;) )

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke grønt og rødt passer sammen, men den var ikke stygg nei. Mye finere enn min iallefall:) (men det skal ikke så mye til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Synes ikke grønt og rødt passer sammen, men den var ikke stygg nei. Mye finere enn min iallefall:) (men det skal ikke så mye til)

i følge fargeteori så skal rød og grønn passe veldig godt sammen, det gjør jo det i juletider :fnise:

men rødt og grønt på en bunad, det synes heller ikke jeg var en særlig bra kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke grønt og rødt passer sammen, men den var ikke stygg nei. Mye finere enn min iallefall:) (men det skal ikke så mye til)

Hva med rødt og lilla? Selbu-bunaden er virkelig ikke lekker...

Bilde 1

Bilde 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hva med rødt og lilla? Selbu-bunaden er virkelig ikke lekker...

oiii...nej, så absolutt ikke! det tror jeg må være den fæleste bunaden jeg har sett i dette langstrakte landet! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for overveldende mange tilbakemeldinger! :) Synes det er hyggelig at noen liker den også.

Sognebunaden er fantastisk, men dessverre har jeg ikke slekt derfra. Ikke sikker på hvordan Øst-Telemarkbunaden er, men jeg har i alle fall slekt fra Ulefoss, men tror det er i vest? Synes likevel det blir litt feil, jeg har aldri besøkt plassen liksom.

Kan også ha Lundebydrakt, men synes det er litt kjedelig at den gjelder både for Oppland og Hedmark. Ellers har jeg slekt fra Flekkefjord og Stavanger, men jeg vet ikke hvilke som hører til der.

Vanskelig valg når det er snakk om så mange penger!

Ble ellers litt glad for at det finnes en bunad som er styggere enn min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg syns heller ikke at den var noe fin...

Forøvrig trodde jeg en Bærumsbunad såg slik ut

Beklager, men du har nok tatt feil av Bærum og Drammen, Groruddalen, Jessheim og Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...