Gå til innhold

Middag for lite penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lav inntekt og må derfor bare kjøpe billig mat. Er ofte jeg ikke spiser middag fordi jeg får angst hvis jeg bruker for mye penger...

Så har dere noen greie oppskrifter til meg? Som både er sunne, lette å lage og som er billig? :)



Anonymous poster hash: 9412d...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ertesuppe er billig og god mat. Kan fryses og taes opp i porsjoner.

Du trenger en halv pakke gule erter, en røkt svineknoke, 1 løk, litt timian, 3 lauberblader, 2 gulrøtter, 1 sellerirot og det hvite av en purre.

Kjøttdeig på tilbud til 20 kroner. Lag kjøttkaker. Det er en pakke kjøttdeig, litt krydder, potetsmel og vann.

Vi er 2 voksen som har mat i 2 dager på en slik porsjon. Så lager du brun saus selv og koker poteter.

Så har du ett lite kålhode. Kok litt av det og lag kålstuing av kålen blandet med hvit saus.

Av kjøttdeig kan du også med en boks hermetiske tomater, litt løk, hvitløk,oregano og basilikum lage deilig kjøttsaus og koke spagetti til.

Frossen seifilet er billig. Bruk den til å lage fiskegrateng.

En boks hermetiske tomater og litt løk og annet småtteri blir en god tomatsuppe. Med hardkokt egg og litt makaroni så har du en velsmakende middag.

Når blomkålen er på tilbud til 10 kroner så kan du lage blomkålsuppe.

Løk er også god å lage suppe av. Fransk løksuppe.

Noen ganger så er koteletter på tilbud til 29 kroner kiloen. Da kjøper du en kilo koteletter til 29 kroner og det holder også til flere middager.

Svinekjøttet kan man jo også kutte i strimler eller biter og lage asiatisk mat ut av sammen med litt nudler, grønnsaker og soyasaus.

Rema 1000 har fryst kyllinglår 2 kg pose til 50 kroner. Flere middager i en slik pose.

Om du kjøper hel fryst høne så er de som regel også billige. Kokes noen timer til den er mør og lag hønsefrikase. Billig og god mat.

Har du litt kjøtt/ pølserester, grønnsaker, poteter etc. så lager du pytt i panne eller lapskaus.

Av tørt brød lager du krutonger til supper og salater. Kjøp hel ost i steden for revet. Riv selv og porsjonspakk til pizza og lasange og slikt. Sjekk dato på kiwi. Har fått noen gratis varer på grunn av det og sjekk halv pris kasser der de har det. Maten er ikke dårlig om den går ut på dato i dag eller i morgen.

Om du kjøper en bunt vårløk og beholder rotsystemet så plant de i en blomsterpotte og du har nye ferske vårløk jevnt og trutt. De vokser nemlig opp igjen og da kan du bare høste dine egne. Samme med hvitløk. Putt feddet hvis du hat noen som begynner å gro i en potte med jord og det vokser frem nye hvitløk.

Dettte kan man fint ha i en vinduskarm.

Følg med på tilbud. Planlegg og kjøp etter ukens tilbud kombinert med hva du har i hus.

Sjekk kilopris på varer og vær oppmerksom på at priser på grønnsaker kan variere med mange kroner for samme vare så les kilopriser på løk, poteter, paprika, gulrøtter. De spesiellt kan ha stor prisforskjell. Kan spare endel der. Kål er av og til veldig billig. Bruk det da.

Kan du bake brødet ditt selv så er det mye å spare her og.

Planlegg meny for uken slik at du har det du trenger i hus. Porsjonspakk og frys så har du middag til å varme opp på travle dager. Vær flink til å bruke restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Ett annet tips er at det gjerne er billigere å kjøpe løk, poteter etc. i løsvekt fremfor i ferdigpakkede poser/nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var fattig student pleide jeg ofte å kjøpe slike lapskaus poser, koster 10kr eller noe( og det rekker til tre porsjoner). Så stekte jeg det bare i stekepannen, hadde mye paprika krydder og pepper på, og hvis jeg skulle kose meg ordentlig hadde jeg fiskepinner oppi! Kjempe enkelt, billig og faktisk ganske sunt, og i tillegg er det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...