Gå til innhold

Tacokrydder - Hjemmelaget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha oppskrift på det beste hjemmelagede tacokrydderet 😍

Anonymous poster hash: 35d17...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ikke funnet det perfekte enda, men kan i alle fall si at jeg ville styrt unna den på Trines Matblogg. Smakte bare tørt og krydra av tacoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne oppskriften. Den er kjempe god, og det blir nok til at man kan ha en stund. Anbefaler å ha det ferdigblandede krydderet i et glass med lokk eller lignende.

http://trinesmatblogg.no/2010/08/10/hjemmelaget-tacokrydder-og-tips-til-sunne-tacos/

Haha, det er den jeg skrev om som jeg syntes var så vond. :P Men man må vel bare prøve seg frem, det er jo sånn at vi alle liker forskjellige ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er den jeg skrev om som jeg syntes var så vond. :P Men man må vel bare prøve seg frem, det er jo sånn at vi alle liker forskjellige ting. :)

Haha, så det rett etter at jeg postet :P

Jeg liker oppskriften da, så det blir jo som du sier at man liker forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke tacokrydder. Isteden steker jeg kjøttdeig med løk, hvitløk og frisk chili og har oppi flådde, hakkede tomater, knuste korianderfrø og spisskum og lar det surre leeenge før jeg smaker til med salt og nykvernet pepper. Jeg synes det blir bedre enn å bruke krydder i pulverform, men, som alltid, hver sin smak.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet har jeg kikket litt på ulike oppskrifter, og jeg synes denne ser bra ut:

http://www.matbok.no/hjemmelaget-tacokrydder/

Jeg skjønner ikke helt hva oregano har i taco å gjøre. Korianderfrø er derimot uunnværlig for meg. Det er sikkert lurt å prøve seg litt fram for å finne den blandingen man liker best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 deler spisskummen, 3 deler paprika og 1 del chilli. Jeg har faktisk ikke prøvd med kjøtt, men i bønnerøre tilsetter jeg krydderet samtidig som jeg tilsetter bønnene til stekt løk med hvitløk. Mengde av krydderene bør smakes til, men 1/2 spiseskje til hver del er omtrent passe med det jeg har nå. Tilsett litt salt eller soyasaus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke tacokrydder. Isteden steker jeg kjøttdeig med løk, hvitløk og frisk chili og har oppi flådde, hakkede tomater, knuste korianderfrø og spisskum og lar det surre leeenge før jeg smaker til med salt og nykvernet pepper. Jeg synes det blir bedre enn å bruke krydder i pulverform, men, som alltid, hver sin smak.

Jeg trenger sånn sett ikke heller ha det i pulverform, men men jeg syns tacokrydderet man får kjøpt i og for seg har en forholdsvis god smak, men syns det er for salt og vil ikke få i meg alle disse e-stoffene hvis ikke jeg må. Syns det hørtes spennende ut med hakkede tomater til - det skal jeg prøve! 😃

Anonymous poster hash: 35d17...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vår favoritt, dette er til 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig:

1 halv rød chilli

2 fedd hvitløk

1 ts hel koriander

1 ss koriander

1 ss spisskummen

4 ss saus fra hermetiske tomater

salt og pepper

Kan smake til med mer spisskummen hvis ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke tacokrydder. Isteden steker jeg kjøttdeig med løk, hvitløk og frisk chili og har oppi flådde, hakkede tomater, knuste korianderfrø og spisskum og lar det surre leeenge før jeg smaker til med salt og nykvernet pepper. Jeg synes det blir bedre enn å bruke krydder i pulverform, men, som alltid, hver sin smak.

Det hørtes jo nydelig ut! Bør jeg som ikke liker sterk mat kanskje bytte ut chili med paprika? Hvis det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hooty McOwlface

Som andre her så lager jeg ikke en krydderblanding som står i skapet med navnet "taco" teipet på, man krydrer jo imens man steker og tilsetter friske urter, frisk chili, frisk koriander etc om man har.

Jeg lager taco på slump, smaker det til. Så ingen oppskrift her. Men bruker vel noenlunde det samme som Tia Maria over her, bortsett fra at jeg kan finne på å bruke nesten hele boksen tomater i (ikke helt typisk taco, men jeg synes det er godt):

Jeg har også ferdigblanda tacokrydder fra iHerb uten salt, ganske god blanding med mye spisskummen (som jeg liker), og uten den supersalte buljongsmaken som er på de posekrydderne fra butikken. Har bare brukt det som et supplement til det andre og smakt til, men det er sikkert godt alene også om du vil ha det enklest mulig og lage taco som man gjøre på "posemåten" (vann og krydderblanding).

http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Taco-Seasoning-Salt-Free-Blend-2-33-oz-66-g/35368#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=taco%20seasoning&rc=8&sr=null&ic=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften er en favoritt her:

1 ss paprikapulver

1 ss chilipulver

1 ss spisskummin

2 ts hvitløkspulver

2 ts oregano

1 ts cayennepepper

2 ts salt

1 ts pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vel ingen som slår det som kjøpes i butikken? Elsker tacokrydder og MÅ ha det på kjøttdeigen. Den fra El Taco er bare helt amazing.



Anonymous poster hash: 235ff...0e3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favoritt, og alle mine venner elsker den:

1,5 tskje spisskummen
0,5 teskje tørket og malt koriander
0,5 teskje chilipulver

0,5 teskje hvitløkspulver

1 teskje paprikapulver

dryss litt pepper over.



Anonymous poster hash: f8d5b...7b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager en boks som står i skapet, bruker denne oppskriften.

3 ss. spisskummen

2 ss kayennepepper (vi liker den litt sterk)

2 ss paprikapulver

1 ss koriander

1 ss løkpulver

1 ss hvitløkspulver

1-2 ss oregano

1 ss sukrin

1-2 ss salt

kvernet pepper

Bruker vel et par-tre-fire ss i 400 gram kjøttdeig, jeg drysser det som regel over og smaker til, så er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...