Gå til innhold

Noen som leier ut sokkeletasjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er på boligjakt i Oslo og ønsker oss en bolig med mulighet for utleie.

99% av de som har hybel/praktikantdel i kjelleren er ikke godkjent for utleie, men som selger likevel leier ut.

Vi vil helst følge regler mtp sikkerhet og at leieboer kommer seg ut ved brann, men synes noen av reglene er sære og samsvarer ikke med virkeligheten. F.eks må hybelen ha garasjeplass/snuplass for bil, selv om boligen er sentralt og bussholdeplassen er 50 meter unna.

Jeg ønsker å høre erfaringer fra dere som leier ut og hva skal vi se etter når det gjelder dette?

På forhånd takk!



Anonymous poster hash: b4768...bd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte en "stor" leilighet og bygde om til to leiligheter i nærheten av Grunerløkka, har ikke egen parkeringsplass til leieboerne, har aldri hørt den regelen.

Det er gode penger da, skattefritt og greier :)



Anonymous poster hash: 9918b...bde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en "stor" leilighet og bygde om til to leiligheter i nærheten av Grunerløkka, har ikke egen parkeringsplass til leieboerne, har aldri hørt den regelen.

Det er gode penger da, skattefritt og greier :)

Anonymous poster hash: 9918b...bde

Ja, vi har samme ordning med leilighet nå, men det er visst andre regler på eneboliger. :(

Anonymous poster hash: b4768...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har samme ordning med leilighet nå, men det er visst andre regler på eneboliger. :(Anonymous poster hash: b4768...bd8

Å? Jeg trodde at så lenge man bor i over 50% av verdien av boligen selv så er det skattefritt? Men er det andre regler for enebolig?

Anonymous poster hash: 9918b...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Jeg trodde at så lenge man bor i over 50% av verdien av boligen selv så er det skattefritt? Men er det andre regler for enebolig?

Anonymous poster hash: 9918b...bde

Ja, det gjør dessverre det. Det ene huset vi har sett på godkjenner alle kravene, bortsett fra takhøyden som er 2meter og parkeringsplass som jeg syns er strengt. Vi tenkte å leie ut til studenter og hvor mange studenter som bor i Oslo og eier bil? Reglene finner du nedenfor.

Alle har rett til trygge og gode boligforhold. Derfor er kravene til utleieenhetene like strenge som kravene til boligen forøvrig.

HØYDE UNDER TAKET: Takhøyden bør ikke være under 2,4 m og skal ikke være under 2,2 m.

VINDUER: Vinduer skal gi dagslys og utsyn i rom for varig opphold. Rom for varig opphold er stue, kjøkken, soverom og arbeidsrom. Er vindusarealet mer enn 10 prosent av gulvarealet i rommet, vil dette ofte gi nok dagslys. For at utsyn skal være tilfredsstillende, skal underkant av vindu ikke være høyere enn 0,9 m over gulvet.

RØMNINGSVEIER: Fra leilighet i underetasje og 1. etasje skal det minst være én utgang til sikkert sted. Fra 2. etasje og videre oppover i etasjene, skal det være minimum to uavhengige rømningsveier.

RØMNINGSVINDUER: Rømningsvinduer skal ha minimum 0,5 m bredde og minimum 0,6 m høyde, men summen av bredde pluss høyde må ikke være mindre enn 1,5 m. Det skal ikke være høyere enn 1,2 m fra gulv og opp til nedre vindusåpning. Er det høyere, skal det tilrettelegges for rømning.

Dersom vindu utvendig har underkant mer enn 3 m over planert terreng, bør det monteres stige for å lette rømningen. Ved rømningsvindu som ligger høyere enn 5 m og inntil 7,5 m over terreng, kan rømningsveien være fastmontert stige med ryggbøyler eller lignende. Ved større høyder enn 7,5 m, må det monteres utvendig trapp. Stige eller trapp må ha avstand minimum 2 m fra vindu, eller være skjermet mot flammer og strålevarme.

BRANNSKILLE: Det skal være brannskille mellom leiligheter horisontalt og vertikalt. Dette gjelder for boliger til og med tre etasjer. Er det mer enn tre etasjer som er innredet med boligfunksjoner, må det foretas brannprosjektering.

LYDISOLASJON: Bygget skal være av en slik art at det er tilfredsstillende lydforhold med hensyn til luftlyd.

BODPLASS: Leiligheten skal ha minimum 5 kvadratmeter utvendig sportsbod og 3 kvadratmeter innvendig bod. For små leiligheter med ett rom kan innvendig bod erstattes med 2 løpemeter ekstra skap.

RADONFRITT: Fra 1. januar 2014 skal radonkonsentrasjon i inneluft ikke overstige 200 Bq/m3. Tiltak skal iverksettes hvis radonkonsentrasjonen overstiger 100 Bq/m3.

VENTILASJON: En boenhet må tilføres tilstrekkelig mengde ren uteluft for å tynne ut de forurensninger som tilføres inneluften. Dette kan skje ved at det etableres nødvendig avtrekk fra rom med større luftforurensning eller fuktighetsbelastning, som kjøkken, bad, WC og vaskerom, samtidig med at det tilføres tilsvarende friskluftmengder til rom med krav til høyere luftkvalitet.

FUKT: Grunnvann, overflatevann, nedbør, bruksvann og luftfuktighet skal ikke trenge inn og gi fuktskader, mugg- og soppdannelse eller andre hygieniske problemer.

UTEPLASS: Hver boenhet skal ha et egnet uteareal som er brukbar i forhold til sol, støy, trafikk og lignende. Hagen skal kunne deles opp på en fornuftig måte. For bileiligheter kreves det normalt 20 m2.

ALTERNATIV OPPVARMING: Hvis leiligheten er over 50 m2 må den ha pipe, fastmontert varmepumpe, pelletsovn, fjernvarme eller lignende.

PARKERING: Antall parkeringsplasser skal være i samsvar med gjeldende reguleringsplan og/eller kommuneplanbestemmelser. Normalt kreves det en parkeringsplass a 15 kvadratmeter pr. 100 kvadratmeter bruksareal.

Anonymous poster hash: b4768...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør dessverre det. Det ene huset vi har sett på godkjenner alle kravene, bortsett fra takhøyden som er 2meter og parkeringsplass som jeg syns er strengt. Vi tenkte å leie ut til studenter og hvor mange studenter som bor i Oslo og eier bil? Reglene finner du nedenfor. Alle har rett til trygge og gode boligforhold. Derfor er kravene til utleieenhetene like strenge som kravene til boligen forøvrig.HØYDE UNDER TAKET: Takhøyden bør ikke være under 2,4 m og skal ikke være under 2,2 m.VINDUER: Vinduer skal gi dagslys og utsyn i rom for varig opphold. Rom for varig opphold er stue, kjøkken, soverom og arbeidsrom. Er vindusarealet mer enn 10 prosent av gulvarealet i rommet, vil dette ofte gi nok dagslys. For at utsyn skal være tilfredsstillende, skal underkant av vindu ikke være høyere enn 0,9 m over gulvet.RØMNINGSVEIER: Fra leilighet i underetasje og 1. etasje skal det minst være én utgang til sikkert sted. Fra 2. etasje og videre oppover i etasjene, skal det være minimum to uavhengige rømningsveier.RØMNINGSVINDUER: Rømningsvinduer skal ha minimum 0,5 m bredde og minimum 0,6 m høyde, men summen av bredde pluss høyde må ikke være mindre enn 1,5 m. Det skal ikke være høyere enn 1,2 m fra gulv og opp til nedre vindusåpning. Er det høyere, skal det tilrettelegges for rømning.Dersom vindu utvendig har underkant mer enn 3 m over planert terreng, bør det monteres stige for å lette rømningen. Ved rømningsvindu som ligger høyere enn 5 m og inntil 7,5 m over terreng, kan rømningsveien være fastmontert stige med ryggbøyler eller lignende. Ved større høyder enn 7,5 m, må det monteres utvendig trapp. Stige eller trapp må ha avstand minimum 2 m fra vindu, eller være skjermet mot flammer og strålevarme.BRANNSKILLE: Det skal være brannskille mellom leiligheter horisontalt og vertikalt. Dette gjelder for boliger til og med tre etasjer. Er det mer enn tre etasjer som er innredet med boligfunksjoner, må det foretas brannprosjektering.LYDISOLASJON: Bygget skal være av en slik art at det er tilfredsstillende lydforhold med hensyn til luftlyd.BODPLASS: Leiligheten skal ha minimum 5 kvadratmeter utvendig sportsbod og 3 kvadratmeter innvendig bod. For små leiligheter med ett rom kan innvendig bod erstattes med 2 løpemeter ekstra skap.RADONFRITT: Fra 1. januar 2014 skal radonkonsentrasjon i inneluft ikke overstige 200 Bq/m3. Tiltak skal iverksettes hvis radonkonsentrasjonen overstiger 100 Bq/m3.VENTILASJON: En boenhet må tilføres tilstrekkelig mengde ren uteluft for å tynne ut de forurensninger som tilføres inneluften. Dette kan skje ved at det etableres nødvendig avtrekk fra rom med større luftforurensning eller fuktighetsbelastning, som kjøkken, bad, WC og vaskerom, samtidig med at det tilføres tilsvarende friskluftmengder til rom med krav til høyere luftkvalitet.FUKT: Grunnvann, overflatevann, nedbør, bruksvann og luftfuktighet skal ikke trenge inn og gi fuktskader, mugg- og soppdannelse eller andre hygieniske problemer.UTEPLASS: Hver boenhet skal ha et egnet uteareal som er brukbar i forhold til sol, støy, trafikk og lignende. Hagen skal kunne deles opp på en fornuftig måte. For bileiligheter kreves det normalt 20 m2.ALTERNATIV OPPVARMING: Hvis leiligheten er over 50 m2 må den ha pipe, fastmontert varmepumpe, pelletsovn, fjernvarme eller lignende.PARKERING: Antall parkeringsplasser skal være i samsvar med gjeldende reguleringsplan og/eller kommuneplanbestemmelser. Normalt kreves det en parkeringsplass a 15 kvadratmeter pr. 100 kvadratmeter bruksareal. Anonymous poster hash: b4768...bd8

Oj! Her var det mye ja... Men når det står "Normalt kreves det en parkeringsplass a 15 kvadratmeter pr. 100 kvadratmeter bruksareal" så må man kanskje ikke ha parkeringsplass om man leier ut under 100 kvadrat????

Ikke vet jeg altså, er ikke god på å tolke lover.....

Anonymous poster hash: 9918b...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lurer jeg også på. Det går sikkert an å ringe kommunen og høre hvordan de forholder seg...?

Vi har kjøpt en bolig der kjelleretg er innenfor brannforskrifter, men ikke innenfor utleiereglene. Vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss framover, så jeg vil gjerne høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, ts? :klo:

Bod kan her byttes ut med skap og biloppstillingsplass er KUN nødvendig dersom reguleringsplan krever det. Kan ikke tenke meg at det er aktuelt i et byområde.

Alt det andre er helt normale krav som stilles til resten av bygget også.



Anonymous poster hash: 96310...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, ts? :klo: Bod kan her byttes ut med skap og biloppstillingsplass er KUN nødvendig dersom reguleringsplan krever det. Kan ikke tenke meg at det er aktuelt i et byområde. Alt det andre er helt normale krav som stilles til resten av bygget også. Anonymous poster hash: 96310...f30

Gjelder det også om takhøyden kun er på 2meter? Ifølge reglementet så burde det ikke være lavere enn 220cm. Jeg vil helst ikke ha noen overraskelse, derfor vil jeg høre med andres erfaringer rundt dette.

Anonymous poster hash: b4768...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det også om takhøyden kun er på 2meter? Ifølge reglementet så burde det ikke være lavere enn 220cm. Jeg vil helst ikke ha noen overraskelse, derfor vil jeg høre med andres erfaringer rundt dette.

Anonymous poster hash: b4768...bd8

Altså, det kan godt være du har rett, men hveilken offentlig etat skulle møte opp på døren din med målebånd og forlange å se hvilken takhøyde det er?

Jeg er veldig for å gjøre ting skikkelig og lovlig, men så lenge huset ellers passer perfekt og alt av brannsikring og vindusstørrelse er ok, så kan du jo bare si fra til leietakerne dine, at taket er litt lavere enn anbefalt, så får de vurdere selv om det er viktig for dem... Jeg ville i hvert fall ikke gitt slipp på drømehuset pga 20 cm.

Anonymous poster hash: de247...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...