Gå til innhold

Trenger middagstips til 4 voksne og 4 barn :)


skruf

Anbefalte innlegg

Vi skal ha gjester i helga, vi blir 2 mannfolk, 2 damer og 4 unger. Og, jeg er helt blank på hva jeg kan servere til middag! Vrir hodet uten å komme på hva jeg kan lage...

Blir innmari glad for innspill og tips! Eneste jeg ikke kan bruke er torsk da ene ungen er superallergisk, men ellers er alle altspisende.

Mannfolka er forresten ganske storspiste, så må være noe som er litt solid og metter bra (ikke pastasalat f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte det kunne være greit med mat som "lager seg selv" sånn at jeg slipper å svette i mange timer på kjøkkenet :)

Har aldri laget polled pork, butter chicken (litt skeptisk til kylling for tiden etter all mediaskriverier i det siste) eller beef bourguignon..... hvis noen har ei bra oppskrift å dele som dere vet funker så blir jeg supertakknemlig :)

Lammestek et jo forsåvidt og et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for lammelår. Det er mye mat og skal ligge å kose seg i ovnen i noen timer for seg selv.

Så med poteter, grønnsaker og en god saus ved siden av så har du deilig mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med et par store former med lasagne? Med salat og godt brød til? Dette kan lages på forhånd og bare varmes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne (hjemmelaget såklart!) var en ganske så god ide, iallefall mtp at det kan lages god tid i forveien og bare slenge inn i ovnen før vi skal spise!

Vet det er bare meg, men lammelår er noe jeg forbinder med påske, så derfor det ikke hadde ramlet meg inn. En ting med lammelår er at jeg synes ofte det kan bli litt tørt, selv om jeg følger oppskriften på hvordan det skal stekes til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg ville rett og slett kokt en stor kjele med fårikål, jeg. Det er jo mettende kost, og den lager seg selv mens dere driver med andre ting. Dessuten er det høysesong for det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam er jo ferskt og i sesong nå, så det er om høsten man bør spise lam (i hvert fall i Norge der vi ikke opererer med "spring lamb").

Tørt lammelår var nytt for meg - det har jeg aldri opplevd! Kan kanskje skje hvis du er en av dem som gjennomsteker lammet?

Ellers er en lammegryte også en idé, synes jeg. Feks med rotgrønnsaker og tomat, og god potetmos til, feks av mandelpoteter. Har du en stor jerngryte eller stålgryte kan du sette den i ovnen på lav temperatur, så lager den seg selv.



Anonymous poster hash: 90e1b...e77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Fårikål hadde vi forrige helg, så litt lyst på noe annet nå :)

!

Det forstår jeg godt! Jeg er i alle fall slik at det holder med en eller to fårikålmiddager i løpet av sesongen :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forstår jeg godt! Jeg er i alle fall slik at det holder med en eller to fårikålmiddager i løpet av sesongen :-)

Jeg synes fårikål er helt greit å spise, men skal innrømme at det er ikke på favorittlista mi.. takler nemlig ikke fettrander/mye ispedt fett, så jeg blir sittende i evigheter å finrenske (dårlige barndomsminner der jeg ble tvunget til å spise fettet til jeg kastet opp......grøss!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha gjester i morgen. Jeg går for hjemmelaget lasagne, salat, rømmedressing og bruschetta eller annet brød med hvitløk. Lager lasagnen i morgen tidlig og setter den i kjøleskapet fram til den skal stekes. Kan godt stå på bordet i 10 min. før man skal spise. Enkelt og mat som de fleste liker



Anonymous poster hash: e8838...93c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne er jo og barnevennlig forsåvidt.. Mammaen til barna sa at de er altspisende, men kan kanskje være greit å safe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har laget pulled pork med oppskrift alla denne tidligere, stor suksess, også for ettåringen! :) Har hatt pitabrød, mais, rømme og salat til, men der setter jo bare fantasien grenser i grunn :)

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/pulledporkwithsausag_88807

Svinebog tror jeg vi har brukt. :)

Jeg tenkte å lage pulled pork for ei stund siden, men i oppskriften sto det at det skulle lages av tynnribbe. Letet som en tulling rundt på alle butikker i nærheten, men ingen hadde svineribbe. Kanskje det er kommet i butikkene nå, siden det er jul om ikke mange månedene.

Aldri smakt det før, men det ser fantastisk godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne er jo og barnevennlig forsåvidt.. Mammaen til barna sa at de er altspisende, men kan kanskje være greit å safe litt.

Ja, det liker de fleste barn og voksne. Dessuten slipper man så mye stress og kan slappe av sammen med gjestene.

Anonymous poster hash: e8838...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulled pork er suverent godt, men tar lang tid hvis det skal gjøres skikkelig. Det kan være vanskelig å time tiden kjøttet trenger på grill eller i ovnen. Ville altså ikke satset på å lage det for første gang til middagsgjester.

Lammeskanker er også tilgjengelig nå, samme med svineknoker. Det er mat som gjør seg selv i ovnen uten å være heldagsprosjekt.

Anonymous poster hash: 44951...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...