Gå til innhold

Hvorfor sliter så mange med sosial angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del tror jeg det er foreldrene mine sin skyld at jeg slet mye med sosial angst tidligere.

De var ikke onde eller fæle, men jeg var sjenert og de likte vel ikke å se at jeg hadde det ubehagelig, så de tok seg av alt jeg ikke likte og lot meg aldri ordne opp selv.

Som f.eks at jeg ikke likte å rekke opp hånda i klassen, på foreldremøter forsvarte mamma meg. Jeg ble aldri utfordret til å gå utenfor komfortsonen min, ikke før foreldrene mine skilte seg.

Da gikk jeg på en skikkelig smell og jeg utviklet større fobi for å gjøre skumle ting

 

Mange plusser til deg! Du sier det jeg har trodd i lang tid, at det å bli beskyttet for mye kan bidra til å utvikle sosial angst. Man må ofte presse seg selv litt eller mye i voksenlivet, og er man ikke vant til det fra man er liten, kan det nok resultere i angst.

 

Derfor tror jeg at det er riktig å presse barna LITT når det er noe som butter i mot. De må trene på å gjøre ting som ikke føles behagelig akkurat i øyeblikket. Det har barn måttet gjøre i alle tider, det er først nå at de har sluppet det, og det fører med seg f.eks sosial angst. Jeg mener ikke at barna skal gjøre alt selv, men å ta gradvis skritt mot det å bli voksen og klare seg selv er bra. Det innebærer jo også at barna må hanskes med det som føles ubehagelig der og da, men ikke mer enn de klarer.

 

Det er et foreldreansvar at barna blir selvstendige og fungerende voksne, og det innebærer også å lære barna å takle ubehagelige eller nye og ukjente situasjoner.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3c14c...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke. Jeg er født med det.



Anonymous poster hash: 7e02e...440
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes det er mange rare svar i denne tråden. Men det er sikkert flere grunner til at folk får angst også. Jeg tror jeg har en medfødt sårbarhet for angst, var sjenert og stille som liten rundt ukjente mennesker. Etter at jeg opplevde trakassering/mobbing (hvor går egentlig grensen) på VGS så fikk jeg sosial angst og har slitt med det siden. Midt oppi det hele har jeg visstnok utviklet prestasjonsangst også.

Barndommen min var veldig fin, men nok noe beskyttet. Motgang har jeg opplevd nok av og jeg fikk angst før jeg fikk kjæreste. Tror nok arv og miljø har noe å si for hvorfor folk utvikler angst, ikke bare det ene.

Anonymous poster hash: 8930f...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at folk kan oppleve angst veldig forskjellig og agere veldig forskjellig når angsten inntreffer. Noen greier ikke fungere overhodet i samfunnet mens andre har lettere angst som gjør at det bare er visse ting vedkommende ikke klarer å gjennomføre eller gjennomfører med stort indre ubehag.

Anonymous poster hash: 8930f...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange norske foreldre utforderer barna sine alt for lite når det kommer til å pushe komfortsonen.

Dette er ialefall grunnen til at mange normenn er sjenerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte veggen helt plutselig en dag for 2 år siden, som gjorde at jeg var mye mer inne, som førte til isolering og sosial angst ..

Anonymous poster hash: 14994...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er SINNSYKT mye. Har vært borti mange av de med "sosial angst". Vet bare om jenter, så ja, det er nok en mer jenter enn gutter.

 

De som jeg har møtt gjennom tidene som har diagnisert seg med sosial angst, har alltid vært samme type jente. Jente uten klesstil, eller med en mørk, ufullført klesstil. Gjerne med en knallfarget hårfarge som er fadet og med ettervekst. De er sjenerte (no way) og har musikk som hovedinteresse. De sier at de ikke bryr seg om kropp, sminke, jantelov, andres meninger og de gir seg ut for å være kule. Men egentlig har de lav selvtillitt for kroppen sin og bryr seg naturligvis om hva andre mener om dem.

 

Jeg har aldri møtt jenter som "tar vare" på utseendet sitt som har sosial angst. Med "tar vare på" tenker jeg på moteløver, de som sminker seg og de som ordner håret før de går ut av huset. Kanskje det skaper selvtilliten (jeg blir i hvert fall veldig selvsikker når jeg føler meg fin).

 

Men nå har jeg bare møtt jenter med sosial angst fra alderen 15 til 30 år fordi det så langt har vært de jeg har hengt med. Kanskje jeg observerer at de over 30 er annerledes når jeg begynner å henge med den aldersgruppa :)

Når det er sagt: Jeg synes at mange som er sjenerte bare kaller seg selv for en person med sosial angst. De skylder på det. Så tror de på det selv, og blir verre. Psykologien er enkel. Det skal ingenting til for å lure seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange plusser til deg! Du sier det jeg har trodd i lang tid, at det å bli beskyttet for mye kan bidra til å utvikle sosial angst. Man må ofte presse seg selv litt eller mye i voksenlivet, og er man ikke vant til det fra man er liten, kan det nok resultere i angst.

Derfor tror jeg at det er riktig å presse barna LITT når det er noe som butter i mot. De må trene på å gjøre ting som ikke føles behagelig akkurat i øyeblikket. Det har barn måttet gjøre i alle tider, det er først nå at de har sluppet det, og det fører med seg f.eks sosial angst. Jeg mener ikke at barna skal gjøre alt selv, men å ta gradvis skritt mot det å bli voksen og klare seg selv er bra. Det innebærer jo også at barna må hanskes med det som føles ubehagelig der og da, men ikke mer enn de klarer.

Det er et foreldreansvar at barna blir selvstendige og fungerende voksne, og det innebærer også å lære barna å takle ubehagelige eller nye og ukjente situasjoner.

Anonymous poster hash: 3c14c...b2c

Ja, jeg er nok enig. Men dette varierer vel i stor grad, mange har forskjellige historier og forskjellig bakgrunn for utviklingen av angst.

Når det er sagt kan det høres harmløst ut at foreldre beskytter barna sine, og det kan høres mindre alvorlig ut. Jeg opplevde aldri at foreldrene mine lot meg gå på snørra, for så å la meg finne en selvtillit i situasjonen. Hadde jeg opplevd en skandale (i mine øyne) ville gjerne moren min lage noe dramatisk ut av det hele, oppfordre meg til å gråte og ta meg i forsvar. Noe jeg i ettertid ser på som vranglæring, hun burde heller lært meg at det er lov å drite seg ut og at det er helt normalt, og samtidig vært en emosjonell støttespiller.

Den sosiale angsten utviklet seg ettersom jeg ble mobbet på vgs, og jeg isolerte meg mer og mer. Og foreldrene mine kunne jeg ikke snakke med, da det ville bli mer drama og kvalme.

Jeg fikk heldigvis hjelp, men det å komme seg ut av et tankemønster som har vært dominerende i mange år var en sinnsykt vanskelig oppgave. Det innebar så mye, alt fra å se i øya på folk til å se meg selv i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at dersom en frisk og psykisk stabil person opplever noe traumatisk i livet, kan en tendens til frykt bli overført til barnet?

 

Dersom flere menneske får barn på tross av angst, PSTD og andre psykiske vansker fordi vi har et bra økonomisk sikkerhetsnett som gjør det mulig, kan det spekuleres i om vi ville sett en økning av angst hos barn selv om de selv ikke har opplevd noe som skulle tilsi det. Angsten overføres, selv om barnet vokser opp i trygge omgivelser.

 

http://phenomena.nationalgeographic.com/2013/11/15/mice-inherit-the-fears-of-their-fathers/



Anonymous poster hash: fac4c...a54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er SINNSYKT mye. Har vært borti mange av de med "sosial angst". Vet bare om jenter, så ja, det er nok en mer jenter enn gutter.

 

De som jeg har møtt gjennom tidene som har diagnisert seg med sosial angst, har alltid vært samme type jente. Jente uten klesstil, eller med en mørk, ufullført klesstil. Gjerne med en knallfarget hårfarge som er fadet og med ettervekst. De er sjenerte (no way) og har musikk som hovedinteresse. De sier at de ikke bryr seg om kropp, sminke, jantelov, andres meninger og de gir seg ut for å være kule. Men egentlig har de lav selvtillitt for kroppen sin og bryr seg naturligvis om hva andre mener om dem.

 

Jeg har aldri møtt jenter som "tar vare" på utseendet sitt som har sosial angst. Med "tar vare på" tenker jeg på moteløver, de som sminker seg og de som ordner håret før de går ut av huset. Kanskje det skaper selvtilliten (jeg blir i hvert fall veldig selvsikker når jeg føler meg fin).

 

Dette går litt den andre veien også; man vil ikke bli sett og stikke seg ut når man har angst. Da vil man bare forsvinne i mengden. Pene kjoler og sminke vil da ha uønsket effekt.

 

Men sier de selv at de har lavt selvbilde når det gjelder kroppen? Eller er det en antagelse fra din side? Jeg hadde angst når jeg var yngre, men det var ikke pga kroppen. Jeg hadde veldig lavt selvbilde fordi jeg syntes jeg var dum, teit og sa mange tåpelige ting. Jeg tenkte jeg var en person som ingen likte eller ville være sammen med. Jeg kledde meg også nøytralt.

 

Er du også sikker på at det er angst de har? Eller er det en antagelse du baserer på hvordan de oppfører seg blant andre mennesker?

Anonymous poster hash: fac4c...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at dersom en frisk og psykisk stabil person opplever noe traumatisk i livet, kan en tendens til frykt bli overført til barnet? Dersom flere menneske får barn på tross av angst, PSTD og andre psykiske vansker fordi vi har et bra økonomisk sikkerhetsnett som gjør det mulig, kan det spekuleres i om vi ville sett en økning av angst hos barn selv om de selv ikke har opplevd noe som skulle tilsi det. Angsten overføres, selv om barnet vokser opp i trygge omgivelser. http://phenomena.nationalgeographic.com/2013/11/15/mice-inherit-the-fears-of-their-fathers/ Anonymous poster hash: fac4c...a54

Pass på å ikke oppleve stress eller traumatiserende opplevelser i livet, ergo:du kan få barn. Er det hovedpoenget ditt?

Anonymous poster hash: 8930f...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er SINNSYKT mye. Har vært borti mange av de med "sosial angst". Vet bare om jenter, så ja, det er nok en mer jenter enn gutter.

 

De som jeg har møtt gjennom tidene som har diagnisert seg med sosial angst, har alltid vært samme type jente. Jente uten klesstil, eller med en mørk, ufullført klesstil. Gjerne med en knallfarget hårfarge som er fadet og med ettervekst. De er sjenerte (no way) og har musikk som hovedinteresse. De sier at de ikke bryr seg om kropp, sminke, jantelov, andres meninger og de gir seg ut for å være kule. Men egentlig har de lav selvtillitt for kroppen sin og bryr seg naturligvis om hva andre mener om dem.

 

Jeg har aldri møtt jenter som "tar vare" på utseendet sitt som har sosial angst. Med "tar vare på" tenker jeg på moteløver, de som sminker seg og de som ordner håret før de går ut av huset. Kanskje det skaper selvtilliten (jeg blir i hvert fall veldig selvsikker når jeg føler meg fin).

 

Men nå har jeg bare møtt jenter med sosial angst fra alderen 15 til 30 år fordi det så langt har vært de jeg har hengt med. Kanskje jeg observerer at de over 30 er annerledes når jeg begynner å henge med den aldersgruppa :)

Når det er sagt: Jeg synes at mange som er sjenerte bare kaller seg selv for en person med sosial angst. De skylder på det. Så tror de på det selv, og blir verre. Psykologien er enkel. Det skal ingenting til for å lure seg selv.

Mennesker med sosial angst er ikke en ensartet gruppe Tibbie.

Anonymous poster hash: 8930f...54b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi begrepet har blitt utvidet til å omhandle tilstander som f.eks sjenanse og andre ting som gjør at vi ikke ønsker fokus på oss.

 

Det tenker jeg også. Det går inflasjon i sykdomsbetegnelser på normale tilstander. Det høres liksom "finere" ut. Er man sjenert av vesen, lider man av angst. Er man litt nedfor, har man depresjon. Er man forkjølet, har man influensa osv. osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på å ikke oppleve stress eller traumatiserende opplevelser i livet, ergo:du kan få barn. Er det hovedpoenget ditt?

Anonymous poster hash: 8930f...54b

 

Nei, poenget mitt var det jeg skrev, at frykt kan overføres. Ts spør hvorfor så mange har sosial angst (om det faktisk er tilfelle at mange har det vet jeg ikke). Dette kan være en av mange grunner til at noen har angst eller har lavere terskel for å utvikle det.

Anonymous poster hash: fac4c...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi vi evolusjonsmessig ikke er tilpasset det vestlige samfunnet. I tidligere tider har mennesker levd i stammer og dersom du møtte på en fremmed var det farlig, drep eller bli drept. Når du er ute å går på gata stoler du på alle de fremmede du passerer fordi de er en del av vårt samfunn og må innrette seg etter lover og regler som gjelder. Men dypt i oss har vi denne frykten som har vært en overlevelsesmekanisme for mennesket. Alle mennesker har noen grad av sjenanse. Noen har for mye av dette og utvikler angst. Det kommer nok av stress og at vi lever så tett på hverandre. Øvelsessituasjoner motvirker angst. Vi blir mindre og mindre konfrontert med angsten, vi kan få alle tjenester vi har behov for uten å ha kontakt med mennesker. Kjøper billett på automat, handler i nettbutikk, osv. Jeg tror dessverre utbredelsen bare vil eskalere i takt med økt bruk av teknologiske nyvinninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snuppi

 

Tja, er det ikke de norske som mobber de utenlandske på skolen når det bl.a kommer til utseende? , fryser de ut på skolen, på arbeidsmarkedet? La oss snakke om miljø. Hva slags miljø er utenlandske oppvokst i? Vil du ta den? 

La oss ta foreldrestøtte. Hvem har best foreldrestøtte gjennom oppveksten. Er det den norske eller den utenlandske?

Så nei...Seajewels innlegg henger ikke på greip. De norske har uten tvil de beste forutsetningen UANETT hvordan du snur og vender på det. 

 

Anonymous poster hash: c43ca...99d

 

 

Det er ikke bare  utenlandske barn som bli mobbet på skolen.

Barn mobber uansett, om du er fra Norge eller Irak.

 

Ellers uttaler du det på et meget tynt grunnlag,

Du vet ikke om de utenlandske jentene har klart seg bedre enn de norske jentene.

Hvem som har sosial angst eller ikke, vet ikke du.

Det er nok veldig mange som sliter i stillhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er SINNSYKT mye. Har vært borti mange av de med "sosial angst". Vet bare om jenter, så ja, det er nok en mer jenter enn gutter.

 

De som jeg har møtt gjennom tidene som har diagnisert seg med sosial angst, har alltid vært samme type jente. Jente uten klesstil, eller med en mørk, ufullført klesstil. Gjerne med en knallfarget hårfarge som er fadet og med ettervekst. De er sjenerte (no way) og har musikk som hovedinteresse. De sier at de ikke bryr seg om kropp, sminke, jantelov, andres meninger og de gir seg ut for å være kule. Men egentlig har de lav selvtillitt for kroppen sin og bryr seg naturligvis om hva andre mener om dem.

 

Jeg har aldri møtt jenter som "tar vare" på utseendet sitt som har sosial angst. Med "tar vare på" tenker jeg på moteløver, de som sminker seg og de som ordner håret før de går ut av huset. Kanskje det skaper selvtilliten (jeg blir i hvert fall veldig selvsikker når jeg føler meg fin).

 

Men nå har jeg bare møtt jenter med sosial angst fra alderen 15 til 30 år fordi det så langt har vært de jeg har hengt med. Kanskje jeg observerer at de over 30 er annerledes når jeg begynner å henge med den aldersgruppa :)

Når det er sagt: Jeg synes at mange som er sjenerte bare kaller seg selv for en person med sosial angst. De skylder på det. Så tror de på det selv, og blir verre. Psykologien er enkel. Det skal ingenting til for å lure seg selv.

 

 

Jeg har sosial angst, og jeg ser normal ut, ordner hår og sminke, og har en fin klesstil. Så jeg tror ikke alle med sosial angst ser kjedelige ut. Men jeg har ikke fortalt til noen at jeg har sosial angst heller, så du hadde ikke visst at jeg hadde diagnosen hvis du kjente meg.

Anonymous poster hash: d4b51...a35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at det er mer sosialt akseptert at man sliter ,enten det er depresjoner eller sosial angst.. :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er SINNSYKT mye. Har vært borti mange av de med "sosial angst". Vet bare om jenter, så ja, det er nok en mer jenter enn gutter.

 

De som jeg har møtt gjennom tidene som har diagnisert seg med sosial angst, har alltid vært samme type jente. Jente uten klesstil, eller med en mørk, ufullført klesstil. Gjerne med en knallfarget hårfarge som er fadet og med ettervekst. De er sjenerte (no way) og har musikk som hovedinteresse. De sier at de ikke bryr seg om kropp, sminke, jantelov, andres meninger og de gir seg ut for å være kule. Men egentlig har de lav selvtillitt for kroppen sin og bryr seg naturligvis om hva andre mener om dem.

 

Jeg har aldri møtt jenter som "tar vare" på utseendet sitt som har sosial angst. Med "tar vare på" tenker jeg på moteløver, de som sminker seg og de som ordner håret før de går ut av huset. Kanskje det skaper selvtilliten (jeg blir i hvert fall veldig selvsikker når jeg føler meg fin).

 

Men nå har jeg bare møtt jenter med sosial angst fra alderen 15 til 30 år fordi det så langt har vært de jeg har hengt med. Kanskje jeg observerer at de over 30 er annerledes når jeg begynner å henge med den aldersgruppa :)

Når det er sagt: Jeg synes at mange som er sjenerte bare kaller seg selv for en person med sosial angst. De skylder på det. Så tror de på det selv, og blir verre. Psykologien er enkel. Det skal ingenting til for å lure seg selv.F

Fy søren for et innlegg med mye tøv og fordommer. Nummer 1 så er sosial angst en diagnose og ikke noe man setter i hermmetegn.Nummer 2 så er de ikke en ensarta gruppe. Nummer 3 så alder ingen ting å si. Nummer 4 kan man kle seg pent og sminke seg uten at det hjelper en dritt på selvtilliten.Jeg er 32 og har sosial angst.Jeg utvikla dette før jeg fylte 30. Jeg sminker meg,har en fin klesstil,naturlig hårfarge og musikk er ikke min hovedinterrese.

Anonymous poster hash: 5c747...992

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...