Gå til innhold

Melatonin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år med søvnproblemer og bruk av imovane nå og da har jeg fått melatonin av legen.

Noen som har erfaring?

Krysser fingre og tær på at jeg skal få mer enn 3 timers søvn! 



Anonymous poster hash: 2cc17...27a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble diagnosert med forskjøvet døgnfase syndrom for et par år tilbake.. Det er utrolig grusomt med søvnvansker og jeg håper at du blir frisk snart! Jeg ble frisk for to år siden, men sliter litt enda den dag i dag..

Uansett, melatonin fungerte ikke i det heletatt på meg, men det kan jo være fordi jeg hadde en annen diagnose enn deg :)

Ønsker deg lykke til!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Jeg brukte 6 mg Melatonin pga. søvnvansker for flere år siden. Jeg opplevde å gjøre ting uten å huske det neste morgen, men for øvrig hadde jeg liten effekt.

Jeg vet, og har selv erfart, å ha god effekt av søvndyssende antipsykotisk eller antidepressiv medisin for å bevare søvnen hele natten.

Endret av Erica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin ga meg grusomme bivirkninger, og forverret faktisk søvnproblemene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Går på det for andre gang. Null effekt, slik som første gangen. 

Har prøvd 6 forskjellige søvnmedisiner, to av de funket ok 2 uker etter virkningen kikket inn. Etter det så dabbet det av i virkning. 1 førte til sterke symptomer og vektøkning, men funket ikke. Resten gjorde ingenting. 

 

Bruker 2 nå. Den ene funker som så, også er det melatonin som ikke funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ulike prparater melantonin. Etter å ha brukt sovemedisin i mange år fikk jeg prøve. Det var så mye bivirkninger, jeg turte ikke bruke de. Ikke sov jeg, hjertebank osv. Så fikk jeg ny lege som spurte om jeg ville prøve. Fortalte da om 1 forsøket et år tilbake. Da hadde han noe annet melantonin. Var skeptisk, og var billig til å prøve. De er på reg.fritak.På boks.Produsent er Douglas. 3 mg.jeg sov fra 1 natt. Trettheten kommer brått, og da må jeg legge meg straks. Helt vidunderlig etter mange år på sovemedisin.

Anonymous poster hash: 12fb2...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det er ulike prparater melantonin. Etter å ha brukt sovemedisin i mange år fikk jeg prøve. Det var så mye bivirkninger, jeg turte ikke bruke de. Ikke sov jeg, hjertebank osv. Så fikk jeg ny lege som spurte om jeg ville prøve. Fortalte da om 1 forsøket et år tilbake. Da hadde han noe annet melantonin. Var skeptisk, og var billig til å prøve. De er på reg.fritak.På boks.Produsent er Douglas. 3 mg.jeg sov fra 1 natt. Trettheten kommer brått, og da må jeg legge meg straks. Helt vidunderlig etter mange år på sovemedisin.

Anonymous poster hash: 12fb2...e28

Er det så mange forskjellige preparater man får på resept her i Norge altså? Jeg ble også stuptrøtt og nærmest "lam". Men kort tid etter fikk jeg helt syke magekramper, kaldsvetting, hjertebank, sterk angst, utslett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De funker for meg. Noen ganger fungerer de ikke da, men sjeldent. Hvis du blir trøtt dagen etter, og sover på dagen og fortsatt er trøtt, så er det bare å ta mindre dose :) Pleier å ta 2 mg til vanlig, men 4 hvis det er noe jeg gruer meg veldig til. Det er det beste med dem, at det ikke er noen "regler" på at du må ta samme dose til fast tid hver dag osv..



Anonymous poster hash: 972ad...c15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ulike prparater melantonin. Etter å ha brukt sovemedisin i mange år fikk jeg prøve. Det var så mye bivirkninger, jeg turte ikke bruke de. Ikke sov jeg, hjertebank osv. Så fikk jeg ny lege som spurte om jeg ville prøve. Fortalte da om 1 forsøket et år tilbake. Da hadde han noe annet melantonin. Var skeptisk, og var billig til å prøve. De er på reg.fritak.På boks.Produsent er Douglas. 3 mg.jeg sov fra 1 natt. Trettheten kommer brått, og da må jeg legge meg straks. Helt vidunderlig etter mange år på sovemedisin.

Anonymous poster hash: 12fb2...e28

TS her. Jeg har fått de på boks, fra Douglas. Håper virkelig jeg får samme effekt som deg!  :)

Anonymous poster hash: 2cc17...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar de to timer før jeg legger meg.

Anonymous poster hash: 12fb2...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirimi

Det har fungert for meg, har tatt de to timer før jeg legger meg. Hjalp meg generelt med å få en døgnrytme igjen og bruker det svært sjelden i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så drittlei av at folk får utskrevet melatonin som sovemedisin, uten å bli opplyst om hva slags preparat det er. Og lei av at folk med plager som trolig ikke kan ha effekt av melatonin får preparatet. Melatonin er kroppens eget søvnhormon, og det fungerer ikke som "sovemedisin" med mindre man har ubalanse i egen produksjon. 

*sukk*



Anonymous poster hash: 263e0...fb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Circadin ga meg elveblest, grusomme mareritt og mindre søvn.

Anonymous poster hash: 8188d...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, TS?

Det vil nok ikke virke for alle, som AB i sitatet her er inne på. Men det skader ikke å prøve. Virker det ikke, så slutter man bare. Virker det, så er det jo kjempebra.

 

 

Er så drittlei av at folk får utskrevet melatonin som sovemedisin, uten å bli opplyst om hva slags preparat det er. Og lei av at folk med plager som trolig ikke kan ha effekt av melatonin får preparatet. Melatonin er kroppens eget søvnhormon, og det fungerer ikke som "sovemedisin" med mindre man har ubalanse i egen produksjon. 

*sukk*



Anonymous poster hash: 263e0...fb0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er så drittlei av at folk får utskrevet melatonin som sovemedisin, uten å bli opplyst om hva slags preparat det er. Og lei av at folk med plager som trolig ikke kan ha effekt av melatonin får preparatet. Melatonin er kroppens eget søvnhormon, og det fungerer ikke som "sovemedisin" med mindre man har ubalanse i egen produksjon. 

*sukk*

Anonymous poster hash: 263e0...fb0

 

TS her!

Jeg vet da hva melatonin er, hvorfor tror du at jeg ikke gjør det? Du sier du er dritlei av at folk får det utskrevet, men er du klar over at det er veldig vanskelig å måle om man har for lav produksjon av melatonin? Derfor er det best med "prøv og se" metoden. Virker det, så virker det, gjør det ikke så slutter man.

 

Kan jo legge til at jeg ikke har sovet så godt på 7 år, så jeg har funnet løsningen på mitt søvnprobem, som faktisk var ganske ille.

:tommel:

Anonymous poster hash: 2cc17...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Er så drittlei av at folk får utskrevet melatonin som sovemedisin, uten å bli opplyst om hva slags preparat det er. Og lei av at folk med plager som trolig ikke kan ha effekt av melatonin får preparatet. Melatonin er kroppens eget søvnhormon, og det fungerer ikke som "sovemedisin" med mindre man har ubalanse i egen produksjon. 

*sukk*

Anonymous poster hash: 263e0...fb0

 

 

Slik jeg har forstått det er det ikke "ubalanse i egen produksjon" som er problemet, men at produksjonen starter til feil tid. Så du kickstarter melatoninmengden ved å ta det kunstig.

På meg virket det bare sånn måtelig (tok circadin). Det er vel så viktig å ikke sitte med datan (slik jeg gjør nå) til sent på natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble diagnosert med forskjøvet døgnfase syndrom for et par år tilbake.. Det er utrolig grusomt med søvnvansker og jeg håper at du blir frisk snart! Jeg ble frisk for to år siden, men sliter litt enda den dag i dag..

Uansett, melatonin fungerte ikke i det heletatt på meg, men det kan jo være fordi jeg hadde en annen diagnose enn deg :)

Ønsker deg lykke til!❤️

Hvordan ble du frisk? 

Anonymous poster hash: 70018...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her!

Jeg vet da hva melatonin er, hvorfor tror du at jeg ikke gjør det? Du sier du er dritlei av at folk får det utskrevet, men er du klar over at det er veldig vanskelig å måle om man har for lav produksjon av melatonin? Derfor er det best med "prøv og se" metoden. Virker det, så virker det, gjør det ikke så slutter man.

 

Kan jo legge til at jeg ikke har sovet så godt på 7 år, så jeg har funnet løsningen på mitt søvnprobem, som faktisk var ganske ille.

:tommel:

Anonymous poster hash: 2cc17...27a

 

 

Det var et generelt hjertesukk, ikke til deg spesielt.

 

Slik jeg har forstått det er det ikke "ubalanse i egen produksjon" som er problemet, men at produksjonen starter til feil tid. Så du kickstarter melatoninmengden ved å ta det kunstig.

På meg virket det bare sånn måtelig (tok circadin). Det er vel så viktig å ikke sitte med datan (slik jeg gjør nå) til sent på natt.

 

Ja, hvis man har en døgnrytmeforstyrrelse har man jo en ubalanse eller feil i produksjonen. Men jeg har i det siste hørt om flere som får dette utskrevet for søvnproblemer som tydelig er insomni eller andre vansker som neppe er relatert til melatoninproduksjon. Og det gjør meg frustrert at folk som har fått preparatet kan så lite om det at de omtaler det som "sovemedisin".

 

Og dersom melatoninproduksjonen starter for seint, fortsetter den gjerne lengre enn den skal også. Og da bør man bruke lysbehandlign i tillegg for å stoppe kroppens melatoninproduksjon og  skape en annen døgnrytme enn den kroppen helst vil ha. 

 

Men for all del; de som har søvnproblemer som blir helt fine av å ta en melatonintablett på kvelden er kjempeheldige. Ingenitng er jo bedre enn at søvnproblemer kan fikses så "enkelt".

Anonymous poster hash: 263e0...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det (circadin) i vinterhalvåret, og det har gjort underverker for min nattesøvn :) 

 

Strengt tatt har vi alle merkelige melatonin-produksjon i Norge pga lite dagslys vinterstid, og det er derfor melatonin kan hjelpe mange som har milde søvnvansker eller forskjøvet døgnrytme. 

 

Dette er jo et preparat som selges reseptfritt i bl.a. USA, og som bruker mye av forretningsfolk som pendler mellom tidssoner. 

 

Jeg har ingen betenkligheter med det, så og si alle her i nord har skrudd produksjon av dette (logisk å se, vinterstid blir det jo mørkt fra kl. fire-fem om ettermiddagen, og det er mørket som skal be kroppen om å gjøre om serotoninen vår til melatonin. 



Anonymous poster hash: 05c6c...1f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...