Gå til innhold

Overgangsalderen - Hva skjer egentlig da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer egentlig med kroppen når den kommer i overgangsalderen? Hvilke sypmtomer og plager får en egentlig?

Vil noen dele sine erfaringer?

Anonymous poster hash: 629e9...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel for det meste unge folk her inne som ikke har kommet dit ennå. Kanskje noen er sykepleiere og kan forklare litt alikevel? Det er et interessant tema.



Anonymous poster hash: d9b50...3f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du google så finn det tusenvis av artikler om temaet

Ts vet sikkert det selv. Her inne er det meningen at en kan prate med hverandre om ting, pelikanen. Kanskje noen har en mor, tante, bestemor som går igjennom "den store forandringen" nå og da kan de fortelle hva de har opplevd via dem.

Anonymous poster hash: d9b50...3f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gutter liker deg lenger.

Det er jo helt feil. Vi snakker om modne damer her og i følge menn på kg er det veldig populært. ;)

Anonymous poster hash: d9b50...3f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vært fint om dere som ikke har noe å bidra med om trådens tema bare forlater tråden igjen. Ikke kom her og flås om et slikt seriøst tema.

Anonymous poster hash: 629e9...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppleves ofte veldig forskjellig. Ofte er det arvelig med at du opplever din overgangsalder litt likt som din mor, men slett ikke alltid.

 

Tydelig ofte første tegn er ujevne menstruasjonssykluser. Det kan skje hyppigere i starten, ofte og så med lange perioder opphold før det kommer igjen. Dette er og individuelt. Korte perioder med blødninger, og så plutselig voldsomme.

 

Svettebyger innimellom, kanskje særlig om natten, men noen opplever det også i voldsomme stunder på dagen, kan komme helt uforusigbart. 

 

Humørsvingninger er vanlig.

 

Opplåsthet, og man legger lettere på seg.

 

Man mister østrogen, kvinnelig hormon som bla beskytter skjelettet. Noen får leddplager.

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt feil. Vi snakker om modne damer her og i følge menn på kg er det veldig populært. ;)

Anonymous poster hash: d9b50...3f5

 

Mitt inntrykk er at samfunnet generell applauderer frem ungdommelighet.

 

Den seksuelle markedsverdien for kvinner synker kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 20 åra og har ingen mor og ingen tanter derfor er det ingen jeg kan spørre om dette.

Google er ikke altid din venn heller da alt er kun kliniske fakta.

Hva slags forandinger blir det på kroppen når østrogenet stopper? Slutter hårveksten, eller øker den? Hva med åreknuter, blir det verre?

Anonymous poster hash: 629e9...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for det meste unge folk her inne som ikke har kommet dit ennå. Kanskje noen er sykepleiere og kan forklare litt alikevel? Det er et interessant tema. Anonymous poster hash: d9b50...3f5

Unge mennesker kan og komme i overgangsalderen, både "ekte" og "kunstig" overgangsalder. Så overgangsalder er ikke knyttet til antall leveår, alltid.

Anonymous poster hash: 1e264...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48, og var kanskje 47 da jeg kom i overgangsalderen. Mamma var 54 da hun fikk det.

 

Jeg merket først at brystene ble ømme, og det var de i flere måneder. Jeg har ikke hatt fæle hetetokter, men jeg har blitt varmere enn ellers av og til. Hvis jeg ikke hadde visst at jeg var i overgangsalderen hadde jeg ikke tenkt over det. Søvnløshet er også et tegn, og det har jeg merket litt til. Det var det og det at jeg var øm i brystene som fikk meg til å ta en test hos legen. 

 

Hvis jeg ikke hadde tatt testen, så hadde jeg ikke visst at jeg hadde kommet i overgangsalderen. Så langt har jeg ikke merket så mye. Sexlysten er god som før, humøret er like godt, og jeg kjenner ikke noen forandring i meg selv. Det var altså ømme bryster og litt søvnløshet her i vinter som gjorde at jeg tok testen fordi jeg likevel hadde legetime. Jeg vet ikke hvordan det vil bli lenger fram i tid, og hvis det er så ille som det blir skrevet om, så gruer jeg meg. Men blir det ikke verre enn dette, så går det veldig bra!

 

Det verste er kanskje at nå MÅ en innse at en holder på å bli gammel. Neste steg er 50, deretter 60. Ungdommen er definitivt forbi for lenge siden, det å være sånn noenlunde ung (30-årene) er også forbi, og en MÅ bare innse at en har nådd toppen, og er på vei ned på andre siden. Ihvertfall når det gjelder menn og utseende!

 

Ungdommen varer jo lenger enn før, og det er ikke SÅ mange år siden jeg danset på bordet....den tiden er definitivt forbi nå. Men det er greit. 

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 425ef...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk masse hetetokter og humørsvingninger (PMSx100). Jeg fikk østrogen hos legen, men det er jo bare å skyve problemene foran seg. Jeg var på ferie nettopp og hadde glemt å ta med pillene, og da fikk jeg hetetokter igjen etter 3-4 dager. Det er ikke alle som får like mye plager, men jeg har alltid vært veldig var for hormonsvingninger, så for meg er det fryktelig. 



Anonymous poster hash: 718b4...732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gutter liker deg lenger. ;-)

Menn kommer og i overgangsalderen. 

 

 

Men ts, har lest om damer som ikke merker noen forandring da de er nøye med kosthold og trening.

Anonymous poster hash: d107f...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er 48, og var kanskje 47 da jeg kom i overgangsalderen. Mamma var 54 da hun fikk det.

 

Jeg merket først at brystene ble ømme, og det var de i flere måneder. Jeg har ikke hatt fæle hetetokter, men jeg har blitt varmere enn ellers av og til. Hvis jeg ikke hadde visst at jeg var i overgangsalderen hadde jeg ikke tenkt over det. Søvnløshet er også et tegn, og det har jeg merket litt til. Det var det og det at jeg var øm i brystene som fikk meg til å ta en test hos legen. 

 

Hvis jeg ikke hadde tatt testen, så hadde jeg ikke visst at jeg hadde kommet i overgangsalderen. Så langt har jeg ikke merket så mye. Sexlysten er god som før, humøret er like godt, og jeg kjenner ikke noen forandring i meg selv. Det var altså ømme bryster og litt søvnløshet her i vinter som gjorde at jeg tok testen fordi jeg likevel hadde legetime. Jeg vet ikke hvordan det vil bli lenger fram i tid, og hvis det er så ille som det blir skrevet om, så gruer jeg meg. Men blir det ikke verre enn dette, så går det veldig bra!

 

Det verste er kanskje at nå MÅ en innse at en holder på å bli gammel. Neste steg er 50, deretter 60. Ungdommen er definitivt forbi for lenge siden, det å være sånn noenlunde ung (30-årene) er også forbi, og en MÅ bare innse at en har nådd toppen, og er på vei ned på andre siden. Ihvertfall når det gjelder menn og utseende!

 

Ungdommen varer jo lenger enn før, og det er ikke SÅ mange år siden jeg danset på bordet....den tiden er definitivt forbi nå. Men det er greit. 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 425ef...8a1

 

Dette har mye med holdningene dine å gjøre. 47 er ingen alder!

 

Sjekk ut Salma Hayek og Halle Berry! De er eldre enn deg, men ser ut som de er i 20 årene naturlig.

 

Mye handler om innstillinger! Beklager , men du høres så "satt" ut.

Anonymous poster hash: d107f...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unge mennesker kan og komme i overgangsalderen, både "ekte" og "kunstig" overgangsalder. Så overgangsalder er ikke knyttet til antall leveår, alltid.

Anonymous poster hash: 1e264...832

Het enig, bra poeng!

 

Mange bruker alderen sin som en unnskylding for at de føler ditt og datt...

 

Alder er veldig individuelt.

 

Noen blir gravide som 19 åringer, noen kan bli gravide rundt 50.

 

Vi er alle svært frskjellige angående alder pga gener, men og mye pga livsstil og holdninger.

Anonymous poster hash: d107f...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette har mye med holdningene dine å gjøre. 47 er ingen alder!

 

Sjekk ut Salma Hayek og Halle Berry! De er eldre enn deg, men ser ut som de er i 20 årene naturlig.

 

Mye handler om innstillinger! Beklager , men du høres så "satt" ut.

Anonymous poster hash: d107f...d7e

 

 

Tusen takk, det gjorde faktisk godt å høre!

 

Ja, jeg føler meg jo mer satt enn før, og det har jeg ikke vært før altså :) Men den beskjeden om at jeg var kommet i overgangsalderen har nok gjort noe med meg sånn sett. Har liksom følt at nå må jeg innse at jeg så gammel som jeg er...!

 

Men du har helt rett, kanskje jeg skal se litt annerledes på det, og se litt på andre damer på min alder som ser bra ut. Jeg ser også bra ut fortsatt, selv om det var bedre før :) Og jeg er fortsatt opptatt av klær, sminke osv. Jeg skal ikke se så mørkt på det.

 

Takk for oppmuntring!

 

 

Anonymous poster hash: 425ef...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het enig, bra poeng! Mange bruker alderen sin som en unnskylding for at de føler ditt og datt... Alder er veldig individuelt. Noen blir gravide som 19 åringer, noen kan bli gravide rundt 50. Vi er alle svært frskjellige angående alder pga gener, men og mye pga livsstil og holdninger. Anonymous poster hash: d107f...d7e

Her forstår du ikke hva jeg snakker om, tydeligvis.

Jeg snakker om fysisk overgangsalder. Noen kan komme i memopause når de er tidlig i 20 årene, kroppens hormonproduksjon reduseres for så å opphøre.

Ved ulike sykdommer blir kvinner satt i "kunstig" overgangsalder ved medisinsk behandling som stopper eggstokkenes hormonproduksjon, fordi dette er en del av behandlingen. Et eksempel er brystkreft. Da kommer overgangsalder ikke på naturligmåte, men brått over natta, med rikelig med hetetokter og alt annet som følger med.

Følt overgangsalder, å skylde på overgangsalderen for alt av endringer i kropp og sinn, var ikke i mine tanker i posten over.

Heller ikke tilfeller der andre sier, hun er i overgangsalderen, derfor....

Anonymous poster hash: 1e264...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forstår du ikke hva jeg snakker om, tydeligvis.

Jeg snakker om fysisk overgangsalder. Noen kan komme i memopause når de er tidlig i 20 årene, kroppens hormonproduksjon reduseres for så å opphøre.

Ved ulike sykdommer blir kvinner satt i "kunstig" overgangsalder ved medisinsk behandling som stopper eggstokkenes hormonproduksjon, fordi dette er en del av behandlingen. Et eksempel er brystkreft. Da kommer overgangsalder ikke på naturligmåte, men brått over natta, med rikelig med hetetokter og alt annet som følger med.

Følt overgangsalder, å skylde på overgangsalderen for alt av endringer i kropp og sinn, var ikke i mine tanker i posten over.

Heller ikke tilfeller der andre sier, hun er i overgangsalderen, derfor....Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

1e264d59d07339a7bab03f35a42fe832"] 1e264...832

Menopause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...