Gå til innhold

Dere som ikke spiser potet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til fisk har vi som regel aldri poteter. Ovnspakte grønnsaker er jo så godt til! Eventuelt så lager vi pure av et salg. Blomkål, søtpotet, brokkoli.. Til kjøttkaker kan jeg lett spise ris istedenfor potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer som ei som elsker potet i alle former, men som egentlig sjelden spiser det.

Fisk spiser jeg lett med rotmos eller i fiskegrateng, men aller oftest spiser jeg laks i teriyakiwok eller som sushi, og da er jo ris naturlig. Pasta passer kjempebra til fisk, synes det gir en mer "integrert" matopplevelse enn fisk og potet. Kjøttkaker spiser jeg også med rotmos, men ofte en potet i den. Nå er det ofte slik at jeg lager retter der tilbehøret er en del av retten, og ikke sånn "en del kjøtt, en del potet, en del grønnsak". I dag hadde jeg for eksempel lam og risotto, i går moussaka og på onsdag gulrotsuppe med brød.



Anonymous poster hash: 4790a...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Potet er jo godt. Sljønner ikke hvorfor man liksom skal kutte det ut. Om det er pga karbohydratene er det jo mer i både ris og brød

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet er jo godt. Sljønner ikke hvorfor man liksom skal kutte det ut. Om det er pga karbohydratene er det jo mer i både ris og brød

Har ingenting med karbohydrater å gjøre. Jeg syns kokt potet er smakløst, og konsistensen er rar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Har ingenting med karbohydrater å gjøre. Jeg syns kokt potet er smakløst, og konsistensen er rar.

Går an å gjøre mer med potet enn å koke den, men liker du ikke potet så er jo det en ærlig sak :)

Jeg tenkte mer på hun som sa hun likte potet i alle former men nå erstatter det med noe annet likevel

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ukas, som et eksempel på potet/ris/pastafritt kosthold:

- Sashimi av salmalaks, med vårløk, avocado, chili, syltet ingefær og terriyakisaus

- Blomkål- og purresuppe med sprøstekt chorizo

- Fiskepinner (hjemmelaget) med brokkoli og hjemmelaget tartarsaus

- FåriKål, med masse kål, uten poteter

- Mexicansk. Karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, tomater, hjemmelaget guacemole og med hjertesalat i stedet for wraps/skjell

- Quiche med løk, paprika, brokkoli, purre og spekeskinke

- Thaigryte med laks, paprika, aspargesbønner, vårløk, ingefær og koriander.

Man trenger ingenting i stedet for det tradisjonelle tilbehøret. Men som allerede sagt, liker man smaken er det selvfølgelig en helt annen sak. For meg er poteter (med mindre det er en god mos eller grateng) ganske meningsløs mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at potet ikke absolutt blir bytta ut med ris eller pasta. Men ser og at dere som ikke spiser potet har etveldig annerledes kosthold enn det vi har. Her går det mye i "god gammeldags husmannskost" og det dere spiser blir for oss helgemat.

Virker og som om mange rett og slett ikke liker potet, en ærlig sak det. Noe jeg forsåvidt kan forstå. Iallefall om butikkpotet er alternativet. For den er rett og slett ikke alltid god. Vassen og smakløs. Vi har som sagt tilgang på god potet. Mens det på sensommeren, før nypoteten, så blir det mye potetløs mat. Fordi vi er fri for god potet og den i butikken ikke er god.

Anonymous poster hash: c978b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Grønnsaker. Bruker mye søtpotet - både ovnsbakte og som mos - det er kjempegodt til fisk. I det hele tatt så bruker jeg mye rotgrønnsaker - de smaker kjempegodt når man skjærer de opp og steker i ovnen med olivenolje og litt fersk timian.

Når jeg en sjelden gang lager kjøttkaker eller annen tradisjonell mat så serverer jeg poteter til. Spiser også poteter når jeg er ute og reiser. Da er det full utskeielse med poteter til middag og croissants til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode sluttet å spise poteter, men har begynt å spise det igjen - og det med god samvittighet. En spiser jo ikke akkurat store mengder med poteter til middag, maks to poteter. Poteter er jo ikke usunne, men sunne og gode for fordøyelsessystemet.



Anonymous poster hash: bb7b6...8ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at potet ikke absolutt blir bytta ut med ris eller pasta. Men ser og at dere som ikke spiser potet har etveldig annerledes kosthold enn det vi har. Her går det mye i "god gammeldags husmannskost" og det dere spiser blir for oss helgemat.

Virker og som om mange rett og slett ikke liker potet, en ærlig sak det. Noe jeg forsåvidt kan forstå. Iallefall om butikkpotet er alternativet. For den er rett og slett ikke alltid god. Vassen og smakløs. Vi har som sagt tilgang på god potet. Mens det på sensommeren, før nypoteten, så blir det mye potetløs mat. Fordi vi er fri for god potet og den i butikken ikke er god.

Anonymous poster hash: c978b...44b

Jeg liker potet og er vokst opp på en skikkelig "pottitfarm" så vet hvordan skikkelig potet skal smake. Men det er så mange andre grønnsaker som er gode og det blir utrolig kjedelig å ha potet som tilbehør hver eneste dag (slik min far foretrekker det :fnise: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Eeelsker potet i alle slags former.. utenom komle da.

Komler er jo noe av det beste man kan bruke poteter til :laugh: og den eneste retten hvor man ikke kan gå på noe kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Komler er jo noe av det beste man kan bruke poteter til :laugh: og den eneste retten hvor man ikke kan gå på noe kompromiss.

Usj nei takler ikke den seige grå massen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...