Gå til innhold

Anoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest litt om anoreksi, og det står at hvis man har anoreksi sulter man seg selv og er svært undervektig med en veldig lav BMI. Men er det et krav for å ha anoreksi? Eller kan man ha denne sykdommen selv om man er normalvektig? 



Anonymous poster hash: 05e62...8eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og når det snakkes om å sulte seg selv. Hva vil dette si? Er 1000 kalorier om dagen å sulte seg selv? Eller er det 500? 



Anonymous poster hash: 05e62...8eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kommer til å bli stengt ts. Kontakt enten lege,helsesøster eller iks for å få svar på dine spørsmål.



Anonymous poster hash: 03385...495
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Jeg har lest litt om anoreksi, og det står at hvis man har anoreksi sulter man seg selv og er svært undervektig med en veldig lav BMI. Men er det et krav for å ha anoreksi? Eller kan man ha denne sykdommen selv om man er normalvektig? 

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

 

Ja, det kan man. 

Anonymous poster hash: 84fc7...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne tråden kommer til å bli stengt ts. Kontakt enten lege,helsesøster eller iks for å få svar på dine spørsmål.

Anonymous poster hash: 03385...495

 

 

Jeg spør bare av nysgjerrighet ? 

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg spør bare av nysgjerrighet ? 

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

 

Forstår det ts,men kg har fått for seg at spisefortyrrelser er et tema man ikke skal snakke om.Dessverre,men sant :(

Anonymous poster hash: 03385...495

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Forstår det ts,men kg har fått for seg at spisefortyrrelser er et tema man ikke skal snakke om.Dessverre,men sant :(

Anonymous poster hash: 03385...495

 

 

Akkurat det jeg spør etter her er jo lurt å vite. Fordi veldig mange som har anoreksi ikke vet at de har det. og sånn som det står på nettet fremstiller de sykdommen som at man MÅ spise ekstremt lite, ha en ekstremt lav BMI og at man ser på seg selv som smellfeit, selv om man bare er skinn og bein. Hvis man kan ha anoreksi selv om man tenker "Bare 2 kg til, så er jeg fornøyd", men etter de to kg, tenker man det samme, og igjen og igjen. Da er det ikke lett å vite man har anoreksi når det fremstilles sånn som det gjør på ulike nettsider. 

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen anoreksi og jeg spiser masse, er bare fanatisk mtp kalorier så velger kun mager mat. I tillegg har jeg gått ned 15% av kroppsvekten min på litt under ett halvt år eller noe. Så anoreksi er ikke synonymt med å sulte seg, nei. Men man er besatt av å gå ned/ikke opp i vekt.

Anonymous poster hash: 29215...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat det jeg spør etter her er jo lurt å vite. Fordi veldig mange som har anoreksi ikke vet at de har det. og sånn som det står på nettet fremstiller de sykdommen som at man MÅ spise ekstremt lite, ha en ekstremt lav BMI og at man ser på seg selv som smellfeit, selv om man bare er skinn og bein. Hvis man kan ha anoreksi selv om man tenker "Bare 2 kg til, så er jeg fornøyd", men etter de to kg, tenker man det samme, og igjen og igjen. Da er det ikke lett å vite man har anoreksi når det fremstilles sånn som det gjør på ulike nettsider. 

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

 

Jeg er helt enig ts,men kg har fortsatt sine syke regler.Så fort ordet spisefrostyrrelser blir nevnt skal tråden stenges.

Anonymous poster hash: 03385...495

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen anoreksi og jeg spiser masse, er bare fanatisk mtp kalorier så velger kun mager mat. I tillegg har jeg gått ned 15% av kroppsvekten min på litt under ett halvt år eller noe. Så anoreksi er ikke synonymt med å sulte seg, nei. Men man er besatt av å gå ned/ikke opp i vekt.

Anonymous poster hash: 29215...359

 

okai, takk for svar! Det var behjelpelig. Trist å høre du har fått diagnosen. God bedring! Håper alt blir bra med deg

Anonymous poster hash: 05e62...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I legenes definisjon av spiseforstyrrelser tror jeg man må ha en bmi på under 17,5? Samt at de sikkert ser på matinntaket og treningsnivået.

Har selv spiseforstyrrelser, og da jeg for noen år siden var i kontakt med lege, følte jeg meg egentlig bare dårlig behandlet. Jeg kom inn, de bare veide meg, og gav meg så diagnosen anoreksia, nesten uten å i det heletatt hadde snakket med meg.

 

Jeg mener at spiseforstyrrelser ligger i hodet, og er når du har et unormalt/anstrengt forhold til mat, som går utover hverdagen. Er sikkert mange med høyere bmi som også sliter med et forstyrret forhold til mat, og også trenger hjelp. Derfor er legenes definisjon utrolig teit..

 

 

En annen ting som dere har nevnt her oppe, med det at trådene om spiseforstyrrelser blir stengt, synes jeg også er dumt. Spiseforstyrrelser må da være lov å snakke om og diskutere på lik linje med andre sykdommer? Blir selv irritert når jeg ser tråder, uten å ha noe "farlig" innhold, bli stengt bare fordi det står ordet anoreksi eller bulimi. For meg hadde det vært greit å kunne snakket med andre med egne erfaringer (kanskje folk som har kommet seg ut av det), i stedet for å skulle ringe den jævla telefonen dere skriver opp her. Jeg kunne ha forstått det om dere stengte tråder hvor folk motiverte hverandre til spiseforstyrrelser, og skrev opp ekstreme mat og treningsplaner. Men generell debatt om spiseforstyrrelser - NEI - det forstår jeg ikke at dere stenger. Vi er mennesker vi og, og har også behov for å få snakket ut om problemene våre, som for eksempel en person med depresjon får skrive om her inne.

:sur:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen ting som dere har nevnt her oppe, med det at trådene om spiseforstyrrelser blir stengt, synes jeg også er dumt. Spiseforstyrrelser må da være lov å snakke om og diskutere på lik linje med andre sykdommer? Blir selv irritert når jeg ser tråder, uten å ha noe "farlig" innhold, bli stengt bare fordi det står ordet anoreksi eller bulimi. For meg hadde det vært greit å kunne snakket med andre med egne erfaringer (kanskje folk som har kommet seg ut av det), i stedet for å skulle ringe den jævla telefonen dere skriver opp her. Jeg kunne ha forstått det om dere stengte tråder hvor folk motiverte hverandre til spiseforstyrrelser, og skrev opp ekstreme mat og treningsplaner. Men generell debatt om spiseforstyrrelser - NEI - det forstår jeg ikke at dere stenger. Vi er mennesker vi og, og har også behov for å få snakket ut om problemene våre, som for eksempel en person med depresjon får skrive om her inne.

:sur:

 

Enig, jeg synes dette også er rart.

MEN, overvektige kan man diskutere og mobbe så mye man vil. Overspisning er også en SF. Og en ikke så overraskende bivirkning er da at man legger på seg.

De stenger tråder om anoreksi og bulimi pga at dette kan trigge dem som har det.

Vel, det trigger like mye når overvektige blir mobbet og så mye stygt man sier om overvektige her inne. Det trigger meg til å ikke ville bevege meg ute og ønske jeg ikke fantes lenger. Men det er jo ikke så farlig, for jeg er jo feit.  Det er ikke så farlig med oss feite. Det er jo bare godt å bli kvitt oss uansett...

 

 

Sorry for avsporing, bare noe jeg har tenkt på en stund og ville bare få det ut en plass.

Anonymous poster hash: 51be3...15c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig, jeg synes dette også er rart.

MEN, overvektige kan man diskutere og mobbe så mye man vil. Overspisning er også en SF. Og en ikke så overraskende bivirkning er da at man legger på seg.

De stenger tråder om anoreksi og bulimi pga at dette kan trigge dem som har det.

Vel, det trigger like mye når overvektige blir mobbet og så mye stygt man sier om overvektige her inne. Det trigger meg til å ikke ville bevege meg ute og ønske jeg ikke fantes lenger. Men det er jo ikke så farlig, for jeg er jo feit.  Det er ikke så farlig med oss feite. Det er jo bare godt å bli kvitt oss uansett...

 

 

Sorry for avsporing, bare noe jeg har tenkt på en stund og ville bare få det ut en plass.

Anonymous poster hash: 51be3...15c

 

 

Kg er rett og slett med å å bygge opp tabuer og ikke bryte ned!

Anonymous poster hash: 03385...495

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er litt rart å ikke lov til å diskutere det hender jo at man har behov for å lese andres erfaringer for å få lyst til å bli bedre.

Anonymous poster hash: 585c5...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man.

Anonymous poster hash: 84fc7...352

Nei, en person som lider av anoreksi er ikke normalvektig.

Hele sykdommen er jo psykisk, gir et svært forstyrret selvbilde og medfører ekstrem spisevegring. En person som har denne lidelsen vil ikke klare å holde seg normalvektig, da man stadig går minus i kaloriinntak.

Anonymous poster hash: df227...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en person som lider av anoreksi er ikke normalvektig.

Hele sykdommen er jo psykisk, gir et svært forstyrret selvbilde og medfører ekstrem spisevegring. En person som har denne lidelsen vil ikke klare å holde seg normalvektig, da man stadig går minus i kaloriinntak.

Anonymous poster hash: df227...de4

Jo, man kan det. Hilsen en som er diagnostisert med atypisk anoreksi og bmi mellom 18 og 19. Jeg går til en spesialenhet for spiseforstyrrelser 😉

Anonymous poster hash: 9a4c5...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, en person som lider av anoreksi er ikke normalvektig.

Hele sykdommen er jo psykisk, gir et svært forstyrret selvbilde og medfører ekstrem spisevegring. En person som har denne lidelsen vil ikke klare å holde seg normalvektig, da man stadig går minus i kaloriinntak.

Anonymous poster hash: df227...de4

Pisspreik. Jeg lider selv av alvorlig anoreksi,og under flere innleggelser har jeg nådd normalvekt men jeg er da ikke frisk av den grunn.En spiseforstyrrelse sitter i hodet og ikke på vekta.

Anonymous poster hash: 03385...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I følge retningslinjene for behandling av alvorlige spiseforstyrrelser i spesialist helsetjenesten er et av kriteriene for å diagnostisere Anorexia Nervosa at kroppsvekten holdes minst 15% under forventet vekt (enten som følge av vekttap eller manglende vektøkning), eller at BMI er 17,5 eller mindre.

Dersom man er normalvektig eller noen andre sentrale kjennetegn for diagnosen uteblir,  men man likevel har et ganske typisk klinisk bilde får man diagnosen Atypisk anorexia nervosa



Anonymous poster hash: 54626...c99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er definisjonen på anorexia nervosa enkelt forklart, da uten å ta med atypiske varianter av sykdommen:

 

The first diagnostic criteria for anorexia nervosa were proposed by Gerald Russel. Russel emphasized (1) a behavioral disturbance, (2) a characteristic psychopathology, and (3) an endocrine disorder.

 

These criteria have evolved into the current DSM-IV Diagnostic criteria for Anorexia Nervosa:

A: Refusal to maintain body weight at or above a minimally normal weight for age and height (e.g. weight loss leading to maintenance of body weight less than 85% of that expected; or failure to make expected weight gain during period of growth, leading to body weight less than 85% of that expected).

 

B: Intense fear of gaining weight or becoming fat, even though underweight.

 

C: Disturbance in the way in which one's body weight or shape is experienced, undue influence of body weight or shape on self-evaluation, or denial of the seriousness of the current low body weight.

 

D: In postmenarcheal females, amenorrhea, i.e., the absence of at least three consecutive menstrual cycles. 

 

 

 



Anonymous poster hash: df227...de4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å skille mellom anoreksi og spiseforstyrrelser generelt, da. Man kan ha en spiseforstyrrelse selv om man ikke er undervektig. Det er vel sånn at 1-2 av 10 med spiseforstyrrelser har anoreksi, dvs de resterende 8-9 av 10 er normalvektige eller overvektige. Og selv ikke alle de med anoreksi er undervektige. Dersom vekta ikke er under 17.5 eller man fortsatt har mensen, så vil man, som noen allerede har nevnt, få diagnosen atypisk anoreksi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...